Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olympus PEN E-PL1 of Sony NEX-5 ??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Olympus PEN E-PL1 of Sony NEX-5 ??

de doorsnee consument kadreert geregeld zonder hoofden, voeten, armen,...

dus ga je enerzijds de 'fanatiekelingen' en hun DSLR's allemaal over één kam scheren inzake de ingewikkelde instellingen, en anderzijds haal je de uitzondering van de klik-klak-snapshot-groep er uit om pro compactje te spreken met een preset instelling.

Ik denk dat het daar wringt: die fanatiekelingen halen er voor 90% meer uit omdat ze geïnteresseerd zijn in het waarom en hoe. De compactjesfotograaf is voor 90% blij als iedereen die erop staat herkenbaar is. Deze toestelletjes moeten het dan gaan doen als de betere variant met wat meer intelligente presets zodat je eenvoudig toch net iets meer eruit haalt. Maar zoals je zelf aangeeft is de ISO sowieso al beperkt (en zo zijn er nog wel issues). Dus cru gesteld blijft het een veredeld en overprijsd compactje, zeker in de handen van een leek. En wil je meer uit zo'n toestelletjes halen, denk ik dat je beter af bent met een GF1 of zo, die met F, A, M,... werkt en niet met euh... meer onscherpe achtergrond, helderdere gezichtsomtrekken of getekend gelaat,... BULLS.... op een compactje doen ze dat veel beter: bergje, bloempje, gezichtje, maantje. Dat is gebruiksgemak, en dat is waar de leek iets aan heeft.
    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
    www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
      de doorsnee consument kadreert geregeld zonder hoofden, voeten, armen,...

dus ga je enerzijds de 'fanatiekelingen' en hun DSLR's allemaal over één kam scheren inzake de ingewikkelde instellingen, en anderzijds haal je de uitzondering van de klik-klak-snapshot-groep er uit om pro compactje te spreken met een preset instelling.

Ik denk dat het daar wringt: die fanatiekelingen halen er voor 90% meer uit omdat ze geïnteresseerd zijn in het waarom en hoe. De compactjesfotograaf is voor 90% blij als iedereen die erop staat herkenbaar is. Deze toestelletjes moeten het dan gaan doen als de betere variant met wat meer intelligente presets zodat je eenvoudig toch net iets meer eruit haalt. Maar zoals je zelf aangeeft is de ISO sowieso al beperkt (en zo zijn er nog wel issues). Dus cru gesteld blijft het een veredeld en overprijsd compactje, zeker in de handen van een leek. En wil je meer uit zo'n toestelletjes halen, denk ik dat je beter af bent met een GF1 of zo, die met F, A, M,... werkt en niet met euh... meer onscherpe achtergrond, helderdere gezichtsomtrekken of getekend gelaat,... BULLS.... op een compactje doen ze dat veel beter: bergje, bloempje, gezichtje, maantje. Dat is gebruiksgemak, en dat is waar de leek iets aan heeft.
      AUB...lees eerst wat ik schrijf voor je iets probeert te zeggen, het lijkt alsof je VOOR je goed leest mij al wilt aanvallen met een nutteloze post...één of andere vastberadenheid of zo? Ik begrijp zelfs niet wat je probeert te zeggen.

Ik zal je helpen: ik sprak over extra hulpmiddelen naast de klassieke instellingen...zoals PASM die de Nex ook heeft...dus daarvoor een GF1 nemen is (alweer) een non-argument.

Iemand die fout kadreert gaat niet plots veel beter composities maken door PASM te gebruiken...
      En nog een leuk weetje...als je echt wil kan je er wel mee werken zoals met een compactje en je bergje, bloempje, maantje, etc kiezen.
      Last edited by Portmixus; 19 juni 2010, 23:51.

Comment

en wat met de snelheid van deze toestellen om heel snel achtereen foto's te nemen wat eigenlijk mijn hoofdprioriteit is?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ezradc Bekijk bericht
          en wat met de snelheid van deze toestellen om heel snel achtereen foto's te nemen wat eigenlijk mijn hoofdprioriteit is?
          Heel snel foto's nemen achtereen wordt ook "burst" benoemd.

De Olympus doet dat sneller dan de Nex: nl. 3beelden/sec tegenover 2,3 bldn/sec.
          De Nex heeft wel een "speed-priority" modus waarbij je 7 bldn/sec kan halen, maar met vergrendelde autofocus en belichting op de 1e foto. Dat wil dus zeggen dat je onderwerp wel mag bewegen, maar de afstand tot je onderwerp en camera moet min of meer constant blijven.

Situaties waarbij je de 7fps bijvoorbeeld wel kan gebruiken is bij jumping (voor paarden) waarbij je langszij staat of typisch een swing-beweging bij golf, etc... Situaties waarbij je het niet kan gebruiken is bijvoorbeeld wanneer je een onderwerp hebt dat dichterbij of van je weggaat (omdat er dus geen autofocus meer is na de 1e foto) zoals heen en weer rennende kinderen.

Comment

sony is er bij de ontwikkeling van de NEX, ervan uit gegaan, dat de pre-select of scene-modus het meest gebruikt zou worden..sony richt zijn pijlen dus op de overstapper van echte compact naar een camera, die de beeldkwaliteit van een dslr geeft, maar ook het gebruiksgemak van een compact in zich heeft..(plus, dat je lensjes kunt wisselen)..

geen brugcamera, maar iets ertussenin.. (een brugcamera heeft over het algemeen een vaste zoomlens,kleinere sensor, en daar zitten ook weer nadelen aan..)

de menu-interface laat dat ook zien..

de scene-modes, zijn makkelijker oproepbaar, dan de p, s, a, m standen, evenals de iso-instellingen.. die zitten namelijk wat verder verstopt in het menu..

voor meer controle wat betreft de camera-settings, die de gevorderde foto-enthousiast wil gebruiken, zul je wat dieper in het menu moeten graven..

is niet negatief bedoeld, maar zo is het toestel nu eenmaal ontworpen..

de vraag, die je jezelf dient te stellen is deze: welk systeem heeft jouw voorkeur.. micro 4/3 of een aps-c?

ik zou zowel de oly als de nex niet een snapshoot-camera willen noemen..met iedere camera kun je snappies maken, maar ook wel degelijk goede en wel doordachte compo's maken..

wat ik wel jammer vind, van de NEX, is dat je telkens weer het menu opnieuw moet openen, en dat de opstart-tijd redelijk lang duurt.. (maar da's wellicht een kwestie van gewenning..)

Comment

De NEX is trouwens relatief makkelijk in gebruik...het is een kwestie van gewoonte en smaak en even 'DSLR-af' leren denken (in beperkte mate).
              Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                De NEX is trouwens relatief makkelijk in gebruik...het is een kwestie van gewoonte en smaak en even 'DSLR-af' leren denken (in beperkte mate).
                heb je ook helemaal gelijk in hoor... ´old habits die very slowly..´

ik ben nu eenmaal geen ´menu-manneke´... ik geraak al snel de kluts kwijt, als ik door menuutjes moet zien te zwoegen...

mijn grote tekortkoming..

Comment

Hoewel ik geen van beide camera's heb, denk ik toch dat ik in dit geval met een goed advies kan komen.
                  Probeer allebei de camera's uit, mocht dit mogelijk zijn. Niks is zo irritant dan met een ergonomie te zitten die jou niet aanstaat. En dat is echt per persoon verschillend hoor.
                  Zo ken ik iemand die de Sony DSC F828 destijds een verschrikkelijk apparaat vond. Ik vond de lay-out geweldig en mijn vrouw vond het weer een te log ding.
                  Zo heb ik ook een camera weg gedaan (Olympus E330), die geen knopje had om het scherpstelveld te selecteren. Daarvoor moest ik het menu in. Niks voor mij dus. Dat knopje gebruik ik namelijk heel erg vaak.
                  Zo heeft iedereen iets wat tie belangrijk vind. De canon 20D die ik een korte tijd gehad heb, had de vervelende eigenschap om 2 functies onder 1 knop te stoppen. Ook dat went, maar het was wel ECHT wennen voor mij.

Dus boodschap aan de TS, ga op pad. Kijk waar je de camera's echt kunt bekijken (langer dan 5 minuten) en weeg voor jezelf af, wat voor jou van belang is.

Succes met je keuze en wat je ook kiest.
                  Veel plezier ermee.

Groeten,
                  Bart

Comment

Ik zal je helpen: ik sprak over extra hulpmiddelen naast de klassieke instellingen...
                    Ik lees je posts wel degelijk. Zal ik even helpen dan? Je wil blijkbaar niet snappen dat die extra hulpmiddelen NUL KOMMA NUL bijdragen aan consumenten gemak zoals de door mij beschreven berg, gezicht,... icoontjes van een compactje. Je blijft zelf alleen maar bovenstaande hulpmiddelen en wat dan nog pro systeemcameraatje aanhalen. Ik zou nog gaan denken dat je mee aan de tekentafel zat, dat je aandelen hebt of dat je gewoon een % op de verkoop ontvangt. Zal ik dan even hardnekkig blijven beweren dat deze toestellen (ik zeg niet de technologie op termijn) niets bijdraagt aan de compactjes en dat er niet echt een publiek voor is. ALs je dan de prijszetting er nog eens bij neemt, kom je helemaal nergens uit.
                    Blijf dus maar rustig opnieuw beginnen over je logische menuutjes en zo, ik kap er mee.
                    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                    www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                      ALs je dan de prijszetting er nog eens bij neemt, kom je helemaal nergens uit.
                      Komaan man, maak je er niet zo druk in Moet je nu per sé persoonlijke verwijten gaan maken? Leg toch gewoon met correcte info uit wat je wil zeggen

Ik bekijk het zo:

-Maantje, gezichtje, sterretje: vol automatische presets. Niet nadenken, geen controle, doet gewoon waarvoor het gemaakt is.
                      -Defocus control: Niet nadenken, maar handig voor iemand die er technisch niets van af weet maar toch een bepaald effect wil scheppen zoals een wazige of minder wazige achtergrond.
                      -PASM: toch enige technische achtergrond vereist, voor iemand die zich ermee wil bezighouden. Full control.

De Nex heeft dus alle 3 de mogelijkheden van hierboven. De fotograaf, gevorderd of niet, heeft dus zelf de keuze.

Zoals je misschien op deze manier wel ziet, is het toch een nuttige extra om een tussenin-schakel te hebben? Wel het effect van bv de A-modus kunnen bekomen, maar niet de technische kennis nodig hebben. Ik denk dat de grootste groep (lees: doelgroep) zich eerder in de eerste 2 groepen bevindt. Vandaar dat ik refereer naar deze 2 groepen als niet-fanatiekelingen, mensen die gewoon mooi plaatjes willen schieten maar de technische kant van fotografie niet hoeven te weten.

Mijn conclusie: Naar mijn inzien is dit toch een welkgekomen en nuttige functie die geen technische kennis vereist, maar wel meer controle geeft dan maantje, zonnetje, sterretje.

Ik ben ook benieuwd waarom je die camera overprijsd vindt, het is niet omdat het klein is, dat het de prijs van een compactje moet hebben é Ik zie ook niet in waarom een Nex-lens goedkoper moet zijn dan een DSLR-lens (waar een grote kost in zit) en de prijs van een ASP-C sensor is natuurlijk ook niet te vergelijken met een compactsensor. Prijzen die je vindt, zijn steeds inclusief lens.
                      De Nex lenzen zijn van de HSM/SSM/USM/AF-S soort met beeldstabilisatie en goed gebouwd.
                      Last edited by Portmixus; 20 juni 2010, 18:33.

Comment

Working...
                      X