Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nex5

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Nex5

    Oorspronkelijk geplaatst door fhans Bekijk bericht
    http://www.seriouscompacts.com/f41/m...f1-g2-gh1-314/ misschien een interessant linkje, maar wel engelstalig
    die beelden in dat reviewke hebben mij ervan overhaalt de nex te kopen, NEX 5 presteert op ISO 6400 veel beter dan de G2 (de best presterende van de andere toestellen)

    zie:
    Page not found - Cameraderie - Photography forum community for sharing photos, information, and talking camera gear.


    de auteur in kwestie spreekt over 1 stop verschil

    Analysis:

    * The NEX 5 has the best performance in terms of detail relative to noise. This is apparent even at low ISO, and the gap widens with increasing ISO.
    * At very high ISO, the NEX5 has a stop or more advantage over the G2/GF1/E-PL1/E-P2. You can see that by looking at these side-by-side crops (color noise removed):

    maar verschil is in realiteit veel meer, hij houd er geen rekening mee dat bij de G2 de kleuren sterk verlopen en grote vlekken veroorzaken boven ISO 1600 en ook magenta verkleuring in de donkere area's veroorzaakt.
    ik schat dat 2000ISO bij de G2, misschien iets hoger, overeenkomt met 6400ISO op de NEX5/NEX3. zie de totaal beelden die reviewer in bijlage gepost heeft in DNG formaat.

    zelfs de best presterende instap DSLR momenteel op de markt (pentax K-x) moet onderdoen voor de NEX-en wat beeldkwaliteit betreft.

    nadeel van de NEX is dat je veel meer foto's maakt, je steekt het in een heuptasje en je hebt het altijd bij als je dat wil zonder dat het je stoort, en het valt veel minder op dat je foto's maakt dan met een klassieke DSLR.

    Comment


    • #32
      Re: Nex5

      Dat de NEX qua beeldkwaliteit veel beter is dan de K-x, is minstens voor discussie vatbaar.




      Welk is welk en welk is beter?
      Last edited by Red Falcon; 29 augustus 2010, 18:47.

      Comment


      • #33
        Re: Nex5

        [MOD RF] Caleido, snap je het nog altijd niet?

        Grtz, RF[/MOD
        ]


        Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
        Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

        Comment


        • #34
          Re: Nex5

          [Mod-LesC]Het woord "Sony" valt, en -laat ons zeggen- de querulanten die we verwachten komen weer af als vliegen op een drol.
          Mijn stellingen uit deze post ga ik niet meer herhalen. Na de actie van mijn zeer gewaardeerde collega RF tijdens mijn afwezigheid, lijkt het alsof we nu inderdaad op de bal spelen, dus nu nog twee stellingen te gaan: nl. geen merkenoorlog en "niet naast de kwestie".
          Ik ga alvast alle nieuw gemaakte "niet on-topic berichten" verwijderen (allemaal dus!) en ga de personen daar niet een voor een van in kennis stellen.
          Lieve mensen, lees de vraag van onze TS en beperk je daartoe. [/Mod]
          Last edited by LesC; 29 augustus 2010, 20:01. Reden: typo: LF? Ik lijk wel een Chinees!
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

          Comment


          • #35
            Re: Nex5

            Ik wil nog even de topicstarter, die misschien ondertussen niet meer durft reageren, vragen om de dialoog opnieuw aan te trekken, en te reageren op onze bevindingen, zodat we terug een konstruktief debat kunnen krijgen.
            Het is tenslotte iemand die nog maar 1 posting heeft gedaan. Wat moet die wel niet denken van ons?

            Comment


            • #36
              Re: Nex5

              [Mod-LesC]Enkel de TS nog, vrees ik. De rest hoeven we niet meer... (weer twee totaal overbodige posts verwijderd)[/Mod]
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

              Comment


              • #37
                Re: Nex5

                Rudy,

                Ik begrijp dat de camera je goed bevalt.
                Wat voor vormen van fotografie doe jij vooral?
                Wat ik mis is een macro lens in het arsenaal, komt deze er binnenkort?
                Las ik tussen de regels door dat je ook de 18-200 hebt. Krijg je dan niet een beetje het oude Sony F828 gevoel (persoonlijk nooit een probleem mee gehad, maar ik moest er aan denken.)
                Gebruik je de camera vaak in de autostand (die schijnt intelligent te zijn, hoe moet ik dat zien ?)
                Volgens mij heb jij ook een Pen gehad, wat was de reden dat jij voor de Nex bent gegaan (zonder olie op het vuur te willen gooien, maar ik ben gewoon nieuwsgierig hierover.)

                Zoals je ziet Rudy probeer ik deze topic weer vlot te trekken. Ik ben namelijk erg geïnteresseerd in echte gebruikerservaringen en hoe dat gebruikers tot hun keuze zijn gekomen, voor eventuele latere afwegingen. Ik hoop dat het gewaardeerd wordt en we verder kunnen gaan praten over de NEX.

                Groeten,
                Bart

                Comment


                • #38
                  Re: Nex5

                  heb voor de nex gekozen naast arsenaal DSLR's die ik nog heb omdat DSLR in mijn ogen veel te onhandig is om mee rond te lopen, en je kunt daar ook niet echt discreet mee te werk gaan op plaatsen waar publiek is.
                  wat ik nodig had was een compact toestel met goede beeldkwaliteit.
                  heb zekers niet impulsief voor dit toestel gekozen en heb honderden gebruikers ervaringen gelezen foto's geanalyseerd zowel jpeg op als RAW voor ik het toestel heb aangeschaft.

                  ik kende volgende beperkingen
                  -dat er momenteel boven de 200mm geen lenzen met AF beschikbaar zijn. Maar mijn telelenzen zijn verroest denk ik, ik gebruik die heel zelden maar voor anderen kan dit belangrijk zijn.

                  -dat er geen snelle primes beschikbaar zijn (zoals 50m f1,4 etc) maar ik denk eraan vooral rangefinder lenzen (meer nostalgie) hiervoor te gebruiken via adapter. adapters zijn nog te duur maar beginnen in prijs te zakken. heb een aantal primes die ik nu via adapter zou kunnen gebruiken maar ik wacht nog wat.
                  hoop wel dat sony zijn belofte na komt om adapter op de markt te brengen welke AF-ondersteunt. Onder de 100mm is MF uit de hand goed bruikbaar maar daarboven wordt dit moeilijker. MF systeem is verder vrij goed bruikbaar

                  - dat batterij vlug leeg is, maar dat valt wel mee, als je veel fotografeert moet je ze wel dagelijks laden, was met de eerste DSLR's ongeveer hetzelfde enkel die hadden geen juiste indicatie van het resterend vermogen, daar kon je voor verrassingen staan

                  -AF-trager zou zijn dan DSLR, maar voor normaal gebruik merk je dat niet, zelfs niet bij minder licht, als je je echt toelegt op sport en dergelijke zal dit wel effect hebben.
                  face detection werkt vrij goed voor fotograferen van personen en kinderen.

                  -bediening zou omslachtig zijn, maar in praktijk is dat niet zo, enkel wijzigen van ISO had vlugger gekund, maar met auto ISO kom je heel ver.



                  gebruik toestel in A-mode, DMF, auto ISO en flexible AF-point
                  als er te weinig licht is voor flexible AF gaat toestel automatisch over naar multi AF
                  face detection is ook altijd active bij mij

                  wat het 18-200mm objectief betreft begrijp ik je vraag niet, ken het f828 gevoel niet.

                  in e-mount is er momenteel, geen macro objectief maar via adapter kun je eender welke macro lens gebruiken, verder geen ervaring mee.

                  voor wat gebruik ik dat:
                  -huis keuken en tuin gebruik, kinderen, familie etc, is in zekere zin handiger dan DSLR
                  -als ik op reis ga zal zekers de NEX mee gaan ipv DSLR
                  -straatfotografie, is veel discreter, niet dat ik het type ben dat achter een hoek met zware telelens sta, nee gebruik met DSLR meestal hiervoor breedhoek of standaard zoom, ben van het principe dat mensen moeten weten dat ze gefotografeerd worden.
                  -evenementen heb ik nog niet gedaan met NEX maar is wel de bedoeling
                  -landschap, architectuur zal ik DSLR voor blijven gebruiken, niet dat dit niet kan met NEX, integendeel is daar heel geschikt voor, maar moet DSLR ook nog wat werk geven.
                  (is meestal voor heel grote prints en dan geeft 25mp toch nog iets meer detail)
                  -portret op locatie is de NEX zeer goed bruikbaar.
                  -studio is NEX ook bruikbaar maar dan moeten de flitsers getriggerd worden door flashke wat niet ideaal is. ga het is uitproberen, maar DSLR is heel wel beter voor geschikt.

                  Heb het gevoel dat ISO waarden bij de NEX anders liggen in vlg met mijn DSLRs.
                  heb de indruk dat ik op hogere F-waarde foto's kan maken met NEX bij zelfde ISO en licht dan met DSLR, dus dat ISO 1600 in werkelijkheid 2000 ISO is, ga het is juist vergelijken

                  heb de indruk dat de NEX heel goed weet om te gaan met contrastrijke opnames, balanceert zeer goed opnames met gedeeltes in donker en helder licht.

                  hoop ook dat sony nog een OVF (optical viewfinder) op de markt brengt voor NEX5

                  Comment


                  • #39
                    Re: Nex5

                    Oorspronkelijk geplaatst door BartK Bekijk bericht
                    Rudy,

                    Ik begrijp dat de camera je goed bevalt.
                    Wat voor vormen van fotografie doe jij vooral?
                    Wat ik mis is een macro lens in het arsenaal, komt deze er binnenkort?
                    Las ik tussen de regels door dat je ook de 18-200 hebt. Krijg je dan niet een beetje het oude Sony F828 gevoel (persoonlijk nooit een probleem mee gehad, maar ik moest er aan denken.)
                    Gebruik je de camera vaak in de autostand (die schijnt intelligent te zijn, hoe moet ik dat zien ?)
                    Volgens mij heb jij ook een Pen gehad, wat was de reden dat jij voor de Nex bent gegaan (zonder olie op het vuur te willen gooien, maar ik ben gewoon nieuwsgierig hierover.)

                    Zoals je ziet Rudy probeer ik deze topic weer vlot te trekken. Ik ben namelijk erg geïnteresseerd in echte gebruikerservaringen en hoe dat gebruikers tot hun keuze zijn gekomen, voor eventuele latere afwegingen. Ik hoop dat het gewaardeerd wordt en we verder kunnen gaan praten over de NEX.

                    Groeten,
                    Bart
                    Camera bevalt prima.
                    Reisfotografie en hopelijk een beetje telewerk als de 18-200 er effektief is (tot nu enkel met een demomodel gespeeld, de mijne is "vetraagd" in levering)
                    Macrolens? nog geen informatie over.
                    Ik gebruik de camera in alle standen, van volledig manueel tot de autostanden.
                    De full auto is eigenlijk heel erg "tof" tegenlicht, portret, lanschap, meestal zit de camera er pal op.
                    De Pen is mooi, maar een retro camera. Er is een volle stop verschil in iso tussen de pen en de nex.
                    De Nex is snappier, meer mogelijkheden, en heeft een grotere sensor. daardoor heeft de nex een kleindere dieptescherpte, maar grotere lenzen.
                    Ik hou wel van gadgets, en daarin scoort de Nex goed uiteraard.
                    De Pen heeft wel het voordeel van een groter assortiment lenzen, zaols de panasonic 20 1.7, die kwaliteit heb je momenteel niet met de sony 16mm 2.8
                    En ja, de Nex + 18-200 voelt zoals de 828 serie. alleen had die meer knopjes.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Nex5

                      Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                      in e-mount is er momenteel, geen macro objectief maar via adapter kun je eender welke macro lens gebruiken
                      Ik denk dat ik dat zou doen: adapter en a-mount-macro erop, niet te groot, een 30 of 50mm dus. Bij macro gebruik ik toch meestal manuele focus.
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                      Comment


                      • #41
                        Re: Nex5

                        Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht

                        - dat batterij vlug leeg is, maar dat valt wel mee, als je veel fotografeert moet je ze wel dagelijks laden, was met de eerste DSLR's ongeveer hetzelfde enkel die hadden geen juiste indicatie van het resterend vermogen, daar kon je voor verrassingen staan

                        - hoop ook dat sony nog een OVF (optical viewfinder) op de markt brengt voor NEX5
                        hey Puerte,

                        Heb je de nex al geupgrade naar firmware 2.X ? Dan gaat de batterij echt een stuk langer mee, en start hij ook sneller op.

                        Sony heeft een OVF maar enkel voor de 16 mm lens.
                        Fotografie betekent 'schrijven met licht' Xposed
                        Fujifilm X-Pro1 - Fujinon 35mm F/1.4 - Compact drive PD70X - Manfrotto 475B, 808RC4 en statieftas M100P - Ona Brixton field tan .

                        Comment


                        • #42
                          Re: Nex5

                          Oorspronkelijk geplaatst door Xentro Bekijk bericht
                          hey Puerte,

                          Heb je de nex al geupgrade naar firmware 2.X ? Dan gaat de batterij echt een stuk langer mee, en start hij ook sneller op.

                          Sony heeft een OVF maar enkel voor de 16 mm lens.
                          Bedankt voor de tip, zal ik ook eens dadelijk gaan doen.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Nex5

                            Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy Bekijk bericht
                            Bedankt voor de tip, zal ik ook eens dadelijk gaan doen.
                            Firmware 2.0 heb ik al een tijdje, maar blijft toch slecht, de levensduur van de accu. De 2.0 was enkel voor het leegloopeffekt als de kamera uitstaat. En voor het sneller opstarten.
                            Ik werk met 3 accu's en 2 laders, als ik op vakantie ben, is 2 accu's te krap en voelt niet echt konfortabel aan.
                            Bijkomend mag je s'nachts opstaan om je 2de accu te laden, want de laadtijd is bijna 4 uur!!!
                            De accu is voor mij duidelijk een van de mindere kantjes van de Nex.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Nex5

                              Rudy,

                              Hoeveel foto's kun je dan op één acculading maken?
                              Ik begrijp niet goed uit je post of die 3 batterijen voor 1 dag zijn of een hele vakantie.

                              Groeten,
                              Bart

                              Comment


                              • #45
                                Re: Nex5

                                Oorspronkelijk geplaatst door Xentro Bekijk bericht
                                hey Puerte,

                                Heb je de nex al geupgrade naar firmware 2.X ? Dan gaat de batterij echt een stuk langer mee, en start hij ook sneller op.

                                Sony heeft een OVF maar enkel voor de 16 mm lens.
                                ja ik heb dat onmiddelijk uitgevoerd, maar vind persoonlijk de batterij geen probleem, is een van de problemen die ik verwacht had voor de aankoop van het toestel. Is wel vlugger leeg dan bij DSLR vermits het LCD scherm altijd actief is. Ik heb de power-save op 1 minuut staan (in rust na 1minuut) en dan kom je wel een dagje toe aan 3 a 400 foto's schat ik.
                                Als ik mijn DSLR gebruik is afhankelijk van het soort fotgrafie mijn LCD ook haast altijd actief en dan ga ik naar 4 a 500 opnames. Anders gaat dit naar meer dan het dubbele. Een extra batterij is niet echt nodig maar ook geen overbodige luxe volgens mij moet ieder voor zich uitmaken.

                                zonder firmware update loopt de batterij leeg in rustoestand (als toestel af staat)
                                firmware update is zelfs heel eenvoudig via USB-connectie.

                                maar alleszins goed te vermelden dat die firmware update er is, heb je ook nodig voor pano opnames en 3d.
                                pano werkt goed, had eigenlijk onmiddellijk de juiste snelheid te pakken, pano beelden zijn minder scherp maar best leuk, zelfs op 1600 ISO binnenshuis.

                                OVF is inderdaad beschikbaar voor 16mm maar ik had graag EVF gezien.
                                dacht dat er 2 modellen zouden komen, 1 voor de NEX3 en een ander voor de NEX5.
                                Eind van de maand (sept) zullen we er waarschijnlijk meer over weten, (photokina)

                                Comment

                                Working...
                                X