Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D3100/D5000

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D3100/D5000

    Ik twijfel nog tussen een Nikon D3100 en een Nikon D5000. Ik ken veel gebruikers die tevreden zijn over de D5000, maar de D3100 is nog relatief nieuw... Veel verschil merk ik ook niet (verstelbaar lcd-scherm, de guide-functie, hogere ISO-boost, het aantal pixels,...) Wat zijn jullie ervaringen of waardoor zouden jullie je laten leiden om de D3100 of de D5000 te kopen? Ook qua prijs is er niet zo'n groot verschil...

  • #2
    Re: Nikon D3100/D5000

    Heel eerlijk ? meteen naar de D90 gaan, ondanks z'n opvolger (de D7000) nog steeds een topcamera MET ingebouwde motor.
    Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

    BD1614BE

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D3100/D5000

      Oorspronkelijk geplaatst door Tootsie Bekijk bericht
      Heel eerlijk ? meteen naar de D90 gaan, ondanks z'n opvolger (de D7000) nog steeds een topcamera MET ingebouwde motor.
      Inderdaad....koop een D90 die zal nog in prijs zakken nu zijn opvolger er aankomt....een prachtcamera!!!

      grtz

      Dirk
      D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
      Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D3100/D5000

        Ik ben sedert een drietal weken de eigenaar van een D5000 voorheen had ik een D50.
        Ik ben heel tevreden over de resultaten, de D5000 wordt wel eens de mini D90 genoemd en dat kan wel eens waar zijn het grootste verschil zit in het info scherm bovenaan en de scherpstelmotor die wel in de D90 zitten en niet in de D5000. Processor, censor en lichtmeeting zijn identiek. De zoeker van de D5000 is ook iets kleiner.
        Al bij al is de D5000 een zeer goede instap DSLR.

        Mvg
        Spogy
        Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D3100/D5000

          Is de D3100 of D5000 niet meer aangeraden als instapmodel ten opzichte van de D90?

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D3100/D5000

            Oorspronkelijk geplaatst door KDVR Bekijk bericht
            Is de D3100 of D5000 niet meer aangeraden als instapmodel ten opzichte van de D90?
            Ik denk dat dit meer het geval is als je wil filmen met uw DSLR maar dan koop je beter een video camera denk ik persoonlijk.
            De 3100 lijkt heel strek op de D5000 ik zou de vershillen eens moeten opzoeken.
            Nikon kon niet achterblijven met video op een DSLR t.o.v. de concurentie daarom is de 3100 op de markt gebracht denk ik en niet om de D5000 te vervangen.

            Mvg
            Spogy
            Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D3100/D5000

              Het dilemma gaat nu niet langer tussen de D3100 en de D5000, maar wel tussen de D3100 en de D90... Iedereen raadt wellicht de D90 aan hier? Alvast bedankt voor de info!

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D3100/D5000

                Ik zit met hetzelfde dilemma...Heb nu de D3000 die ik binnenkort ga verkopen om dan D3100 of D90 te kopen. D90 is wel oud en vertrouwd, maar ik ga toch voor de D3100 gaan
                Nikon D3100 .:. AF-S 18-105 VR .:. AF-S 35 f1.8 .:. SB-700

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D3100/D5000

                  Er zijn toch enkele opmerkelijke verschillen tussen de D3100 en de D5000 je kan ze best eens naast elkaar vergelijken bijvoorbeeld op Dpreview.
                  De autofocus en belichtingscompensatie verschillen nogal.
                  De D5000 heeft een kantelbare monitor heel handig en instelbaar beeldkwaliteit (fine, normal en basic) dit kan heel megabites besparen op uw geheugenkaartje.

                  Mvg
                  Spogy
                  Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D3100/D5000

                    Oorspronkelijk geplaatst door spogy Bekijk bericht
                    Er zijn toch enkele opmerkelijke verschillen tussen de D3100 en de D5000 je kan ze best eens naast elkaar vergelijken bijvoorbeeld op Dpreview.
                    De autofocus en belichtingscompensatie verschillen nogal.
                    De D5000 heeft een kantelbare monitor heel handig en instelbaar beeldkwaliteit (fine, normal en basic) dit kan heel megabites besparen op uw geheugenkaartje.

                    Mvg
                    Spogy
                    Dit begrijp ik helemaal niet.
                    'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D3100/D5000

                      De D3100 is als ik het goed heb, een D3000 remake.
                      Een zeer goed vriend van me heeft de D3000 en ik de Canon 450D, dus we hebben al veel kunnen vergelijken in de praktijk waarbij we de zelfde shoots doen.

                      Zelf ben ik nooit voorstander geweest van de D3000, ik vond het eerlijk gezegd maar prul.

                      - De positive punten zijn dat de camera rijkelijk uitgerust is met "leerrijke speeltjes" om het instappen naar DSLR eenvoudiger te maken. Als ik me niet vergis adverteerd Nikon deze cam zelfs als "verschiet niet als je een peuter met een DSLR ziet rondlopen" waarbij ze bedoelen dat hij eenvoudig is in gebruik.
                      - de 3000 heeft een mijn inziens een zeer goed auto witballans (ik vind em beter dan mijn canon 450D in veel situaties met complex licht)

                      Doch er zijn veel minpunten aan.
                      - de electronische contacten zijn NIET verguld en zorgen voor problemen met informatieuitwisseling naar de lenzen toe! (volgens een verkoper uit een zeer gekende electroketen komen veel D3000s terug binnen voor reparatie met deze storing.
                      - de originele 55 - 200 lens van nikon werkt niet op ISO 1600 !! (dit zou ook een ontwerpfout / storing moeten zijn)
                      - veel zaken zijn een beetje TE kinderachtig aangepakt waardoor de 3000 ook echt die "feel" heeft.
                      - mijn vriend zijn cam is nog maar paar maanden oud en hij heeft al dead pixels op zijn CCD !!! op alle fotos zie je de zelfde meerdere blauwe dode pixels terug (eens je weet waar ze zitten, blijf je ze zien op ALLE fotos)
                      - veel fotos komen er overbelicht uit desondanks de lichtmeting correct word gedaan.
                      - de autofocus zit er soms echt DIK naast. dit maakt actiefotos van bv spelende kindjes echt moeiljk.
                      - de cam is zeeeeeeer traaaaaaag.
                      - er is geen bracketing aanwezig en zo ontbreken nog wel een paar "pro" opties/instellingen waarvan je pas later ontdekt dat je toch beter voor die duurdere cam had gekozen.

                      mijn conclusie: D3000 = TIS BROL, blijf er af

                      Die D90 is heel ander makelij en is een sterke aanrader volgens velen, zelf heb ik er nog maar 1 keer mee kunnen werken en ik vond het toch zeer sterk afsteken in vergelijk met bv de 3000.

                      Als ik 1 groot eindadvies mag geven:
                      Wil je voor DSLR gaan, spaar gewoon een paar weken langer en koop een toestel die meer mid-range ligd. Die slordige 200 euro mag je echt niet op besparen. Geduld is een mooie deugd

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D3100/D5000

                        ik heb ook een D3000 en daar bovenop een D90, persoonlijk zou ik niet durven zeggen dat de D3000 brol is :s het is een lekker compact ding!
                        de grootste nadelen die ik ondervonden heb:
                        -het ruis op hoge iso
                        -de bediening als je manueel je instellingen doet

                        ik zou eerder zeggen: niets is perfect! en het heeft inderdaad zijn gebreken maar het is tenslotte ook een (heel goedkope) beginnerscamera die voor de prijs toch uitblinkt

                        vroeger heb ik ook moeten kiezen tussen de D90 en de D5000....
                        de hoge resolutie van het scherm, de vele extra knoppen (extra bedieningsgemak) en het extra lcd schermpje hebben bij mij de doorslag gegeven

                        maar xafke: je eindadvies... ben ik volledig mee akkoord
                        Last edited by MansonGT; 22 oktober 2010, 18:44.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D3100/D5000

                          Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                          de electronische contacten zijn NIET verguld en zorgen voor problemen met informatieuitwisseling naar de lenzen toe
                          die van mijn D700 en D2h ook niet, ook brol? Overigens nog nooit last gehad met info uitwisseling.

                          Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                          - mijn vriend zijn cam is nog maar paar maanden oud en hij heeft al dead pixels op zijn CCD !!! op alle fotos zie je de zelfde meerdere blauwe dode pixels terug (eens je weet waar ze zitten, blijf je ze zien op ALLE fotos).
                          Is daar de garantie niet voor uitgevonden?

                          Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                          - veel fotos komen er overbelicht uit desondanks de lichtmeting correct word gedaan.
                          Weet je zeker dat de belichtingsmeting correct wordt uitgevoerd? Belichten is meer dan de meter op 0.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D3100/D5000

                            Ik zit net met hetzelfde dilemma. Ik ben ook van plan m'n eerste DSLR aan te schaffen na wat gespeeld te hebben met de handmatige instellingen op ons oud compactje. Eerst ging ik voor de D3100 gaan met de 18-105mm lens (voor zo'n 659 euro) maar door een aanbieding van Mediamarkt ben ik weer beginnen twijfelen. De aanbieding betreft een D5000, plus de 18-55mm,plus de 55-200mm, plus een draagtas, plus een (albeit vrij klein) extra geheugenkaartje en dit voor 629 euro.

                            Een onmiddelijk nadeel dat ik zag was de lenswissel, alhoewel ik van nature enorm voorzichtig ben met fijne apparatuur en dit met wat oplettendheid niet meteen een onoverkomelijk probleem voor me is. Een voordeel dat ik er dan weer aan heb is dat ik graag naar dieren- en natuurparken ga, dus de extra lens is best wel welkom voor mij.

                            Dus nu zit ik met de vraag: is het verschil in beeldkwaliteit tussen de 5000 en de 3100 groot genoeg (in de handen van een beginner en in niet echt extreme situaties) om voor de 3100 met 18-105mm te kiezen? De paar extra MP kunnen me in elk geval niet zoveel schelen aangezien ik niet op het punt sta om meteen extreme crops of gigantische prints te maken. Het is best wel verwarrend want blijkbaar heeft de D5000 op sommige gebieden een klein voetje voor (zoals bij de FPS).

                            Hulp graag ^^

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D3100/D5000

                              Ik heb een D5000 en mijn nonkel een D90.
                              Ik heb wel als eens met de D90 gewerkt en moet zeggen dat die toch handiger in gebruik is
                              en wel een aantal functies meer bied.
                              Persoonlijk heb ik achteraf wat spijt dat ik niet de D90 gekocht heb.

                              Vooral de ingebouwde scherpstelmotor.
                              Ja, er zijn voldoende AF-s lenzen (met de motor er in)
                              Ja, je gaat soms wel zeggen:"spijtig, die lens kan ik niet gebruiken" (omdat je steeds een scherpstelmotor in de lens nodig hebt bij de D5000 of D3100)

                              Je kan ook een externe flits aansturen met de ingebouwde flits van de D90,
                              dit lukt niet met de D5000.

                              Er zijn meer knopjes naar buiten gebracht bij de D90, zo kan je bepaalde functies sneller bedienen.

                              Kortom: Bijt even door en koop minstens een D90. Hij kost wel ietsje meer, maar is dat zeker waard.

                              Ben je toch een fotograaf die graag een heel simpel te gebruiken toestel wil,
                              koop dan de D3100 of de D5000. (niet dat de D90 veel moeilijker is)

                              Of wil je een kantelbaar schermpje, neem dan de D5000.
                              Het is soms leuk om te hebben en handig op bepaalde momenten, maar de scherpstelling werkt dan enorm traag i.p.v. door de zoeker te werken.

                              En: neem de handleiding van de toestellen eens oppervlakkig door op de site van Nikon
                              dan weet je wat de toestellen zoal te bieden hebben.
                              Of de Digitutor op de Nikon-site (die werkt aan de hand van filmpjes en meer grafische uitleg)
                              Nikon D7000 en wat lenzen.
                              http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                              Comment

                              Working...
                              X