Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

dode pixels op je censor

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: dode pixels op je censor

Oorspronkelijk geplaatst door gekkie Bekijk bericht
    hey,

over mijn dode pixels
    dit gaat echter meer dan 1 pixel
    ik heb ongeveer 7 dode pixels geteld
    ...
    groetjes
    Gekkie
    Das al meer dan aan de pruimenboom van Spanjaart
    Narg, ik vind dit niet om te lachen eigenlijk (zie mijn vorige antwoorden)

Kvind het wel erg voor je Gekkie, Apparaat binnen steken en hopelijk doet Nikon een serieuze herstelling.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
      In plat vlaams, ze foefelen het dus weg.
      Puristen draaien zich om in hun graf!

Is dat ook de standaard procedure bij toestellen uit de zeer dure prijsklasse?
      Ik vind het een echte schande!
      Ze geven daar dan toch grof toe dat hun chips pure brol zijn met zoeen magere "fix".
      en wat nog straffer is , elke camera wordt zo geremapt !!! men is nog steeds niet in staat om foutloze beeldchips (sensoren) te maken ...
      zoals bij mijn 5D MLK II bv FF sensor met 21000000 pixels , op een paar vierkante cm ..
      moest ik weten hoeveel pixels er reeds zo geremapped zijn , ik denk dat ik terug analoog zou gaan .. dit hoort nu eenmaal bij de productie van beeldsensors..
      natuurlijk leggen ze hopelijk de lat redelijk hoog en mogen er niet te veel pixels iets mankeren ..
      grts Peter
      BD1754BE / Body & glass

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peter EOS-500D Bekijk bericht
        en wat nog straffer is , elke camera wordt zo geremapt !!! men is nog steeds niet in staat om foutloze beeldchips (sensoren) te maken ...
        zoals bij mijn 5D MLK II bv FF sensor met 21000000 pixels , op een paar vierkante cm ..
        moest ik weten hoeveel pixels er reeds zo geremapped zijn , ik denk dat ik terug analoog zou gaan .. dit hoort nu eenmaal bij de productie van beeldsensors..
        natuurlijk leggen ze hopelijk de lat redelijk hoog en mogen er niet te veel pixels iets mankeren ..
        Ik ben aan het denken hoe we die zichtbaar kunnen maken, zeg maar een soort sensor test. Iemand ideeen?

Om kapotte pixels te vinden is het simpel mijn inziens.

- haal je camera uit en laat de body cover er op zitten of laat de lensdop er op zitten.
        - zet cam in M mode, iso 100, kies een sluitertijd die niet te lang is (bv 1/250) (ik kies die waarden zo voor de vuist om ruis te vermijden, andere waarden zijn mss beter)
        - neem de foto

Alles wat niet zwart is, is zeker al defecte pixel.

Dan een test doen op een grijskaart bv.
        - haal cam uit en zet standaard lens er op, Manueel focus, zet focus op oneindig.
        - zet cam in Aperture mode, kies een groot Aperture (dus kleine F)
        - neem een foto op iso 100 van een grijskaart of een egaal grijs blad papier

op de foto mag je zeer lichte ruis zien, maar geen uitschieters zoals die rode en blauwe pixels die Gekkie heeft bv

Maar dan zie je enkel de pixels die nu nog niet remapped zijn natuurlijk.

Iemand enig idee hoe we de remaps kunnen ontdekken /testen /achterhalen ?

Comment

Dit wordt duidelijk een beetje een onzintopic naar mijn mening Dode pixels moet je gewoon niet moeilijk over doen, omdat je er praktisch gezien niks van merkt. Een vergelijking met de piston van een auto is compleet krom. Vergelijk het dan met een pluisje op de bekleding van een nieuwe auto. Daar doe je toch ook niet moeilijk over? Ik weet zeker dat het overgrote deel van de sensoren van digitale camera's die uit de fabriek rollen dode pixels bevatten. Deze worden echter geremapped zodat je er praktisch gezien geen nadeel van hebt. De fabrikanten zouden er ook voor kunnen kiezen om alleen maar cameras zonder dode pixels te verkopen, maar dan moet je niet raar opkijken als een 5D opeens 10.000 euro of meer kost. En dat komt dan alleen omdat de fabrikant misschien 100 sensoren weg moet gooien voordat ze er eindelijk een keer 1 hebben zonder dode pixel.
          http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

http://rouwkema.smugmug.com/

Comment

Dus jij vind dat als je bv een auto koopt, en na 4 maand gaat er een piston kappot, dan is het voor jou voldoende als de garagist jou zegd "nou ... dan slopen we die er toch ff lekker uit, met 3 pootjes gaat lekker ook".
            zever,gezever
            Mijn site...
            vandaelefotografie.be
            * BD0916BE *

Comment

Als iemand bv met zijn laatste centen een toestel van pakweg 500 euro of zo koopt, dan kan ik er mee leven dat het toestel mindere prestaties neerzet in vergelijk tot de duurdere toestelen.
              Dus bij goedkope toestellen worden puristen ineens minder puriteins?
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Alles wat niet zwart is, is zeker al defecte pixel.
                En hoe zit het dan met de dode pixels? Die zijn zwart........

op de foto mag je zeer lichte ruis zien, maar geen uitschieters zoals die rode en blauwe pixels die Gekkie heeft bv?
                Dus die heeft helemaal geen dode pixels, maar stuck pixels.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Voila, om die reden stelde ik dus mijn vraag enkele reacties geleden "Hoe heb je die dode pixels zo duidelijk kunnen zien dat je ze exact kon tellen ?"

Voor je dit op het net zet moet je eerst het verschil weten tussen "dead pixel" "hot pixel" en "stuck pixel", hetzelfde geldt voor Xafke die hier zo hoog van de toren staat te roepen maar infeite in zijn antwoorden laat zien ook het verschil niet te kennen

Bij deze even een link, interessante leesvoer

grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Dode pixels zijn gewoon normaal.
                    GEEN ENKELE fabrikant is in staat om een sensor te bouwen die geen dode pixels heeft.
                    We spreken van 10 miljoen pixels; stel dat je 10 dode pixels hebt. Dit is 1 op 1miljoen, dit is een duizendste van een promille. Wie of wat voldoet er aan die kwaliteitsnormen.
                    In de praktijk zijn er honderden, misschien duizenden pixels in een sensor dood.
                    De pixels die wij zien als dode pixels zijn er die door de mazen van het net geglipt zijn. De dode pixels worden softwarematig uitgeschakeld. Die dat we zien zijn ze vergeten aan te passen.
                    Ik hed destijds met mijn D100 twee dode pixels. Binnen gegaan bij de serviceafdeling van Nikon (toen nog De Beukelaer), twee minuten later staan ze daar terug met je camera, in orde, gratis.

Een jaar later had ik problemen met de sluiter van mijn toestel, toen was de service van Nikon reeds overgenomen door Procirep in Brussel.
                    Toestel zelf binnengedaan de dinsdagnamiddag. De donderdag van dezelfde week was mijn toestel hersteld, onder waarborg.
                    Service

Het probleem stelt zich in de winkel waar je uw toestel binnendoet. Het toestel blijft daar liggen tot de reiziger nog eens langskomt, een of twee weken, gaat dan binnen bij Procirep, twee dagen, gaat terug naar de winkel via dezelfde zeiziger, nog maar eens twee weken later, de winkelier wacht nog eens een week eer hij de klant verwittigd..... vandaar die lange hersteltijden.
                    Ik heb enkel goede ervaringen met de servicedienst van Nikon, maar je moet wel ZELF naar daar gaan en uw toestel binnendoen en terug gaan afhalen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gekkie Bekijk bericht
                      hey,

ik zag die pixels op mijn foto
                      toen ik een van mijn schoolopdrachten deed
                      lichtmeeting met spotmeeting

ik nam dus fotos van de maan
                      waar ik woon is het behoorlijk donker
                      en met een mooie heldere maan is dit de perfecte oeffening om spotmeeting te doen

toen ik mijn foto bekeek op de pc zag ik blauw en rood spotjes
                      waar die normaal niet horen

toen ik die foto uitvergrote kon je dit zien
                      nu ik op ander fotos kijk zie ik ze ook

hier bij geef ik nu ook een link
                      waar je een van de nachtfotos kan vinden

Mvg
                      Gekkie
                      Zijn dit niet gewoon sterren en andere hemellichamen?
                      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Heb nog even de exif bekeken van je foto, je zei dat dit een schoolopdracht was , toch nog enkele tutorials lezen over nachtfotografie en ook over de basisinstellingen van een fototoestel !

- iso 400
                        - f 36
                        - 0,7892"

grts
                        Sieg
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                          Voila, om die reden stelde ik dus mijn vraag enkele reacties geleden "Hoe heb je die dode pixels zo duidelijk kunnen zien dat je ze exact kon tellen ?"

Voor je dit op het net zet moet je eerst het verschil weten tussen "dead pixel" "hot pixel" en "stuck pixel", hetzelfde geldt voor Xafke die hier zo hoog van de toren staat te roepen maar infeite in zijn antwoorden laat zien ook het verschil niet te kennen

Bij deze even een link, interessante leesvoer

grts
                          Sieg

Mijn inziens is het verschil triviaal, de pixel is deffect PUNT!
                          En er zijn meerdere oorzaken naargelang het zeer specifieke subonderdeel van de pixel zelf. Maar dit is hier geen les electronica dacht ik.
                          Zoals je wel zelf weet bestaat die uit meerdere optics, filters, fotodiodes, preamps, noisefilters, ... allemaal veel te gedetaileerd en geen mens die het begrijpt.

Punt is: platte band is platte band. en die ga je in dit geval niet meer oppompen!
                          Of je nu benamingen wil geven aan ieder subaspect is jou probleem, de pixel is gewoon stuk, en dat is de kern van de zaak, punt aan de lijn.

Comment

Je kan je ook eens afvragen hoe je dan moet denken over pixels op je sensor, die niet voor de foto direct worden gebruikt, maar voor andere doeleinden.

Comment

Punt is: platte band is platte band. en die ga je in dit geval niet meer oppompen!
                              Of je nu benamingen wil geven aan ieder subaspect is jou probleem, de pixel is gewoon stuk, en dat is de kern van de zaak, punt aan de lijn.
                              Nee, voor een klein gaatje leg je er een 'plakkertje' op... het gaatje is er nog steeds maar je ziet het niet meer.
                              Jean Pierre.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rouwkema Bekijk bericht
                                Dit wordt duidelijk een beetje een onzintopic naar mijn mening Dode pixels moet je gewoon niet moeilijk over doen, omdat je er praktisch gezien niks van merkt. Een vergelijking met de piston van een auto is compleet krom. Vergelijk het dan met een pluisje op de bekleding van een nieuwe auto. Daar doe je toch ook niet moeilijk over? Ik weet zeker dat het overgrote deel van de sensoren van digitale camera's die uit de fabriek rollen dode pixels bevatten. Deze worden echter geremapped zodat je er praktisch gezien geen nadeel van hebt. De fabrikanten zouden er ook voor kunnen kiezen om alleen maar cameras zonder dode pixels te verkopen, maar dan moet je niet raar opkijken als een 5D opeens 10.000 euro of meer kost. En dat komt dan alleen omdat de fabrikant misschien 100 sensoren weg moet gooien voordat ze er eindelijk een keer 1 hebben zonder dode pixel.
                                herhaling van wat ik reeds verteld heb .. ( ben dan toch niet de enige die dit weet )
                                grts Peter
                                BD1754BE / Body & glass

Comment

Working...
                                X