Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Update: 5D mk 1 of 24-70mm f2.8

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Update: 5D mk 1 of 24-70mm f2.8

Oorspronkelijk geplaatst door JC Bekijk bericht
    leren lezen en ge zult het (misschien) snappen ...
    Leer mij eens wat ik hier wel zou moeten lezen.

De extra lichtsterkte van de 24-70 zal volgens mij de betere hoge ISO-performantie van de 5D Mk I kunnen opvangen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      idd fout he het zijn twee positieve dingen

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
      ik zou (net zoals zo goed als alle repliers op DPREVIEW op je post ) de 24-70 2.8 aanraden. Glas is belangrijker en gaat langer mee dan een body... Later dan je body upgraden
      haha, inderdaad, uiteindelijk zegt een kleine meerderheid te gaan voor de lens... ik denk dan ook dat het die keuze zal gaan worden
      Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
      BLOG

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Lees wat er staat. Ik probeer het nog eens uit te leggen:

Mijn assumpties (ik hoop dat je me hierin volgt):
        • de 24-70 is lichtsterker dan de 28-135 (afhankelijk van de f: 1/2 tot 2 stops).
        • de 5D Mk I presteert op hoge ISO beter dan de 350D.
        • de TS wil maar één van de componenten vervangen.

Nu, wat zijn de redenen waarom je naar FF of een lichtsterk objectief zou willen gaan?

1) Minder RUIS
        Een 24-70 (volopen) gebruiken ipv de 28-135 zal je helpen om lagere ISO waarden aan te houden op de 350D en zo minder ruis te hebben.
        Als je daarentegen de 28-135 gebruikt op de 5D, zal je hogere ISO MOETEN gebruiken omdat je niet de optie hebt om het diafragma meer open te zetten. We praten hier op het tele-bereik over twee stops.
        Als je je ISO twee stops hoger moet zetten, ga je (5D of niet) sowieso meer ruis hebben.
        => het argument minder ruis volgens mij in het voordeel van de lichtsterkere lens

2) Beperktere DOF
        Het grotere diafragma van de 24-70 zal in een beperktere DOF resulteren, net zoals de grotere sensor dat zal doen. Het is niet zo evident om te berekenen welk van de twee in de kleinste DOF zal resulteren; het variabele diafragma van de 28-135 maakt het er niet makkelijker op om het te berekenen. Mijn gut feeling zegt dat ook hier de combinatie 24-70+350D het van de 28-135+5D wint.

3) Scherpere fotos
        Grotere pixels bij de 5D; een lens met een betere resolutie in het geval van de 24-70. Alweer een vrij gelijkaardig resultaat lijkt me. Ik denk niet dat de 28-135 scherp genoeg is om de 5D aan te kunnen; de 24-70 zal de 350D zeker de baas kunnen.

Extra argumentatie pro / contra:

Argumentatie voor de 5D+28-135:
        • de 28-135 heeft IS, hetgeen voor statische onderwerpen het gebrek aan lichtsterkte kan compenseren.
        • Veel meer breedhoek én minder telebereik dan met je huidige combinatie.
        • Veel meer breedhoek én iets meer telebereik dan met de andere combinatie.

Extra argumentatie voor de 350D+24-70:
        • De tweedehandswaarde van deze lens blijft relatief stabiel dus de investering is relatief veilig; hetgeen niet opgaat voor body's, die veel sneller verouderen.
        • Meer breedhoek én minder telebereik dan met je huidige combinatie.
        • Superscherpe lens.
        • De 5D Mk I (zie andere combinatie) zal snel in waarde blijven dalen.

Mijn raad is om gezien de geringe verschillen in resultaat eerst voor de lichtsterkere lens te gaan. Financieel loop je hierbij minder risico.

Vandaar mijn uitleg. Ik hoop dat het nu voor iedereen duidelijk is. Wie het niet eens is mag altijd met tegenargumenten afkomen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Magic Bekijk bericht
          idd fout he het zijn twee positieve dingen
          Ik zou niet weten wat hier fout aan is.

Het zijn inderdaad twee positieve dingen, die uiteraard slaan op de twee verschillende combinaties. Ik dacht dat we toch twee combinaties aan het vergelijken waren

Lichtsterkte voor de 24-70 + 350D.
          Betere hoge ISO performantie voor de 5D + 28-135.

Als je de twee combinaties tegen elkaar afweegt, zie je dat het resultaat gelijkaardig is omdat de éne beter presteert op hoge ISO en de andere meer lichtsterkte biedt op een toestel dat minder hoge ISO waarden aankan.

Anyway, een foute beslissing kan je hier niet echt maken hoor

Comment

Knappe uitleg! Eén die het voor mij ook helemaal samenvat en ook duidelijk maakt, het overtuigd me enkel nog meer om voor de lens te gaan.

Ik denk dat de interpretatie van onderstaande een beetje de discussie op gang bracht:

Oorspronkelijk geplaatst door DjiM Bekijk bericht
            De extra lichtsterkte van de 24-70 zal volgens mij de betere hoge ISO-performantie van de 5D Mk I kunnen opvangen.
            iets kunnen opvangen wordt nl. vaak geinterpreteerd als iets negatief om op te vangen, terwijl hoge iso performantie eigenlijk goed is. De 5D is in hoge iso's misschien wel evengoed als de 350D met een paar stops lagere iso.

Maar goed, laat dat nu geen probleem zijn he Alvast enorm bedankt voor de uitgebreide uitleg en argumentatie! dit helpt me echt wel!

greetz
            Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
            BLOG

Comment

indien je niet te ver van meise woont; kan je steeds eens binnenspringen om beide combinaties te testen.
              Canon EOS 5D met EF 24-70mm L f2.8 + EF 70-200mm L f2.8 IS + EF 50mm II f1.8 + Speedlite 580EX

Comment

Working...
              X