Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

digitale reflexcamera safari

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• digitale reflexcamera safari

Beste,

we willen ons een digitale reflexcamera aanschaffen voor een safari. Dit zou onze eerste reflexcamera zijn en hebben hier dan ook geen ervaring mee. Waar moeten we zoals op letten (stabilasor, lens, andere?). Het is ook de bedoeling om deze camera nadien te gebruiken voor familiefoto's en uitstappen enzo (dus niet voor professioneel en enkel voor persoonlijk gebruik).

Kan iemand ons wat nuttige tips geven of een bepaald merk/type aanraden?

Alvast vriendelijk bedankt!

Re: digitale reflexcamera safari

Wat mag dat kosten ?
    Nex 5N met 16 mm , 18/200 en 50mm f0,95 en A77 en A900 met glas van 12 tot 600 mm van f0,95 tot ...

Comment

wat is je budget?

Ik was eens bij iemand thuis die een lens van €7000 had voor op safari.

snap je waar ik naartoe wil?
      (op safari)

Comment

Joliendg,
        ik ben vorige kerst op safari in tanzania geweest en had toen mijn 450d, mijn 18-55 en 55-250 mee. waar ik overigens tevreden over was.
        Moest ik nu terug gaan, ik zou zorgen voor een basislens (tot ergens 70 of 80 mm) en dan een goede en lichtsterke zoomlens.
        Die basislens kun je dan gebruiken om alledaagse taferelen (of hilarische scenes in een jeep) te portreteren, terwijl je je zoomlens (ergens tussen de 250 en 400mm afhankelijk van wat je er aan wil geven) kunt gebruiken voor het dierenrijk.

De camera hangt erg af van je budget, maar ik denk dat op een safari de lenzen (en dus je zoombereik) net iets belangrijker zijn

vergeet ook geen kersenpitkussen mee te nemen om je slr stabiel te houden als je vanuit een jeep met draaiende motor trekt!

veel plezier en laat ons zeker meegenieten van je foto's

greets!

oh ja, naar waar ga je ergens?
        canon 7D // Sigma 10-20mm 4-5.6 DC HSM // Sigma 70-300mm 4-5.6 DG OS // Canon ef 50mm f/1.4 USM // Canon EF 35-70 mm 3.5-4.5 // Canon ef 24-105mm 4.0 L

Comment

Hartelijk bedankt iedereen voor de snelle reacties!
          We gaan op een 7 daagse safari (lake manyara, serengeti, ngorongoro en taita hills (kenia)) en dan 1 dagje strand in Mombasa. Dit is de twiga safari van jetair. Heeft iemand deze toevallig al gedaan? Wat zijn jullie ervaringen?

Qua budget dachten we aan een 1000€ maar dit is dus voor de body & de lenzen. Of is dit budget niet voldoende denken jullie?

Bedankt! Jolien

Comment

ik heb lake manyara, ngorongoro en serengeti ( een stuk) gedaan, IS ABSOLUUT DE MOEITE

qua budget denk ik dat je er met 1000€ wel moet komen, hangt er wat van af hoe hoog je eisen liggen, maar je hebt bv al een canon 500d+18-55+55-250 voor iets meer dat 800€, dus neem aan dat soortgelijke camera's bij nikon of sony ongeveer hetzelfde zullen aanbieden
            canon 7D // Sigma 10-20mm 4-5.6 DC HSM // Sigma 70-300mm 4-5.6 DG OS // Canon ef 50mm f/1.4 USM // Canon EF 35-70 mm 3.5-4.5 // Canon ef 24-105mm 4.0 L

Comment

Elk merk heeft wel een standaard setje zoals reeds aangegeven.
              Nikon, Canon, Sony, Minolta of Pentax, instapmodellen hebben ze allemaal en het goede nieuws is dat er geen slechte modellen zijn.
              Voor safari is 300mm toch een minimum om mee te werken en dan kan je gaan voor :

Nikon kan hiertegenover zetten:

Voordeel: een lens die heel goede kritieken krijgt en een degelijke instapbody.
              Nadeel: nog geen breedhoeklens (maar die is dan voldoende 2de hands te vinden voor een mooie prijs)

Sony en Canon hebben gelijkwaardige aanbiedingen maar hun gamma ken ik niet zo goed.

Let wel op "verborgen" kosten. Hiermee bedoel ik: geheugenkaartjes, degelijke tas pf rugzak ...

En een laatste tip: probeer het wisselen van lenzen te vermijden tijdens de safariritten want het stof dat rondvliegt is werkelijk fenomenaal en stof op de sensor zal vlekjes geven op je camera.

Toch nog een uitsmijter. Is een bridge geen optie zoals deze Fuji:

Panasonic heeft ook een heel goed bridgetoestel.

Comment

Hartelijk bedankt Sultana en Toranaga!

Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik zelfs niet wist dat er een alternatief was tussen reflex en compact toestel... Als ik het goed begrijp het je met een bridge de gebruiksvoordelen van een compacte digitale camera maar het je wel een betere beeldkwaliteit?
                Als je het niet gewoon bent met een reflexcamera te werken, is de kans dan reeel dat je slechte foto's trekt door verkeerde instellingen of is dit niet echt mogelijk als je de standaardinstelling houdt? Het is niet de bedoeling dat we met de natuurfoto van het jaar terug komen maar de kwaliteit moet wel een stuk beter zijn dan die van de compacte camera.

Alvast hartelijk bedankt!
                Jolien

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door joliendg Bekijk bericht
                  Hartelijk bedankt Sultana en Toranaga!

Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik zelfs niet wist dat er een alternatief was tussen reflex en compact toestel... Als ik het goed begrijp het je met een bridge de gebruiksvoordelen van een compacte digitale camera maar het je wel een betere beeldkwaliteit?
                  Als je het niet gewoon bent met een reflexcamera te werken, is de kans dan reeel dat je slechte foto's trekt door verkeerde instellingen of is dit niet echt mogelijk als je de standaardinstelling houdt? Het is niet de bedoeling dat we met de natuurfoto van het jaar terug komen maar de kwaliteit moet wel een stuk beter zijn dan die van de compacte camera.

Alvast hartelijk bedankt!
                  Jolien
                  Er is inderdaad een alternatief tss de gewone compactjes en de reflex toestellen.
                  Sommigen hebben een fikse zoom en worden evenwaardig aan een 420mm.
                  Ook hier is een bridge een compromis maar voor de veeleisende natuurfotograaf is een instapmodel van een reflexcamera met een budgetlens dat ook.
                  Vergeet niet, bij eender welk toestel je ook zou kopen, 1 of meer extra batterij(en) mee te nemen.
                  Gebruik even de zoekfunctie op "bridge" in de sectie "camera" en je zal zeker meerdere ervaringen door gebruikers kunnen lezen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                    Elk merk heeft wel een standaard setje zoals reeds aangegeven.
                    Nikon, Canon, Sony, Minolta of Pentax, instapmodellen hebben ze allemaal en het goede nieuws is dat er geen slechte modellen zijn.
                    Voor safari is 300mm toch een minimum om mee te werken en dan kan je gaan voor :
                    http://www.fotokonijnenberg.be/produ..._55-300mm.html
                    Minolta is wel al een redelijk tijdje overgenomen door Sony, en je vergeet Olympus ;-)...
                    Groeten,

Polleke

Comment

Bridge

Nadeel van een bridge op Afrikaanse safari is wel het relatief beperkte dynamische bereik van die toestellen. Op safari heb je relatief veel beelden waarin erg groot contrast zit, en met een bridge riskeer je dat de schaduwen nogal snel zullen dichtlopen en de hooglichten makkelijk zullen uitbranden.

Als je dan toch voor een bridge zou gaan, zorg dan minstens dat je eentje neemt met een electronische zoeker. Op het LCD-scherm ga je vaak weinig kunnen zien (door diezelfde felle Afrikaanse zon).

Bereik van een bridge is normaal gezien voldoende.

Reflex

Een reflex gaat je in elk geval betere resultaten geven (vooral naar beheersing van het contrast toe), en ja de automatische stand zal vaak voldoende zijn. Hoewel je nog meer uit je toestel zal halen als je de zaken in eigen handen neemt (en weet hoe).

Een goedkope instaptelezoom tot 300mm is een goed begin naast het objectief (18-55) dat je meestal bijgeleverd krijgt.

Interessante elementen om op te letten:
                      - instap telezooms zijn niet gestabiliseerd. Stabilisatie laat je toe iets makkelijker de camera stil te houden om scherpe foto's te hebben. Voor gestabiliseerde objectieven moet je betalen, maar er zijn ook reflexen met stabilisatie in de camera (o.a. de vermelde Pentax K-x).
                      - bescherming tegen stof. Bij de Pentax kan je bvb objectieven kopen met WR aanduiding, wat wil zeggen dat ze Weather Resistent zijn, maw beter tegen stof beschermd. Blijft natuurlijk dat je bij het wisselen van objectief 't meeste stof binnenkrijgt, ongeacht de bescherming van het objectief zelf... Vele merken hebben momenteel een systeem om stof van de sensor te weren (extra filter, sensor supersonisch laten trillen, etc), maar best toch blazertje meenemen om af en toe het stof uit de camera te blazen.

Wim
                      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                        Minolta is wel al een redelijk tijdje overgenomen door Sony, en je vergeet Olympus ;-)...
                        Niet vergeten maar wel Minolta en Olympus met elkaar verwisseld

Comment

Zoals reeds gezegd: milimeters zijn het belangrijkste op een safari, dan pas de body. Ik zou zelf nooit een bridge meenemen en als ik een budget van 1000€ had. Dit is op zich niet erg ruim omdat telelenzen eerder duur zijn... Met dat budget zou ik voor een Nikon AF-S 70-300VR (er is ook een versie zonder VR die stukken minder goed is) gaan en (als je wat zoekt) liefst een D90 body en een 18-55 kitlensje (50€ 2e hands). (vergelijkbare alternatieven zijn er ook bij de andere merken, ik ken Nikon gewoon het beste en die telelens is prijs-kwaliteit een van de beste deals die je kan doen).

Kijk zeker ook naar 2ehands want er is echt veel te vinden (die lens zeker, een D90 is schaarser omdat het nog zo'n goed toestel is, die kitlenzen vind je heel gemakkelijk.

Ik had in 2006 zelf een Canon 10D mee, met een 75-300IS en een 18-55. Dat was ruim voldoende zonder budget voor dure lange primes.

De 'instap' of 'consumer' reflextoestellen van alle merken zijn even gemakkelijk te bedienen als een bridge, maar je kan er gewoon verder mee. Koop een basishandleiding digitale fotografie (15€??) en lees die op het vliegtuig. Tegen dat je aangekomen bent, weet je waar je op moet letten (eigenlijk maar 4 dingen: diafragma, sluitersnelheid, ISO waarde en belichtingscompensatie).

Ik wens je een super-safari toe!

Grtn

Comment

Hartelijk bedankt iedereen!!

Onze keuze is al een deel gemaakt maar we zijn er nog niet :-)...
                            We zouden sowieso gaan voor een allround lens (18-200 of 18-270). We vrezen dat het wisselen van lenzen op safari te riskant is voor stof en ook niet echt handig als je snel moet reageren.

We zitten nog wat vast met de body. Nikon D90 met tamron lens (18-270) werd ons aangeraden maar heeft iemand ervaring met de Nikon D5000? Deze is toch iets goedkoper dan de D90. Ik neem aan dat de pentax kX ook met allround lens kan gebruikt worden? We zouden zeker willen dat je kan filmen met de camera (niet als hoofddoel natuurlijk maar om enkele impressies vast te leggen).

Groetjes! Jolien

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door joliendg Bekijk bericht
                              Hartelijk bedankt iedereen!!

Onze keuze is al een deel gemaakt maar we zijn er nog niet :-)...
                              We zouden sowieso gaan voor een allround lens (18-200 of 18-270). We vrezen dat het wisselen van lenzen op safari te riskant is voor stof en ook niet echt handig als je snel moet reageren.

We zitten nog wat vast met de body. Nikon D90 met tamron lens (18-270) werd ons aangeraden maar heeft iemand ervaring met de Nikon D5000? Deze is toch iets goedkoper dan de D90. Ik neem aan dat de pentax kX ook met allround lens kan gebruikt worden? We zouden zeker willen dat je kan filmen met de camera (niet als hoofddoel natuurlijk maar om enkele impressies vast te leggen).

Groetjes! Jolien

Jolien staar je niet blind op het mogelijke stof die op je sensor zou kunnen komen... wissel gewoon lenzen waar het kan en voorzie dat (al wisselen in 't hotel ofzo)... Koop eventueel een setje om stof te verwijderen, dit heb je zowiezo toch ooit nodig... Lenzen wisselen is nu eenmaal het voordeel van een DSLR, niet het nadeel, anders koop je evengoed een bridge camera.

een Nikon D5000 is goedkoper en heeft dezelfde kwaliteit als de D90
                              in plaats van een allround lens zou ik eerder opteren voor een combo:

een 18-55mm kitlens met een excelente Nikon 70-300mm VR lens...
                              de kwaliteit van je foto's zal veel beter zijn. En je blijft vermoedelijk binnen je budget.
                              Last edited by d_oracle; 22 juli 2010, 15:53.
                              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Working...
                              X