Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk toestel om brede voorwerpen van dichtbij te fotograferen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welk toestel om brede voorwerpen van dichtbij te fotograferen?

Ik zoek een gepaste camera om vrachtwagens van dichtbij te kunnen fotograferen. Het is de bedoeling om het zijaanzicht en bovenaanzicht te fotograferen om nadien de foto te gebruiken voor schadecontrole en/of het meten van de lading die de vrachtwagen vervoert. Het voorwerp heeft dus een afmeting van +/- 15 meter breed en 4,5 meter hoog en 3 meter diep.
    Het is de bedoeling dat de camera zo dicht mogelijk bij de vrachtwagen geplaatst kan worden omdat dit moet gebeuren in een beperkte ruimte.
    Alvast bedankt voor de tips.

Re: Welk toestel om brede voorwerpen van dichtbij te fotograferen?

Wat is je budget?
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

De camera moet een DSLR zijn!
      En de lens een meer dan behoorlijke groothoek
      Kies voor een camera met crop sensor wegens de prijs met je lens nog iets ruimer zijn
      kies je voor een full frame hoop ik dat je met 17 mm toekomt.

Ik spreek hier over hopen, want in deze materie concreet heb ik geen ervaring, maar het volstaat van ter plaatse eens te gaan kijken met lens en camera.

Budget oplossing tweedehands Canon EOS 5D met een EF 17-40mm F4 L USM samen met wat zoeken te koop voor 1300 Euro tweedehands.

MVG, jeff C.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

ik zou mij dan toch eerder de vraag steel of die 15m lengte wel op een enkele foto moet. Als je die erop krijgt, staat alles er zo klein op dat je misschien niet voldoende detail meer om schade te beoordelen.

anders is het redelijk eenvoudig

enkele duizenden euro's

of
        enkele honderden euro's maar dan met een filmpje ipv digitaal

of gewoon een digitale reflex met een supergroothoek (samen nieuw ongeveer een 1200€ als je zowel de goedkoopste lens als camera neemt)
        The Knight That Says Ni...kon

Comment

Bedankt voor jullie snelle reacties.

Het is de bedoeling om deze foto's op een vaste locatie te nemen. De camera kan geinstalleerd worden op een vast statief onder een portaal voorzien van voldoende licht.
          De vrachtwagen zal telkens op een afgetekende plaats moeten parkeren (weegbrug) om de foto te nemen. Jaarlijks zouden toch een 60.000 vrachtwagens gefotografeerd worden.
          Daarnaast zou ik met de gepaste software de lading willen meten die op de vrachtwagen geladen is. Gezien de afstand van de vrachtwagen tot de camera vast is zou ik dit willen meten op de foto.

Comment

Wat kan je maximale afstand tot de vrachtwagen zijn?
            Sony en Olympus
            Fotoseries

Comment

Als je zo'n foto's maakt met een extreme breedhoek, dan krijg je ook heel veel vervorming.
              Is dat geen probleem?
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Ik denk dat de TS beter af is met een MATIGE groothoek bv 20-24mm crop en verschillende frames maakt van de vrachtwagen (met een panoramische kop op dat statief) en met software de verschillende frames 'stitcht' tot een groter panoramisch geheel'. Een bijkomend voordeel is dat de resolutie hoger is en meer details toont.

-m-
                Last edited by Nerdifant; 4 augustus 2010, 20:00. Reden: link
                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Ik denk dat je het zo eenvoudig mogelijk moet doen,als het kan in één opname met een super groothoek objectief,de lensvervorming voor de desbetreffende lens in het PC programma vast ingesteld zodat dit in Batch kan verwerkt worden,mogelijk is een lichte vertekening voor de TS geen probleem.
                  Snelheid van uitvoeren zal prioriteit hebben,ik heb zelf jaren een weegbrug bediend ,de chauffeurs en zeker hun bazen willen ze zo vlug mogelijk weer op de baan hebben,heb daar veel problemen mee gehad...dus vermijden

Comment

Ik zou hier dan voor industriële camera's gaan, en geen spiegelreflex.

Deze camera's zijn ervoor gemaakt. Je zou er eventueel een aantal op een rij kunnen zetten, en de foto's dan softwarematig aan elkaar laten "plakken". Dit werkt een stuk makkelijker in de bediening later. 60.000 foto's is nogal wat.
                    Pentax K20D met accesoires en 50+ lenzen

Comment

Working...
                    X