Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rolleicord van opa's jaren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Rolleicord van opa's jaren

    Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
    Zijn beide toestellen even groot?
    Er was namelijk ook een Rollei die 4x4 cm foto's maakt die je ook in een gewone diaprojector pasten, die rolletjes (ik meen 126 type) zijn niet meer te krijgen.
    De 4x4 toestellen waren kleiner dan die voor 6x6.
    127 film bedoel, jawel, zijn nog altijd te krijgen. Maar alleen zwart wit.

    Comment


    • #17
      Re: Rolleicord van opa's jaren

      Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
      Zijn beide toestellen even groot?
      Er was namelijk ook een Rollei die 4x4 cm foto's maakt die je ook in een gewone diaprojector pasten, die rolletjes (ik meen 126 type) zijn niet meer te krijgen.
      De 4x4 toestellen waren kleiner dan die voor 6x6.
      Beide zijn even groot.
      Het (zo te zien) oudere toestel, een Rolleicord IIc Model 4, heeft geen opwindspoel voor een filmrolletje. Ik vraag me dan wel af hoe die dia's er dan in passen?
      Terwijl het nieuwere toestel, een Rolleicord III - Model K3B, dit wel heeft.
      Dat denk ik toch als ik de 'anatomie' van deze bakjes goed begrijp.

      Oorspronkelijk geplaatst door jantjen Bekijk bericht
      Die camera's zijn rommel, die hebben absoluut geen nut en liggen enkel in de weg. Maar je hebt geluk, je mag ze altijd aan mij geven, dan ben je er van verlost ;-)
      Jaa mooi gezien, interessant aanbod. Maar ik moet toch wel, helaas, neen dank u zeggen
      Heb al gezien dat die voor aardig wat te koop staan op e-bay. Maar aan verkopen zit ik nu niet direct te denken
      (heb wel nog een Asahi Pentax Spotmatic F op de zolder gevonden die wel sneller te koop zal komen denk ik )
      Oorspronkelijk geplaatst door zoltan Bekijk bericht
      Ne 6/6 : Madre Madonna !
      En wat mag ik daaruit verstaan?


      Ook zit er bij deze twee rolleicords een doosje met allemaal soorten glaasjes, ik heb al gezien dat er een paar gewoon niets speciaal doen maar sommige lijken te vergroten, andere hebben dan een kleur (geel, rood, licht blauw-groen, vuil oranje, ...).
      Voor wat dienen die zoal ( ik vermoed dat je deze op de lens moet zetten met opzet stukjes?)
      Merci en groetjes :)
      Insta | Flickr | Facebook

      Comment


      • #18
        Re: Rolleicord van opa's jaren

        Oorspronkelijk geplaatst door Eitje Bekijk bericht
        Beide zijn even groot.
        1 Ik vraag me dan wel af hoe die dia's er dan in passen?


        2 Voor wat dienen die zoal ( ik vermoed dat je deze op de lens moet zetten met opzet stukjes?)
        1 diafilm zit op dezelfde soort rol als negatieffilm

        2 moeten, moeten? Als je dat wil kan je daarmee heel wat effecten bereiken. Ik heb gekleurde filters vooral gebruikt om meer contrast in zwart-wit opnamen te krijgen. Een gele filter (die dus blauw filtert) kan helpen om wat meer dynamiek in de wolken te krijgen.
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #19
          Re: Rolleicord van opa's jaren

          Oorspronkelijk geplaatst door Eitje Bekijk bericht
          Jaa mooi gezien, interessant aanbod. Maar ik moet toch wel, helaas, neen dank u zeggen
          Het was het proberen waard hé ;-)

          Comment

          Working...
          X