Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleuren van Canon 7D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Kleuren van Canon 7D

Hoi,

Ik heb me vorige week de 7D aangeschaft en meteen wat foto's tijdens een citytrip gemaakt. Bij het overbrengen van de foto's naar de computer vielen de kleur me nogal tegen, vooral omdat ze nogal 'flets' waren.

Gras niet groen genoeg
    Lucht niet blauw genoeg
    Rode jasjes niet rood genoeg enz....

Op het LCD schermpje spatten de kleuren van het scherm, maar op PC scherm helemaal niet zo fel.

Iemand enige zinnige info hoe dit kan komen?
    Voordien werkte ik met Olympus (sowieso nogal felle kleuren) maar zo groot zou het verschil niet mogen zijn.

Ik werkte enkel op automatische settings (iso, diafragma, snelheid, auto wb enz..) omdat ik nog geen tijd had om een en ander grondig door te nemen.

Een foto van een rood licht werd een orange licht. Dit doet me vermoeden dat ofwel de lichtmeting hiervoor zorgde of de 'low light compensation' ... die op standaard stond.

Herkent iemand dit probleem? Het ligt beslist eerder aan mezelf dan het toestel, want ik vermoed dat de kleuren eigenlijk wel heel goed zouden moeten zijn.

Foto's zijn allemaal in JPEG getrokken.
    Camera op automatisch.
    Lichtmeting - algemeen (geen spotmeting)
    Low light compensation op standaard
    ISO auto
    Diafragma / Snelheid auto
    AF - 19 punten

1/250
    ISO100
    F7,1

ISO200
    1/125
    F5,6

ISO320
    1/250
    f5,6

ISO 100
    1/200
    F9

Greets,
    Kevin
    Last edited by Elvistico; 26 juni 2010, 12:46. Reden: Voorbeelden toegevoegd
    Greets, Elvistico

Canon EOS 7D / Canon 50mm - 1.4/ Kitlens 18 - 200

Re: Kleuren van Canon 7D

Schiet je RAW of in JPEG? (en wat deed je op je vorige toestel?) Een RAW file is meestal nogal flauw en heeft dus enige nabewerking nodig. De display op je camera laat een JPEG file zien, dus met de nodige in-camera bewerkingen.... daar kan dus best wel een verschil in zitten...
    www.indetailfotografie.nl

Comment

Een camera als de 7D is gewoon niet geschikt voor felle kleuren, daar zijn andere camera's en merken voor.
      Wie met een dergelijke camera gaat zeuren over de niet aanwezige zuurstokkleuren, heeft nog heel wat te leren ofwel heeft de verkeerde camera gekocht.

Comment

Wie met een dergelijke camera gaat zeuren over de niet aanwezige zuurstokkleuren, heeft nog heel wat te leren ofwel heeft de verkeerde camera gekocht.
        Als je nu nog zegt wat hij de leren heeft dan heeft de TS hier iets aan, anders niet.
        mvgr
        Johan
        Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

Comment

Eerst en vooral de vraag " is uw scherm gekalibreert ? "

grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Ik denk dat het beter is dat je je vraag even illustreert met een opname, dit zou het voor ons veel gemakkelijker maken om te reageren.
            Toch even dit; bij de instellingen som je de iso, diafragma, snelheid, auto wb op, maar het belangrijkste in dit rijtje met betrekking tot je vraag vergeet je. Welke beeldstijl heb je ingesteld? En heb je de ingestelde beeldstijl misschien manueel aangepast (standaard, neutraal, natuurlijk,....)? Dit kan in de kleurverzadiging een behoorlijk verschil opleveren.
            Je kan ook zelf beeldstijlen definieren als je meer verzadigde opnamen wil. Voor de werkwijze hiervan verwijs ik je echter naar je handleiding van je toestel aangezien ik zelf geen 7D heb.
            en dan nog een laatste raad; fotografeer in RAW, dan kan je achteraf nog alles zelf aanpassen via de software.
            En dan nog, zoals reeds eerder vermeld, zorg dat je scherm gekalibreerd is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
              Ik denk dat het beter is dat je je vraag even illustreert met een opname, dit zou het voor ons veel gemakkelijker maken om te reageren.
              Toch even dit; bij de instellingen som je de iso, diafragma, snelheid, auto wb op, maar het belangrijkste in dit rijtje met betrekking tot je vraag vergeet je. Welke beeldstijl heb je ingesteld? En heb je de ingestelde beeldstijl misschien manueel aangepast (standaard, neutraal, natuurlijk,....)? Dit kan in de kleurverzadiging een behoorlijk verschil opleveren.
              Je kan ook zelf beeldstijlen definieren als je meer verzadigde opnamen wil. Voor de werkwijze hiervan verwijs ik je echter naar je handleiding van je toestel aangezien ik zelf geen 7D heb.
              en dan nog een laatste raad; fotografeer in RAW, dan kan je achteraf nog alles zelf aanpassen via de software.
              En dan nog, zoals reeds eerder vermeld, zorg dat je scherm gekalibreerd is.
              Ik kan hier enkel de suggestie aan toevoegen om de bijgeleverde software DPP te gebruiken om de (raw) fotos te bewerken.
              Als je zoals in vorige post uitgelegd zelf je beeldstijl en witbalans kiest komen de fotos natuurgetrouw op het scherm (en je kan achteraf nog alle kanten uit)

PS: de beeldstijl "Landscape" komt het meest overeen met wat je op een compactje gewoon bent

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                Schiet je RAW of in JPEG? (en wat deed je op je vorige toestel?) Een RAW file is meestal nogal flauw en heeft dus enige nabewerking nodig. De display op je camera laat een JPEG file zien, dus met de nodige in-camera bewerkingen.... daar kan dus best wel een verschil in zitten...
                Dit lees ik vaak....maar ik heb NOOIT dat ik kleuren moet bijstellen van RAW's. Een RAW uit mijn camera ziet er echt goed uit qua kleur en contrast. Soms wil ik iets retoucheren, of schroef ik het contrast naar smaak wat op, maar eigenlijk zijn de foto's af. Heeft dat niet te maken met het correct instellen van je camera of heb ik dit te danken aan de 5DmkII?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                  Dit lees ik vaak....maar ik heb NOOIT dat ik kleuren moet bijstellen van RAW's. Een RAW uit mijn camera ziet er echt goed uit qua kleur en contrast. Soms wil ik iets retoucheren, of schroef ik het contrast naar smaak wat op, maar eigenlijk zijn de foto's af. Heeft dat niet te maken met het correct instellen van je camera of heb ik dit te danken aan de 5DmkII?
                  Ik kan Monica hier bijtreden, de 5dII heeft van zichzelf al redelijk gesatureerde kleuren, ik weet niet hoe de 7d hier tegenover staat, maar mijn 40D is bvb iets 'fletser', maar nu niet dat een rood licht ineens oranje is hoor, zo erg is het ook weer niet.

Als je in de 'portrait' mode werkt krijg je een jpg die op mijn 40D perfect zo bruikbaar is (gebruikte dit in het begin voor feestjes van de kinderen, gewoon snapshots maken, lekker makkelijk)

Mark
                  Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                  Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                    Zal misschien ook afhangen van de software die je gebruikt. Ik geloof dat Canon DPP de in-cameara jpeg instellingen overneemt maar andere RAW converters doen dit niet. Overigens ben ik wel met je eens dat de kleurweergave e.d. van de 5D II RAW files weinig mis mee is, maar enig tweaken achteraf maakt het over het algemeen toch wel 'af'.
                    www.indetailfotografie.nl

Comment

n zwaar irrelevante vraag. Ik werk ook met 7D en merk hier weinig van. Er zijn instellingen genoeg om saturatie en contrasten wat te verhogen. Zowel in RAW editor als in fotoshop.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DanM Bekijk bericht
                        n zwaar irrelevante vraag. Ik werk ook met 7D en merk hier weinig van. Er zijn instellingen genoeg om saturatie en contrasten wat te verhogen. Zowel in RAW editor als in fotoshop.

De rede van mijn vraag is gewoon het hele grote verschil tussen wat ik zie op het schermpje van het toestel zelf ( sublieme kleuren op full hd scherm) en wat ik zie als ze op laptop zijn gedownload (simpel Dell laptopje)

Voordien merkte ik dit verschil niet met mijn Olympus camera, maar kan liggen aan feit dat Oly schermpje ook minder kwalitatief was.

Check vb's ...
                        7D is nieuw voor mij, dus wil ik voor ik begin te prutsen met de settings even wat feedback van mensen met ervaring. Ik kan natuurlijk met software alles opboosten, maar als ik 600 foto's maak tijdens een citytrip heb ik liever de goede instellingen op het toestel zodat ik achteraf niet te veel moet bijschroeven en toch mooie plaatjes heb.
                        Voor 't zelfde geld ligt het aan mijn laptopscherm ...

I'm learing!
                        Greets, Elvistico

Canon EOS 7D / Canon 50mm - 1.4/ Kitlens 18 - 200

Comment

Ik heb zelf geen 7D, dus kan dat niet verifiëren, maar ik zou verwachten dat een 7D gewoon de kleuren
                          minder satureert/contrasteert dan een Olympus.
                          Bij mijn 50D merk ik ook dat ik meestal (wel in RAW) wat met de kleuren moet spelen om er redelijke foto's
                          uit te halen. Dus als de standaard jpeg instellingen (beeldstijl) die je gebruikt weinig wijzigen in de kleuren
                          (dat is normaal bij camera's in deze prijsklasse) dan zal je best ofwel in RAW beginnen werken of als je
                          dat niet ziet zitten je beeldstijlen wat 'aggressiever' moeten maken met de canon software op je pc.

Ik weet niet of dat zo'n praktische oplossing is, maar het is maar een idee. Zoals gezegd werk ik zelf
                          in RAW, dus kan ik het moeilijk zeggen.

Dan de foto van het verkeerslicht. Zou het probleem van dat 'oranje' licht niet zijn dat er een verkeerde
                          witbalans is gekozen? Ik zou denken dat de camera (correct) een daglicht witbalans heeft ingesteld.
                          Aan de andere kant is het rode licht (voor de auto's) dan weer wel rood.
                          Mij lijkt het niet onlogisch dat dat zou mislukken. Wat me er aan doet denken dat ik eens een
                          stoplicht zou moeten fotograferen om het uit te testen

Maar aan de andere kant lijken de andere foto's me nog wel redelijk rood te zijn waar nodig.
                          Uiteraard zonder te weten hoe het er in het echt uitzag.

Dan wel even een opmerking: volgens je post werk je in de automatische stand en ook in jpeg.
                          Ik weet niet met welke Olympus je werkte (compact of dslr??) maar het is wel zo dat die camera's
                          standaard meer voor jou gaan doen wat kleuren enz betreft.
                          Dus vermeld even welke Olympus je gebruikte dan is het makkelijker om een idee te krijgen van het probleem.
                          Want zonder een 7D gebruikt te hebben kan ik me indenken dat dat wel veel camera is om dan gewoon
                          op de automatische stand te gaan gebruiken en in jpeg te fotograferen.
                          Have fun!
                          EOS 50D - EF-S 18-55 f/4-5.6 IS - Sigma 18-50 EX f/2.8 - EF 70-300 f/4-5.6 IS USM - Sigma 10-20 EX f/4-5.6

Comment

Op mijn scherm zien de foto's er goed uit hoor, het zal aan je laptop liggen.

Sven
                            Sony A58 met glas, Fuji X-E1
                            Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
                            Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door malavon Bekijk bericht
                              Dan de foto van het verkeerslicht. Zou het probleem van dat 'oranje' licht niet zijn dat er een verkeerde
                              witbalans is gekozen? Ik zou denken dat de camera (correct) een daglicht witbalans heeft ingesteld.
                              Aan de andere kant is het rode licht (voor de auto's) dan weer wel rood.
                              Mij lijkt het niet onlogisch dat dat zou mislukken. Wat me er aan doet denken dat ik eens een
                              stoplicht zou moeten fotograferen om het uit te testen

Maar aan de andere kant lijken de andere foto's me nog wel redelijk rood te zijn waar nodig.
                              Uiteraard zonder te weten hoe het er in het echt uitzag.
                              Volgens mij is dat manneke oranje van zichzelf want het rood van het rode licht is wel rood.

Sven
                              Sony A58 met glas, Fuji X-E1
                              Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
                              Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

Comment

Working...
                              X