Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AF punten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: AF punten

Oorspronkelijk geplaatst door Sony63 Bekijk bericht
    idem hier en ik kan dan kiezen uit 9 punten door 1 maal te klikken, maar wat ik nog steeds niet begrijp is of je op die camera's met 51 scherpstelpunten nu echt elk van die 51 punten kunt kiezen
    of bewijst dit enkel zijn nut bij continuous AF ?
    Ik kan op mijn 1Ds elk van de 45 af punten afzonderlijk selecteren.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      ..

Maar je kan ze ook allemaal gebruiken en de camera laten kiezen, handig voor vogels in de lucht(BiF) of één kiezen en de camera het onderwerp laten volgen(focustracking) en dan zie je het focuspunt in je zoeker verschuiven.

Is dit dan de stand waarbij je geen actief scherpstelpunt meer ziet in de zoeker? Worstel al een tijdje met die vraag namelijk.
      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
        Ik gebruik dit om op vogels te focussen die binnen het cirkeltje vallen maar het vierkantje nog niet raken. Bij de 5DII zie je niks extra oplichten als deze functie is geactiveerd.
        Heb nog ff rap ogezocht hoe dat komt.
        Als bij de 5D2 de gebiedsuitbreiding van het centrale punt is geactiveerd (Cfn II-7 stand 1) gebruikt hij de zes onzichtbare hulppunten, plus het centrale punt. In het totaal 7 van de 15 punten, dus.
        En misschien nog vermelden dat alleen dat centrale focus-'punt' een kruispunt is van horizontale en verticale meetlijnen, die niet allemaal werken bij lenzen met een maximale opening kleiner dan 2.8, en die bij zowat alle toestellen allemaal worden uitgeschakeld indien kleiner dan 5.6. Je hebt dus niks aan een veelvoud van punten, als je er geen fatsoenlijke lens op zet.
        Last edited by Poza; 19 november 2010, 13:51.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
          Is dit dan de stand waarbij je geen actief scherpstelpunt meer ziet in de zoeker? Worstel al een tijdje met die vraag namelijk.
          Volgens mij zie je het focuspunt door je zoeker schuiven en bij dfichstbijzijnde punt(allemaal in gebruik) dan lichten de aktieve focuspunten op, hetzelfde scherptevlak.

Ik snap niet waarom je met zo'n vraag worstelt?
          a je hebt de camera dan zie je het zo
          b je hebt hem niet 'who cares'.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Als je nu een voetbalwedstrijd wil fotograferen. Neem je dan best alle scherpstelpunten of 1 scherpstelpunt.
            Bij actiefotografie heb je toch niet de tijd om het scherpstelpunt te kiezen?
            www.knfotostudio.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door killerke101 Bekijk bericht
              Bij actiefotografie heb je toch niet de tijd om het scherpstelpunt te kiezen?
              Je weet toch ongeveer waar de actie gaat plaats vinden, dus kun je al naar een gebied manouvreren, dan hoef je alleen maar iets meer naar links en recht gaan. Met het pientere pookje van de grip op de D300/700 gaat het prima.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Volgens mij zie je het focuspunt door je zoeker schuiven en bij dfichstbijzijnde punt(allemaal in gebruik) dan lichten de aktieve focuspunten op, hetzelfde scherptevlak.

Ik snap niet waarom je met zo'n vraag worstelt?
                a je hebt de camera dan zie je het zo
                b je hebt hem niet 'who cares'.
                Neen, ik worstel met wat de beste manier is om een bif te schieten bijvoorbeeld.

Je hebt ook nog een mode waarbij je geen scherpstelpunt meer ziet ook.
                ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Gebruik je nu beter een scherpstelpunt met actief of allemaal best?
                  Met een 40D kan je toch niet zo vlug van scherpstelpunt veranderen?
                  www.knfotostudio.be

Comment

Je weet toch ongeveer waar de actie gaat plaats vinden, dus kun je al naar een gebied manouvreren, dan hoef je alleen maar iets meer naar links en recht gaan. Met het pientere pookje van de grip op de D300/700 gaat het prima.
                    Ja, dat is waar, maar ik vraag me ook af of je bij actiefoto's dan toch niet beter alle AFpunten selecteert om alles scherp te krijgen. Bij het veldrijden heb ik bvb de ervaring dat ik het hoofd en rug bvb wel scherp krijg bij panning, maar het stuur en de benen niet meer. Tot nu toe gebruikte ik ook 1 AFpunt. Zou het niet helpen om er dan meerdere in te stellen?
                    Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

Comment

Neen, ik worstel met wat de beste manier is om een bif te schieten bijvoorbeeld.
                      De beste methode om daarachter te komen is: doen

Je hebt ook nog een mode waarbij je geen scherpstelpunt meer ziet ook.
                      Dat is dichstbijzijnde punt, bovenste optie en de punten lichten op wanneer de foto gemaakt wordt, dan wordt het pas aktief.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nelita Bekijk bericht
                        Ja, dat is waar, maar ik vraag me ook af of je bij actiefoto's dan toch niet beter alle AFpunten selecteert om alles scherp te krijgen. Bij het veldrijden heb ik bvb de ervaring dat ik het hoofd en rug bvb wel scherp krijg bij panning, maar het stuur en de benen niet meer. Tot nu toe gebruikte ik ook 1 AFpunt. Zou het niet helpen om er dan meerdere in te stellen?
                        Ligt er maar net aan dan of die het goede scherpstelpunt selecteert...wat wel en niet scherp is heeft, bij selectie van het goede scherpstelpunt te maken met scherptediepte, niet met het aantal geselecteerde scherpstelpunten.
                        Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Inderdaad, ik gebruik de automatische selectie eigenlijk alleen maar bij een vlak met weinig contrast, en dan ook alleen maar omdat dit bij een zware lens (de 400) rapper gaat dan ze op manueel te zetten.
                          Met een beetje oefening krijg je op manueel trouwens vaak beter resultaten, omdat je met geen enkel punt rekening moet houden.
                          Je kan prefocussen om de AF te versnellen, of in MF gewoon wachten tot het onderwerp zich op die plaats aanbiedt. Je hebt dan niet de stress dat in volle actie het punt naast het onderwerp zou kunnen vallen,... het scherptevlak gaat verplaatsen... hunten.
                          Geleidelijk inzoomen kan beter zijn voor de zenuwen, de bloeddruk, en dus de foto, dan een automaat die je tsak-tsak op-en-af zwiert tussen bijvoorbeeld publiek en sporter, alsof de andere plots volledig buiten het vlak moet vallen.
                          Last edited by Poza; 20 november 2010, 12:01.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                            Ligt er maar net aan dan of die het goede scherpstelpunt selecteert...wat wel en niet scherp is heeft, bij selectie van het goede scherpstelpunt te maken met scherptediepte, niet met het aantal geselecteerde scherpstelpunten.
                            Ja, klopt. Ik zal wellicht gewoon nog een kortere sluitertijd moeten instellen en blijven oefenen Alvast bedankt voor de reacties!
                            Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

Comment

Heb wel eens gelezen dat sommige kenners bij de genoemde D300 voor bif geen 51 punten selecteren omdat ie dan te snel in de bomen gaat.
                              Voor de rest is het moeilijk het over alle cameras tegelijk te hebben, als er ook nog hulpstralen zijn van de flash, en berekeningen die voorspellingen doen op basis van de geschiedenis van één punt cv. het verhuizen naar een naburig punt,... en de mogelijkheid gezichtsherkenning in live view over het scherm te laten dwalen tijdens video-opnamen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nelita Bekijk bericht
                                Ja, klopt. Ik zal wellicht gewoon nog een kortere sluitertijd moeten instellen en blijven oefenen Alvast bedankt voor de reacties!
                                Dan krijg je een groter diafragma en dus nog minder scherptediepte......

Comment

Working...
                                X