Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

7d ma 2x bij CPS nog steeds kapotte AF

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 7d ma 2x bij CPS nog steeds kapotte AF

vorige week nog Europese wetgeving over consumentenbescherming gelezen. Daar staat iets is in de trant van 'je moet een nieuwe krijgen als voor de verkoper en producent de kosten van het herstellen groter zijn dan het aangekochte product vervangen door een nieuwe'. Het zou ook mogelijk kunnen zijn de aankoop nietig te (laten) verklaren. Als de mensen van Art en Craft daarmee instemmen -al denk ik niet dat ze zo ver zullen gaan, daar het voor hen ook een rompslomp is- krijg je je geld terug en kan je een andere kopen.

Ik vraag me af of 1 fles wel zal volstaan voor zulke miserie. Het gaat toch om verschillende weken zonder camera. Met een rechtstreekse leiding naar Laphroiag zouden ze op alle sympathie kunnen rekenen.
    The Knight That Says Ni...kon

Comment

Raar toestel die 7D. Heb deze week heel aantal testshots gemaakt in gecontroleerde omstandigheden (IS uit, op statief, live view met quick mode (dus geen contrast AF), enz). Kreeg zowat 95% prachtig scherpe shots. Maar zodra ik foto's begin te maken in 'normale' omstandigheden, krijg ik ook regelmatig zeer inconsistente AF resultaten. Heb wel al ondervonden dat de 7D een hogere sluitersnelheid nodig heeft dan mijn vorige 40D om scherpe foto's af te leveren.

Als de AF goed werkt, zijn de foto's doorgaans dik ok. Maar soms gaat de AF zo bizar de mist in, dat ik écht niet begrijp wat er fout gaat. Mijn 7D is ook al binnen geweest bij Canon maar kan me voorstellen dat ze daar ook maar tests doen in gecontroleerde omstandigheden. Maar als ik 'in het veld' een foto maak met één AF punt op gezicht, en dan blijkt de camera scherp te stellen op een klein bloempje dat 2m voor persoon staat, dan is er toch iets raars aan de hand.

Let wel, ik ben uiteindelijk wel tevreden van mijn 7D hoor, heb er al schitterende foto's mee gemaakt, maar de AF doet ook bij mij soms raar.
      Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

Comment

Als reactie op allerlei losse berichten over AF (slaat dus niet op Matthias en anderen met een werkelijk defecte camera):

Hoe slim een camera ook wordt, hij kan alleen maar raden wat jij scherp wil hebben

Je hebt 5 AF-modes (als je ze tenminste vrijgeeft) waarvan een paar heel handige

Het zonessysteem dekt een veel grotere oppervlakte dan de klassieke 9 punten (en stelt inderdaad op het meest dichtbije onderwerp in de door jou geselecteerde zone scherp)

Je moet met een 7D actief je AF-mode instellen en je scherpstelpunt kiezen zoals oa op de instructiefilmpjes van Canon wordt getoond
        Last edited by palombian; 10 augustus 2010, 13:41. Reden: zinswendig

Comment

Heb zonet nog paar tests gedaan volgens instructies die ik vond op net (dus op statief, met live view op 'quick' en tethered). Quasi alle testshots zijn perfect in focus. Enige wat me opvalt is dat de camera soms focus mist en andere keer er bal op zit (dit dus zonder de camera te bewegen, gewoon identiek shot). Het komt zelden voor maar af en toe toch duidelijk (en ook bij heel contrastrijke zaken zoals bijv tekst op een brief). Heel bizar, en zou best uitleg kunnen zijn waarom ik af en toe out of focus beelden heb.

Maar zoals ik al zei, eerste tests tonen zéér scherpe beelden in gecontroleerde omstandigheden (tripod, geen IS enz), behalve dan dat de AF er heel soms naast zit. Nog beetje verder testen dus...
          Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lapino Bekijk bericht
            Raar toestel die 7D. Heb deze week heel aantal testshots gemaakt in gecontroleerde omstandigheden (IS uit, op statief, live view met quick mode (dus geen contrast AF), enz). Kreeg zowat 95% prachtig scherpe shots. Maar zodra ik foto's begin te maken in 'normale' omstandigheden, krijg ik ook regelmatig zeer inconsistente AF resultaten. Heb wel al ondervonden dat de 7D een hogere sluitersnelheid nodig heeft dan mijn vorige 40D om scherpe foto's af te leveren.

Als de AF goed werkt, zijn de foto's doorgaans dik ok. Maar soms gaat de AF zo bizar de mist in, dat ik écht niet begrijp wat er fout gaat. Mijn 7D is ook al binnen geweest bij Canon maar kan me voorstellen dat ze daar ook maar tests doen in gecontroleerde omstandigheden. Maar als ik 'in het veld' een foto maak met één AF punt op gezicht, en dan blijkt de camera scherp te stellen op een klein bloempje dat 2m voor persoon staat, dan is er toch iets raars aan de hand.

Let wel, ik ben uiteindelijk wel tevreden van mijn 7D hoor, heb er al schitterende foto's mee gemaakt, maar de AF doet ook bij mij soms raar.
            dat is mogelijk datgene wat ik al vermoede en liefst niet had zien gebeuren.
            men heeft waarschijnlijk een nieuwe AF module in je toestel geplaatst, maar die nieuwe module heeft ook problemen, de kans bestaat, maar ik hoop dat ik verkeerd ben dat dit verder escaleert.
            Let wel bij contrastrijke opnames ga je wel missers hebben met de 7d, zijn je test opnames misschien gemaakt in fel tegenlicht ?

Comment

Neen, niet gemaakt in tegenlicht maar heb wel al gemerkt dat mijn 7D helemaal geen focus lock krijgt indien er tegenlicht is. Hoe kan ik anders verder checken? Heb even twee voorbeeldjes op mijn Flickr account gezet. Twee foto's heel kort na elkaar gemaakt, eerste keer is AF nét niet goed, tweede wél. Dit is dus zonder dat de camera ook maar één mm heeft bewogen. Gewoon AF>foto nemen, AF>foto nemen. Waarom zit daar dan verschil op? (dit is dus via camera aangesloten op pc via USB, op statief, en shutter geactiveerd via pc en niet via de camera om camera shake te vermijden)

Beide foto's dus genomen met center AF, one shot AF, iso 100. Focus op woord "Agnes". Toch duidelijk verschil tussen foto1 en foto2 (je kan ze in origineel formaat bekijken door met rechtermuis op foto te klikken en dan original te kiezen)
              Last edited by lapino; 10 augustus 2010, 22:10.

Comment

ja ik zie de verschillen, zijn minimaal, weet niet wat de toleranties zijn voor zulk toestel, voor een pro toestel zou dit niet mogen, weet niet in welke categorie canon de 7d plaatst.
                heb je je toestel officieel geregistreerd via de Canon website?
                bij de meeste fabrikanten krijg je dan on-line ondersteuning, weet niet hoe dit met Canon zit ?
                zou dit rechtstreeks aan hun voorleggen, denk dat dit je het meest zal vooruit helpen.

Comment

bij uw eerste foto ligt de scherpte op het zwarte toestel, by de tweede op uw papier.
                  heb je dit al met meerdere lenzen uitgeprobeerd? het kleine verschil doet my beetje aan frontfocus denken en daar zou uw lens de boosdoener kunnen zijn.

Neen, niet gemaakt in tegenlicht maar heb wel al gemerkt dat mijn 7D helemaal geen focus lock krijgt indien er tegenlicht is. Hoe kan ik anders verder checken? Heb even twee voorbeeldjes op mijn Flickr account gezet. Twee foto's heel kort na elkaar gemaakt, eerste keer is AF nét niet goed, tweede wél. Dit is dus zonder dat de camera ook maar één mm heeft bewogen. Gewoon AF>foto nemen, AF>foto nemen. Waarom zit daar dan verschil op? (dit is dus via camera aangesloten op pc via USB, op statief, en shutter geactiveerd via pc en niet via de camera om camera shake te vermijden)

Beide foto's dus genomen met center AF, one shot AF, iso 100. Focus op woord "Agnes". Toch duidelijk verschil tussen foto1 en foto2 (je kan ze in origineel formaat bekijken door met rechtermuis op foto te klikken en dan original te kiezen)
                  Canon : 5D2 + grip | 24-105 4.0L | 135 2L | 70-200 4.0L | 50 1.4 | 85 1.8 | 1.4x Extender II | 580exII
                  Fuji : Fuji X10

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SMcLean Bekijk bericht
                    bij uw eerste foto ligt de scherpte op het zwarte toestel, by de tweede op uw papier.
                    heb je dit al met meerdere lenzen uitgeprobeerd? het kleine verschil doet my beetje aan frontfocus denken en daar zou uw lens de boosdoener kunnen zijn.

Daar zit ik ook aan te denken. Vooral op een korte afstand en met een klein beetje speling op je AF motor en laag F getal kan dit al veroorzaken, iets wat je op langere afstand niet zal zien. Op welke F waarde en welke lens zijn de foto's getrokken ?
                    Mvg, drh

"Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

Comment

de eerste keer moet men de winkel de kans geven om het te herstellen ,nog niet goed nieuw exemplaar, nog niet goed geld terug.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SMcLean Bekijk bericht
                        als een lens frontfocus heeft dan is die er altijd, systeem lijkt niet consistent, maar deze kleine afwijking kan binnen de specificaties van de 7d liggen.

Comment

Net mailtje gekregen van Foto Robyns in Sint-Truiden - de 7D is vandaag binnengekomen uit reparatie (Frankrijk), twee en een halve week nadat ik hem binnen gedaan. Ben hem dadelijk gaan ophalen - is niet helemaal duidelijk wat men juist gedaan heeft (op nota staat 'reprise de la mise au point / réglage autofocus/ essais') en of de AF-module nu vervangen is of niet (reprise?). Hoe dan ook, qua tijdsbestek is deze dienstverlening niet slecht, nu ook nog zien of hij het ook beter doet dan voorheen...

Tip van Foto Robyns: toestel in originele doos opsturen geeft hogere kans op snelle herstelling.

Info van Foto Robyns, voor wat het waard is: hij neemt geen 500/4 of 300/2.8 meer in stock omdat die dit najaar zouden vervangen worden door lichtere exemplaren mét vernieuwde IS.
                          Fotograaf uit winterslaap ;-)
                          7DII, Canon EF 400/5.6, Zeiss ZE 35/f2, Canon EF 85/f1.8 en Canon EF 135/f2

Comment

Snelle service, hopelijk is je 7D nu in orde

hij neemt geen 500/4 of 300/2.8 meer in stock omdat die dit najaar zouden vervangen worden door lichtere exemplaren mét vernieuwde IS
                            Prima, dan worden die oude misschien enigszins betaalbaar (alhoewel de 400 5.6 het nog doet)

Comment

Wat mij wel opvalt is dat bij de mindere scherpere foto op agnes (1ste foto) alles in voorgrond scherper is dan bij de 2de foto.(zie orange knopje op knijptang)
                              en bij 2de foto alles vanaf agnes en achtergrond scherper is

2de foto center en achtergrond scherp
                              1ste foto voorgrond scherper
                              Jos
                              Site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Josv Bekijk bericht
                                Wat mij wel opvalt is dat bij de mindere scherpere foto op agnes (1ste foto) alles in voorgrond scherper is dan bij de 2de foto.(zie orange knopje op knijptang)
                                en bij 2de foto alles vanaf agnes en achtergrond scherper is

2de foto center en achtergrond scherp
                                1ste foto voorgrond scherper
                                focus ligt in de eerste foto op de rechterbovenhoek van het overschrijvingsformulier (privacy ? ), in de tweede links van het midden

het kan aan de one-shot liggen (ik gebruik enkel en alleen nog AI-servo)

ik vind het al bij al een weinig overtuigende testopstelling:

- het papier ligt duidelijk niet in één vlak, en er is geen garantie dat het ondertussen niet bewogen is
                                - er is geen aanduiding van bewegingsonscherpte, maar 1/15 is zelfs op statief ook niet de beste sluitertijd om te bewijzen dat het toestel geen scherpe foto maakt

Comment

Working...
                                X