Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk nieuw toestel - suggesties en meningen gevraagd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welk nieuw toestel - suggesties en meningen gevraagd

Beste BD'ers,

Binnenkort wil ik me (opnieuw) een degelijke fotocamera aanschaffen en gezien ik zeker wil zijn van m'n keuze had ik graag jullie mening en/of suggesties.

In december wordt ik papa dus in de eerste plaats zal het toestel gebruikt worden voor portretten. Daarbij vind ik het belangrijk dat ik voldoende controle heb over de scherptediepte. Daarnaast ben ik ook geïnteresseerd in landschapsfotografie. Momenteel staan er 3 toestellen op de shortlist:
    - nikon d5000
    - panasonic lumix g2
    - sony nex-5

De eerste keuze ligt al voor de hand: gaan we voor DSLR of geven we MFT een kans? Een DSLR met lichtsterk glas is natuurlijk de beste garantie op kwaliteit, maar aan de andere kant spreekt de compactheid van het MFT-systeem me wel aan.

Graag jullie advies. Welke zaken moet ik zeker afwegen voor het type fotografie die ik voor ogen heb? Zijn er evt. nog cams die ik zeker in overweging moet nemen?

Bedankt alvast voor jullie reacties!

Re: Welk nieuw toestel - suggesties en meningen gevraagd

Controle over de scherptediepte zal je met al deze 3 toestellen kunnen bereiken dus dat is geen probleem. Er is verder reeds zo veel geschreven over de NEX3 en NEX 5 (zie pag 1 van "camera" dat je daar zeker de nodige info zal vinden over het toestel.

En verder lopen hier tientallen draadjes over bridge vs DSLR, (micro) 4/3 vs DX/FX, ... dat deze vragen door jou zeker zal beantwoorden.

Comment

Al die nieuwe evoluties maakt het er niet makkelijk op.

Alles hangt af hoe ver je wilt gaan met de hobby alleen vind ik persoonlijk één groot voordeel van Nikon t.o.v. bvb Panasonic en zeker Sony NEX is dat je kunt verder groeien. Nu zou je een D5000 willen aanschaffen wat ook een compact toestel is. Zet daar een prime 35mm op en je bent compact of als je echt allround wilt gaan een 18-200. Je kunt later uit een hele resem toestellen kiezen als je bvb meer wilt aanvangen met fotografie. Ook een grote keuze aan lenzen (nikon, sigma, tamron, tokina) Bij wijze van spreken kun je later dan voor een D300s gaan maar die zal dan ondertussen wel al vervangen zijn.

MFT heeft het voordeel van compact te zijn en er zijn ook beste al wat lenzen te verkrijgen. Er zijn ook al verschillende fabrikanten mee bezig alleen zijn de doorgroei mogelijkheden beperkter maar als je hier geen behoefte aan hebt. Doen! MFT bestaat ook al enige tijd.

Sony NEX hier zit je nog beperkter. 1 fabrikant, 1 systeem, beperkte lenzen. Compleet nieuw systeem.
      https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

Comment

De Sony en Pana hebben een andere tragere AF dan de Nikon en over een tijdje gaat die kleine rapper bewegen en wil je misschien ook een fototje kunnen maken als die rond rent.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

wat beeldkwaliteit betreft is de nex veruit de uitblinker
          wat video betreft idem, zowel belichting en focus wordt gecorrigeerd tijdens video en heeft full HD (1920x1080 i60) bij de NEX5 voor NEX 3 is dit minder.
          toestel is zeer compact en kun je gemakkelijk mee nemen, DSLR laat je gemakkelijk thuis liggen om dan de beste foto's te missen.
          toestel werkt ontzettend goed in automatische mode, weet ongelooflijk goed belichting in te schatten.
          via de gezichtsherkenning functie gaat het toestel automatisch persoon waarnemen en blijven volgen, heel handig voor spelende kinderen te fotograferen.
          heeft zelfs een lach herkenning functie die je kunt instellen zodanig dat hij automatisch opnames maakt als de persoon lacht, en het gekke is dat dit noch werkt ook.
          heeft ingebouwde panorama functie om grote panorama's te maken (rond 20mp)
          is zeer goed voor opnames bij weinig licht.
          je kunt tot 7 opnames per second maken, handig voor kinderen fotografie.

zijn momenteel maar 3 lenzen specifiek voor dit toestel op de markt
          16mm, 18-55mm en 18-200mm, laatste is vrij duur maar van zeer goede kwaliteit.
          optische kwaliteit van 2 andere lenzen is te vergelijken met de DSLR kitlenzen.

via adapters kun je gelijk welke lens van gelijk welk merk gebruiken, momenteel enkel in manuele focus mode maar dit gaat vrij vlot met de NEX. Zou nog een adapter komen die AF mogelijk maakt met sony alpha lenzen, en ik verwacht die ook voor Nikon en Canon lenzen.

wat bediening betreft voor sommige instellingen moet je diep in het menu gaan maar alles is logisch opgebouwd en snel te bedienen. De meeste gebruikte instellingen gaan vrij vlot en soms vlugger dan op DSLR.

Kiezen tussen g2 en NEX is niet eenvoudig, maar daar komt een opvolger van de G2 als ik het goed voorheb. G2 heeft groter aanbod van lenzen, maar de betere lenzen zijn ook niet goedkoop.

Veel NEX en ook MFT (G2) gebruikers laten hun DSLR thuis en gebruiken die enkel nog voor specifieke toepassingen.
          hier kun je bvb foto's zien gemaakt door persoon die een canon 5dmkii en een NEX toestel meegenomen heeft voor een 10 daags reisje naar parijs. Heeft de 5dmkii na 2 dagen aan de haak gehangen en enkel nog nex gebruikt
          hier de foto's

kiezen tussen G2 en NEX is moeilijk, hebben allebei voor en nadelen, DSLR voor familie en vakantie foto's, denk er niet meer aan sinds ik de NEX heb. Heb nochtans een verzameling DSLR's.
          Last edited by puerte; 21 augustus 2010, 13:51.

Comment

Working...
          X