Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opvolger voor powershot G5 gezocht

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Opvolger voor powershot G5 gezocht

Ik heb al jaren een powershot G5, welke ik met veel plezier gebruik. Echter loop ik tegenwoordig tegen een paar beperkingen aan.

1. Ik fotografeer regelmatig op dressuur- en springwedstrijden (vanaf de zijlijn) en zit met het probleem dat ik meer en meer de shutterlag in de knoop lig.
    Paarden in beweging vragen specifieke momenten in de gangen om de foto te maken. Ook bij springen ben ik vaak te laat. Het is een hele opdracht om de juiste ùmoment van opname te bepalen met de G5.
    2. Bijkomend probleem is dat m'n zoombereik iets te weinig is om van de éne zijde van de dressuurring naar de andere zijde te raken en soms is dat een must om de ruiter en paard juist ion beeld te krijgen. Je kan/mag ook niet altijd zomaar rond de dressuurringen lopen.

3. Indoor fotografeer ik zelden of niet niet, tenzij de normale familiekiekjes (maar daar hou ik m'n trouwe G5 waarschijnlijk wel voor). Mocht het kúnnen met de nieuwkomer, zou het wel mooi meegenomen zijn.

Mij vraag:
    Ik ben op zoek naar een waardige opvolger. Ik had gedacht aan een 550D met een 18-135 IS lens maar vraag mij af hoe die zich verhoudt tot de 35-140 van m'n powershot qua bereikbare afstand.
    Ook een D90 komt in aanmerking maar ik kan niet meteen bedenken welke lens ik hierbij zou nemen.

Budget zit rond de 1000€

Wat is wijsheid? Welk setje gaat me niet teleurstellen?

Re: Opvolger voor powershot G5 gezocht

Neem dan eerder een 550D + 18-55 IS + 55-250 IS

Want met die 18-135 heb je hetzelfde bereik als met de G5 (een fractie minder zelfs) met de 55-250 heb je al een stuk meer bereik.

En dat timen zal met een spiegelreflex geen probleem meer zijn.

Deze combinatie zit ook nog een stuk onder je budget due nog ruimte voor extra tasje, kaartje etc

Comment

Bedankt,

Welke andere lichtsterkere vaste lens zou je eventueel aanraden voor binnenopnamen in een piste van 20mx40m Ik zou kunnen fotograferen van binnen de hoefslag.

Is dit dan iets: Canon EF 85mm F:1.8 USM ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
        Want met die 18-135 heb je hetzelfde bereik als met de G5 (een fractie minder zelfs) met de 55-250 heb je al een stuk meer bereik.
        De lengtes die Blue Thunder aangeeft voor zijn Powershot zijn in 35mm equivalent. De DSLR lenzen moeten dus ook omgezet worden om te vergelijken:

- De 18-135 wordt dan een 29-216
        - De 55-250 wordt een 88-400.

Je kan ook de powershot vertalen naar APS-C equivalent: deze is 22-88. Zo kun je rechtstreeks vergelijken met de cijfers van lenzen voor de 550D. De lichtsterke 85mm 1.8 (op zich een zeer goede lens) is dus iets korter dan je huidige maximum.

Nu dit rechtgezet is: aangezien het probleem vooral in het telebereik ligt, is de 55-250 waarschijnlijk de beste oplossing. De originele poster kijkt best eens na hoevaak hij onder de (35 mm equivalente) 88mm zit met zijn huidige foto's. Als dit ook regelmatig gebeurt is hij weinig met de 55-250. Ik neem aan dat wisselen tijdens een wedstrijd niet altijd gewenst is.

Comment

Da's een hele heldere uitleg.

Ik zit meestal tussen halve en volledige zoom. Zelden op 35mm.
          En ik sta doorgaans een 5-tal meter te ver om de volledige hoefslag (40m) over te raken?

Als ik het goed begrepen heb, heb ik (om hetzelfde resultaat te krijgen met de 550D) een "22-88" lens nodig op de 550D? Als ik dan een 18-135 lens neem op de 550D zou ik nog de helf verder kunnen inzoomen dan met de G5 en kom ik er dus nét. En heb ik ook nog iets meer groothoek op 18mm.
          De 55-250 begint dan pas als de G5 stopt met zoomen?

Of sla ik de bal hier volledig mis?

Comment

Om hetzelfde resultaat te bereiken heb je inderdaad een 22-88 nodig (op een APS-C formaat sensor).

De 55-250 begint exact op de helft van je huidig zoombereik.

Vergelijken is niet eenvoudig met al die verschillende sensorgroottes, vandaar dat vaak het 35mm equivalent wordt weergegeven. Spijtig genoeg zorgt dat ook voor verwarring.

Comment

Anders zou een forum als dit geen bestaansredenen hebben, hé

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Als ik het zo lees, lijkt me een 55-250 wat overkill en kies ik beter voor de 18-135 . Superzoom heb ik (nog) voor niets nodig en als de nood er is, is waarschijnlijk het (nieuwe) budget er ook weer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zeekonijn Bekijk bericht
                De lengtes die Blue Thunder aangeeft voor zijn Powershot zijn in 35mm equivalent. De DSLR lenzen moeten dus ook omgezet worden om te vergelijken:

- De 18-135 wordt dan een 29-216
                - De 55-250 wordt een 88-400.

Je kan ook de powershot vertalen naar APS-C equivalent: deze is 22-88. Zo kun je rechtstreeks vergelijken met de cijfers van lenzen voor de 550D. De lichtsterke 85mm 1.8 (op zich een zeer goede lens) is dus iets korter dan je huidige maximum.

Nu dit rechtgezet is: aangezien het probleem vooral in het telebereik ligt, is de 55-250 waarschijnlijk de beste oplossing. De originele poster kijkt best eens na hoevaak hij onder de (35 mm equivalente) 88mm zit met zijn huidige foto's. Als dit ook regelmatig gebeurt is hij weinig met de 55-250. Ik neem aan dat wisselen tijdens een wedstrijd niet altijd gewenst is.
                LOL yep ik ben ondertussen mijn FF DSLR al te gewoon dat ik de cropfactor al vergeten was. Maar correct ik zat helemaal fout maar gezien je budget zou mijn advies niet echt veranderen denk ik.

Comment

Zit wel wat hoger qua prijs maar kan nog wel.
                  Is dit iets interessant?

Nikon D90 + AF-S DX 18-200mm VR II

Canon heeft ook een 18-200 lens.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Thunder Bekijk bericht
                    Zit wel wat hoger qua prijs maar kan nog wel.
                    Is dit iets interessant?

Nikon D90 + AF-S DX 18-200mm VR II
                    Dit is mijn reiscombinatie Super aangenaam bereik voor als je niet wil wisselen, maar geen erg populaire lens hier op het forum: vervormingen en kleurverschuivingen zijn iets opvallender dan bij bvb de veel goedkopere klassieke combinatie kitlenzen (18-55+55-200).

Ikzelf ben er tevreden over dus, vanwege het comfort, maar als het om beeldkwaliteit gaat kun je goedkoper en beter krijgen.

Comment

Daarstraks Konijnenberg wat rijker gaan maken .

Eos 550D + 18-135 IS (en nog wat accessoires ) is het geworden.

Bedankt voor de hulp.

Comment

Working...
                      X