Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aanschaf Nikon D5000

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• aanschaf Nikon D5000

Dag iedereen,

ik heb me dit weekend de Nikon D5000 aangeschaft.
    Was het eigenlijk al een tijdje van plan, maar het toestel bleek inderdaad moeilijk leverbaar.
    Al goed de handleiding doornomen maar nog niet echt gaan schieten.
    Van zodra het weer het wat toelaat ben ik ermee
    op weg en zal wel eens een foto posten.
    Alle tips welkom over dit toestel.

Groeten,
    wistofus
    Nikon D5000 - Nikkor18-200 VR II, Nikkor AF-S DX 35/1.8G, Speedlight SB700, Lumix FZ-18
    iMac 24" 2.93Ghz 4Gb ram 640Gb Hd,
    Zannata U6.2 Roadracer Campa"Daytona", Garmin Edge605

Re: aanschaf Nikon D5000

gewoon foto's maken effe google naar basis van fotografie in nodige instellingen.

en vooral leren S/A/M gebruiken
    nikon stuff

Comment

heb me ook de D5000 aangeschaft en heel tevreden over. Opmerkelijk verschil vergeleken met m'n compact toestelletje. Ben recent overgeschakeld naar M stand en dit lukt me goed dankzij de lichtmeter die heel goed werk levert en de ervaring dat ik begin te krijgen door het aanpassen van de ISO, sluitertijd en diafragma. foto's missen soms wat scherpte, maar denk dat dit meer ligt aan men lensjes die ik erbij kreeg in de Makro eind juni = Nikkon 18-55 en de Sigma 70-300, tenzij iemand dit nu tegenspreekt, ofwel aan het ontbreken van een statiefje.

De autostanden, 19 zijn het er denk ik, deden ook goed hun werk maar veel daarvan zijn in m'n ogen overbodig zoals zonsondergang, voedsel, herfstkleuren....in Photoshop kan je ook alle kleuren bewerken indien nodig en zo kan je je originele kleuren behouden in de genomen foto.

Liveview heb ik reeds afgeschaft aangezien je sneller foto's kan nemen door alleen door de zoeker te kijken en op deze manier kan je ook je scherpstelpunt kiezen (11 in totaal). batterij gaat ook langer mee op deze manier.

De witbalans kan perfect manueel aangepast worden indien nodig en als dit nog wat te moeilijk lijkt heb je genoeg voorinstellingen die je kunnen verder helpen. de autostand voor witbalans is ook goed in de meeste gevallen.

Veel foto's gaan nemen en alles uittesten is de beste raad dat ik je kan geven (+ reservebatterijtje want bij het oefenen gebruik je nogal vaak het infoschermpje ). Ik spreek uit ondervinding.

Mijn bijdrage is hier niet enorm maar ik denk dat ik mag besluiten dat het een toestel is dat prachtig werk levert eenmaal je er wat mee kan werken.

Als je vragen hebt, stuur gerust, ik volg dit draadje wel op

Groetjes,

Tommy
      Nikon D5300 + Nikon D3300 + Nikkor 50 mm 1.8G + AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II + AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/3.5–5.6G VR II + Sigma DG 70-300 4.5-5.6 + SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM Nikon + Nissin I40 + YN 560

Comment

Ja veel oefenen en vrij snel op A-stand werken tenzij het iets met snelheid (vliegtuigrotor, watervalletje, panning bij auto's,.....)te maken heeft, dan de S-stand.
        En na genoeg oefening de M-stand, alhoewel ik dat nog niet zo beheers.
        Veel naar andere foto's kijken, zo leer je wat van compositie (regel van derden, gulden snede)

goede aankoop, basistoestelletje met veel mogelijkheden.
        Nikon D7000 en wat lenzen.
        http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

Comment

Bedankt al reeds voor jullie tips.
          Van zodra ik kan( rekening houdend met het weer) ga ik erop uit en tracht jullie tips te volgen.
          Bedankt!

Groeten,
          wistofus
          Nikon D5000 - Nikkor18-200 VR II, Nikkor AF-S DX 35/1.8G, Speedlight SB700, Lumix FZ-18

Comment

als engels geen probleem is, dan is dit boek misschien een goede start :

'From Snapshots to Great Shots'

van Jeff Revell. Ik vond dit een zeer leuk boek, omdat hij enerzijds thema per thema (portret, landschap, ... ) afloopt en anderzijds steeds teruggrijpt naar deze specifieke camera. Hierin toont hij dan waar je alle instellingen vindt in de D5000.

Er zijn nog andere boeken die wel in het nederlands zijn zoals bijv. hier
            Cheers, Ben

Comment

@ben.vanloock

Bedankt voor de links.
              Het boek van Dre de Man heb ik al reeds in mijn bezit. Goed boek.

Groeten,
              wistofus

Comment

Working...
              X