Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van Nikon D70 naar D90

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Van Nikon D70 naar D90

Dag Stephaan, ivm de geposte foto:
    Het is inderdaad moeilijk om scherpte te beoordelen als je geen 100% crop hebt.

Wat ook opvalt is dat je de lens gebruikt hebt op zijn absoluut onscherpste punt, nl. helemaal
    uitgezoomd op 70mm en vol open op f4.5.
    Elke lens (zelfs een high-end lens) heeft een 'sweet spot' waarop ze het beste presteert.
    Die ligt meestal enkele stops verwijderd van het maximum diafragma, en bij zoomlenzen in het middelste
    deel van het bereik. Bij de uitersten qua diafragma en brandpuntafstand presteert hij dus meestal het slechtst.
    Herhaal je test eens met de verschillende lenzen, maar deze keer ingesteld rond de sweetspot.
    Voor de 18-70 ligt die ergens tussen de 35 en 50 mm en rond f/5.6 - f/8.

Een ander punt is het scherptegebied. De meeste lenzen presteren in het midden van het beeld
    iets beter dan in de hoeken (niet alleen qua scherpte, maar ook qua vignetting e.d.), dus zorg
    er bij je test voor dat je het onderwerp waarop je scherpstelt in het midden plaatst.

Veel succes!
    Last edited by markali; 29 juni 2010, 19:54.
    “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
    Scott Adams

Comment

Foto oogt in eerste instantie niet slecht, wel beperkte dof waardoor mogelijk maar klein deel scherp maar daar gaat een D90 of een D3 geen soelaas bieden
      Doe eens een test: camera op statief of harde ondergrond, timer aan, onderwerp niet te dicht bij (let op de minimale scherpstel afstand van je objectief), lens op 50 mm en f/8.
      Ben erg benieuwd naar je resultaat!

Groet!

Comment

bepaal je zelf waar je focust
        of trek je volledig op auto ?
        Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
        Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Ben zelf 6 maanden geleden van een D70 overgeschakeld naar een D90 en ben heel tevreden van de overstap. Ik ervaar de kleuren bij een D90 gemiddeld beter dan bij een D70, betere dynamic range. Plus, de hogere isomogelijkheden inderdaad. Groter scherm, verder vrijwel precies dezelfde ergonomie als de D70 (en dus, niet moeilijk om te wennen aan een D90 integendeel).

Over scherpte heb ik echter de indruk dat de D90 per default zelfs wat minder scherp is dan de D70. Heb ergens gelezen dat dat zou kunnen te maken hebben precies met betere hogere isowaarden... Weet niet of het waar is. Maar die 'onscherpte' is niet erg. Je kan in postprocessing wat bijscherpen en dan zie ik in ieder geval geen verschil meer.

Moet je de overstap doen? Dat zou ik uw plaats niet durven zeggen. Zoals ook de schrijvers hierboven aantoonden. 'De fotograaf' achter de D70 en D90 maakt volgens mij het grootste verschil. Beide toestellen zijn gewoon fantastische toestellen waarmee je heel leuke foto's kan nemen (naar mijn maatstaven toch.)

Waar je ook voor kiest: geniet ondertussen van foto's nemen!
          https://www.instagram.com/aschoewever/?hl=en
          https://www.flickr.com/photos/191275694@N02/

Comment

Working...
          X