Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Echte amateur zoekt advies

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Echte amateur zoekt advies

Maar je kan het met een dslr ook makkelijk houden, je hebt ook een voorkeuze knop, die zelfs ook op vele compacts zit , dus als je deze gebruikt en later heb je dan alle tijd om je toestel te leren kennen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
      ...
      Mijn 5D MII of 500D vind ik eenvoudiger in gebruik dan mijn Powershotje.
      ...
      Dat zeg je nu. Wil ik eens een paar van jouw topics bovenhalen van een tijdje terug, toen je onderaan de leercurve stond?
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
        I

Mijn 5D MII of 500D vind ik eenvoudiger in gebruik dan mijn Powershotje.

.
        Dat zijn ze ook, voor iemand die ingevoerd is zijn dergelijke apparaten veel makkelijker omdat je niet in het menu moet gaan klooien en je meteen een goede combinatie van parameters kan instellen.

Voor een beginner geldt dat niet zo.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Dat zeg je nu. Wil ik eens een paar van jouw topics bovenhalen van een tijdje terug, toen je onderaan de leercurve stond?
          Gelukkig leer ik snel.

Diafragma, sluitertijd, Iso, brandpuntsafstanden etc, da's geen kernfysica he.

De enige reden waarom ik een dslr zou afraden, is dat het een dure en verslavende hobby wordt, waar de echtgenote niet gelukkig mee zou zijn.
          Canon-man. Concerten en natuur.
          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Daarvoor is, de TS oud genoeg omdat zelf te weten , niemand moet hem daar tegen beschermen toch
            Last edited by koen1950; 4 januari 2011, 09:36.

Comment

Toen ik mijn eerste dlsr kocht vorig jaar, spendeerde ik zo'n 900 euro, wat ik toen heel veel geld vond en ik dacht dat ik er dus wel even tegen zou kunnen, maar nu heb ik al een veelvoud daarvan uitgegeven...

Als ik een vrouw of kinderen zou hebben, zou dat niet waar geweest zijn vrees ik.

Nu ja, fotografie is een mooie hobby.

Als je een paar weken naar Cuba gaat, ben je meer kwijt en daarna is het ook voorbij.

Comment

Die bevriende koppels blijken Canon EOS toestellen te hebben. Kan het niet zijn dat die ook gewoon hun toestel op die voorgeprogrammeerde stansjes (Bloemetje, Bergje, Hoofdje, etc.) plaatsen en daar ook behoorlijk nette foto's mee maken? Zonder zich zorgen te maken of er een grijs betonnen muur op de achtergrond staat, en zonder zich zorgen te maken dat de lucht links boven iets te veel is uitgelicht? Gewoon tevreden zijn met het resultaat wat ze krijgen: een spontane foto van hun spelende kinderen, een panorama op reis, enz.

Ik denk dat het sterk overdreven is wanneer men zegt en cursus van 4 jaar te moeten volgen om met een DSLR foto's te kunnen maken.
                Vergeet niet niet dat veel mensen NIET op zoek zijn naar een foto-technisch perfect portret van de kinderen, want daarvoor gaan ze wel naar de buurtfotograaf die voor hen een leuke locatie zoekt of hen in zijn/haar studio plaatst.
                Die mensen (en TS waarschijnlijk ook) willen scherpe foto's, het liefst van op enige afstand genomen (en neen, voor kinderen heb je mijn inziens GEEN 100-400mm nodig).

Ik denk dus dat voor wat laartje als resultaat voor ogen heeft, dit perfect haalbaar is met een "instapmodel" DSLR van Canon of Nikon, in combinatie met een "huis-, tuin- en keuken zoom" van pakweg 200 of 250mm maximum zoom.

Een bridgemodel IS natuurlijk een andere optie, maar om laartje die zomaar te gaan adviseren... Da's een klein beetje hèèl kort door de bocht als je 't mij vraagt.

PS: soms lijkt dit forum echt een trekpleister voor semi-beroeps die zichzelf veel te serieus nemen, zichzelf veel te goed vinden en in veel gevallen anderen zomaar afkraken zonder enige tips of advies te geven. Het lijkt er zelf een beetje op alsof sommigen dit forum willen verheven tot een elite-clubje. Dit laatste natuurlijk geheel terzijde ne een beetje off topic...
                Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                  PS: soms lijkt dit forum echt een trekpleister voor semi-beroeps die zichzelf veel te serieus nemen, zichzelf veel te goed vinden en in veel gevallen anderen zomaar afkraken zonder enige tips of advies te geven. Het lijkt er zelf een beetje op alsof sommigen dit forum willen verheven tot een elite-clubje. Dit laatste natuurlijk geheel terzijde ne een beetje off topic...
                  In Nederland hebben we hier een goed spreekwoord voor...zoals de waard is...vertrouwd hij zijn gasten. In het Engels..."It's all in the eye of the beholder". Kortom, je leest vaak wat je wil lezen. Volgens mij is hier bijna niet gesproken over de technisch beste foto...wel over een toestel dat voldoet in behoeften...en dat kan eender welk toestel zijn...Op basis van de informatie die TS geeft...zou ik eerder een systeemcamera als een reflex "aanraden". Een bridge is ook een goede optie, maar de grotere sensor van een systeemcamera heeft gewoon duidelijke voordelen...en ik denk dat deze veel meer biedt wat TS zoekt. Reacties als de uwe (welke prima zijn hoor) geven mij (lees goed; --> mij) het gevoel dat er een waardeoordeel is over een DSLR die áltijd beter is...terwijl een systeemcamera volgens mij veel geschikter is voor de gemiddelde gebruiker die gewoon mooie foto's wil...alle voordelen van een SLR, maar niet de "nadelen" zoals deze als nadeel ervaren kunnen worden door een "alledaagse gebruiker"
                  Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Dat budget schik ik nu niet uit te geven. Ik ben er trouwens van overtuigd dat zo'n bridge toestel is wat ik zoek. Alleen twijfel ik nog tussen een compact model of een eenvoudige dslr (zoals die eos)...

Ik lach me hier wel een breuk met de reacties. Ik had niet gedacht dat mijn simpele vraag zoveel posts zou opleveren
                    Last edited by laartje; 4 januari 2011, 12:14.

Comment

Jeroen, geen op- of aanmerkingen over wat ik vòòr mijn PS geschreven heb? Want dat leek mij voor de keuze van TS veel belangrijker...
                      Ik doelde ook niet op 1 of meerdere personen in het bijzonder (dan had ik echt wel namen genoemd), het was vrij algemeen bedoeld. Het is gewoon een gegeven dat, als ik foto's bekijk, er door bepaalde personen heel makkelijk gezegd wordt dat bepaalde zaken (of gewoon de volledige foto's) slecht zijn (zonder meer) en dat anderen eerst het goede in de foto vermelden en dan vertellen wat beter zou kunnen èn dat dan ook zo goed mogelijk proberen uit te leggen wat men er kan aan doen. Dat laatste vind ik super, en lijkt mij toch ook in beginsel de bedoeling van een forum als dit.

PS: ik had vroeger een Fuji FinePix S7000, ben dan overgestapt op een EOS 30D, heb dan een aantal jaren geen toestel meer gehad en heb nu sinds enkele weken terug een toestel. Ik heb een 2de hands EOS 1D Mark II en EF 24-70mm f/2.8 L USM gekocht, een toestel dat vèèl te goed is voor wat ik maar kan. Maar ik amuseer mij met het leren kennen van het toestel en hoop binnenkort zelfs eens een foto te kunnen posten die min of meer door anderen kan/mag beoordeeld worden.
                      Ik ben er vast van overtuigd dat wanneer ik pakweg een xxxD of xxD had gekocht, met pakweg de EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS, ik een pak minder geld was kwijt geweest en dat ik toch al een foto had gemaakt die min of meer toonbaar was geweest.

Dus ja, voor een semi-prof is een goedkope DSLR met voorkeuzestandjes zeker niet goed genoeg. Maar voor de huis-, tuin- en keukengebruiker zijn die toestellen in mijn ogen wel perfect bruikbaar, zonder zich direct te moeten gaan verdiepen in allerhande instellingen, regels, begrippen en dergelijke meer.

PS2: nog een geluk voor mensen die 2de hands professioneel materiaal aanbieden, dat er idioten als ik bestaan die dan zaken kopen die veel te goed zijn voor hun kunnen
                      Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Een tweedehands Canon 400D heb je al voor de prijs van een nieuw bridgetoestel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door laartje Bekijk bericht
                          Ik lach me hier wel een breuk met de reacties. Ik had niet gedacht dat mijn simpele vraag zoveel posts zou opleveren
                          Ja, velen nemen zichzelf en wat men als hobby doet dan ook hèèl serieus...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                            Jeroen, geen op- of aanmerkingen over wat ik vòòr mijn PS geschreven heb?
                            Nee, anders had ik daar wel op gereageerd

M.a.w. ben het daar niet mee oneens...(ik neig enkel meer naar systeem als SLR, maar dat is een detail).
                            Mijn objectieven zijn all round...

Comment

ik zou gewoon een D5000 of een 1000D nemen met een 18-200 lens (zeker niet de tamron uitvoering). Hiermee kun je zeker de foto's maken die je graag wil. Ook de (snelle) kinderen krijg je hiermee op de foto.
                              Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
                              Our English website: www.kaichitravel.com
                              Breng eens een bezoekje aan Siberie!

Comment

Ben vandaag eens een winkel binnen gestapt. Zo'n bridge model lijkt met toch handiger om mee te nemen.
                                Zo'n DSLR is minder gebruiksvriendelijk op dat vlak vind ik. Bovendien moet je al een extra lens kopen bij de meeste modellen om deftig te kunnen werken. Zo'n bridge geeft allicht niet dezelfde kwaliteit maar ik denk dat mijn oog het verschil niet of nauwelijks zal zien .

Als ik de website van konijnenberg bekijk zou ik op het eerste zicht kiezen voor een Canon PowerShot SX30. Iemand daar ervaring mee?
                                Panasonic en Fujifilm hebben alternatieven maar ik lees daarbij dat die vooral naar 'fikfakskes' gaan en meer mogelijkheden terwijl ik liever een toestel zie met de betere lens...
                                Vooral de zoomfunctie is voor mij van belang.

Anderzijds vraag ik me af of je snel na elkaar een paar foto's kan nemen met een bridge?

Wie nog ideetjes heeft mag die altijd kwijt
                                Last edited by laartje; 6 januari 2011, 19:59.

Comment

Working...
                                X