Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

550D - subtiele verticale strepen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 550D - subtiele verticale strepen

    Ik kocht enkele maanden geleden een 550D. Toen ik een onderbelichte foto in Ligthroom een 2tal f-stops exposure extra gaf en inzoomde zag ik het volgende:



    Ruis, zoals ik wel kon verwachten. Maar er zit naar mijn opinie een soort patroon van verticale strepen op. Erg vervelend. Trouwens op elke foto met Iso ergens tussen de 100 en 400, telkens in de onderbelichte/donkere delen. Heel subtiel allemaal, tenzij je de foto helderder maakt, dan valt het ineens erg op en is het zeer storend. Zeker als je je nieuwe camera koopt om net een klein beetje betere kwaliteit te hebben dan je oude camera.

    Camera binnengedaan bij Digicamshop.be. "onze experts hebben geen verticale strepen gevonden meneer" aan de telefoon. Na wat discussie hadden ze hem dan toch opgestuurd naar een service center van Canon. Vandaar kwam hij naar mij met werkbon: "sensor gereinigd". Ja dat was het dus toevallig even niet. Ben ik zelf naar Holland gereden om het persoonlijk uit te leggen in het service center. Na 3 weken teruggestuurd gekregen met briefje: "camera werkt normaal".

    Is dit normaal? Mijn vorige camera, de 350D had dit niet.

  • #2
    Re: 550D - subtiele verticale strepen

    sorry, geen foto te zien in de topic.
    meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

    Comment


    • #3
      Re: 550D - subtiele verticale strepen

      waarschijnlijk door mijn crappy hosting. Zal het op mijn picasa album zetten.

      Trouwens, heb het bij al mijn lenzen (sigma 18-200, canon 50 1.8 en canon 10-22).

      Comment


      • #4
        Re: 550D - subtiele verticale strepen

        Tja, dit is wat ze banding noise noemen (zoek maar eens op op google). Is het storend? Ja best wel. Maar laten we eerlijk zijn, je hebt een onderbelichte foto die je vervolgens 2 stops gaat optrekken... Da's ook gewoon teveel vragen hè

        Een onderbelichte foto moet je niet proberen te redden op deze manier, dat gaat altijd een bak ruis opleveren, al dan niet met banding. Gewoon goed belichten is de sleutel tot succes. Houdt dus je histogram goed in de gaten tijdens het schieten dat scheelt je achteraf een boel ellende
        www.indetailfotografie.nl

        Comment


        • #5
          Re: 550D - subtiele verticale strepen

          Hey Mark,

          Bedankt voor je reactie, nu weet ik tenminste dat het "banding noise" noemt. Wat over aan het lezen geweest. Nuja, ik zie het ook soms zonder nabewerking. Echt storend. Ik lees precies ook dat het toeneemt bij hogere iso, maar boven iso 400 zie ik het niet.

          Is er echt niks aan te doen? Vind het echt vreselijk, tegewoordig trek ik uit miserie maar terug met mijn 350D Iets lagere resolutie maar tenminste geen kans op die vervelende strepen.

          Ik vroeg me ook af, zou een andere 550D daar misschien minder last van hebben? Want er staat camera-dependent. Bedoelen ze dan het model (550D) of verschillend per serienummer?

          groeten

          Comment

          Working...
          X