Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help!! Keuze eerste DSLR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Help!! Keuze eerste DSLR

    Hallo,

    Ik ben nieuw op dit forum en heb al een aantal topics gelezen waarin beginners vragen naar raad voor de aankoop van hun eerste DSLR.
    Het probleem is echter dat deze topics, in de meeste gevallen nogal specifiek zijn gericht op 1 soort fotografie. Ik heb al vele jaren foto's getrokken met een compactje namelijk de Nikon Coolpix 4600. Ik zou me nu ik afgestudeerd ben wat meer willen bezighouden met fotografie en ga dus mijn eerste DSLR kopen.

    Ik weet dat ik al de zoveelste ben met deze vraag maar graag had ik jullie deskundige mening gehad.

    Ik moet nog ontdekken in welke richting ik specifiek verder wil dus ben ik op zoek naar een camera en lenzen waar ik nog alle richtingen mee uit kan. Ik wil zoveel mogelijk leren en denk dat dit alleen mogelijk is door er mee bezig te zijn.
    Ik ben al eens gaan kijken bij de plaatselijke photohall en de volgende aanbiedingen lijken me wel interessant:

    - http://www.photohall.be/photohall_nl...55-75-300.html

    - http://www.photohall.be/photohall_nl...55-55-200.html

    - http://www.photohall.be/photohall_nl...-55-200vr.html

    - http://www.photohall.be/photohall_nl...55-75-300.html

    - http://www.photohall.be/photohall_nl...-55-200vr.html

    Ik weet dat dit vele toestellen zijn en voor een leek als mij lijken ze allemaal gelijkaardig daarom dat ik jullie raad nodig heb. Ik heb de toetsellen ook eens in mijn handen gehad en de sony ligt me iets minder goed in de hand dan de canons en de nikon.

    Is er een groot verschil tussen deze toestellen en wat is het best voor een beginner.

    Ga ik best voor een camera met beeldstabilisator in de lenzen of in de body?
    Welke kitlenzen raden jullie aan om een zo breed mogelijk gamma aan foto's te kunnen maken?
    Ik zou liefst onder de 800 euro blijven voor de aankoop van camera en eventuele accesoires.

    Sorry voor het zoveelste bericht door een beginner maar ik hoop dat jullie toch wat tijd voor me willen maken.

    Alvast Bedankt

  • #2
    Re: Help!! Keuze eerste DSLR

    zelf zou ik een andere keuze maken, maar de onderste uit de reeks lijkt me voor die prijs wel goed materiaal.

    er is wat vertrouwen voor nodig, maar voor 800€ heb je 2de hands heel veel.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: Help!! Keuze eerste DSLR

      Ik zou niet voor het laagste basismodel gaan,
      Echter voor een tussenmodel.

      Ik had eerst een Nikon D40 waar ik heel tevreden van was.
      Momenteel heb ik een Canon 550D en ik vind mezelf nog lang niet goed genoeg voor een betere camera.
      Canon 550D - DZ Kitlenzen

      Comment


      • #4
        Re: Help!! Keuze eerste DSLR

        Als ik het goed begrijp raden jullie me geen van de bovenstaande modellen aan?

        Wat zou volgens jullie dan wel een goed toestel + lens zijn om mee te beginnen?4

        Comment


        • #5
          Re: Help!! Keuze eerste DSLR

          Goed om mee te beginnen... Ik zou direct een maatje meer nemen en een canon 50D aanschaffen. En ik zou het zeker nooit via photohall doen.
          Canon - Youtube slideshow: https://www.youtube.com/watch?v=XtytfbVcV0s

          Comment


          • #6
            Re: Help!! Keuze eerste DSLR

            Lees toch nog maar een beetje meer hoor want alles is hier al gepasseerd, en raad in het breed en het lang, en duur en goedkoop.
            En oh ja, er bestaat geen slechte DSLR. Dat zinnetje ga je ook dikwijls vinden.

            Comment


            • #7
              Re: Help!! Keuze eerste DSLR

              En ook dat je de toestellen in je handen moet nemen, om te voelen wat het beste "akkordeert..." Ik kan alleen spreken voor Canon, maar weet uit ervaring dat de xxxD reeks het beste gediend is met een batterijgrip. Zo heb ik altijd mijn 350D gebruikt. Ook de 50D heb ik nog met een grip gebruikt, wat het toestel eigenlijk te groot en te zwaar maakte (voor mijn handen). De 7D is het eerste toestel dat ik hanteer zonder grip. Die z'n batterij gaat trouwens zéér lang mee...

              Ik ken Nikon niet, maar weet dat de "instapmodellen" geen scherpstelmotor in de body hebben. Bepaalde objectieven werken dus alleen maar met manuele focus. Bij Canon zie ik dat probleem niet.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

              Comment


              • #8
                Re: Help!! Keuze eerste DSLR

                Ook onlangs 50D als eerste toestel gekocht. Wij dachten eerst ook aan het budget dat je in de links aangeeft, maar hebben dat redelijk snel verdrievoudigd De 50D is einde reeks en staat nu maar 100 euro meer als jij bij fotohall aan de 1000D zou geven (enkel body). Kijk s op fotokonijnenberg of fotorubens,... de meer prof. sites. Ik heb er 2 sigma's bij genomen, de 17-70 f2.8-4 en 70-300 f4-5.6. Dit geeft al een enorm berijk met degelijke kwaliteit voor een betaalbare prijs. Je kan natuurlijk beginnen met enkel 17-70 (bijvoorbeeld) en nadien zien of je meer tele nodig hebt (en sparen voor een lichtsterker objectief )
                De 550D is ook een aanrader, maar de 50D komt uit de semi-proklasse zoals de 7D en is dus een stuk groter, wat ons veel beter in hand lag dan de 5xx modellen.
                Stap ook 's bij een andere winkel binnen, voor degelijk advies en om ook s wat hogere modellen in de hand te krijgen.

                Comment


                • #9
                  Re: Help!! Keuze eerste DSLR

                  Ik heb onlangs ook mn 1ste dsrl gekocht
                  Canon 550D met EFS 17-85 IS USM en een zonnekap en sd kaartje voor een 800 euro.
                  Heb wel gehoord dat de 550D nergens meer op stock zijn.
                  Ben er in ieder geval zeer tevreden mee, iedereen had me toen ook aangeraden om zeker niet de basis instapper te nemen. en van de lens heb ik mss al een beetje spijt dat ik niet de 17-55 f2,8 heb genomen maar ben wel blij dat ik niet de kitlens heb.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Help!! Keuze eerste DSLR

                    Oorspronkelijk geplaatst door Gianni Claes Bekijk bericht
                    Ik heb onlangs ook mn 1ste dsrl gekocht
                    Canon 550D met EFS 17-85 IS USM en een zonnekap en sd kaartje voor een 800 euro.
                    Heb wel gehoord dat de 550D nergens meer op stock zijn.
                    Ben er in ieder geval zeer tevreden mee, iedereen had me toen ook aangeraden om zeker niet de basis instapper te nemen. en van de lens heb ik mss al een beetje spijt dat ik niet de 17-55 f2,8 heb genomen maar ben wel blij dat ik niet de kitlens heb.
                    Dat is een scherpe prijs, waar gevonden?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Help!! Keuze eerste DSLR

                      Oorspronkelijk geplaatst door tradie Bekijk bericht
                      Dat is een scherpe prijs, waar gevonden?
                      Rubens, ergens in de 800 euro weet niet meer juist
                      Camera en lens witte doos en had er zo 2 sets gekocht en nog 5D body bij

                      Comment


                      • #12
                        Re: Help!! Keuze eerste DSLR

                        Oorspronkelijk geplaatst door Nielske87 Bekijk bericht
                        Hallo,

                        Ik ben nieuw op dit forum en heb al een aantal topics gelezen waarin beginners vragen naar raad voor de aankoop van hun eerste DSLR.
                        Het probleem is echter dat deze topics, in de meeste gevallen nogal specifiek zijn gericht op 1 soort fotografie. Ik heb al vele jaren foto's getrokken met een compactje namelijk de Nikon Coolpix 4600. Ik zou me nu ik afgestudeerd ben wat meer willen bezighouden met fotografie en ga dus mijn eerste DSLR kopen.

                        Ik weet dat ik al de zoveelste ben met deze vraag maar graag had ik jullie deskundige mening gehad.

                        Ik moet nog ontdekken in welke richting ik specifiek verder wil dus ben ik op zoek naar een camera en lenzen waar ik nog alle richtingen mee uit kan. Ik wil zoveel mogelijk leren en denk dat dit alleen mogelijk is door er mee bezig te zijn.
                        Ik ben al eens gaan kijken bij de plaatselijke photohall en de volgende aanbiedingen lijken me wel interessant:

                        - http://www.photohall.be/photohall_nl...55-75-300.html

                        - http://www.photohall.be/photohall_nl...55-55-200.html

                        - http://www.photohall.be/photohall_nl...-55-200vr.html

                        - http://www.photohall.be/photohall_nl...55-75-300.html

                        - http://www.photohall.be/photohall_nl...-55-200vr.html

                        Ik weet dat dit vele toestellen zijn en voor een leek als mij lijken ze allemaal gelijkaardig daarom dat ik jullie raad nodig heb. Ik heb de toetsellen ook eens in mijn handen gehad en de sony ligt me iets minder goed in de hand dan de canons en de nikon.

                        Is er een groot verschil tussen deze toestellen en wat is het best voor een beginner.

                        Ga ik best voor een camera met beeldstabilisator in de lenzen of in de body?
                        Welke kitlenzen raden jullie aan om een zo breed mogelijk gamma aan foto's te kunnen maken?
                        Ik zou liefst onder de 800 euro blijven voor de aankoop van camera en eventuele accesoires.

                        Sorry voor het zoveelste bericht door een beginner maar ik hoop dat jullie toch wat tijd voor me willen maken.

                        Alvast Bedankt
                        Er is een reden waarom je zoveel topics vind mbt 1 type fotografie: precies omdat het al heel moeilijk is 1 tak van de fotografie onder de knie te krijgen. Elke soort vraagt zijn eigen vaardigheden van je materiaal maar bovenal van het manneke / vrouwke aan de knoppen.
                        Mijn interesse is vogelfotografie maar door te lezen hier op het forum wordt de indruk gegeven dat een 50mm en een 85mm lens een "must have" zijn. Ik heb deze beiden gekocht en na 1 jaartje terug verkocht.
                        Koop een goed toestel zoals een Nikon D90 met zijn kitlens en leer je toestel kennen. Daar zal je al maanden zoet mee zijn alvorens je weet welke kant je uit wil.
                        Je materiaal aankopen is het gemakkelijkste die er is, daarna komt het moeilijkste werk met name de praktijk.

                        De meningen zijn hier (uiteraard) verdeeld over welk toestel, en vooral merk, goed is. Ikzelf ben eigenlijk per toeval een Nikonian geworden zonder een ander merk te hebben maar Canon of Pentax bv. zijn allemaal goed. Ook hier weer hangt je keuze af van een aantal factoren. Nikon en Canon zijn de grootste en daardoor is er ook een groot assortiment aan lenzen 2de hands te verkrijgen en kan je ook lenzen van een Sigma, Tokina of Tamron opklikken.

                        Succes met je aankoop en laat even weten wat je gekocht hebt en ook waarom .

                        Comment


                        • #13
                          Re: Help!! Keuze eerste DSLR

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                          Er is een reden waarom je zoveel topics vind mbt 1 type fotografie: precies omdat het al heel moeilijk is 1 tak van de fotografie onder de knie te krijgen. Elke soort vraagt zijn eigen vaardigheden van je materiaal maar bovenal van het manneke / vrouwke aan de knoppen.
                          Mijn interesse is vogelfotografie maar door te lezen hier op het forum wordt de indruk gegeven dat een 50mm en een 85mm lens een "must have" zijn. Ik heb deze beiden gekocht en na 1 jaartje terug verkocht.
                          Koop een goed toestel zoals een Nikon D90 met zijn kitlens en leer je toestel kennen. Daar zal je al maanden zoet mee zijn alvorens je weet welke kant je uit wil.
                          Je materiaal aankopen is het gemakkelijkste die er is, daarna komt het moeilijkste werk met name de praktijk.

                          De meningen zijn hier (uiteraard) verdeeld over welk toestel, en vooral merk, goed is. Ikzelf ben eigenlijk per toeval een Nikonian geworden zonder een ander merk te hebben maar Canon of Pentax bv. zijn allemaal goed. Ook hier weer hangt je keuze af van een aantal factoren. Nikon en Canon zijn de grootste en daardoor is er ook een groot assortiment aan lenzen 2de hands te verkrijgen en kan je ook lenzen van een Sigma, Tokina of Tamron opklikken.

                          Succes met je aankoop en laat even weten wat je gekocht hebt en ook waarom .
                          ik volg sultana hier volledig in.
                          Ik zat nog niet zo heel lang geleden met dezelfde twijfels als jou.
                          Ik ben uiteindelijk voor een nikon D90 gegaan met een 18-105mm en 70-300mm, dit wel omdat ik dit pakket aan mooe prijs kon krijgen. Maar wel uitermate tevreden met aankoop! Maar nog oooooooooh zoveel te leren!
                          Nikon D90 + AF-S DX Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR

                          Comment


                          • #14
                            Re: Help!! Keuze eerste DSLR

                            Ik denk dat je eerst moet bepalen welk niveau van camera je wenst. DSLR is één ding, maar er zijn weldegelijk verschillen. Niet enkel in termen van resolutie of snelheid (wat de meest duidelijke verschillen zijn), maar ook in gebruik. En als je wil leren en groeien moet je daar ook naar kijken.

                            Meer geavanceerde toestellen hebben bvb twee instelwieltjes die het makkelijker maken om manueel te werken. Op een instapper kan dat meestal ook wel, maar toch is het iets omslachtiger. Hetzelfde geldt over tal van andere instellingen die op een duurder model sneller toegankelijk zijn dan op een instapper.

                            Instappers hebben daarentegen meer automatismen beschikbaar (of makkelijker beschikbaar) en die laten dan weer toe sneller met de camera van start te gaan. Hoewel ik persoonlijk voorstander ben deze instellingen zelfs als beginner links te laten liggen... Zo'n instapper kan je ook makkelijker aan een derde toevertrouwen, mocht het tot je vereisten behoren dat een derde af en toe eens een foto van jou mag nemen.

                            Eens je besloten hebt voor een instapper of een meer geavanceerd model te gaan (al dan niet tweedehands), kan je beginnen de toestellen eens in de hand te nemen. Helaas kan je ze niet telkens een dagje mee uit fotograferen nemen... Want dan zou je pas echt kunnen bepalen dewelke je het beste ligt... Voor de ene is dat Canon, de andere heeft liever een Nikon in z'n handen, en ikzelf moet niets anders hebben dan Pentax. 't Is heel relatief hoor...

                            De meesten zullen het eigen merk aanbevelen, en daarin hebben ze (hopelijk) gelijk voor henzelf. Maar jij zit niet noodzakelijk hetzelfde in elkaar...

                            Wim
                            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Help!! Keuze eerste DSLR

                              Nog even voor de duidelijkheid, ik koop de camera als vervanging/uitbreiding bij mijn huidige compact omdat ik me iets meer wil verdiepen in de fotografie. Het is echter niet mijn bedoeling om er hele dagen op uit te trekken speciaal om foto's te maken.

                              De camera zou vooral gebruikt worden om foto's van iets hogere kwaliteit te bekomen om in albums te bewaren.

                              Ook zou ik graag wat meer zoom hebben die ik bij mijn compactje ooit mis. En het is de bedoeling dat ook mijn vriendin van deze camera gebruik gaat maken.

                              Het komt er dus op neer dat ik een goede camera wil maar ik heb absoluut geen allure om professioneel te gaan fotograferen.

                              Wat raden jullie aan en mijn budget is echt begrensd op 700 à 800 euro want ik merk dat welk bedrag je hier ook plaats als beginner het blijkt altijd te weinig te zijn.

                              Waarom spreekt er eigenlijk nooit iemand over sony, zijn deze toestellen kwalitatief minder of is de keuze aan lenzen niet zo uitgebreid want ik denk niet dat ik 5 verschillende lezen ga kopen. Dat is voorlopig toch niet mijn bedoeling.

                              Ik heb ook gezien dat er compacte reflexen bestaan zoals bijvoorbeeld de sony nex5 zijn deze aan te raden of gaat de voorkeur toch uit naar een gewone DSLR. Ik heb gezien dat de lenzen voor bijvoordbeeld de nex5 relatief duur zijn.

                              Graag jullie mening

                              Comment

                              Working...
                              X