Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Graag advies voor de aankoop van een spiegelreflexcamera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Graag advies voor de aankoop van een spiegelreflexcamera

    Ik gebruik mijn Sigma 10-20 eigenlijk niet vaak voor landschappen, eerder interieurshots of architectuur. De 18-55 gaat er vaker op voor landschappen.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

    Comment


    • #17
      Re: Graag advies voor de aankoop van een spiegelreflexcamera

      Oorspronkelijk geplaatst door the_landscape Bekijk bericht

      De lens 18-35 SL of toch de 10-22? Samen met een kid versie of toch maar niet?
      ben niet zo op de hoogte van de canon lenzen... voor landschap is alvast een bereik van 17-55mm heel nuttig, af en toe eens breder, 10-22 (ultragroothoek), maar door de band een gewone groothoek.

      bij nikon zou ik je een kitlens aanraden om te starten, of een 16-85mm om dat ik weet dat ze van goede kwaliteit zijn...
      De goedkoopste kitlenzen van canon zijn niet zo goed, laat je hier even door een canonier helpen...
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #18
        Re: Graag advies voor de aankoop van een spiegelreflexcamera

        Als je maar zorgt dat de 18-55 kitlens IS heeft, dan is dit voor zijn prijs wel degelijk een
        heel goed lensje. Ik zou daar ook mee beginnen voor landschappen. Ze is echt niet duur
        en loop je tegen de beperkingen aan, kun je ze nog verkopen en bijvoorbeeld een 17-55
        2.8 kopen. Die is heel scherp maar ook duur. En ik weet niet of je de lichtsterkte nodig
        hebt. Misschien een 17-40 L. Die wordt hier ook veel gebruikt voor landschappen. En als
        je ooit mocht overschakelen op full frame nog bruikbaar want een L lens.
        10-22 is inderdaad leuk voor architectuur en binnenshuis. En ja, je kunt ze natuurlijk ook
        gebruiken voor landschappen, maar ik vind ze daar net iets te breed voor, al is dat een
        kwestie van smaak. Veel succes.

        Comment


        • #19
          Re: Graag advies voor de aankoop van een spiegelreflexcamera

          De 550D is een topper!, de 500D ook trouwens.

          De lens die er bij zit in kit is so-so, em is nie slecht maar het is zeker geen toplens.
          Goed genoeg om huis-tuin-keuken fotos mee te maken, maar als je de meerprijs ziet van die lens in kit dan betaal je maar een fractie van de prijs (de 18-55 IS kost los 250 euro dacht ik)

          In jou geval zal vooral het leren werken met het toestel en leren werken met die lens hier voordeel geven vind ik. De lens is veelzijdig en handig in bedienen vind ik. Dus zo slecht is em ook weer niet

          Natuurlijk als je dan later meer weet over fotografie en eventueel een duurder lens gaat aankopen, DAN ga je wat meemaken denk ik Het verschil met zoeen dure L lens op je 550D is enorm! Maarja, kijk naar de prijzen .... wat dacht je?

          Vergeet ook niet dat je hier op een forum zit met echte liefhebbers en voor ons vinden we op de duurste lens altijd wel nadelen aan

          Toch denk ik dat je goed kan starten met de kitlens en ziet of het iets voor jou is.

          Ik weet niet of je cursus zou gaan volgen ervoor maar als je dat niet doet dan zou ik je STERK aanraden om de handleiding van je toestel minstens 5 keer te doorlezen.
          Daar ga je al goede start nemen en veel tips uit halen.

          Ps: koop zeker geen canon 1000D of nikon D3000, das speelgoed (lees brol)

          Comment


          • #20
            Re: Graag advies voor de aankoop van een spiegelreflexcamera

            Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
            ...(de 18-55 IS kost los 250 euro dacht ik)...
            watte? Als "adviesprijs" misschien wel, maar wie koopt er tegen adviesprijs?
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #21
              Re: Graag advies voor de aankoop van een spiegelreflexcamera

              Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
              ...
              Ps: koop zeker geen canon 1000D of nikon D3000, das speelgoed (lees brol)

              Comment


              • #22
                Re: Graag advies voor de aankoop van een spiegelreflexcamera

                Als je voor landschappen gaat zou ik je aanraden om de canon 17-40 mm f 4 aanschaffen ,ikzelf heb deze lens ook op mijn canon 50 D staan ,en moet zeggen ik gebruik ook deze lens voor portret .

                Wil je planten en macro doen zou ik je aanraden om de canon 100 mm f 2,8 usm aan te schaffen geeft mooie dof voor plant en insekten te fotograferen kan ook perfect dienen voor portret .

                Grtz

                Ardesign


                Oorspronkelijk geplaatst door the_landscape Bekijk bericht
                Bedankt iedereen voor de reacties.

                Ondertussen heb ik niet stilgezeten. Heb beslist om een canon 550 D aan te schaffen.

                Echter ben ik er nog niet overtuigd van de lenzen.

                Zoals in mijn eerste post is het de bedoeling om natuur in beeld te brengen. Geen echt bewegende beelden. Wel planten en landschappen.

                Nu is mijn vraag welke set ik best aankoop.

                De lens 18-35 SL of toch de 10-22? Samen met een kid versie of toch maar niet?

                Groeten
                Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

                Comment


                • #23
                  Re: Graag advies voor de aankoop van een spiegelreflexcamera

                  Ik heb zonet een D5000 besteld met Nikon 18-200mm VRII lens.
                  Eind deze week heb ik hem. Ben benieuwd.( ook naar jullie reacties :-) )

                  Comment


                  • #24
                    Re: Graag advies voor de aankoop van een spiegelreflexcamera

                    D5000 goede keuze en betaalbaar.
                    Ik ben er heel tevreden mee. In het begin is het wat zoeken maar eens je er aan gewoon bent en je persoonlijke voorkeuren zijn ingesteld een bijzonder goed toestel.

                    Mvg
                    Spogy
                    Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Graag advies voor de aankoop van een spiegelreflexcamera

                      Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                      Als je maar zorgt dat de 18-55 kitlens IS heeft, dan is dit voor zijn prijs wel degelijk een
                      heel goed lensje. Ik zou daar ook mee beginnen voor landschappen. Ze is echt niet duur
                      en loop je tegen de beperkingen aan, kun je ze nog verkopen en bijvoorbeeld een 17-55
                      2.8 kopen. Die is heel scherp maar ook duur. En ik weet niet of je de lichtsterkte nodig
                      hebt. Misschien een 17-40 L. Die wordt hier ook veel gebruikt voor landschappen. En als
                      je ooit mocht overschakelen op full frame nog bruikbaar want een L lens.
                      10-22 is inderdaad leuk voor architectuur en binnenshuis. En ja, je kunt ze natuurlijk ook
                      gebruiken voor landschappen, maar ik vind ze daar net iets te breed voor, al is dat een
                      kwestie van smaak. Veel succes.


                      is dit een goede lens voor natuur en landschap dat je bedoelt?
                      Neem gerust een kijkje op http://dariodebackerfotografie.weebly.com/, daar zijn meer foto's te bekijken en kunnen reacties nagelaten worden.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Graag advies voor de aankoop van een spiegelreflexcamera

                        Oorspronkelijk geplaatst door the_landscape Bekijk bericht
                        http://nl.canon.be/For_Home/Product_..._f3556_IS_USM/

                        is dit een goede lens voor natuur en landschap dat je bedoelt?
                        Denk het wel omdat je voor natuur en landschappen niet echt een lichtsterke lens nodig
                        hebt, maar wel een degelijk statief. Enfin, mijn idee. Ook al kan je op het internet wel
                        kritieken lezen dat de lens een beetje te duur is voor wat ze is. Ook dat ze niet zo heel
                        veel beter zou zijn dan de kitlens 18-55 IS.
                        Wel heb je natuurlijk een mooi bereik, indien je ook portretten e.d. wil trekken. Het is
                        dus meer een allround lens.
                        Persoonlijk zou ik gaan voor de 17-40 f4 omdat dit een L lens is. Mocht je dus ooit naar
                        FF overschakelen dan heb je alvast een prachtige lens, en iets dat zijn waarde ook wel
                        langer zal behouden.

                        Comment

                        Working...
                        X