Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke spiegelreflexcamera word aangeraden

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: welke spiegelreflexcamera word aangeraden

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
    Maar... strikt genomen kan je met iedere reflex met zelfde sensor/objectief/sluitertijd/diafragma in RAW krak dezelfde foto maken (of toch bijna). Of het een instapper of geavanceerde camera is, is voor het eindresultaat minder belangrijk.
    In de gegeven situatie is dàt is het antwoord op de TS haar vraag... en al de rest is
    Gurdy

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gurdy Bekijk bericht
      In de gegeven situatie is dàt is het antwoord op de TS haar vraag... en al de rest is
      Ben ik niet zo zeker van. Tijdens een fotografieopleiding worden leerlingen meestal toch aangemoedigd manueel trachten te werken om alles correct aan te leren, en instappers zijn soms frustrerend onhandig om efficiënt manueel te kunnen werken.

Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
        J e spreekt hier je zelf tegen je zegt, Koop toch gewoon het toestel dat je het meest bevalt.en daarna Olympus bv. is compact waardoor hij erg goed in de iets kleinere hand ligt,(ja wat een gedoe)
        Dat is geen tegenspraak, wel een voorbeeld. Ik had evengoed kunnen schrijven: 'Canon bv. maakt iets grotere toestellen die goed liggen in de iets grotere hand.' Je moet natuurlijk kunnen interpreteren.

Comment

Fijn karretje, redelijk goeie lenzen. Niet zo duur.

Comment

Als je enkele jaren fotografie studeert (als optie of als richting) zal je vroeg of laat op manueel moeten werken. Zoals al ontelbare keren gezegd zijn er geen slechte camera's meer, maar wel camera's die niet voldoende kunnen voor jouw noden.

Als ik jouw hoor heb je slechts 5 dingen écht nodig:

1) een instelwieltje voor sluitertijd
            2) een instelwieltje voor diafragma
            3) een knop voor ISO
            4) een interne motor
            5) een flitsschoen

Die vind je niet in instappers bij Nikon, wel bij Canon. Kies liefst een merk waar nog andere mensen uit je omgeving mee werken, zodat je objectieven kan wisselen.

Waarom heb je die 5 dingen nodig?: de eerste 3 om vlot in de manuele stand te werken, zonder dat is het echt niet fijn werken. De motor dient om oude (lees super goedkope, maar kwalitatief heerlijke) lenzen aan de praat te krijgen en de flitsschoen is er omdat je als je manueel gaat werken, vroeg of laat bij flitslichtlessen zal uitkomen.

In jou plaats kocht in een 2e-handstoestel. Binnen jouw budget moet (met veel geluk) een Nikon D90 2e hands passen, of een D80 (goedkoop en veel te vinden) of zelfs een D200 (minder goedkoop, kwalitatief vergelijkbaar met D80, maar betere body). Canon ken ik niet zo goed maar ik zou zeggen probeer voor een 40D te gaan. Koop er 1 korte zoom bij (18-55 kan je vinden voor 50€ en is optische al heel goed) en later een vaste lens met een groot diafragma (35mm of 50mm F1.8)

Dan ben je geëquipeerd voor de hele lessenreeks zonder je nieren te moeten verkopen. Ik pleit absoluut niet voor 'instaptoestelletjes' omdat je op het einde van de rit toch een betere wil en dubbel geld hebt uitgegeven (eigen ervaring). Als je fotografie studeert, heb je die instelruimte nodig.

Veel succes!
            Last edited by Indigo; 14 juli 2010, 16:16. Reden: geen fluitsschoen maar een flitsschoen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Indigo Bekijk bericht
              Als je enkele jaren fotografie studeert (als optie of als richting) zal je vroeg of laat op manueel moeten werken. Zoals al ontelbare keren gezegd zijn er geen slechte camera's meer, maar wel camera's die niet voldoende kunnen voor jouw noden.

Als ik jouw hoor heb je slechts 5 dingen écht nodig:

1) een instelwieltje voor sluitertijd
              2) een instelwieltje voor diafragma
              3) een knop voor ISO
              4) een interne motor
              5) een flitsschoen

Die vind je niet in instappers bij Nikon, wel bij Canon. Kies liefst een merk waar nog andere mensen uit je omgeving mee werken, zodat je objectieven kan wisselen.

Waarom heb je die 5 dingen nodig?: de eerste 3 om vlot in de manuele stand te werken, zonder dat is het echt niet fijn werken. De motor dient om oude (lees super goedkope, maar kwalitatief heerlijke) lenzen aan de praat te krijgen en de flitsschoen is er omdat je als je manueel gaat werken, vroeg of laat bij flitslichtlessen zal uitkomen.

In jou plaats kocht in een 2e-handstoestel. Binnen jouw budget moet (met veel geluk) een Nikon D90 2e hands passen, of een D80 (goedkoop en veel te vinden) of zelfs een D200 (minder goedkoop, kwalitatief vergelijkbaar met D80, maar betere body). Canon ken ik niet zo goed maar ik zou zeggen probeer voor een 40D te gaan. Koop er 1 korte zoom bij (18-55 kan je vinden voor 50€ en is optische al heel goed) en later een vaste lens met een groot diafragma (35mm of 50mm F1.8)

Dan ben je geëquipeerd voor de hele lessenreeks zonder je nieren te moeten verkopen. Ik pleit absoluut niet voor 'instaptoestelletjes' omdat je op het einde van de rit toch een betere wil en dubbel geld hebt uitgegeven (eigen ervaring). Als je fotografie studeert, heb je die instelruimte nodig.

Veel succes!
              relevant en juist.
              Gurdy

Comment

Of deze in occasie ? Zeer robuuste bouw, te vergelijken met de Canon 40D

BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Ben ik niet zo zeker van. Tijdens een fotografieopleiding worden leerlingen meestal toch aangemoedigd manueel trachten te werken om alles correct aan te leren, en instappers zijn soms frustrerend onhandig om efficiënt manueel te kunnen werken.

Wim
                  In de gegeven omstandigheden...
                  TS zei: "... zou zo'n 500 euro max. willen uitgeven aan de body met een lens (misschien nog een tasje ook)."

En dan wordt het moeilijk om efficiëntie te verlangen...
                  Gurdy

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gurdy Bekijk bericht
                    In de gegeven omstandigheden...
                    TS zei: "... zou zo'n 500 euro max. willen uitgeven aan de body met een lens (misschien nog een tasje ook)."

En dan wordt het moeilijk om efficiëntie te verlangen...
                    Bah, dan moet je toch gewoon op de tweedehandsmarkt op zoek?

Wim
                    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Bah, dan moet je toch gewoon op de tweedehandsmarkt op zoek?

Wim
                      zie post 51 hierboven ...
                      Gurdy

Comment

Hehe wat een gezever toch allemaal.
                        Ik ga jullie nu allemaal één vraag stellen.
                        Als je gaat leren autorijden doe je dat toch ook met een goedkope auto? Je gaat toch ook niet meteen een porsche kopen omdat je anders misschien binnen 3 jaar (naar uw mening) iets te weinig power hebt.
                        Ik ken mensen die een D300 hebben met een joekel van een lens (zo een waar ik zeker 2 maanden voor moet werken). Doch ik heb van diezelfde mensen nog nooit een deftige foto gezien.
                        Hetzelfde zie je met studenten die een laptop nodig hebben voor school. Volgens hun moet dit dan het allerzwaarste model zijn terwijl ze uiteindelijk alleen maar gebruikt worden voor wat simpele progjes die zelfs nog op de pc van je grootvader zouden kunnen draaien (bij wijze van spreken)

groeten
                        een pessimist is een optimist met ervaring.
                        Pentax K-5 en een beetje glas (door gegeven aan mijn dochter Lien)
                        Pentax k-3II en nog meer glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Martijn1980 Bekijk bericht
                          Ik ga jullie nu allemaal één vraag stellen.
                          Als je gaat leren autorijden doe je dat toch ook met een goedkope auto? Je gaat toch ook niet meteen een porsche kopen omdat je anders misschien binnen 3 jaar (naar uw mening) iets te weinig power hebt.
                          Leren autorijden mag je niet vergelijken met leren fotograferen. Enfin, ik heb toch nog nooit gehoord dat een beginnend fotograaf zijn dure camera in de prak gereden heeft. Maar als die erg onzeker is, is de kans dat hij/zij de camera laat vallen misschien toch beduidend groter, en heb je een punt.
                          Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

als je weet wa je wilt, en je hebt het geld over.
                            dan kan je je het beste van het beste aanschaffen

maar ik ben ook begonnen met een d40 en nu een d90 en ondertussen al een aantal lens wissels verder!
                            nikon stuff

Comment

Ik denk zelf, dat een studie niet heilig is, stel je voor dat je na een jaar studie zegt, nou ik ga voor een iets anders verder studeren.
                              Dan is het natuurlijk zonde dat je een toestel en lenzen van superieure kwaliteit hebt,
                              en er verder eigenlijk niet mee verder gaat.
                              Als ik jou was zou ik zou ik voor die 500 euro een bridge-toestel of een instapper met kitlens kopen, mocht je na een paar jaar fotograferen toch echt door willen gaan, dan kun je nog altijd een ander toestel kopen, en voordeel is dat je dan weet door je studie wat je echt wilt kopen.
                              Het is maar een mening van mij hoor, veel succes nog verder

Comment

Working...
                              X