Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De nieuwe Pentax K-r

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De nieuwe Pentax K-r

    Hoewel ik niet veel verschil met de Pentax K-x zie ('t grootste verschil zit misschien wel in de batterijvoeding),
    moet blijkbaar ook deze fabrikant meedoen aan de trend om jaarlijks enkele nieuwe modellen op de markt te gooien.

    Pre-Photokina 2010: Pentax has announced the K-r, its latest mid-level DSLR. Initially sitting above the K-x in the range it offers more angular, K-7-esque styling. It offers 6 fps continuous shooting and HD movie recording and regains AF-point illumination in the viewfinder. It also features a high-res 920k dot (VGA) LCD display and the ability to shoot at up to ISO 25600. Unusually for a Pentax at this level it uses an rechargeable Lithium Ion battery pack but can be used with AAs via an optional adapter. We've had a chance to get to grips with the K-r and have prepared a brief hands-on article discussing its features and additions.




    En wie kreeg alweer de primeur? Juist de zogezegd objectiefste cameratester (cfr) .
    Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

  • #2
    Re: De nieuwe Pentax K-r

    Verschillen met de K-x (volgens wat ik toe nu toe las):
    - focus assist lamp
    - oplichten van scherpstelpunten in de zoeker
    - AF micro adjust
    - snellere contrast AF
    - nieuwe AF module: SAFOX IX
    - grotere LCD
    - keuze tss Li-ion en AA batterijen
    - meer beeldjes per seconde (snelste Pentax DSLR tot nu)
    - ruimere ISO
    [EDIT]
    - Auto Align in multishot HDR mode (belangrijke verbetering tov de K-7 die HDR mode zonder auto align had)
    [/EDIT]

    Zeker niet slecht voor zijn segment. Body is ook meer K-7 stijl, en dat is volgens mij ook een ergonomische verbetering.

    Er is eveneens een leuk goedkoop lichtgewicht compact standaardobjectief aangekondigd, dat in dezelfde kleuren als de body beschikbaar zal zijn. De DA-L 35/2.4 is weliswaar maar een "trage" f/2.4 maar da's nog steeds iets "sneller" dan een dure f/2.8 zoom. Vooral interessant voor budgetbewuste fotografiestudenten die "verplicht" op 35mm moeten fotograferen en licht gepakt op zoek gaan naar hun beelden.

    Afwachten wat de praktijk gaat uitwijzen natuurlijk. Ik kijk er naar uit 'm op Photokina eens in handen te nemen... maar eigenlijk ga ik daar vooral heen om de nog niet aangekondigde K-5 (?) te bekijken. Die zou 20/9 worden aangekondigd...

    Wim
    Last edited by ishpuini; 9 september 2010, 12:54.
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment


    • #3
      Re: De nieuwe Pentax K-r

      Is de evolutie, op een aantal bediening features na zijn toestellen in deze class bijna evenwaardig, en op een aantal punten zelfs beter, dan de high-end aps DSLR's van gisteren.
      Verbeteringen toz van K-x lijken mij heel nuttig en vooral gericht op het gebruikersgemak.

      Comment


      • #4
        Re: De nieuwe Pentax K-r

        Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
        Is de evolutie, op een aantal bediening features na zijn toestellen in deze class bijna evenwaardig, en op een aantal punten zelfs beter, dan de high-end aps DSLR's van gisteren.
        Verbeteringen toz van K-x lijken mij heel nuttig en vooral gericht op het gebruikersgemak.
        Hangt ervan af wat je als "beter" bestempelt hé.

        Voor mij maken "bediening features" meer verschil dan hoge ISO of beeldjes-per-seconde. Dus zijn HyperProgram en HyperManual (met twee instelwieltjes), een top-LCD en aparte AF en AE-L knoppen essentiële features. Daar kan ik vooralsnog niet zonder... Een high-end Pentax DSLR zal voor mij steeds "beter" zijn dan eentje uit deze klasse. Maar alles is relatief natuurlijk...

        Wim
        Last edited by ishpuini; 9 september 2010, 16:16.
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

        Comment


        • #5
          Re: De nieuwe Pentax K-r

          Ja dat zijn functies die vrij belangrijk kunnen zijn, het is daarom dat ik ook geschreven heb op een aantal bediening features na. Het is vooral de bediening en afwerking dat nog het verschil maakt, maar wat beeldkwaliteit en snelheid betreft zitten de recente instappers op hoog niveau, en Af zal waarschijnlijk ook wel verbetert zijn.

          Comment


          • #6
            Re: De nieuwe Pentax K-r

            Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
            ... maar eigenlijk ga ik daar vooral heen om de nog niet aangekondigde K-5 (?) te bekijken. Die zou 20/9 worden aangekondigd...
            Wim
            Blijkbaar zijn er ook reeds lekken over (= beter dan in ) de weather sealed Pentax K-5.
            Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

            Comment


            • #7
              Re: De nieuwe Pentax K-r

              Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer
              Blijkbaar zijn er ook reeds lekken over (= beter dan in) de weather sealed Pentax K-5.
              Inderdaad. Voor de juicy details zie PentaxForums.com.

              Conclusie is dat er bij de specs toch een aantal zijn die onwaarschijnlijk zijn. Over de foto zijn de meningen verdeeld, maar photoshop of niet, ik denk wel dat de K-5 er zo zal uitzien.

              Wim
              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

              Comment


              • #8
                Re: De nieuwe Pentax K-r

                Nog geen echte test, maar toch leuk besproken.

                En onze importeur zet zich ook reeds schrap .
                Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                Comment


                • #9
                  Re: De nieuwe Pentax K-r

                  Die importeur heeft de K-r wel ontzettend hard neergezet.............die is helemaal plat....
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: De nieuwe Pentax K-r

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Die importeur heeft de K-r wel ontzettend hard neergezet.............die is helemaal plat....
                    Das een speciale om panorama foto's te nemen.
                    D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                    Comment


                    • #11
                      Re: De nieuwe Pentax K-r

                      Dat ik daar niet opgekomen ben
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: De nieuwe Pentax K-r

                        Ziet er een veelbelovend toestel uit.
                        Een voorbeeldje op ISO 12800 HIER. (wel nog firmware versie 0.2)
                        Groetjes van tozumi

                        Bezoek hier mijn webstek

                        Comment


                        • #13
                          Re: De nieuwe Pentax K-r

                          Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                          Hangt ervan af wat je als "beter" bestempelt hé.

                          Voor mij maken "bediening features" meer verschil dan hoge ISO of beeldjes-per-seconde. Dus zijn HyperProgram en HyperManual (met twee instelwieltjes), een top-LCD en aparte AF en AE-L knoppen essentiële features. Daar kan ik vooralsnog niet zonder... Een high-end Pentax DSLR zal voor mij steeds "beter" zijn dan eentje uit deze klasse. Maar alles is relatief natuurlijk...

                          Wim
                          Het hangt er van af voor wat je het toestel gebruikt,voor snelle onderwerpen zoals vogels ben je beter af met hoge iso ( 500mm crops )met weinig ruis uiteraard en veel beelden per seconde en snelle AF.
                          Zelf zou ik zeker één overwegen als de ruis beter is dan de vorige Pentax toestellen de toevoeging van oplichten van scherpstelpunten in de zoeker is ook een verbetering tegenover de K-x.
                          Het is nog wat wachten op de resultaten , maar om vogels te fotograveren
                          en enkel daarvoor denk ik wel dat ik me dan de nieuwe pentax aankoop.
                          Voor het andere gedoe hou ik m'n K7 wel , dan hebben de vele functie's een pak voordelen.
                          Met vriendelijke groeten.

                          Comment


                          • #14
                            Re: De nieuwe Pentax K-r

                            Oorspronkelijk geplaatst door tozumi Bekijk bericht
                            Ziet er een veelbelovend toestel uit.
                            Een voorbeeldje op ISO 12800 HIER. (wel nog firmware versie 0.2)
                            Het geheel ziet er (schermvullend) verkleind vrij goed uit, maar op ware grootte zit er toch teveel ruis in. Een gevoeligheid van 12800 iso lijkt me overigens nog steeds extreem.
                            Mijn Pentax K-x gebruik ik tot en met 3200 iso en dat vind ik al "nog net kunnen".
                            ls 6400 iso op de K-r zo goed wordt als 3200 op de K-x zal ik de aankoop niet lang uitstellen (binnenkort heb ik nog meer body's dan lenzen ).
                            Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                            Comment


                            • #15
                              Re: De nieuwe Pentax K-r

                              Oorspronkelijk geplaatst door VanMar Bekijk bericht
                              Het hangt er van af voor wat je het toestel gebruikt,voor snelle onderwerpen zoals vogels ben je beter af met hoge iso ( 500mm crops )met weinig ruis uiteraard en veel beelden per seconde en snelle AF.
                              Zelf zou ik zeker één overwegen als de ruis beter is dan de vorige Pentax toestellen de toevoeging van oplichten van scherpstelpunten in de zoeker is ook een verbetering tegenover de K-x.
                              Het is nog wat wachten op de resultaten , maar om vogels te fotograveren
                              en enkel daarvoor denk ik wel dat ik me dan de nieuwe pentax aankoop.
                              Voor het andere gedoe hou ik m'n K7 wel , dan hebben de vele functie's een pak voordelen.
                              Dan lijkt me de K-5 wat voor jou. Die zien we ergens in de loop van vandaag aangekondigd worden. Wat er nu al van geweten is wordt concreter en lijkt me in de goede richting te gaan... Maar na de aankondiging moet de praktijk nog volgen...

                              Wim
                              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                              Comment

                              Working...
                              X