Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

S2, D 100 of 10 D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• S2, D 100 of 10 D

Wat raden jullie mij aan?
    En met welke lenzen?
    Cam wordt gebruikt voor natuurfoto's (vogels ed. dus snel...)en macrowerk.
    Groetjes,

Rudi Petitjean

NATURE GALLERY

De S2 (opname in Raw mode en conversie naar 16 bit TIFF) levert een 12Mpixel foto(!) Voor natuurfoto's denk ik dat een zo groot mogelijk aantal pixels belangrijk is.

Zelf ben ik zeer tevreden van de Nikon AFD 24-85mm 2.8-4 lens.
    Mocht ik herbeginnen, dan kocht ik exact dezelfde configuratie (maar dat zeggen de D100 en 10D eigenaars waarschijnlijk ook).

Robert

Originally posted by steward
    En met welke lenzen?
    CANON 1Ds III | CANON 24-105 IS |CANON 85 1.2 |CANON 17-40 |CANON 70-300 DO IS | Canon 270 EX

Comment

En met welke lenzen?
      vraag het aan een canon gebruiker en hij zegt canon, fuji gebruikers fuji en nikon gebruikers nikon.
      de S2 heeft de meest verzadigde kleuren van de 3, de nikon de neutraalste
      de nikon heeft de meeste instel mogelijkheden
      de S2&10d hebben x-sync aansluiting, de d100 moet daarvoor een adaptor hebben
      de d100 is uitermate zuinig met de batterij

Hier kan je ze (S2 en D100) vergelijken:
      http://www.digitalreview.ca/cams/D100vsS2Pro.shtml

maar uiteindelijk beslis je toch zelf. Qua beeldkwaliteit doen ze niets voor elkaar onder, wellicht dat het gebruik nog het meest verschilt.
      dus mijn advies: lees eens een aantal tests op internet, ga naar een winkel en "pas" je een camera.

voor landschap is groothoek natuurlijk mooi, maar dat is ook weer afhankelijk van wat je wilt.
      de nikon+S2 kunnen de 12-24mm DX gebruiken, canon heeft hier (nog) geen alternatief voor (sigma wel ondertussen)

etc etc..
      http://marcof.net - geheel nieuw!

Comment

volgens mij is de 10D de zuinigste met de baterij, en hangt ook af van welke lens je er opsteekt, USM motoren erbruiken minder dan micromotoren en IS daarintegen trekt je batterij plat.

De body's die je hier op,noemt zijn aan elkaar gewaagd, het zal hem dus vooral afhangen welke lens je gebruikt en dit hangt dan weer af van hoeveel je er wil aan spenderen.

vor natuurfoto's heb je toch al gauw een 400mm nodig of meer.
        visit my website : http://www.freewallpapersite.com

Comment

En met welke lenzen?
          hoe meer reply's je hier zult lezen, hoe meer je zult twijfelen...
          ik heb bijna 'n jaar gewacht voor 'n dslr te kopen en de voorkeur ging steeds naar de S2, maar tis uiteindelijk toch de D100 geworden en ik heb daar absoluut gene spijt van...
          voor mij was de keuze iets simpeler omdat ik al nikon user was, maar zelfs al ga je voor canon 10d/d60...'n miskoop in deze categorie doe je nooit...

ga dus af op de meest interessante gegevens die voor jou de doorslag geven....

Comment

Originally posted by fredericrom
            volgens mij is de 10D de zuinigste met de baterij, en hangt ook af van welke lens je er opsteekt, USM motoren erbruiken minder dan micromotoren en IS daarintegen trekt je batterij plat.

De Nikon batterijen zijn 1400 mAh en dus 300 mAh meer dan de BP-511 van Canon.Je doet er dus langer mee.(zie http://www.dpreview.com/reviews/nikond100/page4.asp )

Sorry Frederik,maar juist is juist.

En ze zijn slechts even groot.Een topbatterij dus!
            Danny's Photosite

Comment

De Nikon batterijen zijn 1400 mAh en dus 300 mAh meer dan de BP-511 van Canon.Je doet er dus langer mee.(zie http://www.dpreview.com/reviews/nikond100/page4.asp )

Sorry Frederik,maar juist is juist.
              ja de batterij is misschien sterker maar de 10D verbruikt een stuk minder doordat ie een cmos gebruikt ipv een ccd en de digic processor van canon is ook superzuinig.

nu ik vind het niet meer direct terug hoeveel foto's je kan trekken met een 10D en hoeveel met een D100, speelt infeite niet veel rol, kan zijn dat je gelijk hebt hoor, 'k wet het niet meer zeker maar ik dacht dat de 10D meer foto's kon trekken met 1 batterij dan de D100
              visit my website : http://www.freewallpapersite.com

Comment

Originally posted by roadrunner
                De Nikon batterijen zijn 1400 mAh en dus 300 mAh meer dan de BP-511 van Canon.Je doet er dus langer mee.
                Dat is nog maar zeer de

mvg,
                Z900
                Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

Comment

Hier vind je een interessante vergelijking tussen een 10D en de D100:
                  http://www.stereografx.com/compare.htm

Als je dit eens aandachtig doorneemt ga je veel opsteken over beide toestellen en de filosofie die erachter zit.En kan je makkelijker kiezen als je je afvraagt welke "aanpak" het beste voor jou is.

Deze is misschien ook wel interessant:
                  http://radio.weblogs.com/0101365/2003/09/08.html#a717
                  Danny's Photosite

Comment

@ frederik en @ Z900 :

Zie http://www.anestoday.com/epson2200/D100vs10D.htm waar je kan lezen:

7) Battery
                    For Nikon D100, the EN-EL3 is rated at 1400 mA and it seems to last unbelievably forever. Leaving the camera on doesn't seem to drain the battery (unlike 10D) at all. I remember shooting all day with only one battery and still can't deplete it (try to use the other 2 in my spare). Also the battery indicator on D100 is better since it tells you at 3 steps before it actually exhausted. This battery indicator is also shown in the VF. This EN-EL3 will automatically charge the internal battery (not replaceable) that keep time and date stored.

There are 2 batteries in 10D. One is the lithium button battery CR2025 which store date and time. Another is BP 511 for 10D rated at 1100 mA and it doesn't last as long as EN-EL3. I was surprised to find that the camera is draining the battery when you left it on but not using it ! I have never achieved the number of shots per battery advertised by Canon. The battery indicator also has only 2 levels, full and partial (not full) and next thing you know, it's out !

Danny's Photosite

Comment

Pfffff .... net DPreview.

Ge moet eigenlijk alledrie eens gaan proberen en zelf beslissen wat je dan wil als je de resultaten bekijkt.
                      Probeer ze wel alledrie met dezelfde lens te testen. (Moet kunnen met een Sigma) en beslis dan pas welke voor jou de geschikte is.

Comment

Even nog een paar belangrijke zaken die je mogen interesseren :

Verticale shutter/batt-grip enkel voor D100 en 10D, de S2 heeft dat niet (is voor mij héél belangrijk geweest in de aankoopfaze)

D100 heeft de snelste opstarttijd, de 10D en S2 doen net iets minder

D100 heeft de langste batterijduur (getest) maar de 10 is close en de S2 komt erna, en met de verticale grip heb je twee batterijen en dan lijkt het een eeuwigheid mee te gaan (zeker als je een flits met aparte voeding gebruikt)

De 10D en de S2 is iets ruisvrijer dan de D100 en kunnen in iso100 werken, maar in 95% van de foto's zie je dat niet, op hoge iso waarden blijft de D100 zijn ruis wel de meest 'film'achtige en stoort imho minder, maar alle drie de camera's maken sublieme foto's zelfs op hogere iso

De 10D heeft een iets ruimere buffer maar elk van de 3 toestellen heeft genoeg reserve voor snelle opeenvolgende shots. De D100 en S2 zullen voor sport in RAW wel iets sneller op hun adem getrapt worden, vanwege een iets beperkte buffer.

Zowel canon als nikon bieden een groot gamma van lenzen, dus alle 3 kunnen voorzien worden van kwaliteitsglas (Nikkor voor S2/D100 en Canon voor 10D)

De finisch van de drie toestellen is gelijkwaardig.
                        De S2 is het logste toestel, de D100 is de kleinste van de 3

De S2 aanvaardt oudere flitsers, de D100 niet, de 10D weet ik niet.

Op prijsniveau zijn er overal koopjes te doen, alle 3 de toestellen bekampen elkaar in dezelfde prijscategorie en dat lig tegenwoordig rond de 1500 euro.

Dan de lenzen:

Mijn keuze (geen rekening houdend met een merk)

1) 17-35mm (lichtsterkte minstens F/3.5) groothoek
                        2) 24-85mm (F/2.8 zou ideaal zijn) allrounder midrange
                        3) 70-200mm (F/2.8 is ideaal) telezoom

Verder lenzen zou ik enkel kopen nadat je een bepaalde richting uitgaat (bv macro, sport, natuur, enz..)

Kies je alleen voor natuur, dan is een grote breedhoek belangrijk
                        (bv 12-24) en een lekkere tele voor wildlife, maar daarin zal je kwaliteit en budget moeten afwegen, want een 50-500 is een prachtige lens, alleen ze is niet lichtsterk en die dingen kosten hopen geld

Veel suc6 met je aankoop en beslissing.

Comment

Hey Steward veel plezier met de keuze. Wat je ook kiest het zal een goede camera zijn.

Koop eventueel als extra informatie de uitgave van réponses photo die nu in de winkel ligt. Ze hebben er gelijktijdig alle beschikbare DSLR's getest. 300D 10D, S2, D100, E1, *istD.

Zelf ben ik op sommige vlakken niet akkoord met hen(bijv geen rekening houden met third party lenzen) als het gaat over camera's die ik ken maar dat zie je in elke test wel natuurlijk.

Hier zijn de behaalde punten.

Als je wat meer verklaring wilt over het een of het ander vraag maar dan zie ik of ik die kan vinden in de test. Alle punten zijn op 15 behalve prijs/kwaliteit is op 25. Ze hechten natuurlijk veel belang aan prijs he das normaal veronderstel ik.

Mijn eigen interpretatie van wat je vraagt zou zijn de 10D want dat is de snelste van degene die je hier hebt en je geeft aan dat je de snelste nodig hebt. Maak je ook geen zorgen over de batterij want dat is een onbestaand probleem op beide camera's mijn camera staat tijdens een shoot zo goed als nooit af (sleepmode 30min) en op 1 dag heb ik nooit mijn tweede batterij nodig als ik met een volle begonnen ben. En een reserve batterij moet je sowieso hebben welke camera je ook hebt. Oh en euh ik neem veel teveel foto's ik zou er beter wat minder nemen en wat betere

Op het gebied van lenzen zal het volgens mij toch in hoofdzaak afhangen van je budget na aankoop van je camera. En goeie lenzen hebben ze allemaal.

Comment

Yo Kevlar ,

Graag had ik wel wat verduidelijking over dit alles, vooral waarom het 'aanbod lenzen' bij de 300D hoger ligt dan bij de 10D, dat begrijp ik niet goed.?

Comment

Originally posted by wesley
                              Yo Kevlar ,

Graag had ik wel wat verduidelijking over dit alles, vooral waarom het 'aanbod lenzen' bij de 300D hoger ligt dan bij de 10D, dat begrijp ik niet goed.?

de 300d kan de EF-s objectieven aan (waarvan er pas 1 is), de 10d alleen de EF objectieven
                              erg handig.. nog een nieuwe vatting er bij :P

die punten van de beeldkwaliteit vind ik ook wel heel gewaagd... is het beeldkwaliteit met settings op default? of worden de camera's gezet om de beste resultaten te behalen?? zal het 1e wel zijn.
                              http://marcof.net - geheel nieuw!

Comment

Working...
                              X