Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D5000 focus in live mode

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D5000 focus in live mode

Hoi,

Ik heb een Nikon D5000, en ben er zeer tevreden over.
    Enkel heb ik volgende probleem : wanneer de camera in live mode staat
    (live beeld op display), om bv. te filmen of om te fotograferen mbv. display
    ipv de zoeker, duurt het focussen zeer lang (soms langer dan een seconde).
    Dit is het geval niet wanneer de camera niet in live mode staat (wanneer
    je door de zoeker kijkt). Dan focust ie razend snel.
    Ik heb alle instellingen voor focussen geprobeerd (automatisch, enkelvoudig, continue, handmatig, dynamisch, 3D-tracking), maar het probleem blijft.
    Is hier iets aan te doen?

Bedankt,
    Thomas.

Re: Nikon D5000 focus in live mode

Ik heb geen Nikon, maar vermoed dat wanneer men automatisch scherp wil stellen met life mode / life vieuw het systeem werkt met scherpstelling op contrasten, wat veel trager gaat.
    De spiegel is nl. weggeklapt en het toestel werkt zoals een niet- SLR, dus ook met de nodige shutter-lag.
    Niet doodschieten als het een verkeerde gissing is a.u.b.
    Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Comment

jep in live view is scherpstellen ferm trager!! zelfs op een d90.
      gebruik live view amper, tenzij met manueel scherpstellen!!
      bij video moet je gelijk hoe manueel scherpstellen, staat in de handleiding als ik me niet vergis
      nikon stuff

Comment

Ik ken niets van Nikon, maar heeft die geen mogelijkheid om ook in live view even de phase AF te gebruiken?
        Mijn 50D klapt dan gewoon even de spiegel neer (beeld valt dus weg), doet AF en klapt dan terug de spiegel op.
        Dat is zo snel als de normale AF, enkel wat vertraging door het klappen van de spiegel. Wel handig om te hebben.
        Have fun!
        EOS 50D - EF-S 18-55 f/4-5.6 IS - Sigma 18-50 EX f/2.8 - EF 70-300 f/4-5.6 IS USM - Sigma 10-20 EX f/4-5.6

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zoltan Bekijk bericht
          ...snip...met de nodige shutter-lag.
          Niet doodschieten als het een verkeerde gissing is a.u.b.
          Pang ...
          Shutter lag zou normaal niet mogen voorkomen neem ik aan. De rest klopt wel hoor
          Have fun!
          EOS 50D - EF-S 18-55 f/4-5.6 IS - Sigma 18-50 EX f/2.8 - EF 70-300 f/4-5.6 IS USM - Sigma 10-20 EX f/4-5.6

Comment

Wel,
            ik kan me idd voorstellen dat focussen wat langer duurt in live mode, maar het duurt een stuk langer dan met m'n goedkoop digitaal cameraatje van 100€?
            Eventueel firmware upgraden of zo?

Thomas.

Comment

enkel sony biedt de mogelijkheid van snelle AF in LV, gebruiken een extra sensor voor LV.
              heel handig maakt het mogelijk LV te gebruiken zoals het hoort.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                enkel sony biedt de mogelijkheid van snelle AF in LV, gebruiken een extra sensor voor LV.
                heel handig maakt het mogelijk LV te gebruiken zoals het hoort.
                Moet dat niet zijn: enkel Sony biedt de mogelijkheid van snelle AF in LV via contrast-detectie?
                Zie ook even mijn bovenstaande opmerking.
                Terzijde, ik heb geen idee of dat zelfs zo is. Buiten Canon (en dan nog, mijn 50D) werk ik niet regelmatig met andere merken.

Ik bedenk juist dat de TS hier geen bal aan heeft dat ik daarop inpik. Mijn excuses...
                Have fun!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door malavon Bekijk bericht
                  Moet dat niet zijn: enkel Sony biedt de mogelijkheid van snelle AF in LV via contrast-detectie?
                  Zie ook even mijn bovenstaande opmerking.
                  Terzijde, ik heb geen idee of dat zelfs zo is. Buiten Canon (en dan nog, mijn 50D) werk ik niet regelmatig met andere merken.

Ik bedenk juist dat de TS hier geen bal aan heeft dat ik daarop inpik. Mijn excuses...
                  nee dat is via phase detection, normaal te gebruiken zonder geklepper van spiegels of wat dan ook, net zoals bij optische zoeker, de a500/550 reeks biedt ook de mogelijkheid contrast detectie te gebruiken.

denk dat dit wel relevant is voor PS, hij had verwacht LV normaal te kunnen gebruiken maar stelt vast dat LV op zijn toestel maar halfslachtig werkt zoals op de meeste toestellen.
                  Dus ik veronderstel dat het voor hem interessant is te weten hoe andere het doen, dan kan hij misschien nog altijd eens zien.

Comment

Working...
                  X