Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D90 => d3

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D90 => d3

Hoi,

even een vraagje, is het verschil tussen de kwaliteit (foto's) van de D90 en D3 de investering waard? is er ook een verschil tussen de programma's zoals A...

Mvg, Nathan
    Nikon D90 met grip + Nikon 24-70 2.8 + Nikon 35 AF-S DX 1.8 Nikon af-s 105 Macro VR 2.8 + Sigma 150-500 + Nikon SB-900
    en wat stokjes en kleinere (led)lampjes http://web.me.com/nathrahier...........

Re: D90 => d3

is het verschil tussen de kwaliteit (foto's) van de D90 en D3 de investering waard?
    Heb je al eens wat gegevens opgezocht omtrent beide camera's ?

D90 = DX (crop) camera, consumer-type
    D3 = FX (Full-frame), pro-camera

En toch, als je géén super vergrotingen (>30-40) wil, zal het resultaat nagenoeg hetzelfde zijn.

Waarom zou je deze "sprong" willen maken ?
    Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

BD1614BE

Comment

Ooit eens afgevraagd waar dat prijsverschil in zou zitten??
      [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tootsie Bekijk bericht
        Heb je al eens wat gegevens opgezocht omtrent beide camera's ?

D90 = DX (crop) camera, consumer-type
        D3 = FX (Full-frame), pro-camera

En toch, als je géén super vergrotingen (>30-40) wil, zal het resultaat nagenoeg hetzelfde zijn.

Waarom zou je deze "sprong" willen maken ?
        Omdat ik van plan ben grote afdrukken te maken voor in huis te hangen en de D90 is nogal klein voor mijn handen, soms zelfs echt lastig.

En er is een pracht promotie bij kamera-express, voor een demo toestel...
        Nikon D90 met grip + Nikon 24-70 2.8 + Nikon 35 AF-S DX 1.8 Nikon af-s 105 Macro VR 2.8 + Sigma 150-500 + Nikon SB-900

Comment

Ooit eens afgevraagd waar dat prijsverschil in zou zitten??
          Ik WEET waar het prijsverschil zit !

Omdat ik van plan ben grote afdrukken te maken voor in huis te hangen en de D90 is nogal klein voor mijn handen, soms zelfs echt lastig.

En er is een pracht promotie bij kamera-express, voor een demo toestel...
          Dan is het idd het overwegen waard. Ik weet natuurlijk niet hoe ver je met fotografie begaan bent maar denk eraan dat er tss DX en FX heel wat verschillen zitten en je je DX-lenzen niet meer optimaal kan gebruiken.

BD1614BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tootsie Bekijk bericht
            Ik WEET waar het prijsverschil zit !

Dan is het idd het overwegen waard. Ik weet natuurlijk niet hoe ver je met fotografie begaan bent maar denk eraan dat er tss DX en FX heel wat verschillen zitten en je je DX-lenzen niet meer optimaal kan gebruiken.
            Klopt, maar op het forum zoekt iemand een kit van de D90, als hij een goede prijs geeft...
            IK wil wel redelijk ver gaan, heb nu al drie keer een huwelijk moeten weigeren omdat ik niet genoeg uitrusting heb, dat is wel spijtig.

Daarom zou ik eventueel de d90 willen houden als tweede kamera.
            Daar twijfelde ik even, want als het kwaliteitsverschil te groot is en er duidelijk twee 'soorten' foto's zijn is dat nu ook niet de bedoeling hé.

Vb: D90 met prime
            D3 met 70-200 of 24-70 ev

Comment

d90 klein => koop de grip!
              hoe groot wil je gaan??? hier hangt een canvas van 60x90 en is prima hoor.
              wel in ps foto formaat naar 60x90 gebrachte en dan dit bestand doorgestuurd!!
              't is een kwestie van een goede opname te maken en een beetje proberen, maar met een d90 kom je al ver hoor.

als echt naar d3 wilt, welke lenzen heb je?
              al je dx lenzen zijn onbruikbaar (tenzij in dx mode met amper 5mp)
              en fx lenzen zijn ook niet goedkoop ze.

edit:
              ok effe ja ander posts bekenen!!

weet je zeker dat je die wel wenst te kopen, aangezien je hier niks dan vragen stelt i.v.m. lenzen voor je d90?? kan je genoeg werken met je d90??
              D3 heeft geen groene stand meer.
              't is maar de ge niet den eersten zou zijn die ferm ontgoocheld zou zijn omdat hij met een dergelijk toestel geen enkele foto kan maken.

niks slechts bedoeld he,
              maar onderschat je d90 niet.
              werk in RAW en alles kan nog.

mvg
              david
              Last edited by david_ve; 23 juli 2010, 10:24.
              nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                d90 klein => koop de grip!
                hoe groot wil je gaan??? hier hangt een canvas van 60x90 en is prima hoor.
                wel in ps foto formaat naar 60x90 gebrachte en dan dit bestand doorgestuurd!!
                't is een kwestie van een goede opname te maken en een beetje proberen, maar met een d90 kom je al ver hoor.

als echt naar d3 wilt, welke lenzen heb je?
                al je dx lenzen zijn onbruikbaar (tenzij in dx mode met amper 5mp)
                en fx lenzen zijn ook niet goedkoop ze.
                Kijk even in mijn handtekening...

Dank voor antwoord

Comment

Neem hier eens een kijkje :http://www.kenrockwell.com/nikon/d90...comparison.htm

Gebruik zelf D300 en als 2e camera D200. Stond ook op het punt over te schakelen naar FX (D700 vanwege compabiliteit iz CF-kaartjes, batterijen en grip)

Is uiteindelijk na lange overweging terug een D300 geworden (echtgenote schiet lekker mee).

Heb wel de meeste DX-lenzen van de hand gedaan, you never know

Maar m'n huidige body's voldoen perfect. Vergrotingen > 30-40 raden we aan op canvas, dan heb je nog wat speling

BD1614BE

Comment

Waarom geen D700 ? Zelfde kwaliteiten als de D3 maar wel een stuk goedkoper

FF-sensor uit de D700/D3 levert gewoon beter resultaat af dan de DX-versie, en daarvoor moet je niet speciaal vergrotingen gaan maken.
                    BD0497BE : Nikon body + glas
                    www.RudyVerrijt.info

Comment

ik zou eerst wel eens willen zien of er iemand 2 foto's met dezelfde lens (in en uitgezoomd om het verschil in sensorformaat weg te werken natuurlijk) van hetzelfde onderwerp uiteen kan halen als de ene met een D90 en de andere met een D3 is gemaakt. Beide zullen een 12MP hebben en in goede lichtomstandigheden geeft die FX sensor ook niet zoveel meerwaarde.

verschil tussen beide lijkt me vooral te liggen in de snelheid waarmee je je foto kan maken. D3 body heeft veel meer 'dedicated buttons' waardoor je minder in je menu moet gaan prutsen. Met de D3 kan je foto's maken in omstandigheden waar je je D90 niet boven zou durven halen (regen, zandstorm, pyroclastische vloed,...).

Camera's van eenzelfde generatie zijn zeer vergelijkbaar van beeldkwaliteit. Het volledige gamma van Nikon DX heeft vandaag ongeveer dezelfde sensor en ongeveer dezelfde verwerkende technologie. Prijsverschillen zitten in kwaliteit van de bodies die verschillen in duurzaamheid en gebruiksgemak (instellingen via knopjes tgo altijd maar in menu's te moeten prutsen).

De overstap naar FX lijkt me (op basis van reviews) enkel zinvol als je echt niet mag/kan flitsen en in heel slechte lichtomstandigheden moet fotograferen.
                      Last edited by putor; 23 juli 2010, 11:47.
                      The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                        De overstap naar FX lijkt me (op basis van reviews) enkel zinvol als je echt niet mag/kan flitsen en in heel slechte lichtomstandigheden moet fotograferen.
                        Dan hoop ik voor jou dat je nooit een D3/D700 uitprobeert Ik heb contact met iemand die altijd op basis ISO werkte met D2X en D300, maar nu toch een D700 heeft gekocht:

I had many doubts about buying the D700 when my D300 started acting up. I wanted more pixels, more modern body, blah blah blah. I had shot the D3 and D700 briefly when they first came out and had been concentrating on resolution and didn't see any advantages to what the D300 offered. I was a D700 sceptic, we shall say.

What has surprised me with the D700 is actually nothing technical. What Nikon has done with the D700 is produce a camera that produces excellent results that are very "real" and "film like" - the opposite of digital for sure, and can do so in a very wide variety of situations. More importantly, there is a quality to the files that just makes one not care that there aren't more pixels. Even more importantly than that, *the D700 makes me concentrate back to creating images and I don't really worry or care so much about the technical stuff* - it's a camera, I think that sets me free again; and that is the element of the whole D300 vs D700 discussion that never really gets mentioned. Image quality between the two are very close at base ISO. But the D700 lets you not worry about the camera - it just gets the hell out of the way.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                          Dan hoop ik voor jou dat je nooit een D3/D700 uitprobeert Ik heb contact met iemand die altijd op basis ISO werkte met D2X en D300, maar nu toch een D700 heeft gekocht:

Image quality between the two are very close at base ISO. But the D700 lets you not worry about the camera - it just gets the hell out of the way.

[/B][/I]
                          ah maar je bevestigt net wat ik zeg:"de beeldkwaliteit is nauwelijks te onderscheiden.".

Ik zou heel graag een D700 hebben, wie niet. Ik zou ook graag mijn DX lenzen kunnen blijven gebruiken en het voordeel van de cropfactor bij telelenzen hebben.
                          The Knight That Says Ni...kon

Comment

Allee dan heb ik dus goed gekozen want ik flits niet graag

ah maar je bevestigt net wat ik zeg:"de beeldkwaliteit is nauwelijks te onderscheiden.".

Ik zou heel graag een D700 hebben, wie niet.
                            Waarom ? Er is toch geen merkbaar verschil in de beeld kwaliteit.
                            BD0497BE : Nikon body + glas
                            www.RudyVerrijt.info

Comment

Toch vreemd dat ik met mijn 4,6 MP crop goede afdrukken van 75-50 kan laten maken (en dan niet op canvas, gewoon fotopapier) Perfect scherp, al binnen de normale kijkafstand...snap dat gezever over de schijnbare onmogelijkheid van het maken van grotere afdrukken niet hoor... Alsof ze met de eerste pro-SLR's geen grote afdrukken konden maken en je daar opeens een FF met een bak pixels voor nodig hebt
                              Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Working...
                              X