Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eos 550d zwarte vlekjes op film

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Eos 550d zwarte vlekjes op film

Hoi iedereen

Ik heb zonet opgemerkt dat op de filmpjes die ik maak met mijn Eos 550d 3 kleine zwarte vlekjes zitten.

Op het volgend filmpje kan je ze iets of wat zien, maar als je een lichtere achtergrond hebt stoort het redelijk hard.

Er zitten er 2 in de rechter benedenhoek, en eentje bovenaan het scherm op 1/4de van links te beginnen.

Excavator demolishing container-crane.My apologies for the wrong resolution settings :)

Ik heb al sensorreininging geprobeerd, de lens en uv filter proper gemaakt, maar ze blijven er nog steeds.

Als ik foto's neem heb ik het vreemd genoeg niet, enkel bij filmpjes.

Grtz
    Canon Eos 70D + EFS 15-85 IS + Sigma 50-500 4.5-6.3 OS HS + Canon EF-S 10-22mm + LowePro Slingshot 300AW

Re: Eos 550d zwarte vlekjes op film

ik heb het filmpje eens goed bekeken en het lijkt me een stofdraad te zijn. Ik zou de kamer ook een reingen en controleren op een haartje.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
      ik heb het filmpje eens goed bekeken en het lijkt me een stofdraad te zijn. Ik zou de kamer ook een reingen en controleren op een haartje.
      Hoi, maar hoe komt het dan dat ik het enkel bij filmpjes heb en niet bij foto's?

*edit*

Heb nog eens gekeken maar ik vind geen stofje of haartje in de kamer.
      Ik durf er ook niet goed aankomen want das nogal delicaat volgens mij.

Wat me wel opvalt is dat de plekjes scherper worden bij een klein diafragma. Als ik de camera in huis aanzet dan zie ik de vlekjes niet, maar eens ik naar de lucht richt en het diafragma zeer klein word dan komen ze scherper in beeld.

En in fotomodus is dat diafragma bijlange zo klein niet tov in moviemodus. En ik krijg het ook niet klein (ofwel weet ik niet hoe het moet).

Ik heb al geprobeerd om de F-waarde helemaal omhoog te zetten maar het word niet kleiner daardoor
      Last edited by BelgianEvo; 7 juli 2010, 17:09.
      Canon Eos 70D + EFS 15-85 IS + Sigma 50-500 4.5-6.3 OS HS + Canon EF-S 10-22mm + LowePro Slingshot 300AW

Comment

blijkbaar nog wat last om je toestel te hanteren. Geen probleem hoor. Maar er zit wel degelijk stof in je sensorkamer (of hoe je dat ook noemt)
        Bij een klein diafragma f/22 of f/32 ga je dit merken. En ook bij films past het toestel het diafragma aan naargelang de functie die je kiest. Het is bij klaarlichte dag genomen, dus is de kans vrij groot dat je camera het diafragma heeft dichtgeknepen om een goede video te krijgen. Ga er eens mee naa de winkel ne vraag om dit eens na te zien.

Comment

blijkbaar nog wat last om je toestel te hanteren. Geen probleem hoor. Maar er zit wel degelijk stof in je sensorkamer (of hoe je dat ook noemt)
          Bij een klein diafragma f/22 of f/32 ga je dit merken. En ook bij films past het toestel het diafragma aan naargelang de functie die je kiest. Het is bij klaarlichte dag genomen, dus is de kans vrij groot dat je camera het diafragma heeft dichtgeknepen om een goede video te krijgen. Ga er eens mee naa de winkel ne vraag om dit eens na te zien.
          Hoe kan ik dit het beste reinigen dan?
          Toch niet met een doek op die sensor gaan wrijven veronderstel ik

Normaal gebruik je daar zo'n blaasbalg dingetje voor maar dat heb ik niet meteen bij de hand

Comment

Sensor reinigen staat hier wat info met een instructie filmpje

Verder bied de zoek functie een uitkomst

Comment

Ik heb volgende stappen op onderstaande website ondernomen en dit is het resultaat

Er zit dus wel degelijk stof op de sensor blijkbaar.....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BelgianEvo Bekijk bericht
                Hoe kan ik dit het beste reinigen dan?
                Toch niet met een doek op die sensor gaan wrijven veronderstel ik

Normaal gebruik je daar zo'n blaasbalg dingetje voor maar dat heb ik niet meteen bij de hand
                Wel de meeste mensen hebben hier een grote schrik van. Maar met een blaaspeertje en nadien wat sensorswabs met reinigingsvloeistof en het probleem zou verholpen moeten zijn. Zelf raad ik aan dit bij de plaatselijke fotoboer te laten doen. Maar dan nog kan het verkeerd gaan. Ze gebruiken dan een persluchtbus waarbij ze onder hoge druk het stof wegblazen van de sensor en het dan in het pentaprisma komt. ikzelf gebruik dit

Comment

Maar met een blaaspeertje en nadien wat sensorswabs met reinigingsvloeistof en het probleem zou verholpen moeten zijn.
                  Idd, in dit geval denk ik zelfs dat een blaasgalgje zelfs voldoende is. Enkel oppassen dat je niet tegen de sensor zit.

Comment

Ik heb net geprobeerd met een geimproviseerd blaasbalgje dmv een strootje (rietje om te drinken) en blazen, maar dit heeft niet gewerkt.

Alle stofdeeltjes zitten nog op exact dezelfde plaats als voordien.

Ik heb het strootje gebruikt om geen ongewenste druppeltjes op de sensor te krijgen bij het gewone blazen. De sensor dampte wel heel even aan, maar ik liet het telkens terug verdampen voordat ik nog een keertje blies.

Zo'n blaasbalgje zal niet harder blazen dan dat ik gedaan heb, dus ik denk dat ik effectief "fysieke" kracht zal moeten gebruiken om het eraf te krijgen.

Ik heb helaas geen reinigingskit ter beschikking nu.

Is een oorstaafje (droog welliswaar omdat ik geen goeie vloeistof heb en omdat water niet helder opdroogt) aan te raden om er heel zacht over te wrijven? Ik kan de stofdeeltjes met het blote oog zien zitten op de sensor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BelgianEvo Bekijk bericht
                      Ik heb net geprobeerd met een geimproviseerd blaasbalgje dmv een strootje (rietje om te drinken) en blazen, maar dit heeft niet gewerkt.

Alle stofdeeltjes zitten nog op exact dezelfde plaats als voordien.

Ik heb het strootje gebruikt om geen ongewenste druppeltjes op de sensor te krijgen bij het gewone blazen. De sensor dampte wel heel even aan, maar ik liet het telkens terug verdampen voordat ik nog een keertje blies.

Zo'n blaasbalgje zal niet harder blazen dan dat ik gedaan heb, dus ik denk dat ik effectief "fysieke" kracht zal moeten gebruiken om het eraf te krijgen.

Ik heb helaas geen reinigingskit ter beschikking nu.

Is een oorstaafje (droog welliswaar omdat ik geen goeie vloeistof heb en omdat water niet helder opdroogt) aan te raden om er heel zacht over te wrijven? Ik kan de stofdeeltjes met het blote oog zien zitten op de sensor.
                      Neen geen oorstaafje gebruiken. Het beste is dat je zo'n kit aanschaft zodat je met propere zaken de reiniging aangaat. Een oorstaafje kan smeer bevatten van vingers die op je sensor nare plekken kunnen geven.

Comment

Ik zou nog eer de door Rob Spanjaart geprezen Scotch tape methode durven gebruiken dan:
                        1) er zelf op te blazen (zelfs met een rietje) - niet doen
                        2) een wattenstaafje te gebruiken. niet doen

Ik gebruik op de eerste plaats een blaaspeertje en geloof me: dat blaast harder dan je zelf kunt blazen hoor, en beter gericht. Bovendien kost zo'n peertje geen geld. (€10-15,-?) Lukt dat niet, dan zal ik mijn Artic Butterfly bovenhalen.
                        Voor een natte reiniging ga ik naar de lokale fotoboer, of wacht ik tot de Canon-"kuiser" nog eens bij Konijn passeert.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Working...
                        X