Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

dynamisch bereik

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: dynamisch bereik

Oorspronkelijk geplaatst door Dieter_O Bekijk bericht
    Omdat ik van het principe ben dat je foto's bewerkt op de computer en niet op de camera, was dit een onderdeel waar ik nog niet veel aandacht aan besteed had. Nu vroeg ik mij wel af, aangezien er in dit topic over begonnen werd, of het ook werkelijk iets aan het dynamisch bereik van de camera verandert. Blijkbaar niet dus.
    Inderdaad, maar dat is dan ook een keuze van de fotograaf, ik ken fotografen die aan massaproductie (schoolportretfotografie) doen, en die dan gewoon voor jpeg kiezen, omdat dagelijks 3.000 á 4.000 raw bestanden bewerken bijna niet doenbaar is, dan kan zo een picture control profiel wel eens van pas komen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dieter_O Bekijk bericht
      Dus als ik in RAW werk en aperture, lightroom of capture gebruik, dan mag ik die picture controls gewoon vergeten?
      voor lr heb je zoiets zekers niet nodig, in lr heb je de zogenaamde voorinstellingen (presets) waarvan er een groot deel gepredefineerd zijn, maar je kunt er ook zelf aanmaken. Deze kun je al activeren tijdens de import functie.
      je kunt die correcties maken door WB of via HSL correcties
      zijn zekers ook plug-ins te vinden die dit doen en een heleboel filters

x-rite colorchecker passport beschikt over een aantal grijswaarden die niet puur grijs zijn maar lichtjes getint, deze kun je gebruiken voor verschillende lichtsituaties alsook voor landschap en portret.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
        Fuji S5 Pro is dan een zeer goede keuze, 2de hands nog wel te vinden
        Inderdaad de S5pro, ik heb hem te koop staan wegens overstap op Canon en de MP-E65

Comment

Working...
        X