Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Landschap EOS 50D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Landschap EOS 50D

    Heren, onlangs kocht ik mij een EOS 50D. Ik ben zeer tevreden. Toch een vraagje. Op verlof ( Dominikaanse Republiek) heb ik enkele foto's genomen op de stand LANDSCHAP. Dit zou volgens Canon voor levendige kleuren zorgen. Inderdaad: het blauw en groen waren "zeer levendig". Volgens mij een beetje té. Hoe en hoeveel kan ik dit in Picture style aanpassen zodanig dat het blauw en groen iets realistischer zijn? Bedankt voor de hulp.

  • #2
    Re: Landschap EOS 50D

    Oorspronkelijk geplaatst door parik Bekijk bericht
    Heren, onlangs kocht ik mij een EOS 50D. Ik ben zeer tevreden. Toch een vraagje. Op verlof ( Dominikaanse Republiek) heb ik enkele foto's genomen op de stand LANDSCHAP. Dit zou volgens Canon voor levendige kleuren zorgen. Inderdaad: het blauw en groen waren "zeer levendig". Volgens mij een beetje té. Hoe en hoeveel kan ik dit in Picture style aanpassen zodanig dat het blauw en groen iets realistischer zijn? Bedankt voor de hulp.
    Beste Parik, als je 'echt' controle wil over je foto's dan neem je die in RAW, dan kun je de foto later ontwikkelen in de software van jouw keuze (Lightroom, Aperture, Photoshop) en nog alle richting uit met de kleuren. En dan verlaat je ook de stand 'landschap' voor Av of Tv (en als het landschap is zal je Av willen, namelijk diafragma minimaal F11 voorkeuze...).
    Zoek alvast een goeie handleiding, of neem contact met iemand van BD uit jouw streek om eens op stap te gaan, daar kan je veel van leren.
    Je picture styles kan je dan desgewenst weer in Picture Style Editor aanpassen, maar ik raad je aan om de controle over je toestel te nemen en zelf te bepalen.

    Comment


    • #3
      Re: Landschap EOS 50D

      Ik schiet in RAW, dus werk niet met Picture Styles, maar hier vind je wat NL uitleg:


      Als je doorklikt, krijg je engelstalige uitleg over hoe je Picture Styles kunt "customizeren", want dat is wat je wil doen:
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Landschap EOS 50D

        Als ik me niet vergis dan bedoelt Parik niet de 'landschap' stand op de draaiknop maar de picture style die in de creatieve zone te selecteren is (P,A,T,M,DEPT).

        Zowel de groene als blauwe tinten zijn zonder meer prominenter aanwezig maar ook de scherpte is hoger ingesteld.

        Je hebt echter (40D, waarschijnlijk ook 50D) de mogelijkheid om drie stijlen persoonlijk aan te passen. Je kan tinten, saturatie, contrast en scherpte adapteren naar jouw behoefte. Je zou dus de landschap picture style wat kunnen aanpassen tot je tevreden bent met het resultaat.

        Of, zoals hierboven vermeld, kan je met de tools op de bijgeleverde cdrom ook zelf een picture style aanpassen of definiëren en naar de camera sturen.

        Comment


        • #5
          Re: Landschap EOS 50D

          Op de camera kun je dat bij picturestyle niet instellen.
          Je moet, zoals eerder gezegd, zelf een picturestyle maken op de pc en in de camera laden.
          Wat je ook kunt proberen is via de camerasettings bij 'WB SHIFT/BKT' van het blauw-groene af een punt in te stellen.
          Wellicht krijg je op die manier het gewenste effect.

          (blz. 74 van het instructieboekje; witbalanscorrectie)

          Comment


          • #6
            Re: Landschap EOS 50D

            Maar je kunt toch je picture style aanpassen op de camera? Of begrijp ik de vraag verkeerd? Kijk maar in je manual p.67 en volgende.
            (maar nogmaals: ik gebruik de picture styles niet en schiet in RAW)
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Landschap EOS 50D

              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Maar je kunt toch je picture style aanpassen op de camera? Of begrijp ik de vraag verkeerd? Kijk maar in je manual p.67 en volgende.
              (maar nogmaals: ik gebruik de picture styles niet en schiet in RAW)
              Je kunt wel een andere picturestyle kiezen op de camera, je kunt ook de picturestyle op enkele punten aanpassen maar niet afzonderlijk het groen en blauw.
              Dat kan wel enigszins bij witbalanscorrectie.
              Kijk maar eens op de camera bij bij 'WB SHIFT/BKT', daar zie beter dat je van groen en blauw kan wegstellen dan in het instructieboekje. Dat is immers zwart-wit gedrukt.

              Comment


              • #8
                Re: Landschap EOS 50D

                Ik probeerde ook de stand landschap en vind dat het blauw en het groen inderdaad overdreven groen en blauw zijn, volledig mee eens. Ik gebruik echter nog steeds geen RAW en wel om volgende reden. Ben nu een tijdje terug van een paar weken vakantie waar ik een paar duizend foto's nam. Als ik die allemaal in RAW zou gemaakt hebben, en ze dan allemaal dien te bewerken, dan denk ik dat ik de volgende maanden geen tijd meer heb om eventueel nog eens met vakantie te gaan .
                Ik heb (om te proberen) hier thuis eens een paar foto's genomen in RAW en achteraf bewerkt en omgezet naar Jpeg. Man, man, man..... als ik dat met een paar duizend foto's zou moeten doen .
                Je bent toch beter van ter plaatse foto's te nemen tot je de goeie hebt (dat zie je toch op je schermptje) en deze desgewenst in PS nog wat te verbeteren, of heb ik dit verkeerd voor ?
                Ik dacht dat RAW enkel interessant was wanneer je een misbaksel van een belichting nog wat wilde verbeteren.
                Wie corrigeert mij ?
                Dank bij voorbaat en groetjes.

                Comment


                • #9
                  Re: Landschap EOS 50D

                  ik snap niet echt de relatie tussen RAW en picture styles.

                  Ik heb ook op verlof 1000+ foto's gemaakt, en dit in JPEG vanwege de kleinere afmetingen en dat is de enige reden. Dit staat totaal los van het feit dat je gewoon via diafragma voorkeuze andere instellingen zet op je toestel voor een landschap te fotograferen.

                  Als ik een waterskier trek in JPEG, zet ik het toestel echt niet op sport stand maar beslis zelf de sluitersnelheid - ISO en autofocus mode.

                  dus ik geef toe... nog nooit picture styles gebruikt op mijn Canon.

                  trouwens, ik ben een grote fan van RAW omdat ik nog heel vaak verkeerd belichte foto's heb dus die extra correctie best kan gebruiken. Dus buiten tijdens het verlof staat het hier altijd op RAW

                  dus ik gebruik Lightroom voor vele en vele foto's snel aan te passen. Zeker niet foto per foto met de canon software.

                  Patrick

                  Comment


                  • #10
                    Re: Landschap EOS 50D

                    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                    Ik probeerde ook de stand landschap en vind dat het blauw en het groen inderdaad overdreven groen en blauw zijn, volledig mee eens. Ik gebruik echter nog steeds geen RAW en wel om volgende reden. Ben nu een tijdje terug van een paar weken vakantie waar ik een paar duizend foto's nam. Als ik die allemaal in RAW zou gemaakt hebben, en ze dan allemaal dien te bewerken, dan denk ik dat ik de volgende maanden geen tijd meer heb om eventueel nog eens met vakantie te gaan .
                    Ik heb (om te proberen) hier thuis eens een paar foto's genomen in RAW en achteraf bewerkt en omgezet naar Jpeg. Man, man, man..... als ik dat met een paar duizend foto's zou moeten doen .
                    Je bent toch beter van ter plaatse foto's te nemen tot je de goeie hebt (dat zie je toch op je schermptje) en deze desgewenst in PS nog wat te verbeteren, of heb ik dit verkeerd voor ?
                    Ik dacht dat RAW enkel interessant was wanneer je een misbaksel van een belichting nog wat wilde verbeteren.
                    Wie corrigeert mij ?
                    Dank bij voorbaat en groetjes.
                    Picturestyles zijn alleen van toepassing op fotograferen in JPG.
                    RAW pictures zijn helemaal op zich aan te passen.
                    Omdat je bij een picturestyl een iets meer verzading bijv. of scherpte kunt instellen, is dit handig als je je foto's gewoon in 15x10 prentjes afdrukt.
                    Ik wil mijn foto's echter altijd minimaal op A4 formaat afdrukken.
                    Dan ben je echt wel genoodzaakt om een RAW bestandje als uitgangspunt/extra optie te hebben,
                    omdat je dan zelf je gehele eigen picture styl kunt samenstellen per foto, bij het "ontwikkelen".
                    Ik druk dan ook minder af, anders wordt het ook te duuur, dat snappen jullie wel.
                    Van de 100 foto's worden er 5 tot 10 afgedrukt. Degene die ik het beste vind.
                    Ik neem foto's in RAW+JPG, dus ik kan ook nog kijken welke JPG goed is, en die afdrukken.
                    Je kunt het jezelf makkelijk maken, of zorgen dat je meer mogelijkheden hebt.
                    Fotograferen in RAW en JPG tegelijk geeft je de beste mogelijkheden.

                    Met vr. groet,
                    Paul

                    Comment


                    • #11
                      Re: Landschap EOS 50D

                      Ik gebruik ook beide formaten. Vooral voor familiekiekjes (vaak trouwens genomen met de G9) is de kwaliteit van de JPG meer dan voldoende.
                      Echter, als de lichtomstandigheden wat minder zijn, dan komt de RAW van pas. Kleur wordt ook bepaald (zo is toch mijn ervaring) door het gebruikte objectief, alsook door de ingestelde witbalans. Schiet je in JPG, dan is het herstellen van die witbalans veel moeilijker dan in RAW.
                      Bovendien, met een programma als Aperture of Lightroom, kun je de correcties die je op één welbepaalde foto hebt toegepast, ook toepassen op een hele reeks soortgelijke foto's.
                      Met de bijgeleverde software (DPP bij Canon) kan dat niet.
                      Picture styles leveren een z.g. "pasklare oplossing" voor je JPG's. Maar hoe vaak "past" die oplossing perfect?
                      Het klopt dat je het blauw en het groen niet apart kunt regelen, maar je kunt toch de verzadiging (saturatie) toch iets verminderen?
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Landschap EOS 50D

                        Kan je het blauw niet terug dringen met het witbalans en de graden kelvin wat te verzetten.?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Landschap EOS 50D

                          Maar dat is het precies waarin RAW veel sterker is: WB corrigeren!

                          (uiteraard kan het vanuit een JPG, maar ik kan je alleen maar vertellen dat ik vandaag nog zitten sukkelen heb met het verbeteren van WB/exposure en diets meer. Het ging wel om de foto van iemand anders)
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment

                          Working...
                          X