Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 300D nadelen......

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 300D nadelen......

    Beste fotovrienden,

    Sinds vandaag ben ik in het bezit van de 300D. Ik heb er lang op moeten wachten...en er zijn een paar tegenvallers.
    Ik heb ook de Sony 707. Mede vanwege de snelle focus heb ik de Canon gekocht. Dat gaat goed..maar...de snelheid waarmee de foto's van de CF naar de computer gaan valt me vies tegen. Een 256 downloaden kost misschien wel 20 minuten..of meer.
    Ik fotografeer met de hoogste kwaliteit. De bestanden zijn zo'n 3 Mb groot maar dat zijn de Sony bestanden ook..de 707 is beduidend sneller.
    Wat me ook opvalt is dat je op je computer de foto's alleen kunt openen met windowsviewer als je ze nog niet van de CF kaart hebt afgehaald. Ik wil ze, net als bij mijn Sony, openen met ACDsee.
    Ander nadeel t.o.v. de Sony vind ik dat je hem niet op het lichtnet kunt aansluiten. Je hebt of twee accu's nodig of je moet accessoires gaan aanschaffen...accu leeg ..kan je niets meer.


    Overigens ben ik over de foto's wel tevreden.

    Mijn vragen zijn nu concreet;

    - Is de download snelheid te verhogen..( via de USB)
    - Kan ik de bestanden vanaf de Canon lezen met ACDsee?

    Andere tips met betrekking tot wat ik zojuist heb geschreven zijn natuurlijk van harte welkom..

    Robbert
    EOS 300D,EOS 1DMKII, 580EX II Flitser,Canon 70-200 mm L F4, 18-55mm 1:3.5-4.5, 28-105mm 1:3.5-4.5 Canon en 70-300 mm Tamron 1:4.5-5.6

  • #2
    Twintig minuten voor 256 MB is wel heel erg veel. Of dat probleem nu in je cam zit of in je pc (instellingen USB, hardware van de USB) ?

    Gemakkelijker en sneller antwoord: Voor ca 20 euro koop je een USB2 CF-lezertje waarmee je in minder dan 2 minuten 256 MB overzet naar je pc. Dit beantwoord je beider vragen, want ik neem aan dat als ze eenmaal op je pc staan, je ze met ACDsee kunt openen.

    Mocht er echter een probleem in je pc zijn met de usb-bus of instellingen, dan kost het je dus 25 euro om dat te ontdekken. Maar dan weet je ook meteen dat je je camera niet wie-weet-hoelang kwijt bent om daar uiteindelijk geen probleem te constateren

    Comment


    • #3
      Hallo,

      De enige raad die ik kan geven, is een cf-card reader te kopen ... deze kosten niet al te veel en gaan vele malen sneller ...

      Groetjes.

      Comment


      • #4
        20min is normaal

        Mijn 1GB CF heeft meer dan een uur nodig om alles over te zetten. En dit via een Canon 10D. Met een USB 2.0 reader is het zaakje in 3 min gepiept.
        Groetjes, Blord

        Canon 7D en wat lenzen.

        Comment


        • #5
          Ja met cardreader. 256mb in 2 minuten.
          http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=34245

          Oli.

          Comment


          • #6
            Hallo ,

            Zoals beschreven is een card reader onmisbaar, ik gebruik nu een firewire en die doet een 512mb kaart in 2 minuten naar de harde schijf. Een extra batterij is ook onmisbaar. Vroeger, in de tijd van de D30 en de D60 werd er een netadapter mee geleverd samen met een prachtige dubbele lader. De prijs is nu zo laag geworden dat je die spullen er extra moet bijkopen indien je deze wenst.


            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              zoals al door bijna iedereen aangegeven: koop een reader of ... een ultra kaartje waardoor je veel sneller je kaartje kan uploaden. ook een usb 2.0 aansluiting kan veel helpen.
              eos 60D met sigma 17-70 2.8-4, canon 18-55 mm + canon 75-300 mm IS USM-lens + sigma 50-500 mm + speedlite 420EX
              --- sinds ik een fototoestel heb, zie ik veel beter ---

              Comment


              • #8
                Van die card-reader ben je al overtuigd, hoop ik.
                Wat het bekijken van die foto's betreft, het volgende :
                Sinds kort gebruik ik die canon-soft (zoom-browser) om mijn kaart leeg te halen.
                1) Start zoombrowser EX (ik heb 4.1, weet niet wat de recentste versie is).
                2) in het venster tasks klik je op "Camera & Memory card"
                3) dan "browse and download images"
                Dan wordt er een venster geopend met al de foto's op uw kaart of camera
                4) klik "select all" of "select new" zoals je wenst
                5) klik download images
                5) dan kies je een map waar ze naar toe moeten
                6) Klaar is Kees

                Het grote voordeel is dat ze meteen gedraaid worden, naargelang uw exif informatie.
                Het tweede grote voordeel is dat ze allemaal in een map staan. Zoals je weet maakt Canon per 100 foto's een nieuwe submap aan, waardoor je ze er allemaal moet gaan uithalen. Met Zoombrowser worden al de foto's automatisch uit die submappen gehaald.
                www.damafoto.be
                Facebook Damafoto

                Comment


                • #9
                  Beste fotovrienden,

                  Bedankt voor de vele reacties. Ik ga binnenkort een reader aanschaffen.
                  Dat lost ook een deel van de accu problemen op want dan hoef ik ook niet 20 minuten mijn accu te belasten met het downloaden van de foto's.
                  De Canon software heb ik ontdekt en die gebruikte ik al. werkt goed maar onderscheidt zich niet van de vele andere software produkten..

                  Mocht ik negatief klinken over de camera dan is dat ten onrechte. Prima camera..lekker snel..nu nog een klein buideltasje waar hij in kan..( net als de Sony) en hij kan overal mee naar toe.

                  Nogmaals dank voor de vele reacties...

                  Robbert
                  EOS 300D,EOS 1DMKII, 580EX II Flitser,Canon 70-200 mm L F4, 18-55mm 1:3.5-4.5, 28-105mm 1:3.5-4.5 Canon en 70-300 mm Tamron 1:4.5-5.6

                  Comment


                  • #10
                    Hallo,

                    Ik ben van plan om mij ook zo'n 300D aan te schaffen, maar zit nog met enkele concrete vragen:

                    - Hoe lang gaat de batterij ongeveer mee?
                    - Waar koop ik hem best (en liefst ook goedkoop)
                    - Waar koop best accesoires (memorycard, eventueel extra batterij,...)
                    - Zijn er nadelen dat ik zeker niet over het hoofd mag zien voor ik hem koop?

                    Alvast bedankt!
                    Groeten
                    T
                    lowagie.be

                    Comment


                    • #11
                      Hey Simba, doe eens een search en je zult massa's shops vinden waar je aan je spullen kunt raken...
                      Canon 10D, glass, flashes & extra's
                      Fuji S602Z & extra's
                      www.CooMa.be BD0176BE

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Simba
                        Hallo,

                        Ik ben van plan om mij ook zo'n 300D aan te schaffen, maar zit nog met enkele concrete vragen:

                        - Hoe lang gaat de batterij ongeveer mee?
                        - Waar koop ik hem best (en liefst ook goedkoop)
                        - Waar koop best accesoires (memorycard, eventueel extra batterij,...)
                        - Zijn er nadelen dat ik zeker niet over het hoofd mag zien voor ik hem koop?

                        Alvast bedankt!
                        Groeten
                        T
                        Batterij gaat vrij lang mee, maar je koopt uiteraard best een extra batterij(en). Mijn extra batterijen bestelde ik bij www.sabahoceanic.com (2x1250mAh, 22,60 dollar/stuk + 12 dollar shipping, komen van Maleisië), deze gaan nog een stuk langer mee dan de orginele BP511. Ik heb nog niet geteld maar, ik schat dat ik met zo'n vervangbatterij, bij gemiddeld all-round gebruik, toch meer dan 400 foto's maak.

                        Waar je de 300D het best koop valt moeilijk te zeggen, maar als je in het buitenland zou willen kopen, dan in Duitsland uiteraard (topfoto, ac-foto etc.) Goedkoopste prijs voor de kit ligt daar momenteel zo rond de 1050 euro dacht ik. En dan kun je meteen ook een extra CF-kaart meebestellen. (AC-Foto leverde destijds de 300D kit + 256 Mb CF voor 1155 euro).

                        Nadelen ? Da's afhankelijk van wat je van een DSLR verwacht. Niet vergeten dat kwaliteitslenzen niet goedkoop zijn. De 300D mist wat features van de 10D, vooral dan op gebied van de custom instellingen, maar zoals ik zei, naargelang wat je verwachtingen zijn.

                        Persoonlijk vind ik dat de 300D voldoende eigenschappen bezit om creatieve en andere foto's te maken, maar dat vergt toch wat oefening hoor, en zeker voor diegenen die nooit met een SLR gewerkt hebben.
                        En ook niet vergeten : met een DSLR is meestal nabewerking nodig in bv. PS., voor eventueel bv. verscherping, aanpassing levels etc.
                        Tenslotte : denk er aan dat dit geen P & S toestel is, verre van zou ik zeggen.

                        Ludovic
                        EOS 40D - EOS 300D - Canon EF-S 17-85 + EF-S18-55 - Sigma 70-300 F4-5.6 APO Macro Super II + Tamron SP AF28-75 F2.8 XR Di + Tamron SP AF90 F2.8 Di Macro * Metz 54 MZ-3 * Metz 34 CS-2
                        BD0118BE

                        Comment


                        • #13
                          256 Mb in minder dan 5 min.hoogste kwaliteit.
                          "Een mening hebben kan dodelijk zijn"

                          Comment


                          • #14
                            Na wat fotoervaring met onder andere AE1, 500n, A40 en Powershot G3, heb ik sinds zaterdag de 300D met kitlens. Om meteen met de deur in huis te vallen: valt toch wat tegen. Niet wat beeldkwaliteit betreft, wel wat betreft 'sturingsmogelijkheden'. Terecht stellen onder andere 10D'ers dat ze meer flexibiliteit hebben. Wat mij vooral stoort is dat je weinig controle hebt over de autofocus. Ofwel kies je vooraf ingestelde programma's (bv. portret-programma), en dan bepaalt het toestel zelf op welk deel scherpgesteld wordt. Vind ik maar niks; het werkt ook niet altijd accuraat. Ofwel kies je een meer creatief programma (bv. P-programma) en daar heb je wel meer elementen zelf in de hand zoals witbalans, isowaarde,... en vooral: autofocuspunt kan zelf gekozen worden. Alleen: zelfs hier gebeuren vreemde dingen met de autofocus en komt het toestel soms zelf tussen. Bijvoorbeeld: ik neem een foto van mijn kind dat in het midden van het beeld staat. Mijn autofocuspunt stelde ik ook centraal in. Beeld wordt razendsnel scherpgesteld op mijn kind; geen probleem. Totdat ik beslis om een andere compositie te kiezen en mijn kind rechts in het beeld te zetten. Ik blijf mijn ontspanknop half ingedrukt houden vanuit de verwachting dat het toestel dan ook zijn focus vasthoudt. Maar nee hoor: blijkt dat de 300D soms zelf beslist om een ander scherpstelpunt te kiezen. Weg is scherpstelling op mijn kind. Weg is scherpe foto. Enige oplossing is eerst juiste beeldcompositie kiezen, en pas dan autofocuspunt selecteren. Maar neem van mij aan: met de 300D is dat een omslachtig gebeuren. Alles behalve ideaal wanneer je kinderen wil fotograferen.
                            Mochten voor dit soort van situaties sluitende oplossingen bestaan: ik verneem ze graag. Voor creatievelingen, kom ik na mijn verkenning van de 300D alleszins tot de conclusie: bezint eer ge met een 300D begint.
                            d100 - 24-85 - 50 1.8

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by fonske
                              Alleen: zelfs hier gebeuren vreemde dingen met de autofocus en komt het toestel soms zelf tussen. Bijvoorbeeld: ik neem een foto van mijn kind dat in het midden van het beeld staat. Mijn autofocuspunt stelde ik ook centraal in. Beeld wordt razendsnel scherpgesteld op mijn kind; geen probleem. Totdat ik beslis om een andere compositie te kiezen en mijn kind rechts in het beeld te zetten. Ik blijf mijn ontspanknop half ingedrukt houden vanuit de verwachting dat het toestel dan ook zijn focus vasthoudt. Maar nee hoor: blijkt dat de 300D soms zelf beslist om een ander scherpstelpunt te kiezen. Weg is scherpstelling op mijn kind. Weg is scherpe foto. Enige oplossing is eerst juiste beeldcompositie kiezen, en pas dan autofocuspunt selecteren. Maar neem van mij aan: met de 300D is dat een omslachtig gebeuren. Alles behalve ideaal wanneer je kinderen wil fotograferen.
                              Mochten voor dit soort van situaties sluitende oplossingen bestaan: ik verneem ze graag. Voor creatievelingen, kom ik na mijn verkenning van de 300D alleszins tot de conclusie: bezint eer ge met een 300D begint.

                              Hoeveel foto's heb je al gemaakt met de 300D ?
                              Wat die autofocus betreft, ik begrijp het niet hoor. Ik heb daar geen enkel probleem mee, en de methode die je beschrijft werkt bij mij feilloos. Wat eventueel wel zou kunnen is dat het toestel overgaat op AI Servo, doordat er plots beweging in beeld is ?


                              Ludovic
                              EOS 40D - EOS 300D - Canon EF-S 17-85 + EF-S18-55 - Sigma 70-300 F4-5.6 APO Macro Super II + Tamron SP AF28-75 F2.8 XR Di + Tamron SP AF90 F2.8 Di Macro * Metz 54 MZ-3 * Metz 34 CS-2
                              BD0118BE

                              Comment

                              Working...
                              X