Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nog maar eens stof...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nog maar eens stof...

    Ik twijfel over de aanschaf van een tweedehands 5d I.
    Ik heb de stoftestfoto gemaakt en er zit heel wat op, meetal klein, maar ook een 5tal echt storende stippen.
    Kan dit alles verwijderd worden?
    Hoe zie je het verschil tussen schade en stof?
    dilemma, dilemma...

    Grtz

    DD

  • #2
    Re: Nog maar eens stof...

    Even een blaasbalgje op los laten?
    Stofjes zie je als wazige ronde donkere vlekjes.

    Comment


    • #3
      Re: Nog maar eens stof...

      krassen zie je als strepen met schijnende randen, stof is verwijderbaar. Kan op vele maneren gebeuren, maar als u daar niet veel van afweet, beter laten doen door iemand.
      Canon - Youtube slideshow: https://www.youtube.com/watch?v=XtytfbVcV0s

      Comment


      • #4
        Re: Nog maar eens stof...

        ik zou graag aan de slag gaan met blaasbalgje en borsteltje, maar... het is mijn toestel niet hé.
        Mijn huidig toestel heeft auto sensorreiniging, de 5d niet (sommige beschrijven de 5d als stofmagneet) maar of dit werkelijk een verschil uitmaakt?

        Comment


        • #5
          Re: Nog maar eens stof...

          Borsteltje NEEN!
          Hooguit een blaasbalgje...ik zou mijn vingers er niet aan branden, aangezien het niet uw camera is. Met scherpe dingen ver uit de buurt van de sensor blijven. Die is zo beschadigd.

          Comment


          • #6
            Re: Nog maar eens stof...

            Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
            Borsteltje NEEN!
            Hooguit een blaasbalgje...ik zou mijn vingers er niet aan branden, aangezien het niet uw camera is. Met scherpe dingen ver uit de buurt van de sensor blijven. Die is zo beschadigd.
            Borsteltje.... Speciaal voor het reinigen van sensors. Werkt als een tierelier Ik heb mijn sensors nog nooit (!) nat hoeven reinigen, heb mij tot op heden altijd nog prima gered met de Visibledust sensorbrush....
            www.indetailfotografie.nl

            Comment


            • #7
              Re: Nog maar eens stof...

              blaasgalg zou ik niet doen, mijn ervaring is enkel dat je meer stof op de sensor blaast...borsteltjes nooit gebruikt, gebruik zelf altijd het "natte spul"
              Mijn objectieven zijn all round...

              Comment


              • #8
                Re: Nog maar eens stof...

                Als er stof in het camera en rond de sensor zit, dan heeft het reinigen van de sensor alléén geen nut.
                Canon - Youtube slideshow: https://www.youtube.com/watch?v=XtytfbVcV0s

                Comment


                • #9
                  Re: Nog maar eens stof...

                  Ik heb mijn 5D altijd netjes met Scotch tape gedaan en nooit problemen.
                  Stof in het camerahuis gewoon met persluchtbusje uitblazen.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nog maar eens stof...

                    Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                    Borsteltje.... Speciaal voor het reinigen van sensors. Werkt als een tierelier Ik heb mijn sensors nog nooit (!) nat hoeven reinigen, heb mij tot op heden altijd nog prima gered met de Visibledust sensorbrush....
                    Gebruik hetzelfde samen met VisibleDust Sensor Loupe Hoef daarna zelf geen testfoto meer te maken,ook nooit nat gereinigd

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nog maar eens stof...

                      Ik gebruik altijd een kruimeldief en een blaasbalgje.
                      Gewoon lens afnemen en het blaasbalgje boven/voor de sensor houden (spiegel omhoog). Te gelijkertijd zet ik de kruimeldief aan, die ik achter het blaasbalgje houd.
                      Het blaasbalgje laat het stof rond vliegen en de kruimeldief zuigt het op.
                      Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

                      Comment

                      Working...
                      X