Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nog een beginner op zoek naar DSLR en lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nog een beginner op zoek naar DSLR en lens

Ik zou me een DSLR willen aanschaffen. Deze zou voornamelijk gebruikt worden voor portret en (macro) natuurfotografie, occasioneel een astrofotografie geintje. Bovendien zou het handig zijn dat hij ook deftig is op video-gebied (multifunctionaliteit is altijd leuk om de aankoopprijs te rationaliseren)

Welke camera/lens combo raden jullie aan?

De Canon 550D lijkt sterk de hemel worden ingeprezen en de 18-55mm lens lijkt een goede all-rounder voor mijn doel (ik heb wel niet zo'n goede feeling bij die getallen, maar ik denk niet dat een hogere focal length nodig is als ik geen echte tele-fotogafie van plan ben(?)). Hoe bruikbaar is deze lens voor macro fotografie? En is het maximale diafragma van f/3.5 voldoende om een mooie depth of field te verkrijgen en snel genoeg voor situaties met weinig licht? Misschien een andere/apparte lens hiervoor?

Bovendien zou ik de kosten zo laag mogelijk willen houden, de 550D is al wat prijzig imo, als een alternatief beter/goedkoper is voor mijn doeleinden: laat het maar weten .

Re: Nog een beginner op zoek naar DSLR en lens

De 550 is niet duur voor wat hij kan.

Ik heb pas een macrolens gekocht, maar voor foto's buiten waar er steeds wat wind staat, maakt het volgens mij niet veel uit of je een macro of kitlens gebruikt.

Thuis en op statief maakt een macro wel t verschil tussen scherp en superscherp.

f 3.5 is soms wel te weinig, vooral bij donkere concerten, in onverlichte hallen enz.

Een 50 mm f 1.8 kost niet veel.
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Die 50mm f1.8 is een 'prime' lens, correct? Ik heb gelezen dat, vanwege de vaste brandpuntsafstand, zulke lenzen scherpere beelden opleveren dan hun 'zoombare' tegenhangers (voor eenzelfde budget, uiteraard). Is dat werkelijk merkbaar?

Bovendien herinner ik me een discussie waarin beweerd werd dat prime lenzen beter waren om de techniek van het "goede foto's trekken" aan te leren, omdat je werkelijk "actief" moet framen. Is daar wat van aan?
      Hiermee samenhangend: zou het mss beter zijn om enkel zo'n prime lens te kopen? Die 50 mm overlapt toch al redelijk met de 55 van die kitlens.
      Nog iets, wat voor "bonus" geeft de minimale brandpuntsafstand van 18mm? Is dat enkel wat meer "uitzoomen", of zorgt dat ook voor een (ongewoon hoge) field of view (type "fish eye", ik dacht althans dat dat ook gelinkt was aan brandpuntsafstand) -- hoe staat het bereik daarvan in vergelijking tot de FOV van het menselijk oog (dus het "normale")? (nogmaals, ik ben een leek )

Tot slot waarschijklijk nog een domme vraag: dat objectief vermeld f1.8, ik neem aan dat je wel nog steeds hoger kan dan dat (dus het diafragma verkleinen) indien je bijv een landschap wil scherp fotogaferen?

Comment

Bij lenzen met een vaste brandpuntsafstand, zijn je benen de zoomlens.

Als je een zoomlens met groot bereik zou kopen, word je lui. En bovendien zijn de foto's minder.
        Canon-man. Concerten en natuur.
        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Ok, ik heb m'n gedacht verschoven naar de Canon 500D omdat de grootste troef imo van de 550D de betere filmcapaciteit is, maar het blijkt helemaal niet evident te zijn om deftig met een DSLR te filmen zonder extra equipment. En er is het probleem van de 'rolling shutter' van een CMOS sensor. Ik denk dat ik voor de rest niet veel velies buiten wat megapixels, maar 15 lijken me er al meer dan voldoende. Zie ik een belangrijk verschil over het hoofd?

Als lenzen zou ik gaan voor de 18-55 en 55-250 kitlenzen met IS en de 50mm f/1.8 prime. Daarmee kan ik een heel gamma aan FOVs doorlopen en de prime gebruiken voor situaties met weinig licht. Waarschijnlijk wacht ik even met de aankoop van die prime tot ik een goed idee heb van wat 50mm precies inhoudt.

Aangezien ik geinteresseerd ben in macrofotografie zou ik ook een set tussenringen kopen (13, 21 en 31mm). Heeft iemand daar ervaring mee met de genoemde telezoom kitlens? Zou die kleinste ring kort genoeg zijn om te gebruiken in de wide angle kitlens (als die op 18mm staat)? Misschien beter een macro filter (de 500D filter bijv?) hiervoor gebruiken?

Enige aanbevelingen voor een goedkoop (maar deglijk) statief? Liefst eentje dat tot vlak tegen de grond kan (de poten 'openspreiden') voor macrofotografie. Tot slot, vanaf wanneer (welke vergrotingen) is een focusrail echt noodzakelijk?

Edit: excuses als deze post wat te 'breed' wordt, ik wil evt wel de relevante delen (objectieven en statief in hun relevante fora posten)
          Last edited by RoaldFre; 30 juli 2010, 14:45.

Comment

Als lenzen zou ik gaan voor de 18-55 en 55-250 kitlenzen met IS en de 50mm f/1.8 prime
            Aan deze set kan je je moeilijk een buil vallen, veel kwaliteit voor je geld (alhoewel je goed moet nadenken waarom je de 50 1.8 erbij wil: bij weinig licht zal de IS van je kitlens een paar stops compenseren, werkt in kerken en musea ed, maar niet voor portretten bij feestjes enzo)

Als je ziet wat een stel macroringen kost zou ik proberen een tweedehands 100mm macroobjectief op de kop te tikken

Je kan ook je 18-55 of 50 1.8 omgekeerd op je 55-250 zetten

Comment

Hier is een stel tussenringen voor 30 euro. Hiermee moet je wel alles manueel doen (geen elektrisch concacten), maar da's op zich misschien een goede leer-ervaring. Bovendien wordt hier aangeraden om het eens met M42 lenzen te proberen. Ik denk dat ik voorlopig voor de tussenringen van 30 euro ga gaan, da's overall nog steeds het goedkoopste.

Met de 50mm denk ik ook nog even te wachten totdat ik de kitlenzen eens kan uitproberen en totdat ik een beter idee heb van de FOV met een 50mm lens.

De wide angle kitlens omgekeerd op de telelens zetten ga ik zeker ook eens uitproberen!

Kleine noot: mijn bovenstaande posts zitten vol vragen. Aan mensen die dit lezen: voel je niet geremd om nog (onbeantwoorde) vragen van vier posts terug te beantwoorden ofzo

Comment

Working...
              X