Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grotere sensor bevuiliging door Live Mode

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Grotere sensor bevuiliging door Live Mode

Oorspronkelijk geplaatst door Remco_RC Bekijk bericht
    Wat een beetje denigerend antwoord zeg. Waarom zou je als snapshot schieter een compact moeten hebben. Een instap reflex met een simpele lens kan dan ook heel leuk zijn. Ook gewoon op de auto stand. Niet iedereen heeft de interesse om te leren hoe de camera werkt. Persoonlijk zou ik het ook zonde vinden van mijn geld maar dat komt omdat het voor mij een hobby is. Daarnaast heeft ook niet iedereen genoeg te verteren om de ene lens na de andere te kopen. Dat hoeft ook helemaal geen pre te zijn ook. De camera en de lens vertegenwoordigen maar een deel van een plaat. Uiteindelijk is het de fotograaf die het moet doen.
    Ik kan inderdaad je denkwijze volgen, dat niet iedere snapshooter (even een nieuw woordje maken) een compact moet hebben, en dat het inderdaad leuk kan zijn om dan ook met een dslr foto's te maken.

Hetgeen ik eigenlijk wou zeggen in mijn eerste post is dat je dan met een dslr een heleboel creatieve mogelijkheden links laat liggen, en daar heb ik moeite mee om dat te begrijpen.
    Voor mij is het de bedoeling om te evolueren en te leren, en dan maak ik zonde van de ongebruikte mogelijkheden.

Qua aankopen van materiaal, dat gaat bij mij ook stilletjes aan hoor, ik heb ook geen fortuin om te spenderen (spijtig genoeg).
    Het hoeft ook niet, maar je hebt dan wel een groter aantal creative mogelijkheden als je het wel hebt.

Het is inderdaad net zoals met andere kunstvormen het manneke (of vrouwke) dat het moet doen.
    Is dit nu achter de camera, het penseel, het potlood, de airbrush of eender welk "ding" dat een creatieve/artistieke toepassing heeft, het maakt niet uit.

Dat mijn antwoord denigrerend kan overkomen, ga ik niet ontkennen. Het is niet de eerste keer dat ik iemand tegen de schenen stamp met een eerste antwoord.
    Dat ligt aan dit manneke, eerst spreken/schrijven en dan pas nadenken, is geen onbekende.

Als jijzelf of iemand anders zich beledigd voelt, dan excuseer ik me daar graag voor.
    Maar ik kan niet garanderen dat ik in de toekomst niemand meer tegen de schenen ga stampen... It's just me

FF on topic : (daarstraks vergeten erbij te zetten, want was beetje opgedraaid door externe factoren ....kleinkinderen.... soms )

Zelf heb ik de live view nog maar 30 tal keer gebruikt, vooral omdat de autofocus veel trager is, geen stofprobleem. Filmfunctie heb ik ook al een aantal keer gebruikt, zonder stofproductie. Meeste van de opnames met live view waren in de buitenlucht.

Stof algemeen: geen problemen mee, zelfs niet na heel wat objectiefwissels. Maar ik moet wel toegeven dat mijn camera elke week/14 dagen volledig gereinigd wordt in mijn hobbykamer en dat mijn objectieven ook een poetsbeurt krijgen.Sensor om de drie maand.
    In de hobbykamer staat een ion luchtzuiveraar die 24/24 werkt, helpt heel goed om het stof binnen de perken te houden.
    Ik ben eigenlijk niet lui, ik ben alleen erg goed in het niets doen ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Excalibur Bekijk bericht
      Maar met slechts één camera, blijven werken met hetzelfde objectief, dan zou ik persoonlijk toch een compactje kopen.
      Met welke compact kun je hetzelfde als met één camera en een 85/1.4? Of iemand die alleen macro's maakt?
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

@excalibur: ik heb het zelf ook wel eens hoor dat ik wat getypt hebt en achteraf denk van dat had ik beter kunnen verwoorden. Ik denk dat hjanssen ook wel de spijker op zijn kop slaat. Macro gaat volgens mij met de meeste compacten nog wel behoorlijk goed.
        Groeten Remco.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Excalibur Bekijk bericht
          Ik kan inderdaad je denkwijze volgen, dat niet iedere snapshooter (even een nieuw woordje maken) een compact moet hebben, en dat het inderdaad leuk kan zijn om dan ook met een dslr foto's te maken.
          ...
          Zelf heb ik de live view nog maar 30 tal keer gebruikt, vooral omdat de autofocus veel trager is, geen stofprobleem. Filmfunctie heb ik ook al een aantal keer gebruikt, zonder stofproductie. Meeste van de opnames met live view waren in de buitenlucht.

Stof algemeen: geen problemen mee, zelfs niet na heel wat objectiefwissels. Maar ik moet wel toegeven dat mijn camera elke week/14 dagen volledig gereinigd wordt in mijn hobbykamer en dat mijn objectieven ook een poetsbeurt krijgen.Sensor om de drie maand.
          In de hobbykamer staat een ion luchtzuiveraar die 24/24 werkt, helpt heel goed om het stof binnen de perken te houden.
          En wat bedoel je juist met de poetsbeurt en wat doe je juist?

Alvast bedankt voor je antwoord.
          mvg Guido
          Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

Comment

Wat me al opgevallen is bij een lensenwissel is dat sommigen de achterdop gewoon niet gebruiken, dat is vragen om stof natuurlijk. De achterdop zo laat mogelijk afhalen en de lens onmiddelijk op het camerahuis zetten.
            Oh ja, en bij een poetsbeurt krijgt de binnenkant van elke dop ook een beurt natuurlijk.

Poetsroutine, elke lens frontelement en achterdop en achterste element (die twee laatste alleen op stof).
            Camerahuis buitenkant eerst, lens verwijderen, randen waar de lens zit naar buiten toe, spiegel nakijken, kuisen, spiegel opklappen, sensor nakijken en kuisen. Indien nodig nat (eclipse en pec pads), maar meestal volstaat de artic butterfly.

Comment

.. er is wel een reden waarom live view niet erg goed is voor uw sensor en die hebt ge niet vernoemd maar daar moogt ge zelf naar zoeken ..
              Vroeger zeker bij de padvinders gezeten?

BTW dat "glazen raampje" is een AA filter .. en die speciale setting is het menu om daar aan te geraken is ... "spiegel opklappen"
              De sluiter wrik je vervolgens met een schroevedraaier open?

Comment

My 2 cents... waar maken we zo'n heisa over?

- een toestel is om te gebruiken
                - stof is er om te verwijderen (zelf of in de winkel om de 6 maand vb , +/- 20 a max 30 euro denk ik)
                - effectief betere camera, betere lenzen,... zullen misschien wel minder stof binnenbrengen in de camera, on the other hand,... een SLR is gemaakt om lenzen te kunnen wisselen, bij iedere lenswissel komt er vast en zeker stof aan te pas, niks aan te doen.

Gewoon als je een stofje op de sensor ziet de lens verwijderen, spiegel opklappen en gewoon eens met een grote blaaspeer blazen en 95% kans dat uw stofdeeltje weg is.

't Is zoals "ik zie graag een zwarte auto, maar ga hem niet kopen omdat die snelste vuil is".... ;-)))
                Als je hem graag ziet of hebt kies die dan, en was die dan gewoon af en toe. Lijkt me eenvoudig :-)

Blaaspeer : 5 a 8 euro denk ik
                Speciale wattestaafjes (zeer fijn puntje) om eens vasthangende stofdeeltje te verwijderen 3 a 5 euro denk ik.
                En daarmee kan je zeker 1 tot 3 jaar verder en veel foto's maken in live view, filmen, lenzen wisselen enz zonder worries.
                Imagination is more important than knowledge...
                http://www.kiekje.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gblanchaert Bekijk bericht
                  En wat bedoel je juist met de poetsbeurt en wat doe je juist?

Alvast bedankt voor je antwoord.
                  Volgorde is vergelijkbaar met hetgeen Zappa hieronder schrijft , gebruik alleen iets ander materiaal :
                  Nitril/latex en katoenen handschoenen (nitril/latex ongepoederde versie !! )
                  Kenair perslucht en een klassieke blaasbalg
                  Arctic butterfly
                  Visible dust materiaal (swabs, lens cleaner, sensor loup, corner swabs, chamber clean en vloeistoffen)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Met welke compact kun je hetzelfde als met één camera en een 85/1.4? Of iemand die alleen macro's maakt?
                    Over het kwaliteitsverschil wil ik me niet uitspreken, daar weet ik van dat een 85mm een veel beter objectief is dan de lens van een compactje, logisch je betaald er ook voor.

Even een voorbeeld om mijn gedachtengang te verduidelijken:
                    -Optreden van een muziekgroep
                    -Je staat niet aan het podium, maar ergens op een redelijke afstand, 15-20 meter of verder
                    -Je kan niet dichter naar het podium of je moet een veldslag leveren met de aanwezige fans en riskeer je beschadiging van je materiaal
                    -Je wil een close-up/face shot van de zanger

Je hebt de keuze tussen de camera met de 85mm of je zet een 70/200 of groter erop.

85mm : croppen met kwaliteits/detail verlies
                    70/200 : geen crop of minimaal

Toch ook de bedoeling van een dslr met verschillende objectieven om flexibel te zijn in alle omstandigheden dacht ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Remco_RC Bekijk bericht
                      @excalibur: ik heb het zelf ook wel eens hoor dat ik wat getypt hebt en achteraf denk van dat had ik beter kunnen verwoorden. Ik denk dat hjanssen ook wel de spijker op zijn kop slaat. Macro gaat volgens mij met de meeste compacten nog wel behoorlijk goed.
                      We zijn altijd nog mensen die geleid worden door emoties, en dan kan er inderdaad wel eens iets verkeerd lopen..

Comment

Waar ik me vragen bij stel is vooral bij toestellen zoals de Sony NEX modellen. Is het niet zo dat bij deze toestellen de sensor blootgesteld is bij elke lenswissel? (als ik foto's bekijk van NEX toestellen heb ik de indruk dat er geen enkele bescherming voorzien is voor de sensor (behalve dan de AA-filter) Ik vermoed bijgevolg dat bij dergelijke toestellen de sensor veel sneller met stofdeeltjes bezoedeld zal zijn dan bij "klassieke" DSLR's. Of heb ik het mis?
                        meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flitske Bekijk bericht
                          Waar ik me vragen bij stel is vooral bij toestellen zoals de Sony NEX modellen. Is het niet zo dat bij deze toestellen de sensor blootgesteld is bij elke lenswissel? (als ik foto's bekijk van NEX toestellen heb ik de indruk dat er geen enkele bescherming voorzien is voor de sensor (behalve dan de AA-filter) Ik vermoed bijgevolg dat bij dergelijke toestellen de sensor veel sneller met stofdeeltjes bezoedeld zal zijn dan bij "klassieke" DSLR's. Of heb ik het mis?
                          Wel, die vraag heb ik me ook al gesteld...
                          Voor zover ik kan vinden zit er voor de sensor een low pass filter, die de sensor toch mee zou moeten beschermen

linkie met halverwege de pagina een afbeelding van de sensor

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                            Vroeger zeker bij de padvinders gezeten?

De sluiter wrik je vervolgens met een schroevedraaier open?
                            Ik moet iemand anders zijn stommiteiten niet corrigeren door 'm de pap in de mond te geven .. als ge weet met wat ge bezig zijt in "live view" op een dSLR dan zou je moeten weten wat het grootste probleem is .. de rest is gewauwel zoals bovenstaande ..

ha .. en gij demonteerd uw sluiter om uw AA filter te kuisen, wat meestal "sensor" genoemd wordt? goe bezig jong, heel goe bezig!
                            nog nooit een handleiding gelezen zeker? denk het niet ...

Comment

Working...
                            X