Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

uvfilter of polarisatiefilter voor z1

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• uvfilter of polarisatiefilter voor z1

zojuist gezien bij topfoto

hama 49mm,schutzfilter UV-effekt, ultra wide,c14
    ik veronderstel dat dit een uv filter is?

hama 49mm, pol-filter,circular, ultra wide,htmc
    is dit dan de polaristiefilter?

nu zit ik met wat vraagjes
    nl welkeen nemen? de eerste kost 34.9 en de tweede 65.9
    is de tweede filter ook een puv-filter?
    voorwat staat c14 en htmc?
    zijn beide goeie kwaliteit? en heb ik nog een tussenstuk nodig om het op mijn lens te kunnen plaatsen?
    mvg,
    skank
    Panasonic dmc fz28

Wil je deze enkel als bescherming voor je lens gebruiken ?
    Dan is een UV filter bruikbaar, maar een polarisatiefilter niet, deze laatste heeft te veel invloed op je foto's : hij neemt reflecties op niet-metalen voorwerpen weg en maakt kleuren intenser.
    Mark (300D)

Comment

Originally posted by Cyrox
      Wil je deze enkel als bescherming voor je lens gebruiken ?
      Dan is een UV filter bruikbaar, maar een polarisatiefilter niet, deze laatste heeft te veel invloed op je foto's : hij neemt reflecties op niet-metalen voorwerpen weg en maakt kleuren intenser.
      ik ging het eerst doen voor een bescherming van mijn lens idd, maar nu ik het prijsverschil zie , is dat niet zo groot, en kan ik met een polarisatiefilter gemakkelijk bv wateropp trekken enzo
      tevens bied deze toch ook een bescherming voor mijn lens

en kunnen beide op mijn minolta z1? zonder dat ik een tussenstuk nodig heb???
      Panasonic dmc fz28

Comment

[QUOTE] Originally posted by skank
        Hey Stijn,

Heeft je lens schroefdraad? En hoeveel doorsnee heeft ze?

J.

PS. je gaat reflecties tegen op het wateroppervlak, en je kan makkelijker focus krijgen op iets IN het water. Deze toepassing van polarisatie ga je niet veel gebruiken.

Let op met polarisatiefilters; zie ook de reply van Cyrox: ze beïnvloeden je foto niet altijd op de goeie manier. Persoonlijk zou ik voor een gewone UV gaan; én de blauwwaas tegengaan, én je lens beschermen ...méér moet een filter niet doen.

http://www.theafricabug.com

Comment

[QUOTE] Originally posted by Jochen
          Originally posted by skank
          Hey Stijn,

Heeft je lens schroefdraad? En hoeveel doorsnee heeft ze?

J.

PS. je gaat reflecties tegen op het wateroppervlak, en je kan makkelijker focus krijgen op iets IN het water. Deze toepassing van polarisatie ga je niet veel gebruiken.

Let op met polarisatiefilters; zie ook de reply van Cyrox: ze beïnvloeden je foto niet altijd op de goeie manier. Persoonlijk zou ik voor een gewone UV gaan; én de blauwwaas tegengaan, én je lens beschermen ...méér moet een filter niet doen.
          Hier staat dat die camera een adapter nodig heeft:

http://www.dpreview.com/reviews/specs/Minolta/minolta_dimagez1.asp

op deze adapter gaan 52mm filters
          ik heb echter wel nog nergens deze adapter beschikbaar gezien
          Panasonic dmc fz28

Comment

Hmmm "Yes with adapter"... wat wil dat nou zeggen? Staat het niet in je handleiding? Stel mss. de vraag eens in het dpreview Minolta forum. Ik vermoed dat die adapter iets van Minolta zelf is.

Hoe dan ook, de filters die je hierboven vermeldde zijn 49mm, dus te klein voor die adapter.
            http://www.theafricabug.com

Comment

voorwat staat c14 en htmc?
              HTMC zijn vrij degelijke multi-coated filters, met 4 coatings (lagen) aan elke zijde van het glas. De C14 is de topreeks van Hama, met 14 coatings, dus 7 aan elke kant.

Ik heb zelf 1 Hama C14 filter en ben daar relatief tevreden over. Het is een prijsgunstig alternatief voor Hoya en B+W, maar bij die twee gereputeerde merken is het glas merkbaar dikker en geeft het geheel een steviger indruk. Ik heb het gevoel dat ik op mijn Hama filter (72mm) niet te hard mag wrijven, of dat ik anders het glas uit de ring zou duwen. Ik heb een B+W van 86mm en die geeft geen krimp.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Originally posted by Jochen

Hmmm "Yes with adapter"... wat wil dat nou zeggen? Staat het niet in je handleiding? Stel mss. de vraag eens in het dpreview Minolta forum. Ik vermoed dat die adapter iets van Minolta zelf is.

Hoe dan ook, de filters die je hierboven vermeldde zijn 49mm, dus te klein voor die adapter.

ik vraag mij dan wel af, waarom topfoto deze filters dan bij accesoires voor de z1 plaatst ????
                Panasonic dmc fz28

Comment

Stuur misschien ook eens een mailtje naar Topfoto?
                  http://katrijn.fotopic.net
                  Canon 10D met glaswerk, Canon G3,Tripod Velbon

Comment

Working...
                  X