Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AF punten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: AF punten

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
    naar het schijnt is dit nu een sterkte van nikon waarbij elke scherptepunt even snel en correct is tov andere merken waar er een duidelijk verschil is tussen de werking van het centrale AF punt en andere

bij macro en spotmeting is dit heel handig want herkadreren op statief is bijna niet haalbaar
    Wat nog veel handiger is bij Nikon; de spotmeting is gekoppeld aan de afstandspot.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
      Huidige technologie staat ook toe om begin en einde van de scherptediepte in andere kleuren te laten oplichten, maar dat doen ze ook niet.
      Hoe kun je op een plat vlak het begin einde van de scherptediepte aangeven? Die punten kunnen liggen op plaatsen waar geen afstandsmeting (mogelijk) is, dus weet de camera ook niet waar die zitten. Misschien gewoon aangeven van 1m tot 10m.

Als ik scherptediepte heel bewust wil gebruiken, bij groothoek en FE op korte afstand of hyperfocaal, dan gebruik ik gewoon de scherptediepte schaal op de lens.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Mijn voorkeur ligt ook bij het gebruik van m'n centrale scherptepunt en te herkadreren.
        www.brunodyserinck.be
        https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Hoe kun je op een plat vlak het begin einde van de scherptediepte aangeven? Die punten kunnen liggen op plaatsen waar geen afstandsmeting (mogelijk) is, dus weet de camera ook niet waar die zitten. Misschien gewoon aangeven van 1m tot 10m.

Als ik scherptediepte heel bewust wil gebruiken, bij groothoek en FE op korte afstand of hyperfocaal, dan gebruik ik gewoon de scherptediepte schaal op de lens.
          er zijn 51 af punten in een D300 bv. die kunnen zoeken naar punten die min of meer op de afstand liggen waar begin en einde van de scherptediepte liggen (steekt niet op een centimeter) terwijl je focust. helemaal geen heksentoer

als er 51 punten gemeten kunnen worden kan dat met een iets strafferen cpu tegelijkertijd gebeuren. Fotograaf stelt scherp en stelf diafragma in, camera kent brandpunt, instelafstand en verstrooiingscirkel berekend DOF en duidt de punten in de scene aan waar de scherpte begint en stopt. Liggen die punten niet op een punt waar een AF punt ligt dan kiest de camera het dichtsbijzijnde. Geel voor knal erop van lichtblauw tot donkerblauw voor een beetje te ver tot veel te ver (maar binnen een marge) groentinten voor te dicht. Vind de camera niets dan kan hij nog in de zoeker zeggen dat de instelafstand bijvoorbeel 489 cm is en dat er 40 cm voor en 58 cm na het instelpunt scherpte is. Dan kan de fotograaf ook nog zijn eigen inschatting maken die misschien beter is dan in een kleine DX zoeker met het diafragma dichtgeknepen op F/11. Pikkedonker dus met de scherptedieptecontroleknop ingedrukt. Als het allemaal snel moeg gaan heb je aan de live view ook niet zoveel.

Er is daar nog veel marge voor vooruitgang
          Last edited by putor; 17 november 2010, 19:43.
          The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht
            Mijn voorkeur ligt ook bij het gebruik van m'n centrale scherptepunt en te herkadreren.
            Juist, ik vind dat het makkelijk is om, bij statische onderwerpen, de zgn. "one shot" van Canon te gebruiken en gewoon te herkadreren.
            Bij " alle servo" moet dan je onderwerp op de gekozen AF click komen te staan.
            Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door popol1964 Bekijk bericht
              Kan iemand mij wat meer uitleg geven of een link hiervoor betreffende de Auto Focus punten van uw camera.
              Sommige cameras hebben meer AF points dan andere.
              Waarom is dit dan beter, hoe werkt dit ?
              Wel, die punten staan vrij kort bij elkaar -met de bovenste en onderste op de gulden snede, weleenswaar-, en dat is omdat een nabij punt zou kunnen overnemen indien het gekozen punt focus verliest. Bij de 7D zie je welk punt dat dan doet. Volgens Canon is dat toestel het enige niet-vlagenschip dat dit doet op alle AF-punten, maar de 5dII heeft ook een dergelijke gebiedsuitbreiding op het centrale punt, die default echter ook is uitgeschakeld.
              Ik gebruik dit om op vogels te focussen die binnen het cirkeltje vallen maar het vierkantje nog niet raken. Bij de 5DII zie je niks extra oplichten als deze functie is geactiveerd.

Comment

er zijn 51 af punten in een D300 bv. die kunnen zoeken naar punten die min of meer op de afstand liggen waar begin en einde van de scherptediepte liggen (steekt niet op een centimeter) terwijl je focust. helemaal geen heksentoer
                Komplete heksentoer: man op dijk, gefocused met het centrale punt en verder dekt geen enkel focuspunt iets van die dijk en degenen, die niet op die man zitten zitten op lucht. Hoe moet de camera nu iets aangeven? Het dichtbijpunt zit op de dijk en het verafpunt niet op oneindig.

De zeer kritische scherptediepte komt bij architectuur, landschap ed, dan ben je tochal langbezig met statief en vaak één lens en weet je de scherptediepte bij benadering.

Ekstra getallen in de zoeker lijken mij handiger als punten aangeven: dichbij, afstand, veraf

Comment

1. Komplete heksentoer: man op dijk, gefocused met het centrale punt en verder dekt geen enkel focuspunt iets van die dijk en degenen, die niet op die man zitten zitten op lucht. Hoe moet de camera nu iets aangeven? Het dichtbijpunt zit op de dijk en het verafpunt niet op oneindig.

2 De zeer kritische scherptediepte komt bij architectuur, landschap ed, dan ben je tochal langbezig met statief en vaak één lens en weet je de scherptediepte bij benadering.

3 Ekstra getallen in de zoeker lijken mij handiger als punten aangeven: dichbij, afstand, veraf
                  1 als er niets is om aan te geven is er niets om aan te geven, kan ik niet om heen. Maar wie zegt trouwens dat in de toekomst AF punten vaste punten blijven?

2 jazeker

3 zou een mooie kleine stap voorwaarts zijn de 'bij benadering" wegneemt uit "bij benadering weten"

Comment

1 als er niets is om aan te geven is er niets om aan te geven, kan ik niet om heen. Maar wie zegt trouwens dat in de toekomst AF punten vaste punten blijven?
                    Niemand, maar het onderwerp was....

Huidige technologie staat ook toe om begin en einde van de scherptediepte in andere kleuren te laten oplichten, maar dat doen ze ook niet.

3 zou een mooie kleine stap voorwaarts zijn de 'bij benadering" wegneemt uit "bij benadering weten"
                    Is het echt interessant of de scherptediepte begint bij 1,05 of 1,15? Dat is de benadering.

Comment

Niemand, maar het onderwerp was....

Is het echt interessant of de scherptediepte begint bij 1,05 of 1,15? Dat is de benadering.
                      Nee, daarin heb je gelijk. De scherptediepteschalen op mijn lenzen vind ik toch iets te ruw om op voort te gaan. Dat gaat toch direct over meters.

Comment

Vreemd, dat je scherptediepteschaal in meters is, als een groot gedeelte van scherpstelschaal in cm is

AF 50/1.4 op f16 op 47,5 cm ingesteld en scherptediepte van 51 tot 45 cm.
                        Nog mooier op een Sigma 15mm FE.
                        f22 scherp rond de 40cm en dan scherptediepte van 24 cm tot oneindig.
                        f8 scherptediepte van 15 tot 16cm

Comment

Ik gebruik meestal maar één AF punt maar het is wel gemakkelijk als je dat zelf kan kiezen

Mvg
                          Spogy
                          Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spogy Bekijk bericht
                            Ik gebruik meestal maar één AF punt maar het is wel gemakkelijk als je dat zelf kan kiezen

Mvg
                            Spogy
                            idem hier en ik kan dan kiezen uit 9 punten door 1 maal te klikken, maar wat ik nog steeds niet begrijp is of je op die camera's met 51 scherpstelpunten nu echt elk van die 51 punten kunt kiezen
                            of bewijst dit enkel zijn nut bij continuous AF ?
                            Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sony63 Bekijk bericht
                              idem hier en ik kan dan kiezen uit 9 punten door 1 maal te klikken, maar wat ik nog steeds niet begrijp is of je op die camera's met 51 scherpstelpunten nu echt elk van die 51 punten kunt kiezen
                              Op de D300s kan je echt elk van de 51 scherpstelpunten afzonderlijk selecteren. Hierdoor moet je na het scherpstellen veel minder herkadreren.
                              Mijn blog

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sony63 Bekijk bericht
                                maar wat ik nog steeds niet begrijp is of je op die camera's met 51 scherpstelpunten nu echt elk van die 51 punten kunt kiezen
                                Daar valt helemaal niets van te begrijpem: je kan elk van die 51 punten kiezen als enkel scherpstelpunt en daarmee scherpstellen en eventueel ook daar het lichtmeten. Dit kan in AF-C en AF-S.

Maar je kan ze ook allemaal gebruiken en de camera laten kiezen, handig voor vogels in de lucht(BiF) of één kiezen en de camera het onderwerp laten volgen(focustracking) en dan zie je het focuspunt in je zoeker verschuiven.

Comment

Working...
                                X