Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

camera voor trekking/bergsport/natuur

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• camera voor trekking/bergsport/natuur

Beste forumlezers,

Ik ben complete leek wat fotografie betreft. Heb altijd een Canon reflexcamera gehad en nadien een Powershot S30 die aan vervanging toe is.
    Voornamelijk werden deze camera's gebruikt op trektochten (fiets, of bergtochten). Groothoeklens en redelijke zoom zijn onontbeerlijk.
    Ik denk eraan om me een Canon SX20IS aan te schaffen. Ook een panasonic DMC-FZ28 staat op mijn lijstje. Wat vinden jullie een goeie keuze, en vooral, zijn er wellicht nog betere camera's op de markt. Ik heb een budget dat reikt tot 400 euro en hoor graag jullie mening.
    alvast dank voor jullie reacties!

Re: camera voor trekking/bergsport/natuur

Ik heb een FZ28 sinds aug 2008. Ik vind het een goede camera, maar net iets te groot/zwaar om in alle omstandigheden (=bergsport) mee te dragen. Op reis in sept 2009 heb ik hem thuis gelaten en mijn 'oude' canon A710 IS terug meegenomen.

Na 7000 foto's is de FZ28 in de kast beland, nadat ik in dec 2009 de Canon G11 heb gekocht. Ik kwam tot de vaststelling dat het grote zoom-bereik toch niet het belangrijkste was. 91% van mijn foto's met de FZ28 vielen binnen de 28-140 mm (=G11) en v/d foto's van boven de 300 mm met de FZ28 was ik minder tevreden (zeer trage autofocus en de foto's iets te soft). Laat u dus niet vangen door een grote zoom.
    Van mijn G11 ben ik zeer tevreden (ondertussen 2000 foto's). Ik denk dat ik daar nog wel een paar jaar mee ga doen.

Als je nu een S30 hebt en een budget van 400 €, dan is de Canon S90 ( +/- 350 €) misschien wel iets voor u.
    Het is dezelfde sensor als de G11, in een compactere behuizing en een lens met meer lichtsterkte, maar iets minder zoom-bereik dan de G11 en veel minder dan de SX20 IS.

PS: de FZ28 is vorige zomer vervangen door de FZ38.

Comment

Working...
    X