Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Handleiding flits SB10 ? + D100 ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Handleiding flits SB10 ? + D100 ?

Dag;
    Sinds kort mijn oude flitser SB10 weer geprobeerd en die werkt op mijn D100.
    Hij zou vooral dienst doen om mijn Li-ion batterij te sparen.

Ik herinner me nog dat de SB10 altijd 100% vuurt en dus geen afstand meet maar wel een beetje lichtintensiteit tov van de instelling met het draaiwiel bovenaan.

Ik heb deze snel in gebruik genomen voor enkele sfeerbeelden op een feestje te maken en 'wonder boven wonder' de meeste foto's zijn ten zeerste geslaagd. Waarschijnlijk geluk gehad maar toch ...

De instelling bovenaan de flits is echter volledig manueel.
    Moet ik nu werken met een vaste aperture of met een vaste 1/125sec zoals de sb10 werkt.
    De D100 heeft blijkbaar een voorkeur voor 1/60 met de flits erop.

Wie kan me helpen of heeft een handleiding / scan / copie ?

Thanks

bovenaanzicht
    The Sky is the limit. Digital Gigi

ik zou zeggen kijk eens hier:
    http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonf3ver2/flash/sb1tosb21/index6.htm

grofweg komt het erop neer dat je altijd 2 diafragmas kan gebruiken (de "blauwe" en de "oranje" (zie jouw bovenkant).
    andere zijn dus niet bruikbaar.
    je stelt dus je ISO in op je flits, aan de hand daarvan heb je een "blauw" en "oranje" diafragma, die je kan gebruiken op de camera.
    hou rekening met de afstandsschaal, want die 100% flits kan bij direct flitsen veel te veel licht geven

Ik heb zelf de SB-15, die ik nog wel eens op de D100 zet, en die werkt vergelijkbaar (ook te vinden op de site boven)
    http://marcof.net - geheel nieuw!

Comment

Hallo MarcoF,

Hartelijk dank voor de link.
      Duidelijk best werken met een vast diafragma.

Ik heb dus geluk gehad op dat feestje want toen heb ik gewerkt op iso 320 in 'p' stand en de flash op 'oranje'.
      Dat moet dus eigenlijk een diafragma 5.6 zijn met iso200 en de 'A' stand.

Batterij info; Flash geladen met 4x AA Duracell 1.800mAh rechargeables en nà 180 foto's waren die nog altijd 'ready' in een fractie. Goede batterijen dus.

Thanks.
      The Sky is the limit. Digital Gigi

Comment

Working...
      X