Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Echte amateur zoekt advies

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Echte amateur zoekt advies

Ik had je in post #26 al een bridge aangeraden...
    Nu, met de SX30 heb ik geen ervaring, vandaar dat ik je richting Pana stuurde (omdat mijn vrouw de FZ18 heeft). Hopelijk is er iemand met ervaring die even wat komt vertellen.
    Zelf heb ik als 'bridge' of 'supercompact' een Powershot G9. Uitstekend toestel en de huidige opvolger de G12 is nog veel beter.
    Wat de snelheid betreft, tja, de snelheid van een dSLR zullen ze misschien nooit evenaren, maar ze worden toch sneller en sneller hoor.
    Of je d'er echt een 'burst' mee kunt doen (bv van een voorbijrijdende wielrenner) weet ik echter niet. Ik vrees dat je voor dat soort onderwerpen toch de dSLR zult nodig hebben.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door laartje Bekijk bericht
      Ben vandaag eens een winkel binnen gestapt. Zo'n bridge model lijkt met toch handiger om mee te nemen.
      Zo'n DSLR is minder gebruiksvriendelijk op dat vlak vind ik. Bovendien moet je al een extra lens kopen bij de meeste modellen om deftig te kunnen werken. Zo'n bridge geeft allicht niet dezelfde kwaliteit maar ik denk dat mijn oog het verschil niet of nauwelijks zal zien .

Als ik de website van konijnenberg bekijk zou ik op het eerste zicht kiezen voor een Canon PowerShot SX30. Iemand daar ervaring mee?
      Panasonic en Fujifilm hebben alternatieven maar ik lees daarbij dat die vooral naar 'fikfakskes' gaan en meer mogelijkheden terwijl ik liever een toestel zie met de betere lens...
      Vooral de zoomfunctie is voor mij van belang.

Anderzijds vraag ik me af of je snel na elkaar een paar foto's kan nemen met een bridge?

Wie nog ideetjes heeft mag die altijd kwijt
      Toen mijn kinderen kleiner waren heb ik ook een tijdje een bridge toestel gehad (is wel enige jaren geleden), prachtige fotot's van de tuin gemaakt, maar de kinderen stonden er meestal niet op, die waren tegen die tijd al aan het andere eind van de tuin namelijk.
      Dus ik weet niet hoe jong/oud je kinderen zijn, maar hou daar echt rekening mee.
      Ik zou dus gewoon voor een DSLR met een 18-200 lens gaan, hoef je geen lenzen te wisselen met toch een behoorlijk bereik (meestal voldoende voor de huis/tuin en keuken fotografie).
      Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet weet hoe snel de bridge toestellen tegenwoordig zijn. Dus dat zou je even moeten uitproberen.
      Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
      Our English website: www.kaichitravel.com
      Breng eens een bezoekje aan Siberie!

Comment

Vooral de zoomfunctie is voor mij van belang.
        Als zoom voor jou belangrijk is ga dan zeker voor een toestel waar de zoom manueel in te stellen is, maw. een zoom ring op de lens die je precies en snel kan laten in of uit zomen.

Anderzijds vraag ik me af of je snel na elkaar een paar foto's kan nemen met een bridge?
        bridge camera's hebben hun beperkingen, DSLR hebben die ook, maar de lat ligt veel hoger en je kan dikwijls die beperkingen verwijderen door een nieuwe lens, of nieuwe body... bij een bridge kan je dat niet..
        ik ben destijds van bridge op DSLR overgestapt omdat de bridge niet snel genoeg was om m'n kinderen te volgen...
        ben dan gewoon gestart met een nikon D200 en een 18-200mm en het verschil was reusachtig!
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Ik zal inderdaad eens moeten proberen. In de winkel waar ik gisteren was ging dat niet.

De kindjes zijn 1 en 3, nog heel klein. Als ik nu foto's trek ben ik dikwijls net te laat omdat scherpstellen soms nogal lang duurt... ik ga geen nieuw toestel kopen om dan te ontdekken dat ik met hetzelfde probleem zit.

Comment

Ik zal inderdaad eens moeten proberen. In de winkel waar ik gisteren was ging dat niet.

De kindjes zijn 1 en 3, nog heel klein. Als ik nu foto's trek ben ik dikwijls net te laat omdat scherpstellen soms nogal lang duurt... ik ga geen nieuw toestel kopen om dan te ontdekken dat ik met hetzelfde probleem zit.
            voor m'n vrouw, die in't onderwijs werkt heb ik tweedehands een nikon D50 met een 18-70mm lens op de kop getikt voor een goeie 250€ (al eens aan tweedehands gedacht?)
            toestelletje levert heel mooie foto's op van spelende kinderen... met andere woorden, elke actuele DSLR zal dit waarmaken vandaag.
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

als je voor een simpele eos wil gaan raad ik jou de EOS 1000D aan, misschien in combinatie met een tamron 18-270 lens. Dat is een all-roundlens die natuurlijk niet kan tippen aan datzelfde bereik in 3 lenzen maar die wel zeer degelijk is voor een superzoom. Een ander alternatief is een 18-250 van Sigma. De 1000D van canon is echt gericht op de compactgebruikers die iets meer willen. Ik heb zelf dit toestel en ben er zeer tevreden over. Ook de reviews zijn zeer lovend over dit toestel: KLIK

Indien je voor een systeemcamera gaat kan ik jou niet helpen. Hier is mijn kennis te beperkt. Daarom wil ik hierover ook niet oordelen. (mijn mening, je moet niet spreken over dingen waar je niets van kent).
              Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
              hier vind je mijn foto's en hier ook

Comment

En is 70mm voldoende? Wat haal je er meer uit met een lens tot pakweg 200mm?

Comment

dat kan je alleen maar zelf ondervinden, ik had later nog een 70-300mm lens bijgekocht, maar die staat nu in de kast, ze neemt die nooit mee, nooit nodig...

je kan daar veel theoretisch over discussiëren, maar "the proof of the pudding is in the eating"

dat zal voor iedereen verschillend zijn...

Comment

Een 200 mm gebruik je bijvoorbeeld als je een close-up foto van een dier wil maken in de dierentuin.

Als ik eerlijk ben, gebruik ik 99 vd 100 keer mijn standaard lens van 24-70, ik heb wel een telezoomlens tot 200mm maar die komt er maar zelden op.

een D50 is inderdaad een fijn toestelletje, mijn kinderen gebruiken die ook ondertussen en kunnen ze prima foto's mee maken.
                    Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
                    Our English website: www.kaichitravel.com
                    Breng eens een bezoekje aan Siberie!

Comment

Ik kan je de FZ38 aanraden, volgens velen de beste camera in zijn categorie. Kijk maar eens naar de reviews op Cameralabs en Photographyblog. Het is geen DSLR maar voor zijn prijs is dit toch wel een camera met heel veel mogelijkheden en een goede beeldkwaliteit. Tegenwoordig vind je deze camera al voor minder dan 300 €.
                      Last edited by Marc.; 12 januari 2011, 05:40.

Comment

Nog een belangrijke tip:
                        Indien je een compact of een bridge koopt: maak dat je er een afzonderlijke flits kan opzetten. Met indirect flitsen kan je binnen heel wat betere foto's maken dan die ingebouwde flitsen. Je spaart bovendien je batterij in je toestel en heb meestal een groter richtgetal (lichtsterkte). Maak ook dat je zeker vlot manuele instellingen kan doen (AT/TV/M). Zoals ik boven heb aangehaald de manuele scherpstelling kan bij de meeste toestellen beter.
                        mvg Guido
                        Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

Comment

Voor de enkele keren dat ik een flits gebruik, vind ik dat de ingebouwde flits van de FZ38 ruim voldoet, je kan ook makkelijk de sterkte van de flits instellen.

Comment

en dan nog een reactie van iemand die nog bijna helemaal niks weet van fotografie en/of verschillende camera's. Net zoals TS dus.
                            Ik heb jaren schitterende foto's gemaakt met een Canon G5 (met teleconverter) en heb me nu een 400d met onder andere een 55-250 IS aangeschaft.
                            Mijn ervaringen en bevindingen tot nu toe:
                            voordelen 400d tegen G5:
                            - is ontegensprekelijk een stuk sneller
                            - zoomt beter en meer in met de (goedkope (215€)) 55-250 lens
                            - meer mogelijkheden, al gebruik ik ze nog niet (heb hem pas 2 weken)
                            - meer pixels, maar een moderne compact heeft die ook

nadelen van de 400d tegen de G5:
                            - lastiger en zwaarder om mee te nemen. De G5 liet ik gewoon in m'n jaszak glijden.
                            - behoeft meer studie en testen dan een compact om deftige foto's te maken
                            - werkt verslavend, op den duur wil je een lens voor elke situatie

even wat prijzen, om een idee te hebben van de kosten: ik kocht m'n 400d body met kitlens en oude 80-200mm lens tweedehands voor 300€
                            - nieuwe 55-250 erbij: 215€
                            - nieuwe 430EX II flitser: 215€
                            - diverse filters en zonnekap: +- 60€
                            - tas om alles op te bergen: 70€

Ik ben dus voorlopig 860€ kwijt. Is meer dan een goede compact kost, maar ik heb er zeker geen spijt van. Waar ik wel spijt van heb, dat is dat m'n trouwe G5 is overleden. Het was een reuzeding. Ongetwijfeld is de nieuwe G12 nog een stuk beter. Ik weet wel dat ik de tweedehandsmarkt aan het afschuimen ben voor een tweedehands G5 of G6. m'n vrouw wil er namelijk zo eentje terug.

just my 2 cents...
                            Canon 400D, EFS 18-55, EFS 55-250 IS, 430EX II

Comment

Bedankt voor de vele tips! Ik heb helaas nog geen tijd gehad om naar een speciaalzaak te gaan, hopelijk lukt dat volgende week wel! Ik hou jullie raad zeker in mijn achterhoofd!

Comment

In de periode dat ik twijfelde tussen bridge en dslr (2008) scoorden de bridges duidelijk slechter binnenshuis.
                                Inmiddels zijn we weer een stuk verder en is het misschien al opgelost, maar aangezien ik denk dat jonge kinderen ook vaak binnenshuis gefotografeerd worden is het een sterke stem voor dslr als het nog steeds speelt.

Voor de rest ben ik erg tevreden met mijn Sony H9 Het ding maakt heerlijke foto's bij evenementen en is makkelijk mee te nemen. Actiefoto's op het strand gaan probleemloos, actiefoto's binnen zullen tzt met een andere camera worden geprobeerd
                                Canon 500D met EF-S 18-135mm/3.5-5.6 IS-USM + 18-55mm/3.5-5.6 IS + 55-250mm/4-5.6 IS +EF 75-300mm/4-5.6 III + 50mm/1.8 IS

Comment

Working...
                                X