Ik was net bij de fotohandel om eens een NEX te proberen en daar vertelden ze van Nikon bericht hadden gehad, dat die ook met een EVIL-camera gaan komen, geen datum, geen details ook niet of AFS-lenzen volledig bruikbaar zouden zijn. Waarschijnlijk ook bedoelt om mij nu niet de NEX te laten aanschaffen.
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Nikon EVIL
Collapse
X
-
-
Re: Nikon EVIL
die toestellen komen er heel zeker van nikon, persoonlijk had ik die al verwacht, men is daar bij Nikon al bijna een jaartje mee bezig. Sommige zeggen begin volgend jaar, maar ik verwacht vroeger, zullen wel naar photokina toe gewerkt hebben, natuurlijk kan altijd wat vertraging hebben. Kan ook zijn voorstelling op photokina, en eind van jaar roll-out.
-
Wat ik tot nu toe al gelezen hen, zullen de oude lenzen van de gewone SLR niet monteerbaar zijn op de nikon evil systeem.
De sensor is nog kleiner dan de Micro four thirds.
Cropfactor 2.5
ter info:
De president van Nikon heeft tegenover Bloomberg verklaard dat Nikon dit fiscale jaar (of volgend jaar) met een nieuw evil camerasysteem zal komen. Nikon gaat hiermee de strijd aan met Micro Four Thirds, het NX systeem van Samsung en de NEX camera’s van Sony.
Nikon New Concept SLR camera
Makoto Kimura, president van Nikon Corp. heeft tegenover Bloomberg aangegeven dat er dit fiscale jaar (of volgend jaar) nog een nieuw camerasysteem (evil) van Nikon zal verschijnen. Net als bijvoorbeeld het Micro Four Thirds platform (MFT) zal het nieuwe systeem geen spiegelhuis meer hebben, wat compacte bodies oplevert. Voor diegenen die onbekend zijn met de term “evil”, het staat voor: electronic viewfinder interchangeable lenses.
Opmerkelijk is echter dat de gebruikte sensor kleiner zal zijn dat bijvoorbeeld de sensor van de MFT camera’s. De nieuwe lenzen van het systeem zouden 17mm in doorsnede zijn, waarbij de lenzen van de MFT mount 21mm groot zijn. Ter vergelijking: de lenzen van compactcamera’s hebben veelal een doorsnede van slechts 7,7mm. Omgerekend zou het systeem dan een cropfactor van 2.5x krijgen.
Het zal interessant zijn om te zien hoe het systeem van Nikon zich tegenover de systemen van Olympus en Panasonic (MFT), Samsung (NX) en Sony (NEX) zal houden.
Bron: Bloomberg
Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
Pentax K1, Pentax 24-70 2.8
Comment
-
Was al vorige week gekend en hier vermeld.
Cropfactor van 2,5x valt inderdaad tegen.
Maar afwachten wat de sensor kan leveren natuurlijk... en het zal wel een compacte body & lenzen opleveren, normaal gezien.
En er zullen heus wel adapters verschijnen, al dan niet door third party fabrikanten.
Maar lenzen worden dan wel heel anders... 50mm wordt 125mm etc..
Maar... een 300mm wordt een 750mm
Comment
-
Ik ben alvast benieuwd naar die Nikon EVIL.
Ik heb nu een Nikon D300s. Zou misschien leuk zijn om er ook een compacter broertje bij te hebben. Het zal er alleen niet makkelijker op worden een compact systeem te kiezen vrees ik. Olympus (MFT), Sony nex, nikon en andere. Elk hun eigen systeem en eigen lenzen. Het wordt ingewikkeld.
In ieder geval wacht ik zelf nog af en probeer te ontwikkelingen te volgen.
Mijn compact zou in ieder geval wel een gelijkaardige fotokwaliteit moeten leveren dan mijn DSLR
Persoonlijk heb ik wel iets voor Olympus alleen denk ik niet dat de huidige Pen reeks aan mijn D300s kan tippen qua beeldkwaliteit denk ik dan (dynamisch bereik).
Voor MFT is er al een mooie lenzenreeks beschikbaar. De huidige nex reeks is naar mijn gevoel gericht op de beginner en het aanbod lenzen is basic.
Afwachten wat er nog gaat komen.
Comment
-
-
wat er wel aan zou kunnen tippen is de sony maar dan met de zeis lenzen die zijn nikon waardig en passen ook op de nex, en waarom zou je kiezen voor nikon als je toch nieuwe lenzen moet erbij kopen want de dlrs lenzen zouden niet meer passen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk berichtwat er wel aan zou kunnen tippen is de sony maar dan met de zeis lenzen die zijn nikon waardig en passen ook op de nex, en waarom zou je kiezen voor nikon als je toch nieuwe lenzen moet erbij kopen want de dlrs lenzen zouden niet meer passen
er wordt momenteel heel veel geëxperimenteerd met oude en ook nieuwe lenzen ontworpen voor rangefinders, zoals Leica, zeiss, contax, voigtlander etc.. op de NEX toestellen. De meeste geven zeer goede resultaten. Ook de nikon en Canon lenzen kunnen gebruikt worden op NEX, weliswaar zonder AF, maar MF is eenvoudig op die toestellen.Dan heb je uiteraard nog de a-mount lenzen zoals de minolta, de sony en sony zeiss lenzen.
Het voordeel van die rangefinder lenzen is dat er vele van topkwaliteit zijn en daarbij heel compact. Het is niet omwille van optische kwaliteit dat DSLR lenzen zo groot zijn maar uit pure noodzaak. De afstand lens tot de film of sensor (flange back) is zo groot omwille van de spiegel die op en neer moet kunnen klappen en dat valt weg met deze toestellen.
voorbeeld NEX met contax lens (full size)
フォト蔵は簡単に写真を投稿・共有できる無料のフォトアルバムサービスです。スマートフォンやデジタルカメラで撮った写真をみんなに見てもらったり、友達や家族でお互いの写真を見せあったりすることができます。
zo ziet die combo eruit
フォト蔵は簡単に写真を投稿・共有できる無料のフォトアルバムサービスです。スマートフォンやデジタルカメラで撮った写真をみんなに見てもらったり、友達や家族でお互いの写真を見せあったりすることができます。
of met 50mm summicron
Voor MFT (micro 4/3 panasonic, olympus) zijn meer lenzen ter beschikking in de eigen mount, en panasonic komt deze zomer met een nieuw toestel op de markt (G2).
Pentax zou ook voor het MFT systeem kiezen.
voor NEX (E-mount) zijn er momenteel 3 lenzen beschikbaar (18mm, 18-200mm en standaard zoom), deze lenzen worden ook gebruikt op de nieuwe camcorder met zelfde 14mp sensor als NEX. Dat zowel de camcorder als camera's zelfde lenzen gebruikt verhoogt de kans dat er vlugger bijkomende lenzen op de markt gaan komen.
Tamron zou ook E-mount lenzen gaan produceren, Zeiss is niet duidelijk alhoewel presentatie NEX plaatsvond in zeiss building.
NExen hebben het voor of nadeel, hangt er vanaf hoe je het bekijkt, een gelijkaardige DOF te hebben als huidige DSLRs'.
op dit voorbeeld (opnames gemaakt met de VG10 zie je deze lenzen de revue passeren alsook een aantal sony alpha lenzen (best op full screen bekijken)
Nikon zal zijn huiswerk wel gemaakt hebben en weet waarschijnlijk als geen ander wat de markt vraagt, kwaliteit van de sensors is de laatste jaren zo geweldig verbeterd dat huidige compacts beter kwaliteit leveren dan DSLR van pakweg 5 jaar terug. De MFT's zitten op huidig DSLR's niveau en de NEX is op hoge ISO al beter dan de meeste DSLR's.
De meeste potentiële gebruikers vragen compacte toestellen met verwisselbare lenzen.
Waarschijnlijk zal men op photokina (september) meer concrete info verschaffen van hoe en wanneer. Had eigenlijk het toestel verwacht juist voor photokina.
Comment
-
Nu bestaat er ook een zeer lichtsterk objectief voor de MFT toestellen,
de Noktor F0.95 50mm
Our latest update allows for a more personalized lens selection process, giving you the flexibility to choose lens combinations that align with your preferences. Unlike the fixed combinations offered previously, you now have the freedom to pick from two lenses up to a complete set, catering to the specific requirements of your professional projects.
Comment
-
Denk dat die noktor wat gaat kosten , maar het enige nadeel dat ik vrees is het formaat van de camera denk dat de handliging niet zo meevalt , maar moet het eerst eens in mijn handen gehad hebben bv met de 18-200 is meer lens dan camera en denk dat er ook meer vanuit het menu gewerkt moet worden , maar hoe het word bij nikon weten we nog niet
Comment
-
799 $ ( +- 615 euro en de dollar is momenteel aan 't zakken ...), excl. transport.
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Sennheiser Bekijk bericht799 $ ( +- 615 euro en de dollar is momenteel aan 't zakken ...), excl. transport.
Comment
-
M4/3, standaard bajonet voor MFT toestellen (Olympus PEN, Panasonic GF1,...)
Heeft dus geen adapter nodig maar is speciaal gemaakt voor de MFT toestellen.
Comment
-
Als Nikon daarentegen dezelfde sensor als in de NEX toepast dan gaat er een mooie strijd uitbarsten
Comment
Comment