Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke fullframe DSLR en waarom?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welke fullframe DSLR en waarom?

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
    Ik weet dus heel goed wat ik "nodig" heb en wat er te koop is, enkel de veelal technische reviews en informatie op het net geeft geen doorslag, dus dan ga ik naar de gebruikers. Logisch toch (het heeft me al een schat aan info opgelevert, en zelfs stiekem al iets laten dromen van een D700 )
    Dan moet je gaan voor de NIKON .. Anders ga je er toch wat spijt van krijgen..
    Grts Peter
    grts Peter
    BD1754BE / Body & glass

Comment

ik denk dat er geen twijfel is over het feit dat zowel de EOS 5D mk II als de D700 supertoestellen zijn in hun klasse/prijs. Welke van deze 2 je kiest zal dus heel veel fotoplezier geven.

Je zal dus je budget moeten vooropstellen. De D700 kost 1999 € en de 5D2 kost er 1889 €. Dus dat valt nog mee qua prijsverschil.

Als we echter naar lenzen gaan kijken, wordt Nikon meteen een stuk duurder :

24-70 2.8 : 1059 € (Canon) vs 1400 € (Nikon)
      70-200 2.8 IS/VR : 1989 € (Nikon) vs 2099 € (Canon) MAAR je hebt bij Canon voor 1019 € een 70-200 2.8 zonder IS (moest je dat niet echt nodig hebben)
      135 2 : 979 € (Canon) vs 1269 € (Nikon)

Als je buikgevoel dus 5D2 zegt, volg het dan... je maakt er geen verkeerde keuze mee (hij staat bij mij ook op nummer 1 van volgende aankopen).
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

Comment

Om nog maar te zwijgen van het prachtig setje f4 L zoomlenzen bij Canon voor FF (17-40, 24-105, 70-200) dat betaalbaar blijft en toch erg goede beeldkwaliteit oplevert.
        (ps: ben ook voor een 5D MkII aan 't sparen)
        Greetz Geert.
        Canon gerief...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
          Om nog maar te zwijgen van het prachtig setje f4 L zoomlenzen bij Canon voor FF (17-40, 24-105, 70-200) dat betaalbaar blijft en toch erg goede beeldkwaliteit oplevert.
          (ps: ben ook voor een 5D MkII aan 't sparen)
          Nikon heeft hier lang geen antwoord op gehad, maar de 16-35/4VR is al een feit, de 24-120/4VR wordt eerstdaags aangekondigd, en in de 70-200 klasse is er nog altijd een 70-300VR die het absoluut niet slecht doet

Comment

Nu is het zo dat lenzen die nu nog komen, kwaliteit vóór betaalbaarheid komt. Heb zojuist even berekend, en aan het einde van het liedje zou ik bij Nikon 390 euro duurder uit zijn als bij Canon, de lenzen zijn dan; 135/2, 24-70/2.8, 70-200/2.8 (beide de IS/VR II versie, duurste), 50/1.4, 85/1.8.

Lenzen bij Nikon wat duuder, maar grip bij nikon wat goedkoper...ook bij Nikon rekening gehouden met één extra batterij (voor de grip, dus twee keer EN-EL4A) en bij Canon met 3 extra accu's, dus totaal 4.

Op een dergelijke investering is 390 euro natuurlijk niets...overall gezien zijn de goede lenzen van Nikon wel wat duurder, maar aangezien een lens toch wel voor minimaal 10 jaar is valt dat verhoudingsgewijs weer "mee".

Overigens bij aanschaf zal ik enkel de 70-200/2.8 (of 135/2 indien geld "op") erbij nemen en dan sparen voor de rest
            Mijn objectieven zijn all round...

Comment

dan zit er niets anders op dan naar een winkel te gaan, beide cameras vast te pakken en zien welke je het best in de handen ligt

either way : je koopt geweldig materiaal met zowel de D700 als de 5D2
              Nieuwe site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                dan zit er niets anders op dan naar een winkel te gaan, beide cameras vast te pakken en zien welke je het best in de handen ligt

Dat is wat ik eerder al bedoelde.
                Maar 't zou ideaal zijn ze eens een dagske ( of twee ) te kunnen uitproberen hee ..
                grts Peter
                BD1754BE / Body & glass

Comment

Verder staan de producenten ook niet stil. Wat gaat de opvolger van de D700 worden? Een D700s met D3s sensor, of een nieuwe D800 met 24MP sensor uit eigen beheer? Wat gaat Canon brengen met de 5DmkIII? Naar een 7D body met vergelijkbare eigenschappen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                    Verder staan de producenten ook niet stil. Wat gaat de opvolger van de D700 worden? Een D700s met D3s sensor, of een nieuwe D800 met 24MP sensor uit eigen beheer? Wat gaat Canon brengen met de 5DmkIII? Naar een 7D body met vergelijkbare eigenschappen?
                    als we dat eens wisten he Frank
                    Nieuwe site

Comment

De Canon weet ik hoe die in de handen ligt...gewoon goed (was wel telkens met grip) de Nikon's die ik in handen heb gehad (D40, D60, D70 en D90) vond ik allen óók erg fijn, bij de D70 vooral te spreken over het voorste instelwieltje, welke ik op de foto's van de D700 ook terug zag komen...op zich zit daar dus ook niet echt een "beter of slechter" in voor mij...

Gezien het (grote) enthousiasme hier voor de D700 en wat ik daar verder op gegoogled/gezocht heb lijkt me dat een serieus goede (voor mij betere) optie Helemaal aangezien ze elkaar op prijs uiteindelijk niet veel ontlopen.

Als er nieuwere modellen uitkomen vind ik niet zo erg, het maakt de oude niet meteen "slechter" en ben nooit zo'n fan van early adapting...24 MP zou leuk zijn bijvoorbeeld, maar ook weer een hoop snelheid wegnemen (van zowel de camera als post processing).

[dreaming mode on]Sparen we voor de studio wel door voor een Leica S2 (mocht ik daar ooit eens vooruitgang in boeken...) [/dreaming mode off]

Comment

heb zelf een D700 en ben destijds heel dicht bij overstap naar canon (5D) geweest, tot dat de D700 uitkwam...

vandaag doet de d700 alles wat ik wil... Snel en hoge ISO's voor sport, jeugd basketball wordt in de meest afgrijselijk verlichte zalen gespeeld... dan zet ik een 85mm 1.4 op en ga met m'n ISO omhoog tot 1600-3200 indien nodig... achteraf merk je dat niet... De D700 focust snel en accuraat...

ik maak ook dansfoto's in nog donkerder zalen... voorbeeldje zonder ruisonderdrukking...

voorbeeldje met D700
                        Camera: Nikon D700
                        Exposure: 0.004 sec (1/250)
                        Aperture: f/1.4
                        Focal Length: 85 mm
                        ISO Speed: 6400

maar 't leeuwe deel van m'n foto's zijn portret, fashion, artistiek
                        soms in studio, maar meestal op locatie... (zie m'n website voor voorbeelden)

qua lenzen raad ik de 85mm 1.4 aan, de 70-200mm en de 50mm 1.8 (dit is m'n reis lensje)
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Misschien is het verstandig om beide body's + een paar goede lenzen eens een dag te huren om ze beide eens goed uit te proberen.

Verder ben ik nog wel ergens achtergekomen; de 21Mp van de 5DII is super maar vraagt wel nogal wat van je computer. Ik kan bij de nabewerking toch wel behoorlijk het verschil merken tussen de RAW files van mijn 5D en mijn 5DII. Ik werk nu nog met een 2,4Ghz Macbook Pro met 4Gb RAM geheugen maar op mijn verlanglijst staat toch inmiddels een iMac met een quad core i5 processor en minimaal 8Gb RAM geheugen, en dit speciaal voor fotobewerking.

Ik werk zelf nu een aantal maanden met de 5D II en heb toch niks gemerkt van een slechte of trage AF. De mijne werkt altijd snel en accuraat ook bij slechte lichtomstandigheden (meestal wel met f2 en f1.4 glas) of bij minder lichtsterke lenzen (24-105L / 100-400L). Ik ben dan ook zeer blij met mijn keuze voor de 5DII. Maar eerlijkheidshalve moet ik daar dan wel bij vermelden dat de D700 nooit onder mijn aandacht is geweest aangezien ik daarvoor al te zwaar heb geïnvesteerd in Canon apparatuur.
                          www.indetailfotografie.nl

Comment

Ondanks dat ik niet zo blij ben over het lenzen aanbod van Nikon en dan denk ik aan een 70-200mm f4, 300mm F4 met VR, betaalbare vervanger voor de 80-400mm ben ik zeer tevreden over mijn D700.
                            Als ik opnieuw moest beginnen denk ik dat ik toch terug de D700 zou nemen ook al heeft Canon op den ogenblik een lenzen aanbod dat me beter ligt.
                            Ik hoop dat Nikon wat meer glas uitbrengt en beter aan onze verlangens voldoet.
                            Maar anderzijds of je nu met Canon of Nikon of een ander merk foto's maakt als je er zelf maar plezier in hebt maakt het merk niet uit.
                            Ik vind het zelfs spijtig dat Canon en Nikon zo de overhand hebben en dat er andere merken zijn die stilaan zullen verdwijnen, merken die tientallen jaren bestaan maar daarom niet slechter zijn.
                            D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Koop nou gewoon die D700, your mind has been made up
                              Hup hup hup, mooie plaatjes schieten en ik vergeef het je wel lol

Ik snap alleen je batterijen verhaal niet zo....in de grib van de Canon 5DmkII gaan ook 2 batterijen, waarom moet je er zoveel extra hebben. Of lees ik het verkeerd?

Comment

In de grip van de D700 gaat één batterij, die van de D3...volgens spec zou je 3800 foto's moeten kunnen schieten op één batterij, dus zou ik aan twee batterijen genoeg hebben. En de grip kun je kopen in set met batterij en batterijlader, dat scheelt met de Canon Grip...

Moet wel eerst op een bootje met geld wachten dat onderweg is...(hij is er bijna...)

maar dan komt er inderdaad een D700...merk wel dat ik me nog aardig in moet lezen op de betekenis van de afkortingen op de lenzen, waar dat bij Canon veel duidelijker is (lijkt?).

De snelheid, veelzijdige AF...en de kleinere bestanden hebben met toch over de streep getrokken... Zo zie je maar dat tunnelvisie best eens uitgebreid mag/kan worden op een forum

en blij dat je me straks vergeeft

Comment

Working...
                                X