Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nex5

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nex5

    Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
    Ik ben er zeker voor om ook beginners goed te helpen. Maar voor gevorderden is het echt niet interessant om 50x per week de vraag te zien.
    Ik begrijp je voorstel heel goed hoor, en soms denk ik best wel eens hetzelfde.
    Anderzijds heb je dan weer een mod nodig om discussies te beslechten over de vraag of een topic bij beginners of gevorderden thuis hoort .

    Kan iemand die niet op een vraag wenst te reageren gewoon naar een volgend topic gaan ? Of is iedereen hier tegenwoordig zo snel geërgerd en/of op zijn tenen getrapt. Het lijkt er anders wel op vind ik. Net terug van de rustige Zwitserse bergpasjes, en het lijkt hier wel een en al stress.
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

    Comment


    • #17
      Re: Nex5

      Intussen weer zo'n voorbeeldje dat velen zich druk maken behalve kennelijk luketheduke.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #18
        Re: Nex5

        Oke, en nu over de Nex 5
        De prijs die jij opgeeft zal voor de Sony NEX-5 met 18-200mm lens zijn.
        Dit is een lens waar je al heel wat mee kan inzoomen (rond de 10x)
        Door die lens verliest de Nex heel wat van zijn waarde als "compacte" camera.
        Kijk je naar de Sony NEX-5 + 18-55mm lens dan daalt de prijs serieus (rond de 650 €) en heb je nog steeds een goeie camera met een standaard-lens die in veel gevallen zal voldoen.
        Later kan je dan ook andere lenzen bijkopen indien gewenst, momenteel is het aanbod nog schaars daar deze toestellen nieuw zijn.

        Verder bied Olympus met de Pen-serie (vanaf 500€) , de Panasonic (vanaf 600€) met de DMC-reeks en de Samsung NX10 (vanaf 600€) gelijkaardige toestellen dus ook daar kan je eens rondneuzen.
        Sony zou als beste met ruis kunnen omgaan volgens vele testen (foto's in slecht verlichte plaatsen)
        Verder zijn de lenzen van Olympus en Panasonic met elkaar compatibel.

        Alles hangt eigenlijk af van wat jij met je nieuw toestel wil doen (wil je je verder verdiepen in fotografie) en hoeveel kilo je wenst mee te nemen.
        Kwalitatief zitten deze toestellen echt wel tussen de compacts en de spiegelreflexen en kan je heel wat meer uithalen als je dit wenst.

        Zelf ben ik bezitter van een Olympus Pen en een Canon 500d (spiegelreflex).
        Tegenwoordig gaat de Pen altijd en overal mee en haal ik enkel de Canon uit als ik gericht iets wil fotograferen.

        Dus geen ervaring met de Nex, wel met een gelijkaardig toestel en ik ben daar zeer tevreden over.

        Comment


        • #19
          Re: Nex5

          Oorspronkelijk geplaatst door luketheduke Bekijk bericht
          Wie heeft er al ervaring met de NEX5 van Sony?
          Is dit een aanrader of te zwak voor zijn 1099€?
          Hallo, eerst en vooral, je leest veel over deze camera, maar er ontbreekt dikwijls 1 belangrijk zinnetje in de besprekingen: Ik heb een nex en......

          Ok, mijn bevindingen:
          Nex is een zeer kompakte body met grote sensor, goede ruisvrije beelden met een goed dynamisch bereik, met daarop een hoog gehalte van gadgets.
          Bediening is echt goed, de menustructuur is even aanpassen, maar als je de automatsiche mode gebruikt, ga je er zelden in rondneuzen. En desgewenst kan je hal of zelfs volledig manueel gaan, en echt niet zo moeilijk als sommigen aangeven.
          Er zijn 2 body's, de nex3 en nex5, zelfde beedlkwaliteit, maar de 3 heeft een iets andere vorm, geen mogelijkheid tot afstandsbediening, een kunststof behuizing, maar het voornaamste verschil is het filmen in HD. Persoonlijk zou ik nooit een 5 kopen, tenzij ik HD zou filmen.
          De lenzen:
          16mm, 18-55 en 18-200, enigste verkrijgbare lenzen die AF ondersteunen.
          16mm: kompact en zeer snel, geen toplens maar gewoon goed (vanaf F4.0)
          18-55: goede lens, met stabilisatie, goed bereik. een must.
          18-200: zeer goede lens maar ook duur, en als je deze als enigste lens gebruikt is het geen "kleine nex" mee.
          Succes ermee.

          Comment


          • #20
            Re: Nex5

            Het enige dat ik nog wil toevoegen is dat ik persoonlijk wel de Nex5 over Nex3 zou kiezen, enkel al voor de grip die op de Nex5 toch veel beter is (voor mijn handen)

            ...Zeker eerst proberen dus...

            Comment


            • #21
              Re: Nex5

              Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
              Ik ben er zeker voor om ook beginners goed te helpen. Maar voor gevorderden is het echt niet interessant om 50x per week de vraag te zien welke kitlens bij de Dxx de beste zou zijn e.d.
              Bij Gevorderden zou je dan redelijke eisen kunnen stellen aan onderbouwing van de vraag, dan blijft het eerder interessant voor mensen die hier al wat langer mee lezen.
              OK, kan ermee akkoord gaan hoor, en soms denk ik ook wel 'lees twee lijnen of topics lager en je hebt je antwoord, of google eens....
              Maar ik behoor, denk ik toch, ook nog steeds bij de groep die af en toe niet goed weet wat wel en niet en dus mss wel eens een minder onderbouwde vraag kan stellen. Voor mij 'case closed' en sans rancune hoor.
              maak er een fijn weekend van
              Sony RX10 Mark IV
              nog een fijne dag verder!
              Guido

              Comment


              • #22
                Re: Nex5

                Ik (eigenlijk mijn vrouw ) heb hier een NEX5 met het 18-55 objectief en ben er, na enkele honderden foto's, toch wel zeer tevreden over.
                De kwaliteit van de foto's is zeer goed en ook de kleuren zijn correct.

                Het toestel laat zich gemakkelijk bedienen en heeft veel mogelijkheden, zowel voor de beginnende als de gevorderde fotograaf. De batterijduur is wel heel wat minder dan bij de gemiddelde DSLR, vooral omdat je constant via het scherm moet werken.

                De videofunctie is ook goed. Opnames in full HD met zeer zuiver beeld, en zelfs zonder externe microfoon, vrij goed geluid.
                Canon 7D - EF 17-40mm f/4L USM - EF 70-200mm f/4L USM - EF 50mm f/1.8 II - Sigma 50mm f/2.8 DG Macro

                Comment


                • #23
                  Re: Nex5

                  gebruik ook de nex en dat is een zeer goed toestel, is niet goedkoop maar in vergelijking met toestellen van de concurrentie zeker niet duur, integendeel.

                  sterke punten zijn de zeer goede beeldkwaliteit en de vele mogelijkheden.
                  leer je heel vlug mee werken, zelfs iemand die nooit DSLR gebruikt heeft kan daar redelijk snel mee overweg. (zou zelf niet weten wat er in de handleiding staat)
                  is heel compact, en je kunt het toestel heel discreet gebruiken.
                  AF is vrij snel bij normaal en gedempt licht, bij heel weinig licht wordt dit trager als je selectieve focus (je kunt je eigen AF-punten kiezen waar dan ook op het beeld) gebruikt maar multi AF blijft redelijk snel.
                  face detection en tracking (voor bvb fotografren spelende kinderen) werkt zeer goed, zelfs de smile detectie. (foto wordt automatisch gemaakt als iemand lacht, misschien niet heel nuttig maar allez)
                  filmfunctie is vrij goed (full HD) met automatische scherpstelling (Af) tijdens filmen
                  plezierig om te gebruiken

                  aantal zaken zitten diep in het menu en zou men kunnen verbeteren, meeste gebruikte instellingen zijn vlug te wijzigen, is een beetje gewoon worden.


                  momenteel zijn er maar 3 lenzen met AF beschikbaar
                  -16 mm lens, licht en klein, maar optische kwaliteit is niet uitmuntend maar toch goed bruikbaar.
                  -18-55 mm is een zeer goed lenske voor zijn prijs, zeer goede mechanische en optische kwaliteit
                  -18-200mm lens heb ik nog niet gebruikt, is niet goedkoop maar heeft een uitzonderlijk goede kwaliteit volgens verschillende testrapporten,toch voor zulk groot zoombereik. deze lens zou rond de 7 a 800 euro kosten en zal dan in kit samen met toestel op 1099€ komen.
                  wat uitzonderlijk zou zijn aan deze lens is dat die naast gewone beeldstabilsatie momenteel als enige lens in de DSLR wereld beschikt over "active stabilization"
                  dat is een stabilisatie systeem specifiek ontwikkelt voor video en zou tot 7 a 10X meer effectiever zijn dan klassieke stabilisatie systemen.
                  Deze lens wordt ook als kitlens meegeleverd met de nex VG10 video camera
                  een aanrader als je veel belang hecht aan video
                  prijs van deze lens is vergelijkbaar met lenzen van concurrentie in deze kwaliteits-category.

                  voor 649€ heb je de kit nex5 en 18-55mm lens, voor mij een aanrader, voor meeste gebruiken zie ik niet in waarom ik nog een van mijn DSLRs zou gebruiken.


                  is heel eenvoudig, als je een compact toestel met hoge beeldkwaliteit wenst is dit toestel een aanrader.

                  toestel met 16mm en 18-55mm lens past in zo van die tasjes om rond je lenden te dragen en dan is er nog ruimte voor je portefeuille want die is dan toch plat.
                  met 18-200mm ipv 18-55 zal dit ook nog wel lukken.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Nex5

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                    Hallo, eerst en vooral, je leest veel over deze camera, maar er ontbreekt dikwijls 1 belangrijk zinnetje in de besprekingen: Ik heb een nex en......

                    In het kader van de vraag van de TS is het zinnetje "ik heb géén NEX, want..." minstens, zo niet, belangrijker voor zijn/haar beslissing, net zoals bij andere toestellen.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Nex5

                      Ik heb ook een nex, fotos zijn heel goed maar als het echt nauw steekt neem ik toch de reflex.
                      Wel tot nu toe enkel ervaring met de 16 mm.
                      Is wel nog een zeer handig 'zakformaat' als het eens wat lichter moet zijn en de foto's zijn alleszins beter dan eender welke compact, zeker op de hogere iso's, en geloof me, ik heb er al wat gehad...

                      Comment


                      • #26
                        Re: Nex5

                        http://www.seriouscompacts.com/f41/m...f1-g2-gh1-314/ misschien een interessant linkje, maar wel engelstalig
                        Last edited by fhans; 28 augustus 2010, 12:51.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Nex5

                          Oorspronkelijk geplaatst door fhans Bekijk bericht
                          http://www.seriouscompacts.com/f41/m...f1-g2-gh1-314/ misschien een interessant linkje, maar wel engelstalig
                          Da's dus wat LesC bedoelt: Dit is al uitvoerig aan bod gekomen in het andere NEX topic pag.16
                          Last edited by frank207be; 28 augustus 2010, 13:04.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Nex5

                            oh excuse wist dat niet. bedankt voor de tip

                            Comment


                            • #29
                              Re: Nex5

                              Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                              Da's dus wat LesC bedoelt: Dit is al uitvoerig aan bod gekomen in het andere NEX topic pag.16
                              Klopt voor 100%, ik had het eerst ook een beetje verkeerd begrepen, Les kennende heeft hij dit ter goeder trouw geschreven, met de beste bedoelingen.
                              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                              Comment


                              • #30
                                Re: Nex5

                                [MOD RF] Om het in voetbaltermen te zeggen, als er niet op de bal gespeeld wordt maar op de man krijgt men geel of rood!
                                Wie het nu nog altijd niet begrepen heeft ...................
                                Men weze gewaarschuwd! Ik kuis hier maar één keer op!

                                Grtz, RF [/MOD]


                                Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                                Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                                Comment

                                Working...
                                X