Ik moest gisteren een kooroptreden filmen in een kerk ergens in het Gentse. Tussendoor heb ik ook wat foto's gemaakt met m'n Olympus c-750. Aangezien het buiten al donker was moest alles gebeuren met kunstlicht. Ik heb dan ook verschillende instelingen geprobeerd maar met weinig goed resultaat.
Aan 200 ISO kreeg ik bij diafragma van 2.8 sluitertijden voorgeschoteld van 1/4 a 1/5. De kerk was vrij donker met hier en daar wat spots aan het (hoge) plafond die een vrij gelig licht afgaven en overal donkerbruine bakstenen muren, dus lichtreflectie noppes... De olympus c-750 heeft een kleine flash ingebouwd maar voor in een kerk deftige foto's te trekken was die natuurlijk ontoereikend. Op een gegeven moment kreeg ik het idee met de witbalans te spelen. Toen ik de witbalans op kunstlicht (gloeilamp) zette zag ik op m'n display alles mooi fris en wit ipv gelig. De foto's die ik op die modus maakte in 200 ISO zagen er redelijk goed uit behalve dat er bepaalde personen er "geveegd" opstonden door beweging (niet van mij maar het onderwerp). 400 ISO gebruik ik liever niet vanwege de ruis en zelfs dan zouden de sluitertijden nog niet ideaal zijn. Het merkwaardigste effect was wel toen ik met de ingestelde WB een foto nam met flash. Heel de foto sloeg blauw en "spooky" uit.
Precies alsof ik met "blacklight" had geflitst, heel speciaal... maar niet de bedoeling. Nu denk ik er over een externe flits aan te schaffen en voor de Olympus zijn er twee modellen: nl de FL-20 van 139 euro en de FL-40 van 389 euro (prijzen bij topfoto.de). Die van 389 euro is wel wat te duur daarom zou ik graag weten wat de FL-20 waard is en of er iemand persoonlijk ervaring mee heeft.
M'n vraagjes:
1- Wie heeft ervaring met de FL-20 flits...
2- Waarvan komt het speciale blacklight effect op m'n foto...
3- Witbalans: Best op auto laten staan of toch manueel...
Bedankt voor de moeite!

M'n vraagjes:
1- Wie heeft ervaring met de FL-20 flits...
2- Waarvan komt het speciale blacklight effect op m'n foto...
3- Witbalans: Best op auto laten staan of toch manueel...
Bedankt voor de moeite!
Comment