Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Koopadvies EOS 5D of 7D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Koopadvies EOS 5D of 7D

Hey

Ik heb tot nu toe steeds gewerkt met een Canon EOS 350D. Echter heeft mijn beestje zijn beste dagen reeds lang achter de rug en is het tijd voor vernieuwing.

Ik ben aan het kijken voor een Canon EOS 5D of 7D. Dat beiden hun voor- en nadelen hebben is me niet vreemd. Nu vind ik beide toestellen wel goed maar aangezien ik nog nooit met een full frame heb gewerkt heb ik dus geen referentie of dit beter geschikt is dan een APS camera.

Mijn voorliefde gaat uit naar portretfotografie, verder gebruik ik m'n toestel voor van alles en nog wat. Zaken die ik niet doe zijn sport en macro fotografie. Dit gezegd zijnde, wat raden jullie me aan.

Bedankt op voorhand

Re: Koopadvies EOS 5D of 7D

Begin misschien met Monica's draadje eens door te nemen. De titel zegt het misschien niet zo, maar bij haar ging het toch ook tussen de 5D MkII en de 7D. Monica is voor de 5D gegaan (ik heb intussen voor de 7D gekozen).
    Jij alleen kunt die keuze maken.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jellobie Bekijk bericht
      Mijn voorliefde gaat uit naar portretfotografie, verder gebruik ik m'n toestel voor van alles en nog wat. Zaken die ik niet doe zijn sport en macro fotografie. Dit gezegd zijnde, wat raden jullie me aan.
      Ik denk dat je in dit geval met de 5dII het best af bent ... sport is net zijn zwakke punt (vind ikzelf niet eerlijk gezegd, maar dat wordt op heel het internet zo aangegeven) en dat doe je niet, dus je hebt de 7d niet nodig.

Heb zelf een 5dII en ben er uitermate tevreden over, vlijmscherp en zeker snel genoeg, alleen de fps is wat traag, maar die heb je toch niet nodig zolang je niet aan sport doet

Hou er wel rekening mee dat de raw files van een 5dII gigantisch groot zijn in vergelijking met je 350D (die heb ik ook nog trouwens ...) en je computer echt wel genoeg power moet hebben om met 20Mpx beelden te werken ...

Mark
      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

camera's met verschillende doelen :
        7D vooral voor actiefotografie
        5D portret, reportagewerk

Ik denk dat qua beeldkwaliteit de 7D helemaal niet opkan tegen de 5D2.
        Veel is ook afhankelijk van de lenzen die je al hebt... Als je wat EF-s lenzen hebt,
        wordt de overstap naar 5D2 nog duurder omdat je nieuw (en lees ook maar meteen : duur) glas moet aanschaffen.

Dus handig om effe te posten welke lenzen je al hebt.

Bij mij staat de 5D2 op nr 3 op het "aan te kopen" lijstje na de 16-35 2.8 & 24-70 2.8.
        With Canon, I can (or at least try)
        Photastic.be ~ Passion for the picture
        Nieuwe site

Comment

Hou er wel rekening mee dat de raw files van een 5dII gigantisch groot zijn in vergelijking met je 350D (die heb ik ook nog trouwens ...) en je computer echt wel genoeg power moet hebben om met 20Mpx beelden te werken ...
          Die van de 7D zijn ook zeer groot, maar zelfs op m'n basic Dell Inspiron desktop die ik recent gekocht heb draait dat allemaal snel genoeg voor mij (met Canon software Zoombrowser en DPP).
          Die soft is trouwens een stuk sneller geworden, op reis draait het zelfs op een Asus netbook (maar het scherm is rampzalig).
          En voor wat een externe schijf van 1 of 1.5 TB nog kost moet je je ook geen zorgen maken.

Comment

Voor de RAW verwerking heb ik geen schrik, ik heb de keuze uit een MacBookPro of iMac (beide voorzien van genoeg RAM). Ik maak de laatste tijd vrij veel HDR en merges, het renderen daarvan is geen enkel probleem.

Ik zou samen met de aankoop van een toestel ook de 24-105mm kopen. Verder zijn lenzen geen probleem, op m'n 350D gebruik ik vrijwel uitsluitend een 50mm 1.4

Comment

Zit met zelfde probleem als TS, ga ook nieuwe dslr kopen om mijn 450d te vervangen, maar geraak er niet uit. heb ook net heel Monica's draadje helemaal (tot 2x toe) gelezen en geraak er maar niet aan uit.

Ik neig heel erg naar 7d ipv 5dII omwille van de lagere aankoopprijs en eigenlijk toch ook wel een beetje voor zijn snelheid, al heb ik met nog geen van beide gewerkt dus kan ik dit niet vergelijken met elkaar.

op dit moment denk ik dat het de 7d zal worden om dan binnen heel wat jaren over te schakelen naar een klasse hoger en mijn 7d zal dan een waardig gezelschap bieden aan de nieuwe .

ondertussen kan ik sparen voor zeer goed glaswerk.
              canon 7D // Sigma 10-20mm 4-5.6 DC HSM // Sigma 70-300mm 4-5.6 DG OS // Canon ef 50mm f/1.4 USM // Canon EF 35-70 mm 3.5-4.5 // Canon ef 24-105mm 4.0 L

Comment

@ Toranga : zou ik met jouw lenzen ook doen... Die Sigma 10-20 kan je al helemaal niet gebruiken en ik vrees dat die Sigma 70-300 niet het glas is waar een 5D2 om schreeuwt (een 7D is op dat gebied minder veeleisend).

@ Jellobie : mergen van 3 RAW-files van een 350D op 8mp tegen 3 RAW-files van 21mp is toch nog wel een verschil hoor. Kan heel goed zijn dat dit nu erg vlot gaat maar als je ineens files gaat gebruiken die ei zo na, 3x zwaarder zijn, heeft je computer het wel geweten hoor

Met die 24-105 kan je ook niets mis doen, is een "kitlens" die zijn waarde al wel bewezen heeft
                With Canon, I can (or at least try)
                Photastic.be ~ Passion for the picture
                Nieuwe site

Comment

Hey

Ik heb tot nu toe steeds gewerkt met een Canon EOS 350D. Echter heeft mijn beestje zijn beste dagen reeds lang achter de rug en is het tijd voor vernieuwing.

Ik ben aan het kijken voor een Canon EOS 5D of 7D. Dat beiden hun voor- en nadelen hebben is me niet vreemd. Nu vind ik beide toestellen wel goed maar aangezien ik nog nooit met een full frame heb gewerkt heb ik dus geen referentie of dit beter geschikt is dan een APS camera.

Bedankt op voorhand
                  Voorkeur: portretfotografie
                  zelden: sport en macrofotografie
                  Lenzen: moet je nog aanschaffen

Mijn optie zou zijn: 5DmkII absoluut!!

Lesc gaf het al aan, er staat veel info in dat draadje. Ik ben mijn mede forummers de oren van het hoofd gezeurd, maar ze hebben me waanzinnig geholpen (waarvoor nogmaals dank)
                  Het zijn beide zulke goede toestellen, maar wel elk hun specifieke eigenschappen. De AF van de 7D is supersnel, dus heel erg geschikt voor sport en aktiefoto's.
                  De AF van de 5DMKII ervaar ik zelf als zeer acuraat....ik heb nog geen onscherpe foto geschoten met mijn 5DmkII en de 70-200L

De 24-105 is een allround lens voor een FF....ik heb gekozen voor een groothoek met daarnaast de 70-200L 2.8. mijn droon is de 24-70L en dan nog de 17-40L en dan is mijn set compleet (okay okay de 400mm prime)

Een vriend van me had de 24-105...mooie lens, lekker compact....maar ik persoonlijk vind de foto's gemaakt met de 24-70 en de 70-200L 2.8 toch stukken fraaier. Maar dat is een flinke inverstering.

Succes met je aankop en idd ...lees dat draadje waar LesC je op wees eens goed door.

FF is heerlijk werken......zo veel prettiger dan een crop (mijn mening he!)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht

Mijn optie zou zijn: 5DmkII absoluut!!
                    Ook mijn mening.

FF is heerlijk werken......zo veel prettiger dan een crop (mijn mening he!)
                    Absoluut, zou ik nooit meer kunnen missen, ik heb ze wel allebei, FF en crop.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                    Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Hey

Bedankt op voorhand
                      Op basis van wat je schrijft: sowieso 5D nemen ! (5D mk2 liefst uiteraard)
                      7D koop je voor sportfotografie, cropfactor enz.
                      Imagination is more important than knowledge...
                      http://www.kiekje.be

Comment

Working...
                      X