Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

camera-keuze, budget 600€

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • camera-keuze, budget 600€

    Ik ben nieuw hier dus even voorstellen: ik ben John, en ik ben op zoek naar een nieuwe camera. Een beetje het bekende verhaal denk ik: tot nu enkel snapshots gemaakt met een compact, maar zin in meer. Ik ben al een paar jaar aan het twijfelen om een DSLR te kopen, maar had er het geld niet voor over (al dure hobbies genoeg...) Nu dat ons eerste kindje eraan komt, is dat misschien het perfecte excuus om de stap te zetten. Ik heb al es gefoefeld met de D70 van een vriend en dat smaakt naar meer.

    Ik ben in de eerste plaats op zoek naar een toestel om gezinsfoto's te maken, waarbij mij aan een compact vooral het gebrek aan scherptediepte en manuele instellingen stoort. Ook zou ik de camera willen gebruiken om voorwerpen te fotograferen in een lichttent (voornamelijk electronica-schakelingen, een ander hobby). Ik heb ook wel zin om er met de camera op uit te trekken en wat 'kunstiger' foto's te gaan maken (bvb natuur, feestjes etc). Misschien dat ik wel de smaak te pakken krijg en dit wil ontwikkelen tot een volledige hobby.

    Ik heb hier al een hele hoop zitten lezen op het forum, en ik vraag me af of ik nu beter een bridge of een DSLR zou kopen. Aan een bridge bevalt me vooral de goedkopere prijs en het bereik van de lens, al vindt ik een DSLR comfortabeler in de hand liggen en te bedienen, en lijkt me de kwaliteit van de foto's ook beter. Mijn budget is rond de 600€, al zou ik het niet erg vinden om wat minder uit te geven.

    Ik ben aan het kijken naar de Nikon D3000 + 18-55 VR + 55-200 VR, dan ben ik 570€ kwijt voor een degelijke camera en een deftig bereik, en optisch gestabiliseerde lenzen. Of ik kan tweedehands gaan, iemand bood me een D40 aan met Sigma 18-200 lens voor 300€. 18-200 in één lens bevalt me wel, al heb ik dan wel een oudere camera (ik lees wel dat hij goed is). Ik weet niet of dat een goede prijs is. Of ik kan een bridge kopen, een Sony HX1 bvb, dan heb ik een serieus zoombereik voor 370€, misschien wel ten koste van de beeldkwaliteit.

    Hulp welkom! Wat zouden jullie aanraden?
    John

  • #2
    Re: camera-keuze, budget 600€

    Voor zover ik een referentie ben (ik ben ook net begonnen )...

    Ik had een budget dat zo'n 100€ lager lag dan het jouwe en ben voor "het koopje" van 450€ gegaan voor de Sony a500 waarbij een kitlens 18-55 zit (op website sony meer dan 650€ dacht ik). Ondertussen een tweetal dagen uitgeprobeerd en zeer tevreden van gebruiksgemak, kwaliteit en mogelijkheden.

    Nu ben ik op zoek naar 2dehands-koopjes voor een telezoom- en macro-obectief en een flitser.

    Succes in je zoektocht!
    Sony α500 + Sony 18-55mm f3.5-5.6 SAM
    En op zoek naar uitbreiding...

    Comment


    • #3
      Re: camera-keuze, budget 600€

      Oorspronkelijk geplaatst door johnd Bekijk bericht
      Ik ben aan het kijken naar de Nikon D3000 + 18-55 VR + 55-200 VR
      Goede keuze.

      Comment


      • #4
        Re: camera-keuze, budget 600€

        Oorspronkelijk geplaatst door cra Bekijk bericht
        Goede keuze.
        Inderdaad, al is de D40 wel beter als de D3000 maar alleen 2de hands

        Comment


        • #5
          Re: camera-keuze, budget 600€

          Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
          Inderdaad, al is de D40 wel beter als de D3000 maar alleen 2de hands
          Hoe kom je daarbij?

          Comment


          • #6
            Re: camera-keuze, budget 600€

            Het probleem van DSLR is dat het log en zwaar is, iets wat je liever thuis laat , maar wat je uit noodzaak meeneemt, tenminste als je die foto's wilt maken. Daarbij moet je toch een beetje op de hoogte zijn vd technische kant van de fotografie als je een DSLR optimaal wilt benutten.

            Het ideale is in feite een DSLR (verwisselbare lenzen, goede beeldkwaliteit, mogelijkheid manuele bediening) maar dan in het formaat van een compact camera. Wel zoiets bestaat, namelijk de sony NEX3 en NEX5, sensor van deze toestellen is evengroot als van DSLR, maakt dat scherptediepte zelfde is van DSLR en beeldkwaliteit is beter dan van eender welk instapmodel binnen DSLR reeks. Bij weinig licht is er zelfs geen enkele DSLR(APS) welke zelfde beeldkwaliteit levert.

            Als ik jou was zou ik hier eens kijken

            Comment


            • #7
              Re: camera-keuze, budget 600€

              Oorspronkelijk geplaatst door cra Bekijk bericht
              Hoe kom je daarbij?
              test ze eens naast elkaar, dan weet je het vlug.


              on topic,
              sony nex is een goede keus.
              alle instapper ook.
              maar ga is naar een goede fotoboer en pak es 't een en 't ander vast.
              laat je es leiden door hun uitleg en kom den es terug als je al een idee hebt.
              nu zal je 20 ideeën krijgen en nie weten oe of wat
              nikon stuff

              Comment


              • #8
                Re: camera-keuze, budget 600€

                Goh, deze middag was ik aan het spelen met de Nikon Coolpix P100 van vrienden, en die camera heeft wel een super bereik (26x optische zoom), VR, 10 fps en de nodige manuele instellingen. Met een DSLR kom ik nooit aan dat zoombereik voor die prijs, misschien dat ik toch een bridge moet overwegen... Ik vraag me af wat het verschil in fotokwaliteit is tegenover een D3000 bijvoorbeeld?

                Comment


                • #9
                  Re: camera-keuze, budget 600€

                  Heb mij vandaag toch een D3000 met 18-55 VR kitlens gekocht. Het zou een goede basiscamera moeten zijn, dat extra bereik zullen we later wel bijkopen. Merci voor de hulp!

                  Comment

                  Working...
                  X