Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AF-correctie in camera is -15. Kan dit?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• AF-correctie in camera is -15. Kan dit?

Ik heb me deze morgen eens bezig gehouden met het kalibreren van één van mijn lenzen.
    Van op een statief, in zonnige omstandigheden, met F2.8.
    Ik heb daarvoor houten, geribbelde deugels/drevels(tapjes om keukenkasten te maken) rechtopstaand op een plankje gelijmd.
    focuspunt zo klein mogelijk.
    Ik krijg het middenste van de 5 deugels scherp als ik de bijregeling op -15 zet.
    Is dit abnormaal veel.
    Vroeger, met mijn 350D, kon ik dat niet fijntunen, en ik had toen toch ook scherpe foto's....

Re: AF-correctie in camera is -15. Kan dit?

Met welke body werk je nu Dréten ?
    En over welke lens heb je het ?

Groetjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
      Met welke body werk je nu Dréten ?
      En over welke lens heb je het ?

Groetjes
      body: zie handtekening
      obj: 18-50 EX DC 2.8 van Sigma
      Last edited by dréten; 18 juli 2010, 14:23.

Comment

Niet abnormaal, wel aan de hoge kant. Tenslotte kan je tot 20 regelen, in beide richtingen.
        Ter info mijn lenzen en de waarden :
        10-22 -2
        24-105 +8
        100mm macro -2
        70-200 F4 nog niet gedaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
          Niet abnormaal, wel aan de hoge kant. Tenslotte kan je tot 20 regelen, in beide richtingen.
          Ter info mijn lenzen en de waarden :
          10-22 -2
          24-105 +8
          100mm macro -2
          70-200 F4 nog niet gedaan.
          je 24-105 +8 ??
          staat toch bekend als zijnde DE lens

heb je trouwens een verklaring voor het feit dat ik dat op de 350D nooit heb toegepast, vanwege onmogelijk. En toch meestal scherpe foto's had...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
            je 24-105 +8 ??
            staat toch bekend als zijnde DE lens

heb je trouwens een verklaring voor het feit dat ik dat op de 350D nooit heb toegepast, vanwege onmogelijk. En toch meestal scherpe foto's had...
            En waarom zou de 24-105 geen aanpassing nodig kunnen hebben, het is micro-adjust (dus echt wel heel minieme aanpassing) en alle lenzen 100% gelijk en feilloos fabriceren zal ze meer dan een factor twee duurder maken.

Op de 350D (had zelf vroeger een 400D) kan dat niet, en je zal het trouwens pas zien bij het pixelpeepen, dus op vergroting 100%.

Comment

Gelden die bijsturingen dan ook voor het hele zoombereik?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                Gelden die bijsturingen dan ook voor het hele zoombereik?
                Wat je instelt geldt voor het hele zoombereik, maar of je lens wel moet bijgesteld worden over het hele bereik is een andere vraag. Het kan zijn dat je op zijn breedst minder bijstelling nodig hebt, dan moet je afwegen wat belangrijkst is, of iets minder bijstellen natuurlijk, compromis (belgen kunnen dat :-) ).

Comment

Vandaag heb ik dit ook maar eens gedaan voor m'n 50mm Sigma lens. Blijkt dat ik +20 moet zetten om op de focus test chart m'n scherpte correct te krijgen
                  had idd wel al gemerkt by portretfotografie dat de focus precies altijd op de top van de neus lag ipv de ogen...
                  Kvind die correctie toch wel hoog, wat denken jullie?

(camera : 5DII , lens : 50mm 1.4 sigma)
                  Canon : 5D2 + grip | 24-105 4.0L | 135 2L | 70-200 4.0L | 50 1.4 | 85 1.8 | 1.4x Extender II | 580exII
                  Fuji : Fuji X10

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SMcLean Bekijk bericht
                    Vandaag heb ik dit ook maar eens gedaan voor m'n 50mm Sigma lens. Blijkt dat ik +20 moet zetten om op de focus test chart m'n scherpte correct te krijgen
                    had idd wel al gemerkt by portretfotografie dat de focus precies altijd op de top van de neus lag ipv de ogen...

Dat was dus ook zo mijn eerste conclusie...
                    Ik vraag me in die context ook af wat er gebeurt met de camera op het moment dat je die bijregeling doet.Wordt de AF-module daadwerkelijk verplaatst tov. het prisma/de spiegel?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SMcLean Bekijk bericht

Als je zo'n correctie moet toepassen op één lens, en de andere focussen prima zonder correctie, dan ben je er zeker van dat het aan de lens ligt.
                      Bij mijn 5D MKII moet ik de meeste lenzen helemaal niet corrigeren, en andere maximaal +2 of -2. Bij de 1D MKIII moet ik elke lens rond +10 corrigeren. Die zal ik binnenkort eens laten afregelen, want dat is behoorlijk lastig als ik een lens wil gebruiken waarvoor de correctie nog niet in het geheugen van de camera zit.

De Tamron 28-300 VC moest ik zelfs op +20 zetten, en dat was nog op het randje.

Je kan die lens terugsturen om ze te laten corrigeren, maar dan ben je ze wel een hele tijd kwijt. Als je dat wil doen, dan mag je zeker niet wachten tot de garantie verlopen is.
                      (Ik heb op mijn Sigma 15mm f2,8 Fisheye zelfs 3 jaar garantie, daarvoor moest ik ze wel registreren.)
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

Comment

Het vreemde is dat als ik de chart gebruik, dan moet ik tot +20 gaan.
                        Gebruik ik uw methode Bandit (met de batterijen), dan is het maar +8.
                        Wss doe ik dan wel iets verkeerd.
                        Alles is , camera als lens(en), maar 1maand oud, dus garantie heb ik nog
                        Canon : 5D2 + grip | 24-105 4.0L | 135 2L | 70-200 4.0L | 50 1.4 | 85 1.8 | 1.4x Extender II | 580exII
                        Fuji : Fuji X10

Comment

Working...
                        X