Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van Nikon D70 naar D90

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Van Nikon D70 naar D90

Beste forumlezers.
    Ik fotografeer al enkele jaren met een Nikon D70 waar ook al eens firmware van D70s opgezet is. De lenzen die ik gebruik zijn de kitlens Nikon AF-S Nikkor 18-70 en een Tamron AF 18-250. Ondertussen heb ik met het toestel meer dan 8000 foto's genomen en denk ik er aan om een D90 te kopen.
    De vragen waar ik mee zit zijn de volgende.
    - Wat is jullie ervaring met een D90.
    - Kan ik mijn lenzen op die ik gebruik op de D70 nog gebruiken met een D90.
    - Welke lens zou ik bij de D90 nemen, deze toestellen worden aangeboden met allerlei soorten zoomlenzen en daardoor in verschillende prijsklassen.
    Ik bedank alvast iedereen die mij met m'n vragen wil verder helpen.
    Stephaan
    www.stephoto.be – Nikon D90 * AF-S Nikkor 18-105mm 1:3.5 – 5.6 G-ED * AF-S Nikkor 18-70mm 1:3.5 – 4.5 G ED * AF-Nikkor 75-240 mm 1:4.5 – 5.6 D * Tamron AF-18 – 250 1:3.5 – 6.3 (IF) Macro * - Tamron Macro 90mm 2.8 -Nikon Speedlight SB 600.

Re: Van Nikon D70 naar D90

d90 gaat een stuk beter zijn dan die d70(s)
    kan hogere iso aan, veel nieuwere technologie.
    zelf gebruik ik hem met volle tevredenheid.

eigenlijk moet je geen lenzen bijkopen, uw beide lenzen gaan zonder probleem.

als je toch andere wilt: 16-85 Vr en 70-300VR met eventueel een 50/85 f1.8 af-d
    en je bent weg voor een heel eind

zou zeker de wissel van body doen, is een mooie stap vooruit.
    nikon stuff

Comment

Ben je tevreden van je D70 > houden !

Stel je de vraag; waarom wil ik omschakelen, 8000 Clickx = peanuts, dus g้้n goede reden

Idd de D90 is "beter" maar dat hangt af van interpretatie en of je dat al dan niet nodig hebt

Heb je het budget > doen, je lenzen zijn alvast bruikbaar.
      Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

BD1614BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Merckx Bekijk bericht
        Ondertussen heb ik met het toestel meer dan 8000 foto's genomen
        Toestel is in bijna nieuwstaat dus. 8000 is echt niets voor de D70.

- Kan ik mijn lenzen op die ik gebruik op de D70 nog gebruiken met een D90.
        Ja

- Welke lens zou ik bij de D90 nemen, deze toestellen worden aangeboden met allerlei soorten zoomlenzen en daardoor in verschillende prijsklassen
        Als je ermee kitlenzen bedoelt, zou ik er geen extra nemen (dus body alleen). De 18-70mm is een van de betere kitlenzen.

C.

Comment

Wat ik mis op mijn D70 zijn eigenlijk 2 dingen.
          Scherpte, zowel met m'n Nikon kitlens, met m'n Tamronlens als met nog een oude Nikkor 75-240 mm zijn m'n foto's niet echt scherp te noemen.
          Ook zijn al mijn foto's die ik maak eigenlijk onderbelicht.
          Ik moet steeds een halve tot hele stop overbelichten om een uitgebanlanceerd histogram te krijgen.
          Anders moet ik elke foto in photoshop aanpassen.
          Deze problemen hoop ik opgelost te zien met een D90.
          Stephaan
          www.stephoto.be – Nikon D90 * AF-S Nikkor 18-105mm 1:3.5 – 5.6 G-ED * AF-S Nikkor 18-70mm 1:3.5 – 4.5 G ED * AF-Nikkor 75-240 mm 1:4.5 – 5.6 D * Tamron AF-18 – 250 1:3.5 – 6.3 (IF) Macro * - Tamron Macro 90mm 2.8 -Nikon Speedlight SB 600.

Comment

Wat ik mis op mijn D70 zijn eigenlijk 2 dingen.
            Scherpte, zowel met m'n Nikon kitlens, met m'n Tamronlens als met nog een oude Nikkor 75-240 mm zijn m'n foto's niet echt scherp te noemen.
            Ook zijn al mijn foto's die ik maak eigenlijk onderbelicht.
            Ik moet steeds een halve tot hele stop overbelichten om een uitgebanlanceerd histogram te krijgen.
            Anders moet ik elke foto in photoshop aanpassen.
            Deze problemen hoop ik opgelost te zien met een D90.
            Stephaan

Wat onderbelichten betreft is het geen slechte zaak als je raw gebruikt. Makkelijk in batch te behandelen en je hebt geen webgebrande hooglichten.

Comment

De D90 is sneller, beter, minder ruisgevoelig, uitgebreidere menu's, en meer ergonomisch.
              Maar met de D70 moet je net zo goed perfecte foto's kunnen maken.
              Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
              Flickr album Homepage

Comment

Ik werk zelf nog steeds met de D70, en ben al meerdere keren verleid geweest om een beter toestel
                te kopen. Maar telkens mezelf ervan weerhouden omdat dit gewoon nog altijd een ferm toestel is.
                Het enige argument dat voor mij nog overblijft om w้l te veranderen is de 6MP sensor, waardoor
                het iets moeilijker wordt om grote prints af te drukken en je iets minder crop-ruimte hebt. Maar
                langs de andere kant: de keren dat ik iets groot wil afdrukken is verwaarloosbaar, en de beperkte
                cropruimte doet mij juist beter nadenken over kadrering e.d. De betere ruisprestaties van
                recentere modellen doen mij ook weer twijfelen, maar weeral: niet genoeg om uiteindelijk te
                veranderen.

Wat jouw scherpteprobleem betreft: heb je al eens geprobeerd om bv. een 50mm f/1.8 erop te
                schroeven? Je gaat versteld staan van de scherpte van je foto's!

Wat belichting betreft: ik ken de D90 niet, maar in het algemeen moet je weten dat een
                automatische belichting van de camera nooit onfeilbaar is. De camera neemt een gemiddelde van
                het gebied dat hij meet en daarbij gaat hij uit dat dit gemiddelde 18% grijs is (middengrijs dus), en
                daarop berekent hij de diafragma en sluitertijd. In theorie is dit prachtig, maar in de praktijk ga je
                dikwijls in situaties komen dat je gaat moeten compenseren afhankelijk van de sc่ne. Maar ook
                hier geldt (althans voor mij): dit gebrek van de D70 (maar volgens mij niet veel anders dan bij de
                D90) is eigenlijk een zegen. Je leert scenes veel beter inschatten en gaat veel minder afhankelijk
                worden van de automatische instellingen, en trial en error. Je kan jezelf trainen door te oefenen
                met spotmeting: je bekijkt de scene die je wil fotograferen, knijpt je ogen half dicht, en zoekt naar
                een vlak dat qua lichtheid ongeveer middengrijs is (het midden tussen volledig zwart-donker en
                volledig wit-licht), voer daarop een spotmeting uit en gebruik die waarden voor je foto's van die
                scene. In het begin ga je er dikwijls naast zitten, maar je zal versteld staan hoe snel je dit in de
                vingers (of beter: in de ogen) krijgt!

Enfin 't is hier weer een hele epistel geworden. Moraal van het verhaal:
                Als ik het zo hoor, gaat de aanschaf van de D90 voor jou waarschijnlijk niet veel verschil uitmaken
                wat de kwaliteit van je foto's betreft, volgens mij. In jouw plaats zou ik mijn geld spenderen aan
                een goede kwaliteitslens, en nog even wachten met een nieuwe body.
                “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
                Scott Adams

Comment

Zoals al gezegd is zijn de betere prestaties op hoge iso's en de resolutie het grootste verschil tussen de D70 en de D90. Als je een van die twee zaken mist op je huidig toestel zou ik overschakelen.
                  http://www.flickr.com/jonasla

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jonas123 Bekijk bericht
                    Zoals al gezegd is zijn de betere prestaties op hoge iso's en de resolutie het grootste verschil tussen de D70 en de D90. Als je een van die twee zaken mist op je huidig toestel zou ik overschakelen.

Als scherpte je grootste probleem is, zou ik eerst aan glas denken.
                    50 mm lens is altijd goed, maar ook de Tamron 17-50 2.8 is een aanrader.

Wil je hogere ISO's gebruiken, dan kan de D90 wel een sterke verbetering zijn.

Comment

Beste forumbezoekers,

Eigenlijk heb ik tot hiertoe al veel en goede tips gekregen.

Stephaan Merckx

Comment

over de "onderbelichting" van de D70:
                        Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
                        Flickr album Homepage

Comment

Ik zou toch eerst eens zien te achterhalen hoe het komt dat je geen scherpe foto's kunt maken met de D70 en de 18-70 combi. Daar moet je in principe prima platen mee kunnen maken! Is de body, het objectief of de man achter de camera die voor de problemen zorgt?

Als je dat weet, dan weet je wat te doen! Nieuwe body, objectief of ......
                          Laat anders eens een foto zien die niet scherp is (met exif dan wel). Misschien dat we dan nog beter kunnen adviseren.

Groet!

Comment

[IMG][/IMG]

Hier een fotovoorbeeld van onscherpte.

Gegevens: f4.5, 1/1000 sec, matrixmeting +0.5
                            Iso 200, brandpunt 70 mm zonder flits.
                            Stephaan Merckx

Comment

Dag Stephaan,

Om te kunnen oordelen of een foto scherp is is het belangrijk dat je de foto op 100% bekijkt. Het LCD van de camera kan hierbij verwarren.

Indien je in RAW werkt, kan je de scherpte optimaal naar eigen wens instellen.

Uiteraard bepaalt het objectief de scherpte. Hoe groter het diafragma(lensopening), hoe meer licht er binnen kan, wat nodig is voor scherpstellen.

Niet te vergeten, scherpstellen gebeurt op basis van contrast tussen de pixels.

Scherpte wordt ook meebepaald door sluitertijd, vaste hand en al dan niet gebruik van een statief. En het scherstellen op de juiste plaats, het voorwerp of wat dan ook.

Heb zelf de D70 gehad. Tot ik een upgrade deed.
                              Reden hiervoor was dat hij te pas en te onpas de "CHA" error gaf ivm de geheugenkaart.(op alle geheugenkaarten die ik had).

Uiteindelijk koos ik voor de D300.(staat natuurlijk los van jouw keuze als de D90 vaststaat)

Voornamelijk voor volgende redenen:
                              - 12 ipc 6Mpix
                              - scoort v้้l beter op ruis
                              - het veel grotere LCD scherm (voor directe controle op beeld en scherpte)
                              - lag mij heel goed in de hand(in vergelijking met de D90)
                              - vergelijkende test tussen de D90 en de D300

Ik hoop dat dit nog wat helpt.

Een vergelijkende test kan ik alleen maar aanraden. Zo heb je een vrij goed gevoel wat je kan verwachten van een upgrade.

Groeten,
                              Carlo

Comment

Working...
                              X