Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke fullframe DSLR en waarom?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke fullframe DSLR en waarom?

Ik ben niet zo van de topics met de vraag welke camera ik zou moeten nemen, maar wil toch eens meningen en feiten horen die mij kunnen helpen in een keuze.

Ik ben van plan om een fullframe camera te gaan kopen. De Sigma camera blijft uiteraard gewoon om de Foveon sensor, maar voor bepaalde zaken wil ik fullframe gaan. Ik ben nog "vrij" in het te gebruiken systeem...

Op dit moment kijk ik vooral naar een Canon 5D mkII, qua prijs (body only) volgens mij de goedkoopste fullframe die momenteel te krijgen is (nieuw in NL). Canon heeft een aantal lenzen die ik graag zou bezitten, bijv. de 135mm f2 L, én de droom blijft een 1D om eindelijk eens deftig in de zaal(sport) te kunnen fotograferen...dan is het natuurlijk handig als ik daarvoor niet opnieuw lenzen aan zal moeten schaffen...

Maar als ik mezelf vraag, waarom geen Nikon? Dan weet ik niet waarom Weet alleen dat ik het Nikon gamma minder goed ken...

Waarom geen Sony? Met name het gebrek aan zonder glas zou me tegen kunnen houden, maar wie weet zie ik iets over het hoofd?

Graag zou ik hier dus lezen waarom ik, volgens een bepaald persoon, een bepaalde fullframe wél zou moeten overwegen, dus uitgaande van de kracht van die fullframe camera (en niet door andere camera's af te breken aub)...

Mijn (gevoels)voorkeur ligt bij Canon, maar ben best wel eens benieuwd naar de concurrentie.

Soort fotografie..; Studio, Evenementen (indoor 80% outdoor 20%) en soms wat meer actie (de hond, sport, spelende kids...)

Voorwaarden voor aangeboden camera's; Moeten nieuw te koop zijn (doe geen tweedehands) en niet de Canon 1Ds of Nikon D3X, want die liggen sowieso boven budget (en momenteel boven mijn leercurve)
    Mijn objectieven zijn all round...

Re: Welke fullframe DSLR en waarom?

Volg je gevoel, koop die 5D mark II, en kijk niet meer achterom. Dat heb ik destijds ook gedaan en nooit spijt van gehad (allé misschien heel af en toe )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht

Ik ben van plan om een fullframe camera te gaan kopen maar wie weet zie ik iets over het hoofd?

Graag zou ik hier dus lezen waarom ik, volgens een bepaald persoon, een bepaalde fullframe wél zou moeten overwegen, dus uitgaande van de kracht van die fullframe camera (en niet door andere camera's af te breken aub)...
      denk niet dat u al toe bent aan een fullframe.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        denk niet dat u al toe bent aan een fullframe.
        grt,bouk.
        en waarom niet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy Bekijk bericht
          en waarom niet
          Misschien is de expliciete keuze voor full-frame en meer ingrijpende (en moeilijker) beslissing dan de keuze voor een bepaald merk/systeem

ik had het destijds gemakkelijk, 'k zat vast aan Nikon en de enige opties(budget) waren D300 of D700, DSLR-filmen bestond nog niet, 'k had reeds lichtsterke lenzen, de grip zou me bij beide opties 8fps geven en ik wou een zo groot mogelijke sprong voorwaarts qua IQ bij hoge ISO's. 't is dus de d700 geworden. FF naast een crop zou me overigens een bredere waaier aan mogelijkheden geven (wat een 2e crop niet zou doen).
          Last edited by Sam Jae; 16 augustus 2010, 18:29.

Comment

gewoon een nikon D700

Comment

@Bouk...U mag je zeggen En waarom denk je, op basis van deze post dat ik "niet toe ben" aan FF? (Wist niet dat je daar eerst aan toe moest zijn ) Het is gewoon dat je van Canon veel hoort...heb met de Canons wel eens mogen spelen, 5D I&II, 1D III, 1Ds III...van de Nikons ben ik niet hoger geweest als de D90, Sony de A700...

Reviews op internet zijn leuk, maar daar komt eigenlijk altijd uit dat het goede camera's zijn, dus ben benieuwd welk merk zijn gebruikers het beste verwend heeft, waardoor zij de beste reclame voor hún merk maken Is toch juist makkelijk als je nog niet gebonden bent aan een systeem?

@Sam Jae, een crop heb ik al, enkel dat merk biedt (nog) geen fullframe camera, behalve dan mijn analoogje...wist niet dat de D700 met grip ook op 8fps komt...is dat mogelijk door het lagere aantal MP's? Gezien de 3,9 fps van de 5D (wat al meer is als de 3 fps die ik nu heb overigens...) Filmen doe ik niets mee overigens, dus die mogelijkheid speelt zeker geen rol

@Gert, waarom? Wat heeft de D700 voor jou wat hem "perfect" maakt?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gert1971 Bekijk bericht
                gewoon een nikon D700
                Idem hier. Echt een droomtoestel (gebruiksgemak en ligging, kwaliteit beelden, iso-kwaliteit, snelheid, compabiliteit met oud glas van de jaren 70, ...). Nikon mag met veel nieuwe FF toestellen afkomen, ik zie niet snel mijn D700 van de hand te doen...

Comment

Ik zou willen dat ik kon vergelijken met andere merken zoals Nikon en Sony...maar ik heb alleen Canon in mijn handen gehad.
                  Je kent mijn mening over de 5DmkII...ik vind het een fantastische camera die het ook tijdens aktie goed doet (schommel bv)
                  Studio Hond en kids Indoor evenementen ...geen idee.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cra Bekijk bericht
                    Idem hier. Echt een droomtoestel (gebruiksgemak en ligging, kwaliteit beelden, iso-kwaliteit, snelheid, compabiliteit met oud glas van de jaren 70, ...). Nikon mag met veel nieuwe FF toestellen afkomen, ik zie niet snel mijn D700 van de hand te doen...
                    Ik volg!
                    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

@Monica, het is onder andere door jouw enthousiasme dat ik naar Canon neig...indoor heb ik eens met de 5D mkII mogen spelen, was enkel met 70-200 f4 lens, waardoor nog niet ideaal, maar zeker een trefzekere AF en voor internetgebruik hoog genoeg in de ISO's mogelijk...maar met die lens nog net niet ideaal, daarvoor zou ik dan een 135mm f2 en de plastik fantastic (of f1.4) erbij willen...dan zal die AF toch ook geen problemen meer mogen hebben (manege hallen zijn wel echt bar slecht qua licht).

Merk wel een groot enthousiaisme voor de D700 ook...moet me toch ook maar eens in die body verdiepen. Wat een luxe probleem om te moeten kiezen

Comment

Met dingen als manege hallen e.d. waar iedere "druppel' isowinst is meegenomen zou ik toch zeker de D700 nemen: betere hoge iso, betere af, degelijker...
                        Zeker als je 80% binnen fotografeert zou de D700 in die prijsklasse mijn 1e optie zijn.
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

Comment

Maar hou verhoudt de D700 zich in de studio dan tot de 5D mkII? Want daar zal ie ook moeten "presteren".

Bij de 5D mkII denk ik met name aan het studio aspect...en droom ik van een 1D ernaast voor in de manegehallen met de tijd...

Een D700 klinkt me zo meer als een alleskunner...hmzz...

En ben geen MP fanaat (heb nu 4,6 MP), maar...moet nog maar eens een vergelijkende test gaan zoeken tussen die twee, want twijfel ook over het MP aspect...de lage pixelcount van de Nikon geeft, denk ik, een edge op hogere ISO's...en de hogere pixelcount van de 5D mkII geeft hem, denk ik, een edge in de studio...?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                            @Monica, het is onder andere door jouw enthousiasme dat ik naar Canon neig...indoor heb ik eens met de 5D mkII mogen spelen, was enkel met 70-200 f4 lens, waardoor nog niet ideaal, maar zeker een trefzekere AF en voor internetgebruik hoog genoeg in de ISO's mogelijk...maar met die lens nog net niet ideaal, daarvoor zou ik dan een 135mm f2 en de plastik fantastic (of f1.4) erbij willen...dan zal die AF toch ook geen problemen meer mogen hebben (manege hallen zijn wel echt bar slecht qua licht).

Merk wel een groot enthousiaisme voor de D700 ook...moet me toch ook maar eens in die body verdiepen. Wat een luxe probleem om te moeten kiezen

Ik maak veel foto's in de bak van de manege...met mijn 85mm 1.8 en zelfs mijn 70-200L 2.8 is dat geen probleem. Ik kan gerust de ISO naar 1200-2400 of hoger opschroeven, zonder dat dit teveel ruis oplevert. Ook de springwedstrijden fotografeer ik met de 5DmkII....het is even oefenen, maar de AF is zeker weten acuraat genoeg. Ook ik gebruik maar 1 focuspunt, werkt het snelst
                            die foto van de schommel....Anne zwiepte in 2 seconde van voor naar achteren...dat ging heel hard. Toch heb ik daar ook scherpe opnames van kunnen maken.
                            Ik schaam me om het te zeggen....bij hooguit 5% van mijn foto's ligt de focus er net niet op. Nah, daar kan ik prima mee leven
                            Maar laat je niet alleen leiden door mijn enthousiasme....de Nikkoniers zullen ook de nodige camera;s kunnen aanprijzen. 1 ding: de lenzen en het prijzenkaartje. Houdt daar ook aub rekening mee. Canon heeft een enorm breed assortiment aan lenzen, voor elke portemonnee. Maar wil je FF....dan heb je toch wel goed glas nodig
                            Oeh wat zul jij smullen van de foto's gemaakt met een FF camera. Ik heb een dag met mijn tong uit mijn mond zitten staren naar mijn nieuwe foto's van de 5D

Succes!!!

Comment

Ik kan enkel spreken over de Nikon D700 en ben daar 100% tevreden over. Zowel binnen als buiten, snel of traag.

Maar ervaring leert me ook altijd je gevoel te volgen dat levert 9/10 betere resultaten zonder twijfel over een ander merk.

Ook zou ik eens kijken, zoals jezelf al aangaf, welke lenzen je wenst. En bekijk dan eens waelk merk je overhoudt.
                              Ondertussen zijn de meeste merken zeer gewaagd aan elkander qua toestellen, denk dat de grootste beslissingsfactor toch wel het gevoel en lenzen keuzen is.

Comment

Working...
                              X