Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

stof

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• stof

Hallo ik heb een vraagje over het reinigen van de sensor
    Is het nodig van de spiegel oomhoog te klappen en dan met een blaaspeertje aan de slag te gaan, ik zie als ik door de zoeker kijk iets op de (sensor) maar niks op m'n foto's ook als ik door de live view kijk zie ik niks.

ik denk niet dat het stofje op de spiegel ligt
    Canon. http://www.500px.com/nds

Re: stof

als je door de zoeker kijkt en je ziet stof is het niet op de sensor .
    maar eerder op het matglas

Comment

is het matglas moeilijker te reinigen? en is het het glas boven je spiegel? (waar je af punten op staan)

Comment

Is niet moeilijker te reinigen, althans...bij mijn camera niet. Wel "onnodig" voor de kwaliteit van je foto's. Natuurlijk wel als je door het stof niets meer door de zoeker ziet..

Zou overigens niet met een blaasgalg aan de gang gaan, daarmee verplaats je alleen maar stof (en komt hij alsnog op de sensor).
        Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Dat is inderdaad stof op je matglas waarschijnlijk en ja.. het is het glas waar de rasters van je AF punten op staan.
          Je haalt het best het matglas er uit als je het wilt ontdoen van stof.
          Het kan best zijn dat het stof achter je matglas zit.
          Je doet dat het best in een stofvrije ruimte vermits je camerahuis dan toch een tijdje geopend is.
          Wees voorzichtig want het matglas (plastiek eigenlijk) is heel gevoelig voor krassen en raak het niet aan met je vingers.
          Het matglas zit vastgeklemd met en klein frame. Dat frame moet je losklikken.
          Het beste leg je de camera met de rugkant op tafel zodat je objectiefopening naar boven ligt. Op die manier kan je het frame tegen je spiegel leggen en kan je daarna het matglas uitnemen.
          Om het matglas uit te nemen kan je gebruik maken van eigen werkmateriaal of daarvoor speciaal geschikte pincetjes. Deze pincet klem je op de uitsparing van het desbetreffende matglas waarmee je deze dan gemakkelijker uit de camera neemt.
          Het losmaken van het stof volstaat meestal met een blaaspeer of met een daarvoor geschikt stofzuigertje.
          In ieder geval niet zelf blazen (speeksel) op het glaasje.
          Vermijd ook om met een peer in je camera te blazen en zeker niet om je sensor te reinigen.
          Last edited by Funcky; 20 juni 2010, 23:21.
          Leiqa Q3 43, Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Comment

bedankt voor de informatie maar dat is voorlopig een werkje die ik niet zal doen (matglas demonteren dan hé) das meer iets voor de pro's denk ik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
              Dat is inderdaad stof op je matglas waarschijnlijk en ja.. het is het glas waar de rasters van je AF punten op staan.
              Je haalt het best het matglas er uit als je het wilt ontdoen van stof.
              Het kan best zijn dat het stof achter je matglas zit.
              Je doet dat het best in een stofvrije ruimte vermits je camerahuis dan toch een tijdje geopend is.
              Wees voorzichtig want het matglas (plastiek eigenlijk) is heel gevoelig voor krassen en raak het niet aan met je vingers.
              Het matglas zit vastgeklemd met en klein frame. Dat frame moet je losklikken.
              Het beste leg je de camera met de rugkant op tafel zodat je objectiefopening naar boven ligt. Op die manier kan je het frame tegen je spiegel leggen en kan je daarna het matglas uitnemen.
              Om het matglas uit te nemen kan je gebruik maken van eigen werkmateriaal of daarvoor speciaal geschikte pincetjes. Deze pincet klem je op de uitsparing van het desbetreffende matglas waarmee je deze dan gemakkelijker uit de camera neemt.
              Het losmaken van het stof volstaat meestal met een blaaspeer of met een daarvoor geschikt stofzuigertje.
              In ieder geval niet zelf blazen (speeksel) op het glaasje.
              Vermijd ook om met een peer in je camera te blazen en zeker niet om je sensor te reinigen.
              Je uitleg is heel duidelijk Funcky, maar ik begin al te bibberen als ik het lees. Daarom vrees ik dat deze reiniging niet voor iedereen weggelegd is. Ik vind volgend systeem niet slecht : voor de opening van de camera de mond van de stofzuigerdarm met fijn mondstuk plaatsen (niet in de opening, maar er dicht bij, en best door iemand anders laten vasthouden, en zelf de camera vasthouden en met een blaaspeertje werken. Het losgeblazen stof gaat naar de stofzuiger - weg stof (het meeste toch). Anders prof. laten reinigen samen met de sensor, wanneer het nodig is. Kost misschien 30/40 euro maar zelf schade aan je body toebrengen zal meer kosten vrees ik.

Comment

met een stofzuiger????
                let maar op da die geen brokken maakt
                nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                  met een stofzuiger????
                  let maar op da die geen brokken maakt
                  Ja David, met een stofzuiger, maar je moet goed lezen hoe ik zeg dat je hem dient te gebruiken hé, het is natuurlijk niet zo dat je met de stofzuigerteut (om het maar zo te noemen) in de body moet gaan zitten !!!!. Stofzuigerteut net vóór de opening in je body en tegelijkertijd blazen met het peertje, gegarandeerd succes. Door het peertje waait het stof op en wordt weggezogen door de stofzuiger. En, nogmaals, zoals reeds gemeld steeds met twee dit werkje uitvoeren.

Comment

Gewoon zelf doen, je zal het toch ooit eens moeten leren, die 'profs' kunnen het ook maar op dezelfde manier uitvoeren hoor (en maken er dikwijls nog een groter potje van) ! Het is helemaal niet zo moeilijk als ze beweren, 't is gepiept in 2 minuten (het angstzweet krijg je er voor de 1e keer gratis bij) . Je moet er enkel voor zorgen dat je het swabje niet 'verzuipt' met vloeistof want dan loopt de alchohol onder het dunne glaasje van je sensor, and than.. you're fucked !
                    A picture a day, keeps the doctor away.

Comment

Hallo Eb,
                      Denk je dat je met jouw methode stof van het matglas verwijdert?
                      Ik denk van niet. Het stof zit volgens mij aan de kant van het matglas waar je met het peertje en stofzuigerdarmteut niet kan komen.
                      Ik denk dat je het matglas moet demonteren.

Comment

Het stof was aan de buitenkant van het matglas
                        Ben vandaag even lansgeweest bij art&craft zij hebben het stof verwijderd voor mij met een blaaspeertje ze vertelden me wel dat je daarbij wat geluk moet hebben je kan het namelijk erger maken ook, maar ik had dus geluk
                        Heb mij direct een blaaspeertje aangeschaft

Toch een goeie service

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ewok Bekijk bericht
                          Gewoon zelf doen, je zal het toch ooit eens moeten leren, die 'profs' kunnen het ook maar op dezelfde manier uitvoeren hoor (en maken er dikwijls nog een groter potje van) ! Het is helemaal niet zo moeilijk als ze beweren, 't is gepiept in 2 minuten (het angstzweet krijg je er voor de 1e keer gratis bij) . Je moet er enkel voor zorgen dat je het swabje niet 'verzuipt' met vloeistof want dan loopt de alchohol onder het dunne glaasje van je sensor, and than.. you're fucked !
                          Met Proffesioneel laten reiningen word bedoelt dat deze door een erkende service word gereinigd. Door bijvoorbeeld Canon of Nikon zelf. Dit is beter dan in een winkel zelf waar ze die service ook voorzien zoals bij Konijnenberg.

Het gaat hier trouwens niet over de sensor maar wel over het matglas.

Bij het reiningen van de sensor zet je de camera het best op statief om te vermijden dat dwarrelend microstof op je sensor valt.
                          De sensor swab met 1 a 2 druppels licht bevochtigen LANGS één KANT !
                          Dan met de swab met vochtige zijde 1 x in een vloeiende beweging over je sensor vegen en direct daarna met de andere kant van je swab (drogere kant) terugvegen.

Swab 1 maal gebruiken.. dus na het reinigen lens erop en testfoto nemen op klein diafragma (f16 of f22) en controleren op je monitor.

Indien gewenst .. procedure herhalen met nieuwe swab.
                          Leiqa Q3 43, Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door neil.d Bekijk bericht
                            Het stof was aan de buitenkant van het matglas
                            Ben vandaag even lansgeweest bij art&craft zij hebben het stof verwijderd voor mij met een blaaspeertje ze vertelden me wel dat je daarbij wat geluk moet hebben je kan het namelijk erger maken ook, maar ik had dus geluk
                            Heb mij direct een blaaspeertje aangeschaft

Toch een goeie service
                            Voila, zoals gezegd met het blaaspeertje !!
                            Ingeval van reiniging van de sensor : volledig akkoord met Funcky (voor wie er toch schrik van heeft, het wordt uitvoerig gedemonstreerd met verschillende filmkes oa. op Utube, ziet er heel makkelijk uit.

Een gereinigd toestel is er twee waard.... of toch bijna

Comment

Working...
                            X