Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

To FF or not to FF....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • To FF or not to FF....

    Momenteel heb ik een Nikon D80 met een aantal DX lenzen. Het zal jullie misschien niet verbazen dat ik wil overstappen naar een D300, vooral omwille van betere prestaties op hogere ISO.
    Maar, er bestaat natuurlijk ook zoiets als FF, nl. D700 e.a.. De keuze D300 nu of sparen voor D700 is moeilijk, en ik hoor graag jullie meningen en ondervindingen daarover.
    Maar daarnaast ik vraag me af wat jullie denken dat de trend in de toekomst zal zijn. Evolueren we verder naar FF, of zal de DX markt nog lang blijven bestaan? M.a.w.: zullen de sensoren in de toekomst ook in de 'lagere' modellen groeien, en zal FF uiteindelijk de markt overnemen, of blijven de instap- en semipro modellen op crop werken?

    Graag jullie mening!

    Lieven.
    http://lievendevlaminck.wordpress.com/

  • #2
    Re: To FF or not to FF....

    Volgens mij gaan beide naast mekaar blijven bestaan.
    Dat je verder wil sparen moet je zelf zien, de D700 is een stuk beter van kwaliteit als de D300. Maar kost meer, je verliest je crop....
    Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
    http://www.stevevandegaer.be

    Comment


    • #3
      Re: To FF or not to FF....

      Ik heb mijn D700 in ieder geval zojuist besteld (trots ) maar heb dan ook geen DX lenzen om rekening mee te houden...

      Voor je vraag over de toekomst...ik denk dat niemand daar een zinnig antwoord op kan geven, probeerde het zelf ook, maar weer gewist, want is zulk puur giswerk...Ik kan me enkel niet voorstellen dat één van beide gaat verdwijnen...beiden bieden namelijk teveel voordelen, voor zowel de fotograaf als de fabrikant.
      Mijn objectieven zijn all round...

      Comment


      • #4
        Re: To FF or not to FF....

        Oorspronkelijk geplaatst door Lieven De Vlaminck Bekijk bericht
        Momenteel heb ik een Nikon D80 met een aantal DX lenzen. Het zal jullie misschien niet verbazen dat ik wil overstappen naar een D300, vooral omwille van betere prestaties op hogere ISO.
        Maar, er bestaat natuurlijk ook zoiets als FF, nl. D700 e.a.. De keuze D300 nu of sparen voor D700 is moeilijk, en ik hoor graag jullie meningen en ondervindingen daarover.
        Maar daarnaast ik vraag me af wat jullie denken dat de trend in de toekomst zal zijn. Evolueren we verder naar FF, of zal de DX markt nog lang blijven bestaan? M.a.w.: zullen de sensoren in de toekomst ook in de 'lagere' modellen groeien, en zal FF uiteindelijk de markt overnemen, of blijven de instap- en semipro modellen op crop werken?

        Graag jullie mening!

        Lieven.

        kan de D7000 nie in aanmerking komen?
        hoge iso nog niks van gezien, maar zal toch boven D300s uitkomen denk ik.
        zal natuurlijk niet boen D700 zijn, maar 't is misschien een optie
        nikon stuff

        Comment


        • #5
          Re: To FF or not to FF....

          onthoud wel dat als je doorspaart naar D700, je ook je DX lenzen zal moeten omruilen en dat zal ook wel geld kosten...

          DX gaat gewoon blijven bestaan dus ga lekker voor die D300s
          Als je echter enkel voor hoge ISO's upgrade, zou ik eerst je lenzen eens herbekijken en lichtsterke lenzen kopen zodat je niet direct naar hoge ISO's moet... Enkel hoge ISO's vind ik persoonlijk nogal zwaar overdreven om een body up te graden...
          With Canon, I can (or at least try)
          Photastic.be ~ Passion for the picture
          Nieuwe site

          Comment


          • #6
            Re: To FF or not to FF....

            Iso D7000 is vrijwel gelijk aan die van de D700(100 iso ipv lo), maar nu maar wachten op het resultaat hiervan...
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: To FF or not to FF....

              het hoge ISO argument van de D700 valt ook een beejte weg als je erbij rekent dat je bij dezelfde beeldhoek voor dezelfde scherptediepte minstens een volle stop meer moet diafragmeren. Waardoor je voor eenzelfde sluitertijd toch weer een iso stop omhoog moet.

              Mooi en correct inzicht dat iemand in een discussie wierp hier een tijdje geleden.

              De D700 is gewoon een top camera en als je die wil en kan betalen en er nog bij kan nemen dat je toch een aantal andere lenzen nodig hebt (die je perfect op je D80 kan blijven gebruiken als je die als back up houdt) moet je die zeker kopen.

              voor 120€ heb je daar een 50mm f/1.8 bij. Spotgoedkoop (naar lenzennormen) en een heel goede lens die waaiers aan mogelijkheden biedt.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: To FF or not to FF....

                Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                kan de D7000 nie in aanmerking komen?
                hoge iso nog niks van gezien, maar zal toch boven D300s uitkomen denk ik.
                zal natuurlijk niet boen D700 zijn, maar 't is misschien een optie
                Zeer interessante reactie.... lijkt momenteel een mooie optie inderdaad
                Alleszins nog even de prijs laten zakken....

                Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                onthoud wel dat als je doorspaart naar D700, je ook je DX lenzen zal moeten omruilen en dat zal ook wel geld kosten...

                DX gaat gewoon blijven bestaan dus ga lekker voor die D300s
                Als je echter enkel voor hoge ISO's upgrade, zou ik eerst je lenzen eens herbekijken en lichtsterke lenzen kopen zodat je niet direct naar hoge ISO's moet... Enkel hoge ISO's vind ik persoonlijk nogal zwaar overdreven om een body up te graden...
                Mja, inderdaad, D700 zal misschien een té dure optie worden.
                Tja, ik werk al geregeld met primes 1.4 en 1.8.... en m'n werkpaard is een 18-70 3.5-4.5. Die laatste is niet de lichtsterkste, maar van f3.5 naar f2.8 is nu ook geen wereld van verschil.
                De stevigere body van de D7000 lijkt me ook wel interessant....

                Bedankt voor de reacties tot dusver.

                L.
                http://lievendevlaminck.wordpress.com/

                Comment


                • #9
                  Re: To FF or not to FF....

                  Ik zit in exact dezelfde situatie... een mens heeft al gauw wat DX lenzen bij elkaar en om die allemaal te vervangen bij overstap naar bv D700 wordt het wel héél duur.

                  Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                  het hoge ISO argument van de D700 valt ook een beejte weg als je erbij rekent dat je bij dezelfde beeldhoek voor dezelfde scherptediepte minstens een volle stop meer moet diafragmeren. Waardoor je voor eenzelfde sluitertijd toch weer een iso stop omhoog moet.
                  Inderdaad een logisch iets wat misschien al wel eens vergeten wordt!

                  Ik ga voor de D7000 gaan denk ik binnenkort, en D90 als backup gebruiken. Nog een beetje wachten op reviews maar al te lang zal dat niet meer duren waarschijnlijk. Ben wel eens benieuwd wanneer hij in België verkrijgbaar zal zijn...

                  En of hij hier ook 1189€ zal kosten of een pak meer
                  [FONT="Tahoma"]www.carlopeeters.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: To FF or not to FF....

                    Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                    het hoge ISO argument van de D700 valt ook een beejte weg als je erbij rekent dat je bij dezelfde beeldhoek voor dezelfde scherptediepte minstens een volle stop meer moet diafragmeren. Waardoor je voor eenzelfde sluitertijd toch weer een iso stop omhoog moet.
                    Dat kan je net zo goed omkeren in het voordeel van de D700, het maar net wat je wil.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment

                    Working...
                    X