Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AF punten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• AF punten

Kan iemand mij wat meer uitleg geven of een link hiervoor betreffende de Auto Focus punten van uw camera.
    Sommige cameras hebben meer AF points dan andere.
    Waarom is dit dan beter, hoe werkt dit ?
    popol

http://www.fotopopol.be

Re: AF punten

Simpele regel wat mij betreft.....
    Hoe meer punten hoe beter.
    Is STUKKEN makkelijker voor compositie alleen al.
    Ik zou de 51Af punten niet meer willen ruilen voor minder.

Voor uitleg kan je wel googlen denk ik.
    Mijn site...
    vandaelefotografie.be
    * BD0916BE *

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
      Simpele regel wat mij betreft.....
      Hoe meer punten hoe beter.
      Is STUKKEN makkelijker voor compositie alleen al.
      Ik zou de 51Af punten niet meer willen ruilen voor minder.

Voor uitleg kan je wel googlen denk ik.
      Volg ik volledig : hoe meer AF punten, hoe beter, vooral voor de compositie.
      David Leemans
      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Hoe meer hoe beter, dat had ik ook al door hee.
        Ik wil weten waarom zoveel punten, wat doen al die punten, een foto kun je toch maar op 1 punt scherpstellen, of zit ik ernaast?
        popol

http://www.fotopopol.be

Comment

doordat ze mooi verdeeld zitten moet je niet steeds herkadreren en kun je het punt kiezen waar je scherpte wilt leggen
          mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
          D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Bij continue tracking werken die vele punten ook samen om het onderwerp te volgen.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

Comment

http://www.cambridgeincolour.com/tut...-autofocus.htm

Als je enkel een centraal focuspunt zou hebben, dan moet je meer herkadreren, met het risico dat je scherptevlak niet meer hoort te liggen waar de bedoeling was, vooral als je op 'kleine afstanden' werkt en tussen tussen f1.2 - f2 ..

Wat bedoel je met ' een foto kun je toch maar op 1 punt scherpstellen' ? Afhankelijk van je onderwerp, werkafstand, lens, etc... stel je scherp waar jij wilt... afhankelijk van het gebruikte diafragma zal dan enkel dat vlak in focus zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door popol1964 Bekijk bericht
                Hoe meer hoe beter, dat had ik ook al door hee.
                Ik wil weten waarom zoveel punten, wat doen al die punten, een foto kun je toch maar op 1 punt scherpstellen, of zit ik ernaast?
                Je zit ernaast, je kan makkelijk op bv 5 punten scherpstellen.
                Alleen lukt dit niet manueel.
                Bij men d300 kan je die op auto focus zetten en op het gebruik van al zen punten.
                Dan zie je dat ie 5punten ofzo neemt (op natuurlijk wel dezelfde afstand van de camera).
                In dat opzicht kan je niet op 2 vlakken tegelijk scherpstellen (bv 1m en 2m van de camera verwijderd), maar je kan wel op meer punten scherpstellen in 1 vlak.
                Mijn site...
                vandaelefotografie.be
                * BD0916BE *

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
                  Dan zie je dat ie 5punten ofzo neemt (op natuurlijk wel dezelfde afstand van de camera).
                  Wat is het nut dan nog van die 5 punten ? Het is inderdaad zo, dat de AF punten altijd in hetzelfde vlak liggen, dus..... Eén punt of 5, het maakt geen verschil uit, alles wat in het vlak van dit ene of die 5 punten ligt is scherp. Met Af altijd op één punt te nemen heb je scherp wat je scherp wil hebben, geen twijfelgevallen meer.
                  Groetjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                    ..... Met Af altijd op één punt te nemen heb je scherp wat je scherp wil hebben, geen twijfelgevallen meer.
                    yep..ook mijn gedacht en doe het ook zo.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

ik heb nooit begrepen waarom die AF punten bij heel wat camera's in het centrum staan met uitbreidingen boven onder en links rechts en er dan nog wat tussen.

Ik heb tot nogtoe geen camera (niet in de d50,d60,d200,d3 EOS 350D) gezien waar de AF punten staan op de punten die volgens de regel van derden zo belangrijk zijn.

Huidige technologie staat ook toe om begin en einde van de scherptediepte in andere kleuren te laten oplichten, maar dat doen ze ook niet.

Lezen die ingenieurs wel eens iets over fotografie?
                      The Knight That Says Ni...kon

Comment

Daar heb je een punt, Putor.
                        Ikzelf ben een herkadreerder en dat werkt (bijna!) latijd.

G
                        fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                        Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                          Wat is het nut dan nog van die 5 punten ? Het is inderdaad zo, dat de AF punten altijd in hetzelfde vlak liggen, dus..... Eén punt of 5, het maakt geen verschil uit, alles wat in het vlak van dit ene of die 5 punten ligt is scherp. Met Af altijd op één punt te nemen heb je scherp wat je scherp wil hebben, geen twijfelgevallen meer.
                          Groetjes
                          Dat klopt perfect, ik werk ook uitsluitend met 1 Af punt, maar als je er 51 hebt is het toch pakke makkelijker qua compo .

grtz
                          G
                          Mijn site...
                          vandaelefotografie.be
                          * BD0916BE *

Comment

naar het schijnt is dit nu een sterkte van nikon waarbij elke scherptepunt even snel en correct is tov andere merken waar er een duidelijk verschil is tussen de werking van het centrale AF punt en andere

bij macro en spotmeting is dit heel handig want herkadreren op statief is bijna niet haalbaar
                            mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
                            D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Als het onderwerp niet beweegt, dan kan je herkadreren na het scherpstellen met het centrale AF-punt. Maar als je meteen de foto juist wil kadreren dan is het handiger om het juiste scherpstelpunt te gebruiken.
                              Dat is nog belangrijker bij actiefoto's als je de continu-AF gebruikt, als je dan maar één scherpstelpunt hebt, dan moet het onderwerp altijd in het midden van de foto staan als je juist wil scherpstellen.

Meer AF-punten in de camera maakt het dus wat gemakkelijker voor de fotograaf, maar bij sommige camera's vind ik dat de scherpstelpunten allemaal te dicht bij elkaar in het midden van het beeld staan.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

Comment

Working...
                              X