Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera keuze

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Camera keuze

Hallo

Ik ben op zoek naar me eerste drsl, me compactcamera voldoet niet meer. De camera gaat naast de standaard dingen vooral ook gebruikt worden voor badminton foto's. Welke camera en lenzen ( of moet ik voor de lenzen appart discussie starten bij de lenzen?) zouden jullie me aanraden.
    Als de camera kan filmpen is het een pluspunt maar hoeft niet.
    Voorkeur gaat eigenlijk wel uit naar nieuwe spullen.
    Budjet is rond de 1000-1500 euro.

Re: Camera keuze

[offtopic:] M'n sympathie gaat uit naar de 'seniors' op het forum: dit moet ergens wel de meeste gestelde vraag op dit forum zijn, niet? Ik vermoed dat er hieromtrent toch wel al een heel grote bibliotheek aan antwoorden bestaat[\offtopic]

http://forum.belgiumdigital.com/sear...archid=6397582
    www.brunodyserinck.be
    https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

Comment

@Vinnydizzy: Helaas is het niet mogelijk de resultaten van een forumsearch dmv een link vast te leggen.
      @koenverbist: Welkom op BD. Zoals Vinnydizzy reeds vermeldt, dit is wellicht de meest gestelde vraag, zeker binnen dit subforum (Camera's).
      Je hebt al een budget zeg je. Met lenzen, neem ik aan? Nee, je hoeft niet een aparte post te starten (b.v. in Objectieven), tenzij je (later) een welbepaalde vraag hebt (b.v. welke lens voor macro's...)
      Onze ervaring is dat toestellen van dezelfde prijsklasse mekaar vandaag de dag waard zijn. Voor badminton (is dat buiten of binnen?) verdient misschien een 'snel' toestel de voorkeur, en als het binnen is, heb je zeker een 'snel' objectief (=lichtsterk) nodig.
      Mijn raad: neem verschillende toestellen vast om vast te stellen welk toestel het beste bij jouw (grote of kleine?) handen akkordeert. Weet dat je een eerder klein toestel (ik geef de EOS 500D gewoon als voorbeeld) kunt vergroten door een z.g. batterijgrip aan toe te voegen. Ik had grips onder mijn 350D en 50D, niet meer onder mijn 7D.
      De twee grootste merken zijn Nikon en Canon, maar d'er zijn z.g. "kleinere spelers" (Sony, Olympus, Pentax...) die vanuit een prijs/kwaliteit standpunt uitstekende toestellen en objectieven leveren. Weet wel dat de tweedehandsmarkt voor de kleinere spelers ook kleiner is.
      Lees veel, ook hier op het forum. Vraag ons niet: welk is het beste toestel, want dat is er niet, of dat zou moeten gezien worden in functie van jouw budget en jouw specifieke behoeften.
      Je kunt meerdere toestellen (qua specificaties) met elkaar vergelijken op een site als DPReview (Kies in het menu bovenaan voor "Buying Guide" en dan menu-optie "Side by Side Comparison").
      Zo, en nu maar een aantal vergelijkbare draadjes opzoeken, doorlezen, en eventueel terugkomen met een specifieke vraag.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        @Vinnydizzy: Helaas is het niet mogelijk de resultaten van een forumsearch dmv een link vast te leggen.
        @koenverbist: Welkom op BD. Zoals Vinnydizzy reeds vermeldt, dit is wellicht de meest gestelde vraag, zeker binnen dit subforum (Camera's).
        Je hebt al een budget zeg je. Met lenzen, neem ik aan? Nee, je hoeft niet een aparte post te starten (b.v. in Objectieven), tenzij je (later) een welbepaalde vraag hebt (b.v. welke lens voor macro's...)
        Onze ervaring is dat toestellen van dezelfde prijsklasse mekaar vandaag de dag waard zijn. Voor badminton (is dat buiten of binnen?) verdient misschien een 'snel' toestel de voorkeur, en als het binnen is, heb je zeker een 'snel' objectief (=lichtsterk) nodig.
        Mijn raad: neem verschillende toestellen vast om vast te stellen welk toestel het beste bij jouw (grote of kleine?) handen akkordeert. Weet dat je een eerder klein toestel (ik geef de EOS 500D gewoon als voorbeeld) kunt vergroten door een z.g. batterijgrip aan toe te voegen. Ik had grips onder mijn 350D en 50D, niet meer onder mijn 7D.
        De twee grootste merken zijn Nikon en Canon, maar d'er zijn z.g. "kleinere spelers" (Sony, Olympus, Pentax...) die vanuit een prijs/kwaliteit standpunt uitstekende toestellen en objectieven leveren. Weet wel dat de tweedehandsmarkt voor de kleinere spelers ook kleiner is.
        Lees veel, ook hier op het forum. Vraag ons niet: welk is het beste toestel, want dat is er niet, of dat zou moeten gezien worden in functie van jouw budget en jouw specifieke behoeften.
        Je kunt meerdere toestellen (qua specificaties) met elkaar vergelijken op een site als DPReview (Kies in het menu bovenaan voor "Buying Guide" en dan menu-optie "Side by Side Comparison").
        Zo, en nu maar een aantal vergelijkbare draadjes opzoeken, doorlezen, en eventueel terugkomen met een specifieke vraag.
        Knap antwoord!!
        Kleine opmerking maar, lichtsterkt is niet altijd gelijk aan snel. vb 85 f1.2 is een heel trage lens.
        Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
        http://www.stevevandegaer.be

Comment

Dank voor het compliment. Ik ga die post waarschijnlijk als link bewaren om andere nieuwkomers mee van dienst te kunnen zijn. Ik heb immers niet elke dag de tijd om een meer uitgebreid antwoord te schrijven.
          Volgens dit artikel is een snelle lens wel degelijk een lichtsterke lens. Maar ik begrijp je opmerking. Mijn EF 50mm f/1.8 is evenmin snel (qua autofocussing, bedoelen we dan).

[Mod-LesC]Alle verdere discussie ivm snel=lichtsterk (of niet) wordt elders voorgezet.[/Mod]
          Last edited by LesC; 8 oktober 2010, 15:53.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Mijn raad: neem verschillende toestellen vast om vast te stellen welk toestel het beste bij jouw (grote of kleine?) handen akkordeert.
            Over dat "vastnemen" (dat altijd weer opduikt in veel antwoorden) volgende kanttekeningen :
            (1) de kleinere spelers (zoals Sony, Olympus, Pentax ...) kan je zelden vastnemen omdat ze in de meeste fotozaken niet voorhanden zijn ;
            (2) gisteren was ik nog eens in de MediaMarkt en nam uit nieuwsgierigheid enkele van de demotoestellen (Canon en Nikon DSLR's, o.a. de 550D en D3100) vast.
            Was me dat verschieten! Precies allemaal plastieken speelgoedtoestelletjes.
            Nu ben ik (zelfs de goedkoopste) Pentax gewoon, maar het verschil in "'t gevoel dat je een degelijke camera vasthoudt" is wel enorm.

PS : dit is geen uitspraak over technische kwaliteit maar mijn spontane reactie op alle raadgevingen waarin "het gevoel dat een camera je geeft" zeer belangrijk is.
            Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
              Over dat "vastnemen" (dat altijd weer opduikt in veel antwoorden) volgende kanttekeningen :
              (1) de kleinere spelers (zoals Sony, Olympus, Pentax ...) kan je zelden vastnemen omdat ze in de meeste fotozaken niet voorhanden zijn ;
              (2) gisteren was ik nog eens in de MediaMarkt en nam uit nieuwsgierigheid enkele van de demotoestellen (Canon en Nikon DSLR's, o.a. de 550D en D3100) vast.
              Nu ben ik (zelfs de goedkoopste) Pentax gewoon, maar het verschil in "'t gevoel dat je een degelijke camera vasthoudt" is wel enorm.

PS : dit is geen uitspraak over technische kwaliteit maar mijn spontane reactie op alle raadgevingen waarin "het gevoel dat een camera je geeft" zeer belangrijk is.
              En wil je dan zeggen dat iemand een camera moet kopen die hij nog niet eens kunnen vasthouden heeft? Als je een beetje moeite doet vind je wel eentje om vast te houden hoor.
              Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
              http://www.stevevandegaer.be

Comment

daarom ook naar de winkel gaan en vasthouden.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                  En wil je dan zeggen dat iemand een camera moet kopen die hij nog niet eens kunnen vasthouden heeft? Als je een beetje moeite doet vind je wel eentje om vast te houden hoor.
                  Nee, nu besef ik pas dat het "gevoel" meer betekenis heeft dan ik vermoedde.
                  Mijn toestellen heb ik gekozen op basis van prijs/kwaliteit zonder ze te hebben vastgenomen.
                  Toch denk ik nog steeds dat dat gevoel vooral een psychologische betekenis heeft.
                  Nu heb ik geen abnormaal grote handen, maar dat de grootte van een camera voor mij ooit van doorslaggevende betekenis zou zijn, betwijfel ik.
                  Uiteindelijk fotografeer ik ook regelmatig moeiteloos en ongehinderd met compactjes. Sterker nog : moest er ooit een compactje op de markt komen met alle eigenschappen van goede DSLR's, dan kocht ik het meteen.
                  Last edited by Jazzer; 7 oktober 2010, 16:38.
                  Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Ik heb altijd aan het lezen maar dacht zet er niet in waar ik zelf aan denk dat niet bepaalde richting stuur die alleen vanuit een gevoel bij mij gaat.
                    Dacht zelf aan Canon 550 met een 70-200 2.8 II.
                    Hoever moet je met zo lens staan voor iemand volledig in beeld te hebben?
                    Badminton is altijd binnen vandaar dat ik toch denk dat ik een lichtsterke lens nodig heb.

Comment

Sterker nog : moest er ooit een compactje op de markt komen met alle eigenschappen van goede DSLR's, dan kocht ik het meteen.
                      toch maar eens het net afzoeken dan.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Of wachten tot er een zeker iemand passeert...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koenverbiest Bekijk bericht
                          Ik heb altijd aan het lezen maar dacht zet er niet in waar ik zelf aan denk dat niet bepaalde richting stuur die alleen vanuit een gevoel bij mij gaat.
                          Badminton is altijd binnen vandaar dat ik toch denk dat ik een lichtsterke lens nodig heb.

Lijkt mij een goeie combinatie en inderdaad: indoor sports vragen doorgaans een lichtsterke lens. Ik heb even mijn 70-200 f/2.8 IS (weliswaar de eerste versie) op mijn EOS 7D (klasse hoger, maar zelfde crop als jouw aangehaalde 550D) gemonteerd en ik heb toch wel een 7-tal meter nodig om onze voordeur (heb dat maar als "standaardmaat" genomen) volledig in beeld te brengen, camera in portretstand, en ingesteld op z'n breedst, nl. 70mm. Hopelijk helpt deze info.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koenverbiest Bekijk bericht
                            Op 70mm tenminste op 8,6 m (iemand van 1,80 m van top tot teen) indien je de camera horizontaal houdt.
                            Last edited by Jazzer; 7 oktober 2010, 17:11.

Comment

Dat is behoorlijke afstand, is een EF 24-70mm f/2.8L USM misschien beter geschikt? Hoever mag je van iemand afstaan om daarmee een gezicht te kunnen fotograferen?
                              Om ze beide te nemen wat natuurlijk beste zou zijn wordt het te duur.

Comment

Working...
                              X