Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

dynamisch bereik

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: dynamisch bereik

Oorspronkelijk geplaatst door malavon Bekijk bericht
    Tweede goede vraag die ik hier lees in dit topic (over DXOMark).
    Je zou het inderdaad wel verwachten, maar de D300s is eigenlijk in line met de oudere D300. Behoudens slechte raw converter (ik sluit niets uit)
    zou ik verwachten dat de D300s sensor een evolutie is van de D300 sensor en niet van de D90 sensor. Om eerlijk te zijn had ik persoonlijk gedacht
    dat dat bij Nikon altijd dezelfde 12MP sensor was, in de oude D300 en D90.
    Let wel op de voorwaardelijke wijs in bovenstaand stukje want ik weet het ook niet zeker.
    dacht dat zowel de d300s als de d90 dezelfde sensor gebruikte upgrade van de d300 sensor voor video.
    vergelijk resultaten misschien eens met dpreview

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
      dacht dat zowel de d300s als de d90 dezelfde sensor gebruikte upgrade van de d300 sensor voor video.
      Ik dacht ook dat de d90 de verbeterde sensor gebruikte van de d300 en dat de d300s' sensor daar weer een verbetering op was. Na wat opzoekwerk is me wel opgevallen dat de d300(s) sensor 14-bits werkt en de d90 maar 12-bit. Ook heeft de sensor van de d300(s) een pixelgrootte van 5,42 µm en die van de d90 5,48 µm. En het aantal pixels in de breedte is niet hetzelfde (d90: 4310 en d300(s): 4352). Ik denk dus dat de d90 een volledig nieuwe sensor gebruikt terwijl de d300s de verbeterde sensor van de d300 heeft gekregen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Johan De Cock Bekijk bericht
        Ik dacht ook dat de d90 de verbeterde sensor gebruikte van de d300 en dat de d300s' sensor daar weer een verbetering op was. Na wat opzoekwerk is me wel opgevallen dat de d300(s) sensor 14-bits werkt en de d90 maar 12-bit. Ook heeft de sensor van de d300(s) een pixelgrootte van 5,42 µm en die van de d90 5,48 µm. En het aantal pixels in de breedte is niet hetzelfde (d90: 4310 en d300(s): 4352). Ik denk dus dat de d90 een volledig nieuwe sensor gebruikt terwijl de d300s de verbeterde sensor van de d300 heeft gekregen.
        De slome upgrade van D300s sensor zou kunnen verklaard worden door de recente overschakeling van Sony sensoren naar sensoren in eigen beheer. Dit zal de voorspoedige samenwerking tussen beide merken zeker geen goed gedaan hebben, en die 14 bits optie zal inderdaad HET struikelblok geweest zijn die een upgrade verhinderde te midden die overgang.

Benieuwd hoe snel Nikon zijn volledige gamma kan aanpassen en hoe de prestaties gaan zijn. We hebben alleen nog maar ISO100-200 samples gezien van de D3100

Comment

heb zowel a700 en d300 gebruikt in studio onder ideale licht omstandigheden klipt de d300 veel vlugger dicht (RAW) dan de a700 en genereert ook veel meer ruis op lage ISO.
          komt waarschijnlijk omdat ze een externe A/D converter gebruiken bij nikon, sony gebruikt A/DC op sensor waardoor afstand analoog signaal beperkt wordt.

Comment

Wat heeft een RAW=converter met het dynamisch bereik van de sensor te maken? Juist helemaal niks. De ene RAW-converter kan er misschien iets meer uitpersen, maar iets met de sensor temaken: NEE.

BTW DxO is de fabrikant van de apparaten, die het allemaal analyseert en niet alleen van een RAW-converter.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht

En da's wat ik ook merk met mijn D700. Zet ik mijn instellingen op "Standaard" zie ik zo mijn schaduwen en highlights clippen. Gebruik ik daarentegen "Neutraal" met contrast op -1 krijg ik terug m
              Of nog beter: installeer Nikon's "PORTRAIT' picture control profiel. Geoptimaliseerd voor huidtonen en DR. Leg dan nog eens alles vast in RAW of TIFF en je hebt gigantisch veel speelruimte.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                Of nog beter: installeer Nikon's "PORTRAIT' picture control profiel. Geoptimaliseerd voor huidtonen en DR. Leg dan nog eens alles vast in RAW of TIFF en je hebt gigantisch veel speelruimte.

http://nikonimglib.com/opc/index.html.en
                Ga ik doen
                Last edited by frank207be; 23 augustus 2010, 14:33.

Comment

Bedankt voor jullie talrijke reacties! Kan me ook iemand uitleggen hoe dat technisch zit tussen de verhouding ISO en DR?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zilverberg Bekijk bericht
                    Bedankt voor jullie talrijke reacties! Kan me ook iemand uitleggen hoe dat technisch zit tussen de verhouding ISO en DR?
                    Basis ISO (bijv. 50, 100 of 200) heeft meestal het grootste bereik. Vanaf 400-800 begint het al te minderen. Hoe het zich handhaaft in hogere ISO's, hangt beetje af van model tot model..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht

http://nikonimglib.com/opc/index.html.en
                      Wat doen die picture control profielen juist? Voor zover ik het begrijp zijn het presets met een combinatie van, sharpening, brightness, contrast, hue en saturation. Dingen die je allemaal gewoon op 0 kan laten staan en achteraf op de computer bijwerken.
                      Of begrijp ik hier iets verkeerd?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dieter_O Bekijk bericht
                        Wat doen die picture control profielen juist? Voor zover ik het begrijp zijn het presets met een combinatie van, sharpening, brightness, contrast, hue en saturation. Dingen die je allemaal gewoon op 0 kan laten staan en achteraf op de computer bijwerken.
                        Die presets zijn vooral handig voor JPEG gebruikers. In RAW kan je deze inderdaad eindeloos aanpassen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                          Die presets zijn vooral handig voor JPEG gebruikers. In RAW kan je deze inderdaad eindeloos aanpassen
                          Dus als ik in RAW werk en aperture, lightroom of capture gebruik, dan mag ik die picture controls gewoon vergeten?

Comment

Dus als ik in RAW werk en aperture, lightroom of capture gebruik, dan mag ik die picture controls gewoon vergeten?
                            Inderdaad, bij mijn weten alleen de jpeg bestanden worden in de camera aangepast, persoonlijk heb ik een aantal handelingen opgeslagen in het serieverwerkingsproces van capture NX2, omdat ik steeds en altijd alleen in RAW werk, dat geeft volgens mij een beter jpeg resultaat dan jpeg verwerking in camera, de bestanden zijn ook een stuk groter bij maximale kwaliteitskeuze.
                            Last edited by Guest42; 24 augustus 2010, 18:02.

Comment

Klopt allemaal, maar er zit ook een tooncurve in. Zo kan je ook de tooncurve van de D2x downloaden en installeren, als iemand nostalgisch is naar die curve. Tooncurve is zelf aan te passen in het grid (uitzoomknop indrukken bij picture control settings) maar dat is redelijk giswerk en complex.

Bij deze extra curves die Nikon aanbiedt, zijn ze al geoptimaliseerd voor bepaalde soorten fotografie (portret, landschap, ...)

Als je alleen en uitsluitend met NEF werkt heeft het minder zin natuurlijk.

Comment

Omdat ik van het principe ben dat je foto's bewerkt op de computer en niet op de camera, was dit een onderdeel waar ik nog niet veel aandacht aan besteed had. Nu vroeg ik mij wel af, aangezien er in dit topic over begonnen werd, of het ook werkelijk iets aan het dynamisch bereik van de camera verandert. Blijkbaar niet dus.

Comment

Working...
                                X